Moderator: Redaktörer
mx skrev:patjoh skrev:Apple har "applefierat" ljudet i sin Apple Lossless, så de skall sälja mer på iTunes och mer Apple hårdvara. Det är den skillnaden du hör.
Eh? Jag hörde ju ingen skillnad.
sprudel skrev:mx skrev:patjoh skrev:Apple har "applefierat" ljudet i sin Apple Lossless, så de skall sälja mer på iTunes och mer Apple hårdvara. Det är den skillnaden du hör.
Jo, du hörde skillnad.![]()
Men kunde inte verifiera att du det du upplevde hade någon statistisk signifikans. Det lät nog olika varje lyssning, för att du lyssnade efter olika saker, blandade nya upplevelser med gamla, var mer observant på vissa saker ibland, orkade inte koncentrera dig mm.
Visst. Blindtest är svårt.
mx skrev:sprudel skrev:mx skrev:patjoh skrev:Apple har "applefierat" ljudet i sin Apple Lossless, så de skall sälja mer på iTunes och mer Apple hårdvara. Det är den skillnaden du hör.
Men kunde inte verifiera att du det du upplevde hade någon statistisk signifikans. Det lät nog olika varje lyssning, för att du lyssnade efter olika saker, blandade nya upplevelser med gamla, var mer observant på vissa saker ibland, orkade inte koncentrera dig mm.
Eftersom jag inte kunde hitta filerna så hörde jag ingen skillnad. Efter tio
försök hade jag inte ett rätt. Eller jo, ett rätt tror jag, men det var ju snarare
en slump. Jag försökte hitta FLAC-filen hela tiden. Varannan gång var det
ALAC-filen jag trodde var FLAC-filen.
Svante skrev:Objektivisten skrev:Svante skrev:Den här låter olika beroende på om man tittar på den eller inte. I swear!
http://www.youtube.com/watch?v=eQoYKuNcCpU&feature=fvst
Alltså, jag läste inte texten innan jag lyssnade men hörde ändå ljudillusionen.Lyssnar man sämre när man blundar och hjärnan fyller ut?
Edit: Wiki är din vänhttp://en.wikipedia.org/wiki/McGurk_effect. Tycker inte ens jag behöver titta på karln, skumt.
Alltså, den typiska upplevelsen av klippet är "baba" om man blundar, "dada" om man både lyssnar och tittar på filmen, "gaga" om man stänger av ljudet. Filmen är fejk såtillvida att bilden kommer från "gaga" och ljudet kommer från "baba". När hjärnan får den konfliktande (säger man så?) informationen från både ljud och bild så gör den det troligaste av den, vilket råkar vara "dada".
Objektivisten skrev:Svante skrev:Objektivisten skrev:Svante skrev:Den här låter olika beroende på om man tittar på den eller inte. I swear!
Alltså, jag läste inte texten innan jag lyssnade men hörde ändå ljudillusionen.Lyssnar man sämre när man blundar och hjärnan fyller ut?
Edit: Wiki är din vänhttp://en.wikipedia.org/wiki/McGurk_effect. Tycker inte ens jag behöver titta på karln, skumt.
Alltså, den typiska upplevelsen av klippet är "baba" om man blundar, "dada" om man både lyssnar och tittar på filmen, "gaga" om man stänger av ljudet. Filmen är fejk såtillvida att bilden kommer från "gaga" och ljudet kommer från "baba". När hjärnan får den konfliktande (säger man så?) informationen från både ljud och bild så gör den det troligaste av den, vilket råkar vara "dada".
Varför upprepar du det som står i min wikilänk?
Objektivisten skrev:Svante skrev:Objektivisten skrev:Svante skrev:Den här låter olika beroende på om man tittar på den eller inte. I swear!
Svante skrev:mx skrev:sprudel skrev:mx skrev:patjoh skrev:Apple har "applefierat" ljudet i sin Apple Lossless, så de skall sälja mer på iTunes och mer Apple hårdvara. Det är den skillnaden du hör.
Eftersom jag inte kunde hitta filerna så hörde jag ingen skillnad. Efter tio
försök hade jag inte ett rätt. Eller jo, ett rätt tror jag, men det var ju snarare
en slump. Jag försökte hitta FLAC-filen hela tiden. Varannan gång var det
ALAC-filen jag trodde var FLAC-filen.
Ni menar samma sak.
Att höra är ju en upplevelse. Du upplevde/hörde en skillnad, men skillnaden var sannolikt inte verklig.
Svante skrev:Objektivisten skrev:Svante skrev:Objektivisten skrev:Svante skrev:Den här låter olika beroende på om man tittar på den eller inte. I swear!
För att det inte verkade som du förstod det. "Du behöver inte ens titta"... antyder det, det intressanta är ju just skillnaden mellan när man tittar och när man inte tittar.
Laila skrev:Akademikerförakt . . .![]()
Objektivisten skrev:Laila skrev:Akademikerförakt . . .![]()
Jag har en med lic, är väl bara professorshatten som saknas.
hifikg skrev:Hur lyssnade du på flac via iTunes? Jag rippar mina cd/omvandlar köpta flac-filer till aiff, det köper iTunes. Apple Lossless filerna blir misstänkt små, är de verkligen lossless på riktigt?
My bad, ser att du skrev "lista" så iTunes kanske inte alls var involverat. Men fråga 2 kvarstår...
adzer skrev:hifikg skrev:Hur lyssnade du på flac via iTunes?
Går inte utan en massa fulhack.
shifts skrev:När jag testade på det sättet sist, vilket var något år sedan, så blev allting
väldigt långsamt, plus att det blev tyst mellan låtarna. Minns att det var en
plug-in, men inte om det var till Quicktime.
Objektivisten skrev:Du är inte lite uppblåst du. Länken är ju väldigt informativ? Om du läser vad jag skrev så framgår det att jag upplevde att jag inte behöver se på mannen ifråga (alltså inte 'inte ens titta' som du felaktigt påstår) för illusionseffekten, något som jag tydligen inte är ensam om.
Svante skrev:Objektivisten skrev:Du är inte lite uppblåst du. Länken är ju väldigt informativ? Om du läser vad jag skrev så framgår det att jag upplevde att jag inte behöver se på mannen ifråga (alltså inte 'inte ens titta' som du felaktigt påstår) för illusionseffekten, något som jag tydligen inte är ensam om.
Men vänta nu. Vad menar du är illusionen?
Jag menar att illusionen uppstår när man tittar. Ljudet är ju baba, men det låter som dada när man tittar. Menar du att du hör dada utan att titta?
Objektivisten skrev:När du tittar kan du välja vart du tittar, eller t ex flacka med blicken, eller hur? Men vänta nu. Vad menar du med att 'ljudet är ju baba, men det låter som dada'? Ljudet är väl det man hör.
Objektivisten skrev:Svante skrev:Objektivisten skrev:Du är inte lite uppblåst du. Länken är ju väldigt informativ? Om du läser vad jag skrev så framgår det att jag upplevde att jag inte behöver se på mannen ifråga (alltså inte 'inte ens titta' som du felaktigt påstår) för illusionseffekten, något som jag tydligen inte är ensam om.
Jag menar att illusionen uppstår när man tittar. Ljudet är ju baba, men det låter som dada när man tittar. Menar du att du hör dada utan att titta?
När du tittar kan du välja vart du tittar, eller t ex flacka med blicken, eller hur? Men vänta nu. Vad menar du med att 'ljudet är ju baba, men det låter som dada'? Ljudet är väl det man hör.
StefanL skrev:Objektivisten skrev:Svante skrev:Objektivisten skrev:Du är inte lite uppblåst du. Länken är ju väldigt informativ? Om du läser vad jag skrev så framgår det att jag upplevde att jag inte behöver se på mannen ifråga (alltså inte 'inte ens titta' som du felaktigt påstår) för illusionseffekten, något som jag tydligen inte är ensam om.
När du tittar kan du välja vart du tittar, eller t ex flacka med blicken, eller hur? Men vänta nu. Vad menar du med att 'ljudet är ju baba, men det låter som dada'? Ljudet är väl det man hör.
Sant, sen är ju frågan vad man väljer att höra med. Och vad som egentligen spelades upp.
DQ-20 skrev:Objektivisten skrev:När du tittar kan du välja vart du tittar, eller t ex flacka med blicken, eller hur? Men vänta nu. Vad menar du med att 'ljudet är ju baba, men det låter som dada'? Ljudet är väl det man hör.
Objektivisten. Jag förstår inte alls vad du menar. Någonstans blir det totalt goddag yxskaft mellan dig och Svante. Varför vet jag inte. Här är en länk från BBC som är bättre, med kommentar, som visar McGurk effekten. Väl värd att se eftersom den, om inte annat, påminner oss om att det finns något som heter "sommar". Tyvärr innebär det att man måste stirra på munnen som tillhör en skäggig man som upprepat gånger säger "ba" med monoton stämma, men det får man ta i vetenskapens tjänst.
http://www.youtube.com/watch?v=G-lN8vWm3m0
Var den bättre?
/DQ-20
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster