Blindtest är svårt!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
patjoh

Inläggav patjoh » 2012-01-17 13:45

Apple har "applefierat" ljudet i sin Apple Lossless, så de skall sälja mer på iTunes och mer Apple hårdvara. Det är den skillnaden du hör.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-01-17 14:12

patjoh skrev:Apple har "applefierat" ljudet i sin Apple Lossless, så de skall sälja mer på iTunes och mer Apple hårdvara. Det är den skillnaden du hör.

Eh? Jag hörde ju ingen skillnad.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2012-01-17 14:17

mx skrev:
patjoh skrev:Apple har "applefierat" ljudet i sin Apple Lossless, så de skall sälja mer på iTunes och mer Apple hårdvara. Det är den skillnaden du hör.

Jo, du hörde skillnad. :)
Men kunde inte verifiera att du det du upplevde hade någon statistisk signifikans. Det lät nog olika varje lyssning, för att du lyssnade efter olika saker, blandade nya upplevelser med gamla, var mer observant på vissa saker ibland, orkade inte koncentrera dig mm.

Visst. Blindtest är svårt. :wink:
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-01-17 14:36

sprudel skrev:
mx skrev:

Men kunde inte verifiera att du det du upplevde hade någon statistisk signifikans. Det lät nog olika varje lyssning, för att du lyssnade efter olika saker, blandade nya upplevelser med gamla, var mer observant på vissa saker ibland, orkade inte koncentrera dig mm.

Eftersom jag inte kunde hitta filerna så hörde jag ingen skillnad. Efter tio
försök hade jag inte ett rätt. Eller jo, ett rätt tror jag, men det var ju snarare
en slump. Jag försökte hitta FLAC-filen hela tiden. Varannan gång var det
ALAC-filen jag trodde var FLAC-filen.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-01-17 14:54

mx skrev:
sprudel skrev:
mx skrev:

försök hade jag inte ett rätt. Eller jo, ett rätt tror jag, men det var ju snarare

Ni menar samma sak.

Att höra är ju en upplevelse. Du upplevde/hörde en skillnad, men skillnaden var sannolikt inte verklig.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-01-17 14:54

Låter som ett typiskt blindtest där det avlyssnade som ska jämföras är ganska lika.

Så går det när lekmän opererar.
Sen dras det slutsatser av det.
-Men det äääääär ju ingen skillnad, gud så dum jag varit innan jag blev vetenskapsman.

:lol:

Blindtest är svårt. :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Re: Blindtest är svårt!

Inläggav Objektivisten » 2012-01-17 15:12

Svante skrev:
Objektivisten skrev:
Svante skrev:Den här låter olika beroende på om man tittar på den eller inte. I swear! :)

http://www.youtube.com/watch?v=eQoYKuNcCpU&feature=fvst

Alltså, jag läste inte texten innan jag lyssnade men hörde ändå ljudillusionen. :? Lyssnar man sämre när man blundar och hjärnan fyller ut?

Edit: Wiki är din vän :arrow: http://en.wikipedia.org/wiki/McGurk_effect. Tycker inte ens jag behöver titta på karln, skumt.

Alltså, den typiska upplevelsen av klippet är "baba" om man blundar, "dada" om man både lyssnar och tittar på filmen, "gaga" om man stänger av ljudet. Filmen är fejk såtillvida att bilden kommer från "gaga" och ljudet kommer från "baba". När hjärnan får den konfliktande (säger man så?) informationen från både ljud och bild så gör den det troligaste av den, vilket råkar vara "dada".

Varför upprepar du det som står i min wikilänk?
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-01-17 15:22

Objektivisten skrev:
Svante skrev:
Objektivisten skrev:
Svante skrev:Den här låter olika beroende på om man tittar på den eller inte. I swear! :)

Alltså, jag läste inte texten innan jag lyssnade men hörde ändå ljudillusionen. :? Lyssnar man sämre när man blundar och hjärnan fyller ut?

Edit: Wiki är din vän :arrow: http://en.wikipedia.org/wiki/McGurk_effect. Tycker inte ens jag behöver titta på karln, skumt.

Alltså, den typiska upplevelsen av klippet är "baba" om man blundar, "dada" om man både lyssnar och tittar på filmen, "gaga" om man stänger av ljudet. Filmen är fejk såtillvida att bilden kommer från "gaga" och ljudet kommer från "baba". När hjärnan får den konfliktande (säger man så?) informationen från både ljud och bild så gör den det troligaste av den, vilket råkar vara "dada".

Gör väl inget?
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-01-17 15:56

Bra för mig som inte orkade klicka på länken ... 8)

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-01-17 15:57

aisopos skrev:Bra för mig som inte orkade klicka på länken ... 8)

Jag är också skyldig. :lol:
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-01-17 16:19

Objektivisten skrev:
Svante skrev:
Objektivisten skrev:

För att det inte verkade som du förstod det. "Du behöver inte ens titta"... antyder det, det intressanta är ju just skillnaden mellan när man tittar och när man inte tittar.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2012-01-17 17:12

Svante skrev:
mx skrev:
sprudel skrev:
mx skrev:

Ni menar samma sak.

Att höra är ju en upplevelse. Du upplevde/hörde en skillnad, men skillnaden var sannolikt inte verklig.

Verklig i bemärkelsen att ljudvågornas utbredning, ordning, frekvens mm återskapade av högtalarna sannolikt var identiskt för varje försök. :wink:
Lyssnarens uppfattade verklighet skapar han ju själv. I blindtest ska man jämföra två återskapade "verkligheter", och det är inte lätt att med precision göra det.
Men jag tror också att vi menar samma sak.
Du ska veta att jag högt uppskattar hur du använder begreppet "sannolikt" och inte glömmer att använda det. Föredömligt Svante. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-01-17 17:45

Svante skrev:
Objektivisten skrev:
Svante skrev:
Objektivisten skrev:

För att det inte verkade som du förstod det. "Du behöver inte ens titta"... antyder det, det intressanta är ju just skillnaden mellan när man tittar och när man inte tittar.

Du är inte lite uppblåst du. Länken är ju väldigt informativ? Om du läser vad jag skrev så framgår det att jag upplevde att jag inte behöver se på mannen ifråga (alltså inte 'inte ens titta' som du felaktigt påstår) för illusionseffekten, något som jag tydligen inte är ensam om. Vill man förklara det faktum enkelt som självgod uppblåst akademiker så är väl det enkla svaret att det är en inlärd placeboeffekt efter två illusionstester? Eller har du någon mer vetenskapligt intressant förklaring?

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-01-17 17:51

Akademikerförakt . . . :roll: :?:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-01-17 17:57

Laila skrev:Akademikerförakt . . . :roll: :?:

:? Jag har en med lic, är väl bara professorshatten som saknas.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-01-17 18:01

Objektivisten skrev:

Du får snacka med regeringen om den. :)
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-01-17 18:04

Objektivisten skrev:

Å lirar på en sketen SG, skärpning . . . :(

ps. Ett rejält kok självförakt ä inge ovanligt . . . :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2012-01-17 19:04

Det blinda folket...

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-01-18 02:11

Hur lyssnade du på flac via iTunes? Jag rippar mina cd/omvandlar köpta flac-filer till aiff, det köper iTunes. Apple Lossless filerna blir misstänkt små, är de verkligen lossless på riktigt?

My bad, ser att du skrev "lista" så iTunes kanske inte alls var involverat. Men fråga 2 kvarstår...
Senast redigerad av hifikg 2012-01-18 02:14, redigerad totalt 1 gång.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-01-18 02:12

hifikg skrev:Hur lyssnade du på flac via iTunes?

Går inte utan en massa fulhack.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-01-18 08:23

hifikg skrev:Hur lyssnade du på flac via iTunes? Jag rippar mina cd/omvandlar köpta flac-filer till aiff, det köper iTunes. Apple Lossless filerna blir misstänkt små, är de verkligen lossless på riktigt?

My bad, ser att du skrev "lista" så iTunes kanske inte alls var involverat. Men fråga 2 kvarstår...

Jag använde inte iTunes vid jämförelsen. Finns gott om andra program till Mac
som har stöd för FLAC. Nästan alla andra program förutom iTunes faktiskt.

Apple Lossless är verkligen lossless på riktigt. Hur menar du att filerna blir
små? Filerna är lika stora som FLAC.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-01-18 08:24

adzer skrev:
hifikg skrev:Hur lyssnade du på flac via iTunes?

Går inte utan en massa fulhack.

En massa och en massa. Räcker med ett plug-in till QuickTime om man kör
Mac OS X det vill säga. Sen fungerar det riktigt bra. Om man nu är lagd åt det
hållet. :)
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2012-01-18 08:34

När jag testade på det sättet sist, vilket var något år sedan, så blev allting
väldigt långsamt, plus att det blev tyst mellan låtarna. Minns att det var en
plug-in, men inte om det var till Quicktime.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-01-18 08:37

shifts skrev:När jag testade på det sättet sist, vilket var något år sedan, så blev allting
väldigt långsamt, plus att det blev tyst mellan låtarna. Minns att det var en
plug-in, men inte om det var till Quicktime.

Kommer du ihåg vad det hette? Det där med om det var till QuickTime eller
inte kan vara lurigt. QuickTime och iTunes sitter ihop och använder samma
motor. Ändrar du något i QuickTime så ändras det i iTunes, och tvärtom.

iTunes använder QuickTime för att enkoda/dekoda filer som Apple Lossless och
AAC (eller egentligen är det ju CoreAudio) och även för att spela upp videofiler
med mera.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-01-18 10:34

Objektivisten skrev:Du är inte lite uppblåst du. Länken är ju väldigt informativ? Om du läser vad jag skrev så framgår det att jag upplevde att jag inte behöver se på mannen ifråga (alltså inte 'inte ens titta' som du felaktigt påstår) för illusionseffekten, något som jag tydligen inte är ensam om.

Men vänta nu. Vad menar du är illusionen?

Jag menar att illusionen uppstår när man tittar. Ljudet är ju baba, men det låter som dada när man tittar. Menar du att du hör dada utan att titta?

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-01-18 11:02

Svante skrev:
Objektivisten skrev:Du är inte lite uppblåst du. Länken är ju väldigt informativ? Om du läser vad jag skrev så framgår det att jag upplevde att jag inte behöver se på mannen ifråga (alltså inte 'inte ens titta' som du felaktigt påstår) för illusionseffekten, något som jag tydligen inte är ensam om.

Jag menar att illusionen uppstår när man tittar. Ljudet är ju baba, men det låter som dada när man tittar. Menar du att du hör dada utan att titta?

När du tittar kan du välja vart du tittar, eller t ex flacka med blicken, eller hur? Men vänta nu. Vad menar du med att 'ljudet är ju baba, men det låter som dada'? Ljudet är väl det man hör.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-01-18 11:34

Objektivisten skrev:När du tittar kan du välja vart du tittar, eller t ex flacka med blicken, eller hur? Men vänta nu. Vad menar du med att 'ljudet är ju baba, men det låter som dada'? Ljudet är väl det man hör.

Objektivisten. Jag förstår inte alls vad du menar. Någonstans blir det totalt goddag yxskaft mellan dig och Svante. Varför vet jag inte. Här är en länk från BBC som är bättre, med kommentar, som visar McGurk effekten. Väl värd att se eftersom den, om inte annat, påminner oss om att det finns något som heter "sommar". Tyvärr innebär det att man måste stirra på munnen som tillhör en skäggig man som upprepat gånger säger "ba" med monoton stämma, men det får man ta i vetenskapens tjänst.

http://www.youtube.com/watch?v=G-lN8vWm3m0

Var den bättre?

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2012-01-18 12:27

Objektivisten skrev:
Svante skrev:

När du tittar kan du välja vart du tittar, eller t ex flacka med blicken, eller hur? Men vänta nu. Vad menar du med att 'ljudet är ju baba, men det låter som dada'? Ljudet är väl det man hör.

Sant, sen är ju frågan vad man väljer att höra med. Och vad som egentligen spelades upp.
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-01-18 12:31

StefanL skrev:
Objektivisten skrev:
Svante skrev:

Sant, sen är ju frågan vad man väljer att höra med. Och vad som egentligen spelades upp.

Precis. Likaväl som att man kan titta bort så kan man stoppa fingrarna i öronen eller skrika allt man kan under klippet. Då har man förstört illusionen.
Sen vad det är för vits med att göra det kan man ju dock fråga sig.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2012-01-18 12:38

DQ-20 skrev:
Objektivisten skrev:När du tittar kan du välja vart du tittar, eller t ex flacka med blicken, eller hur? Men vänta nu. Vad menar du med att 'ljudet är ju baba, men det låter som dada'? Ljudet är väl det man hör.

Objektivisten. Jag förstår inte alls vad du menar. Någonstans blir det totalt goddag yxskaft mellan dig och Svante. Varför vet jag inte. Här är en länk från BBC som är bättre, med kommentar, som visar McGurk effekten. Väl värd att se eftersom den, om inte annat, påminner oss om att det finns något som heter "sommar". Tyvärr innebär det att man måste stirra på munnen som tillhör en skäggig man som upprepat gånger säger "ba" med monoton stämma, men det får man ta i vetenskapens tjänst.

http://www.youtube.com/watch?v=G-lN8vWm3m0

Var den bättre?

/DQ-20

Den var bra.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi