Mäter det bra, så låter det bra?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2012-01-19 01:35

Ja det var ju så här att mina högtalare mättes in så noga jag kunde och eftersom jag har aktiv delning med EQ och tidskompensering var det ändå inte så jätte lätt. Men till slut lät det väldigt bra och det är nu sex år sedan. Jag var inne för en stund sedan i mitt musikrum och spelade en skiva och jag tyckte att det lät väldigt bra, så pass att jag fortfarande är mycket nöjd. 8)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-01-19 01:55

Sex år är en bra fördröjning. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-01-19 10:25

Nagrania skrev:Ja det var ju så här att mina högtalare mättes in så noga jag kunde och eftersom jag har aktiv delning med EQ och tidskompensering var det ändå inte så jätte lätt. Men till slut lät det väldigt bra och det är nu sex år sedan. Jag var inne för en stund sedan i mitt musikrum och spelade en skiva och jag tyckte att det lät väldigt bra, så pass att jag fortfarande är mycket nöjd. 8)

Gött. Jag brukar spela musik på en gammal kompaktstereo från 2001. Är även
jag mycket nöjd. :o

Vettetusan hur den mäter dock. :?
Alea iacta est.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2012-01-19 10:47

mx skrev:
Nagrania skrev:Ja det var ju så här att mina högtalare mättes in så noga jag kunde och eftersom jag har aktiv delning med EQ och tidskompensering var det ändå inte så jätte lätt. Men till slut lät det väldigt bra och det är nu sex år sedan. Jag var inne för en stund sedan i mitt musikrum och spelade en skiva och jag tyckte att det lät väldigt bra, så pass att jag fortfarande är mycket nöjd. 8)

Jag förstår piken men nu råkar det vara så att du förmodligen aldrig hört något i den här divisionen och du skulle nog ramla baklänges om du själv fick höra. Jag sitter i a.f nöjd och lär göra det i många år framåt.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-01-19 10:49

Nagrania skrev:
mx skrev:

Jag förstår piken men nu råkar det vara så att du förmodligen aldrig hört något i den här divisionen och du skulle nog ramla baklänges om du själv fick höra. Jag sitter i a.f nöjd och lär göra det i många år framåt.

Vad får dig att tro det?
Alea iacta est.

mangs

Inläggav mangs » 2012-01-19 15:15

Intressant tråd som jag tror handlar mycket om hur vi som människor är beskaffade. Vi är grymt bra som art att hantera förändringar även om många har en förkärlek för att hålla fast i det man har. När förändring sker (trots det kasnke är mot vår vilja) lär vi oss leva med de nya förutsättninagrna och kanske till och med finner att det nya är bättre, eller är det bedrägeri mot oss själva? Det är här mätningen kommer in i bilden. Genom att mäta och dokumentera kan man påvisa vissa saker och vid behova ta fram dessa som bevis för hur det en gång var.

Ett litet exempel nedan: När jag gick på gymnasiet byggde jag mina första riktigt serösa högtalare bestående av två basklådor med en Vifa 12" och satelliter Seas- 6,5" och en Morel-diskant. Det var och är fortfarande mycket bra element. De byggdes in i stora rejäla lådor med sanddämpning etc och jag lade ner många 100timmar totalt för att få till det bra. Jag hade då inte tillgång till lika avancerat mätutrustning som jag har idag men jag mätte upp frekvensgång etc. under filtertweakandet som för övrigt var med fina komponenter. När jag seda kom hem och placerade dem i mitt pojkrum var det givetvis det bästa jag hade hört. De fick även flyttas ut i vårt vardasgrum och sedan till min första lägenhet, när jag sedan blev sambo byttes dessa ut mot något mindre konstruktioner.

jag har många fina minnen gällande dessa högtalare men frågan är om jag blivit lika imponerad när jag hört dem idag?

De spelade fint och kundes spela högt, jag blev förförd av att det var en stor 12" som kunde spela ned till 20Hz mm. jag är säker på att de skulle låta ok i mina öron även idag men jag vet att de hade för mycket bas och integreringen elementen emellan var inte helt 100, men vad brydde jag mig om det som 17åring? jag tänkte heller inte någonting över huvudtaget på rummets inverkan i det hela.

Min ökade erfarenhet och mina högre krav hade säkert ställt till det för dessa skapelser idag.

Idag är jag inte lika imponerad av att ha mycket bas utan för varje år märker jag hur jag sänker basnivån i förhållande till resten av registret, jag vill fortfarande ha output ner till 20Hz och lägre men jag jobbar mer med att plocka pucklar och dippar i detta område. jag lyssnar mycket mer kritiskt på ljud/frekvenser och jag vet mycket väl hur många inspleningar faktiskt låter och skall låta i en bra anläggning.

Här är jag idag och jag är nöjd med min anläggning. Skall bli kul att se hur jag resonerar om 10år. jag är dock säker på att någon förändring kommer ske och att jag efter till tillvänjning tycker att den är det bästa jag hört hemma. Numera mäter jag dock upp och dokumenterar för att hjälpa mig minnas. jag har tex ett par högtalare som står där hemma i förrådet som är ännu mer påkostade och optimerade än de som nämns ovan som jag har ännu högre tilltro till och dessa mätte även väldigt bra. Dessa kommer jag alltid behålla för att då och då plocka in som referens till det jag för tillfället lyssnar på. På detta vis kan jag se om/hur min smak ändras över tid.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi