Hur F-N håller man katter ifrån frontskydden???

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Legion

Inläggav Legion » 2012-01-23 23:20

jannemannen skrev:Men ni har väl en klöspelare ?

Mvh/Janne

Jodå, två stycken av den typ som avbildas högre upp, och sedan en ren "bräda" som verkar gå hem lite bättre. Katterna använder dem, det är bara att de använder soffryggar, stol/bordsben och...högtalare...OCKSÅ!
"An inventor is simply a fellow who doesn’t take his education too seriously."
—Charles F. Kettering

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-01-23 23:35

Ligga på lur och när de lyfter tassen så på med 125db konfladder? :P (jk!)

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2012-01-24 00:31

phloam skrev:Ligga på lur och när de lyfter tassen så på med 125db konfladder? :P (jk!)

ASG :D

risken finns att de gör avstamp och välter prylar då.

går det inte att kloklippa katter?

* * * * * * * * * *

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2012-01-24 01:38

Legion skrev:
Nattlorden skrev:Frontskydd i metall med högspänning i?

Frugan har investerat mer i katterna (stamtavlor till Hedenhös..) än jag har gjort i anläggningen, så det vore ett ekonomiskt ofördelaktigt tilltag. Sedan misstänker jag att grillad katt inte luktar bättre än Fy-spray..

Iofs ett mer kortvarigt bekymmer..

Att barnen grillas har dock även JAG bekymmer med. För det mesta..

En mildare variant av ko-stängsel måste väl vara det ultimata. Du skulle ju till och med kunna göra en matta strömförande som du placerar högtalaren på, det skulle ju inte synas alls.

Legion

Inläggav Legion » 2012-01-24 08:12

bootstrap skrev:
Legion skrev:

Frugan har investerat mer i katterna (stamtavlor till Hedenhös..) än jag har gjort i anläggningen, så det vore ett ekonomiskt ofördelaktigt tilltag. Sedan misstänker jag att grillad katt inte luktar bättre än Fy-spray..

En mildare variant av ko-stängsel måste väl vara det ultimata. Du skulle ju till och med kunna göra en matta strömförande som du placerar högtalaren på, det skulle ju inte synas alls.

Tanken på att köra ström genom barnen är som sagt i alla fall oftast något som går bort.. Trots att jag inte delar min frus passion för katter så gäller detsamma även dem.

Frugan är rätt händig vid symaskinen. Hon får sy ett par snygga huvor jag kan ha över högtalarna när jag är borta, och så skaffar jag ett litet sub/satellitsystem som får agera bakgrundsljud och tv-högtalare. Ett par muppar och en liten 8" xtz-bas eller något är ju inga stora pengar, och en huva av en design som frugan får bestämma är det enda jag kan komma på som fungerar. Det kan vara värt lite att få slappna av när man är hemifrån.
—Charles F. Kettering

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2012-01-24 09:41

Spela djurläten så blir katterna konfunderade och letar efter djuret innan det ska anfalla, de hoppar inte på ett djur de inte ser.
annars:
Bild

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2012-01-24 10:35

Legion skrev:
bootstrap skrev:
Legion skrev:

Tanken på att köra ström genom barnen är som sagt i alla fall oftast något som går bort.. Trots att jag inte delar min frus passion för katter så gäller detsamma även dem.

Frugan är rätt händig vid symaskinen. Hon får sy ett par snygga huvor jag kan ha över högtalarna när jag är borta, och så skaffar jag ett litet sub/satellitsystem som får agera bakgrundsljud och tv-högtalare. Ett par muppar och en liten 8" xtz-bas eller något är ju inga stora pengar, och en huva av en design som frugan får bestämma är det enda jag kan komma på som fungerar. Det kan vara värt lite att få slappna av när man är hemifrån.

Jag förstår och jag menar inte heller att ge dom elchocker. Bara tillräckligt att katten ska tycka det är obehagligt.

Huvan låter som en bra mellanlösning. Det viktiga är ju att du också får ha din hobby utan att hennes katter bestämmer över den. För att hjälpa din fru på traven kan ni komma överens om att hon står för ev. kattskador.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2012-01-24 12:53

Jag har märkt att rosa brus eller MLS-signal funkar jättebra. Det tar bara 1ms så är de i full fart till närmaste utgång. Otroligt snabba de där katterna.

Man skulle kunna ha en fotosensor eller något intill högtalaren ett tag som triggar ett sådant ljud.
MEK - MetallElementKlubben

StefanH

Inläggav StefanH » 2012-01-24 13:02

Typ detta. Verkar både på barn och katter?

http://www.aftonbladet.se/wendela/article13457055.ab

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2012-01-24 14:48

slockna skrev:
phloam skrev:Ligga på lur och när de lyfter tassen så på med 125db konfladder? :P (jk!)

ASG :D

risken finns att de gör avstamp och välter prylar då.

går det inte att kloklippa katter?

Jo det kan man göra, jag gör det regelbundet för att det gör förjäkla ont annars när han står och trampar en på magen när man ligger i sängen.

Tyvär hjälper det föga då även avklippta klor gör stor skada på ömtåliga saker... :(
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2012-01-24 17:44

StefanH skrev:Typ detta. Verkar både på barn och katter?

http://www.aftonbladet.se/wendela/article13457055.ab

Kan en summer, 12v batteri och en ihop snickra tryckplatta i form av en matta fixa biffen?

Hitta denna också, rikta den mot högtalarna så går dom nog inte nära. Det bästa av allt är att du inte behöver säga nåt eftersom in fru inte bör höra ljudet ;) :twisted:

http://www.conrad.se/HUND--OCH-KATTSKR%c4MMA.htm?websale7=conrad-swe&pi=619815&ci=SHOP_AREA_36898_0811050

Användarvisningsbild
twotackter

Inläggav twotackter » 2012-01-24 19:42

Remsor med dubbelhäftande tejp ska tydligen hålla klåfingriga katter borta från klösvänliga saker, som soffhörn och högtalarskydd.

Finns även automatiska kattavhysare man kan ställa upp. Liten burk som känner av när katten närmar sig högtalaren, och ger en liten dusch tryckluft. Efter en tid gissar jag att man kan plocka bort den helt.

Citrus ska även fungera, men hur det appliceras på högtalaren vet jag inte :)

Användarvisningsbild
Dartman

Inläggav Dartman » 2012-01-24 23:02

När min dotter var liten bytte jag (i preventivt syfte) ut högtalartyget mot finmaskigt hönsnät, typ myggnät. Jag hade alltså stommarna för tyget kvar. Det blev estetiskt tilltalande, så jag bytte aldrig tillbaka. Jag skulle tro att nätet pallar en del provklösande, och sen är det nog inte intressant längre.

/Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-01-24 23:22

Ställ uppstoppade rävar ovanpå högtalarna, jag garanterar god effekt.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2012-01-24 23:56

Ragnwald skrev:Ställ uppstoppade rävar ovanpå högtalarna, jag garanterar god effekt.

Kanske räcker med quaktis? :D
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Legion

Inläggav Legion » 2012-01-25 08:25

En quakti...är inte det kattmat? Att börja mäska vid högtalarna är väl ändå fel väg att gå.. :wink:
—Charles F. Kettering

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-01-25 10:48

:lol:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
lgs

Inläggav lgs » 2012-01-25 14:16

Vi köpte en sån här på djuraffären:
Bild
Funkade väldigt bra för att hålla katterna borta från grannens rabatter...
Tjuter lite och skickar iväg en dusch med tryckluft så fort en katt (eller nån annan för den delen) går förbi.

http://www.stalltips.se/StayAway.html

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2012-01-25 14:52

Katter hatar lukten av citrusfrukter också, ställ apelsiner vid högtalarna.
eller
http://sverigesradio.se/api/radio/radio ... tafile=asx

Användarvisningsbild
JohanM

Inläggav JohanM » 2012-01-25 16:54

Du ser det ur fel perspektiv.
Det är du som bor hemma hos katterna.
Virrpanna

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2012-01-25 17:24

JohanM skrev:Du ser det ur fel perspektiv.

Just, jag har en sån här superdeluxkatt jag med, Om någon händelsevis råkar ha en Van hane så hör av er, jag har en lätt pilsk hona som alltid vill vara mitt i, som här, lägga sig på tangentbordet, hon är dock högtalarsäker. Hon brukar vara mycket bestämd och kacksig och vill gärna visa att det är hon som bestämmer, dessutom morrar hon högt om hon ser tanter utanför :D
Bild

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-01-25 21:29

:lol: Dagens sanning!
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-01-25 21:39

Japp. Hundar har ägare, katter har personal.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2012-01-27 09:41

Prova med dansbandsmusik, lär väl skrämma allt levande att överhuvudtaget närma sig högtalaren. :lol:
Delansvarig för den "nya rörvågen" på 1980 talet. erikasson@telia.com

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2012-01-27 12:31

ErikAndersson skrev:Prova med dansbandsmusik, lär väl skrämma allt levande att överhuvudtaget närma sig högtalaren. :lol:

:lol:
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-01-27 12:33

ErikAndersson skrev:Prova med dansbandsmusik, lär väl skrämma allt levande att överhuvudtaget närma sig högtalaren. :lol:

+∞

Användarvisningsbild
dalkarl

Inläggav dalkarl » 2012-01-27 13:39

Legion skrev:Frugan är rätt händig vid symaskinen. Hon får sy ett par snygga huvor jag kan ha över högtalarna när jag är borta, och så skaffar jag ett litet sub/satellitsystem som får agera bakgrundsljud och tv-högtalare. Ett par muppar och en liten 8" xtz-bas eller något är ju inga stora pengar, och en huva av en design som frugan får bestämma är det enda jag kan komma på som fungerar. Det kan vara värt lite att få slappna av när man är hemifrån.

Kan hon inte sy sådana här: http://www.hundspa.se/catalog/product_i ... ucts_id=31

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2012-01-27 14:31

Katter och högtalare ja, En katt genom åren var väldigt intresserad av mina tidigare horn- högtalare. Den kröp således in i dem och myste.

Lösningen var ett skrap på pickupen med ansenlig styrka ( fullt ös på förstärkaren ) katt fan flög ut ur högtalaren och gick långa omvägar efter det för att slippa samma upplevelse.

Högtalarna fick vara i fred efter det. :P

Dansband gör nog samma sak. :lol:

//lech :P

jannemannen

Inläggav jannemannen » 2012-01-28 00:38

Legion skrev:
jannemannen skrev:Men ni har väl en klöspelare ?

Mvh/Janne

Jodå, två stycken av den typ som avbildas högre upp, och sedan en ren "bräda" som verkar gå hem lite bättre. Katterna använder dem, det är bara att de använder soffryggar, stol/bordsben och...högtalare...OCKSÅ!

Jag tror nog att du behöver vara lite mer "bestämd" mot katterna ! :wink:

Katter är inte helt intelligensbefriade. Vrålar man åt dom när dom är i närheten av högtalarna så lär dom sig ganska fort...

Mvh/Janne
Rent, Djupt, Starkt ! Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet....

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-01-28 08:45

Vråla och gestikulera fungerar ibland.

Morra som en hund kan funka.

:D
Odogmatisk sekt- granskare

Föregående

Återgå till Generellt om hifi