Dist-testa delningsfilter

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2012-01-28 15:36

flathead skrev:Då spolar magnetiseras kommer dessa att släppa en restprodukt när man tar bort drivningen.

Nja restprodukt är väl kanske inte ett lämpligt val av ord, spolen har en effekt på nyttosignalens amplitud såväl som fas.. dvs. en påverkan i tiden och detta kan ses som både en fördel och en nackdel.

/Peter

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2012-01-28 15:43

Ja var nog väl luddigt formulerat.

Är en usel pedagog och skribent :oops: .

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-01-28 15:51

Mja hrrmz.

Min intuition berättar för mig att näsan på denna fråga kan ha sniffat sig fram till ett hål i den faktiska kunskapsosten.
Det brukar dofta Gouda men nu kommer en wiff av Havarti. :D
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2012-01-28 16:06

Piotr skrev:
flathead skrev:Då spolar magnetiseras kommer dessa att släppa en restprodukt när man tar bort drivningen.

Nja restprodukt är väl kanske inte ett lämpligt val av ord, spolen har en effekt på nyttosignalens amplitud såväl som fas.. dvs. en påverkan i tiden och detta kan ses som både en fördel och en nackdel.

/Peter

Fast det var inte spolens påverkan på signalen utan vad spolen tillför pga restmagnetism jag åsyftade särskilt med järnkärnor.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2012-01-28 17:31

KarlXII skrev:Min intuition berättar för mig att näsan på denna fråga kan ha sniffat sig fram till ett hål i den faktiska kunskapsosten.
Det brukar dofta Gouda men nu kommer en wiff av Havarti. :D

Om du envisas med att enbart titta på filtret och inte tar med elementet som påverkar och är en del av överföringsfunktionen tror jag att det blir svårt att täppa till eventuella hål i osten... ;)

På frågan om distorsionsmätningar är intressant på enskilda element får jag väl svara att det beror sig på, en viss indikation har de ju men verkligheten är ju mer komplex. Det intressanta som jag ser det är hur linjärt hela systemet kan bli när man tar med både element, filter och låda.

(visst kan det vara intressant att mäta på enskilda delar, problemet är väl bara att många vill dra förenklade slutsatser av resultaten)
edit: Och plockar man ut filter från t.ex. två högtalare och mäter någon sorts distorsion på enbart filtret så blir jämförelsen troligen helt orelevant för hur bra filtrena är.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-01-28 19:13

KarlXII skrev:
petersteindl skrev: Eller om man använder en spole med järnkärna som går i mättnad då man kör signal genom den.

MvH
Peter

Låter rimligt! :D

Hur mäter man derå? :D

:D

Jag mätte disten i en OA6t2 där man (=Sonab) hade monterat en spole med träskruv av järn rakt genom spolen på ena högtalaren. Tredjeton ökade rätt markant med skruv.

BildBild
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi