Hur ska jag göra med mina subbar?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2012-02-05 00:09

Att lägga pengar på något som man inte är eller blir nöjd med, är som att slänga pengarna i sjön anser jag.

Att lägga oförskämt mycket pengar på något som senare visar sig att man blir och är väldigt nöjd med är väl spenderade pengar.

Om man köper en sak som är av tvivlande kvalité och som snart gör att man måste investera i samma sak igen på grund av defekt eller icke nöjaktigt resultat, gör ju att man lika bra kunde spenderat eller väntat tills man haft råd att spendera dubbla summan eller mer och fått en nöjaktig funktion.

Om man lägger pengar på något man går och grämer sig över, betyder att det var felspenderade pengar och man irriterar sig över att ha slängt bort surt förvärvade pengar på skit. Om man lägger pengar på något oavsett kostnad och man sedan är nöjd, så glömmer man fort hur mycket man spenderat eftersom nöjet gör det till väl lagda pengar som man snabbt glömmer summan av.

Att gå och irritera sig är inte värt nöjet att spela och kunna köpa skivor bara för musikens skull om det sedan inte går att spela den som man skulle vilja eller den var tänkt att framföras.

Musik kan man alltid köpa, det kostar inte så mycket och det har man oftast bättre råd till än annat, så det är ett icke-problem.

Men att inte kunna njuta av den fullt ut förtar köplusten tycker jag, det blir mera som att vara samlare än att vara utövare.

My 5 cents...

:wink:
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
Vargen

Inläggav Vargen » 2012-02-05 08:59

Sanna ord!

Och skulle jag hitta något som verkligen får mig att förlora mig i musiken så skulle det säkerligen få kosta en del pengar. Jag, som är precis i början, vet dock inte mycket om marknaden, och även om jag nu alltså börjar förstå vilken typ av ljud jag vill ha så har jag inte en susing om vad som kan ge mig det. Att börja shoppa Hifi är alltså dömt att misslyckas, och att börja lägga större pengar på det är alltså inget alternativ. Efter att ha läst här rätt länge (utan att begripa tekniksnacket) så är jag såklart nyfiken på högtalare som pK med "snällfilter" och 9LAEH och andra "byggen" som gjorts här men jag kan inte bygga egna, och när det kommer till andra "köpehögtalare" så finns sällan så mycket att läsa.

Vad som förundrar är nog mest att jag aldrig tidigare varit missnöjd med grejerna jag trots allt har. Jag har sällan suttit med tanken att det låter speciellt bra men heller aldrig med tanken att det låter illa. Jag har kunnat fokusera på vad jag tycker är det viktiga. Det är dit jag vill nå igen. Att köpa skivor och bara spela dem med utrustningen som vertyget som gör vad det ska. Jag tror dock att när man väl nått dit hän att man börjar lyssna på "ljud" är det svårt att komma tillbaka. Mina nästa grejer, vad det nu blir, kommer jag att jämföra med det jag har nu, och så kommer det att fortsätta.

Vad jag kan sluta mig till, eller vad jag som novis i ärlighetens namn gissar, är att mina frontar inte är tillräckligt bra. Eller i alla fall inte tillräckligt nära det ljudet jag i den optimala av världar önskar. De spelar i mitt tycke detaljerat, de släpper fint och ger ibland känslan av att musiken bara hänger i luften, men de är för "tunna" och glasartade. Med en sub blir det bättre. Med B1.28 kunde man kompensera med att höja nivån lite i basen jämfört med vad jag antar är det helt neutrala men då får jag nu känslan av att det blir sub/sat med ett hål i övergången mellan enheterna. Sänker jag basnivån till vad jag ser som en rak utsträckning neråt blir det för tunt överlag. Med acebass 3 funkar det inte alls. Rak utsträckning neråt är nästan omöjligt, så fort basen kickar in tar den över inte så mycket nivån men klangen. Man lyssnar bara på basen. Höjer man upp den lite så blir det såklart party men frontarna försvinner ur ekvationen nästan helt. Visst låter de, men man tänker som sagt bara på basen och även om basen i sig är fin så är det distraherande. Jag vill kunna känna att "jäklar vilken skön låt" snarare än "jäklar vilken skön bas".

Med vad som alltså är ett begränsat kunnande är resultatet av min analys att jag behöver frontar som kan spela på en annan nivå i området runt delningsfrekvensen och en bit upp. Kanske minst ett 5.5" eller rent av 6.5" element? Har ju nu två st 4.5" i varje och de levererar inte. Högtalarna spelar tagna för sig ganska djupt i basen. Specen säger 43hz och jag hör alla bastoner i normal musik. Men alldeles för svagt. Det finns ingen värme i basen alls utan den är knastertorr. Det ger karaktären av en ren högtalare men utan värme, och när jag lägger på bas så värmer det upp just basen men resten är fortfarande lika magert så det lirar inte ihop som jag vill. Acebass 3 tog fram detta mycket tydligt, och tyvärr så gjorde den alltså att jag nu hör samma fenomen även med anläggningen i precis det skick den spelade innan.

Min väg då?
Då jag inte vill lägga pengar utan att veta hur det kommer funka så antingen byter eller säljer jag Acebass 3 och skaffar ett par andra frontar för att få en bild av förändringen. Blir den åt rätt håll så får jag ta det därifrån.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2012-02-05 11:32

Då kommer frågan, (och snart kanske denna tråd skall flyttas till köpråd :wink: ) hur mycket skulle du kunna tänka dig att spendera på ett par nya frontar?

Vi leker med tanken att du startar om med högtaleriet från "scratch" och skall anskaffa nya fronthögtalare som första (och bästa) åtgärd.

Vad vill du att dina frontar skall kunna prestera?
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
Vargen

Inläggav Vargen » 2012-02-05 12:06

Tja..hur mycket det FÅR kosta är såklart beroende på hur jag upplever resultatet. Och jag har som sagt svårt att lägga större pengar utan att tänka på hur mycket musik jag kan köpa för samma utlägg och trots allt är det (än så länge) prio 1 så till att börja med antar jag att jag vill se om ett högtalarbyte ger en förändring i rätt riktning, och sedan ta det därifrån. Och alltså använda mig av de medel som det jag har kan inbringa. En förändring snarare än uppgradering, alltså. Den summa som skulle krävas för att Image 44 och acebass 3 skulle lämna hemmet är kanske 3.5k så den summan är vad som skulle användas till "förändringen".

Just pK, 9LAEH och även 2v-f1 är högtalare som jag läst mycket om här och som de flesta verkar tycka är bra. Känns som en bra utgångspunkt men det finns säkert en massa annat som är lika bra men utan att man hört talas om dem. Det kanske är så att mina exempel kostar mycket mer än min budget, men jag vill minnas att jag sett pK till salu för runt dessa pengar. 9LAEH har jag aldrig sett till salu, det kanske inte finns så många par byggda, men det kan ju såklart också vara så att de som byggt är så nöjda att de inte vill byta.

Vad jag vill uppnå är ett ljud som inte retar eller distraherar. Kanske kostar det mycket mer. Men rent sakligt en högtalare som klarar av att möta upp en bas vid 80hz på ett sätt som skapar en känsla av 1 högtalare snarare än 2.. Till musik är jag absolut ingen basnörd så allra bäst vore kanske en högtalare som inte behöver sub överhuvudtaget för att låta balanserad. Till film är dock subben ett krav så B1.28 ska behållas. Den hade kanske inbringat ytterligare nån tusenlapp men nästan oavsett högtalare jag sett på film via hos vänner så saknar jag en sub om den inte finns med.
Men jag har ännu inte gett upp att få det som finns att fungera optimalt. Vill någon ha mina prylar så är jag sugen på att testa annat men det är ju inte high-end direkt så risken att de blir kvar är överhängande. Är ointresset totalt eller så litet att min kompensation gör det omöjligt att hitta ersättare så står de inte i vägen. Till film märker jag inte begränsningarna på samma sätt och där gillar jag verkligen hur det låter. Med BÅDA basarna.. Det skakar om rätt bra..

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2012-02-05 12:23

Har du behov av att kunna spela starkt också?

Jag tänker på när du ser på film t.ex. eller du kanske gillar metall på höga nivåer också?

Problemet som infinner sig med små medel (pengar) och hög ljudnivå är att det blir svårare att förena dessa med högtalare som har god återgivning.

Spelar man på mera modesta nivåer så är t.ex. pK, piP goda kamrater som inte skäms för sig oavsett vad dom matas med, men vill du kunna spela starkt så blir det svårt att uppnå med små medel om man samtidigt vill att det skall ljuda gott i alla register.

Men här kanske någon annan kan inflika om råd och vad som skulle kunna duga?
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
Vargen

Inläggav Vargen » 2012-02-05 12:36

Nej, jag spelar inte starkt. Jag har familj så det blir sällan tillfälle. Mina Image 44 spelar starkt nog i 99% av fallet, men de måste filtreras när man ser film med mycket lågbas. De har slagit igenom ibland. t.ex i Tron Legacy och The Hurt locker. Det har aldrig hänt till musik ens när den är basrik. Jag misstänker att t.ex pK klarar mer än jag behöver. Det är snarare klangen i dem som är för tunn för att kunna ens möta upp en sub på ett bra vis (vid så låg delning som 80 men högre funkar inte med 1 bas).

piP är såklart intressanta men de kostar dubbelt så mycket som budget (eller snarare en EVENTUELL budget) och pK verkar ju lika bra om än lite annorlunda. Men att ljudtrycksnivån skulle begränsa är nog ingen större risk. Jag har pc-högtalare som spelar högre än jag lyssnar..

Självklart spelar väl klangen roll för hur högt man spelar men jag upplever aldrig att Image 44 blir vassa och att jag medvetet spelar lågt för DEN sakens skull. Jag gillar inte aggressivt ljud som blir vasst, men gärna öppet och klart.

Användarvisningsbild
mzi

Inläggav mzi » 2012-02-05 13:08

Musicgoozer köpte ju hellre ett par XTZ 99.26 än någon annan högtalare trots en budget på 40.000kr. Så det är kanske något du ska kolla efter? Kostar 6.290 nya, så de ska nog gå att få för din budget begagnade.

Användarvisningsbild
Vargen

Inläggav Vargen » 2012-02-05 13:13

mzi skrev:Musicgoozer köpte ju hellre ett par XTZ 99.26 än någon annan högtalare trots en budget på 40.000kr. Så det är kanske något du ska kolla efter? Kostar 6.290 nya, så de ska nog gå att få för din budget begagnade.

Kollade precis på dem. Ursnygga..

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2012-02-05 13:31

Dom finns nya hos HiFi-Kit i Valnöt för endast 4.990:-

Bild

Här beggade pianolack för 4k:-

http://www.minhembio.com/rakzo/marknad/318507

Här i mattsvart för 4,5k:-

http://www.hifitorget.se/visa_annons.php/xtz_99_26_matt_svart_12243.htm
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
Vargen

Inläggav Vargen » 2012-02-05 13:38

Helt klart något som vore spännande att testa, om min gamla receiver klarar av dem. Den var rätt dyr, men det var länge sedan.
Men jag måste bli av med vad jag har först. Annars återgår det till hur jag maximerar vad jag har.

Användarvisningsbild
Vargen

Inläggav Vargen » 2012-02-06 11:04

Jag har nu blivit av med acebass 3, och mina Image 44 och min Image 22 borde väl inbringa nån tusenlapp i alla fall så 4000 kommer att kunna läggas på ersättare. Jag gör en ny tråd under köpråd när det drar ihop sig.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2012-02-06 12:20

Vargen skrev:Jag har nu blivit av med acebass 3, och mina Image 44 och min Image 22 borde väl inbringa nån tusenlapp i alla fall så 4000 kommer att kunna läggas på ersättare. Jag gör en ny tråd under köpråd när det drar ihop sig.

Ähh...beställ från HiFi-Kit på abis vetja! :D
Mvh Björn//

mangs

Inläggav mangs » 2012-02-06 13:20

Snacka om att byta inriktning under en tråd.

XTZ 99.26 är mycket trevliga bekantskaper i denna prisklassen och väl värda en genomlyssning.

Nu innan denna tråden avslutas vill jag bara snabbt inflika värdet av att veta vad man vill uppnå. Det är lätt att man dras med i och lyssnar för mycket på vad andra tycker men det viktigaste är ju att man själv är nöjd och vet vad man vill prioritera. Sedan är det också viktigt attförsöka komma på "rätt" tankar från början. Hur gör man då det? Det handlar nog mycket om en mognadsproccess men med facit i hand tror jag man fortare kommer dit om man är öppen för att expermintera samt försöka lyssna in sig på det som är mer korrekt redan tidigt.

Dvs lyckas man uppnå någonting som är hyffsat rätt tidigt kommer ens referensramar ha ett bra fundament att vila på.

Just det faktum att man blir mer kritisk desto mer tid och pengar du lägger på anläggningen gör ju ofta att man utvecklas. Tyvärr är minnet ganska selektivt så har man inte möjlighet att gå tillbaka och lyssna hur det lät innan kan minnet svika och säga att det lät bättre för även om sanningen är att det nu presterar på en mycket högre nivå och du därmed även lättare detekterar brister.

Har du bara hyffsat med effekt för laster kring 4ohm i din reciever och kör med XTZ 99.26 mk2 som small i uppställning med en vettig sub så är du helt klart på god väg mot att få anständigt ljud utan att bli ruinerad.

Däremot vill jag även som jag redan sagt göra dig en uppfattning om vad som är korrekt musikåtergivning och därmed ta tillfället i akt att lära dig lyssna korrekt från början. Så fort man bli lite intresserad i Hifi anser jag att mätutrusting och lite experimentvilja är ett viktigt steg för att lära sig vad som ger vad.

Bara det faktum att vissa förändringar ger 20dB vid vidda frekvenser medan andra dyrare förändringar på sin höjd ger 0,1dB ger en bra blick i var man framöver skall lägga krutet (enligt mig då).

Användarvisningsbild
Vargen

Inläggav Vargen » 2012-02-06 14:21

mangs skrev:Snacka om att byta inriktning under en tråd.

XTZ 99.26 är mycket trevliga bekantskaper i denna prisklassen och väl värda en genomlyssning.

Nu innan denna tråden avslutas vill jag bara snabbt inflika värdet av att veta vad man vill uppnå. Det är lätt att man dras med i och lyssnar för mycket på vad andra tycker men det viktigaste är ju att man själv är nöjd och vet vad man vill prioritera. Sedan är det också viktigt attförsöka komma på "rätt" tankar från början. Hur gör man då det? Det handlar nog mycket om en mognadsproccess men med facit i hand tror jag man fortare kommer dit om man är öppen för att expermintera samt försöka lyssna in sig på det som är mer korrekt redan tidigt.

Dvs lyckas man uppnå någonting som är hyffsat rätt tidigt kommer ens referensramar ha ett bra fundament att vila på.

Just det faktum att man blir mer kritisk desto mer tid och pengar du lägger på anläggningen gör ju ofta att man utvecklas. Tyvärr är minnet ganska selektivt så har man inte möjlighet att gå tillbaka och lyssna hur det lät innan kan minnet svika och säga att det lät bättre för även om sanningen är att det nu presterar på en mycket högre nivå och du därmed även lättare detekterar brister.

Har du bara hyffsat med effekt för laster kring 4ohm i din reciever och kör med XTZ 99.26 mk2 som small i uppställning med en vettig sub så är du helt klart på god väg mot att få anständigt ljud utan att bli ruinerad.

Däremot vill jag även som jag redan sagt göra dig en uppfattning om vad som är korrekt musikåtergivning och därmed ta tillfället i akt att lära dig lyssna korrekt från början. Så fort man bli lite intresserad i Hifi anser jag att mätutrusting och lite experimentvilja är ett viktigt steg för att lära sig vad som ger vad.

Bara det faktum att vissa förändringar ger 20dB vid vidda frekvenser medan andra dyrare förändringar på sin höjd ger 0,1dB ger en bra blick i var man framöver skall lägga krutet (enligt mig då).

Jo, jag kan hålla med om att det blev lite lustigt.. Jag trodde att basarna var problemet men egentligen..eller jag vet nog inte vad problemet egentligen är. Jag vill slippa sub till annat än film (eller i alla fall kunna göra det) och det är ju en skillnad ifrån att ha haft en bas och sedan skaffa en till. Kanske är jag bara nyfiken på hur mycket bättre ljud totalt sett ett par bättre frontar skulle ge. Basar har jag ju testat och det blev en förändring snarare än förbättring trots att jag skaffade kablar, adaptrar och kopplade efter konstens alla regler. Kanske har jag inte kunnandet att få det att lira men där har vi poängen. Ett par andra frontar blir svårare att misslyckas med.

Om receivern fixar det vet jag inte. Den heter i alla fall Denon AVR-2805 och köptes begagnad för 5 år sedan kanske, och var rätt dyr men utvecklingen går ju framåt. Säljaren hävdade i alla fall att den utan vidare skulle göra Audiopro-högtalarna rättvisa och jag har inte märkt några problem. Jag vill inte byta ut den. Dels har jag äntligen lärt mig hur den funkar och sedan skulle det kosta pengar jag inte har.

Att veta vad jag vill uppnå är svårt. Jag har inget annat än vad jag haft att jämföra med. Jag vill kunna använda directläget i receivern på musik, få ett mer balanserat och mindre tunt ljud ovanför basen och blir det sedan mer detaljer och mer öppet utan att det blir skrikigt eller vasst så är jag nöjd. Vad som ger mig det jag söker vet jag däremot inte. Jag har inga intresserade i mitt umgänge och har varken tid eller möjlighet att kuska land och rike runt för att undersöka alternativ heller. Min fördel är att jag är prestigelös och om något annat är bättre än det jag skaffar är det inte hela världen så länge jag är nöjd. Jag vill heller inte lägga mer än de 4k som mina prylar inbringar. Blir det pengar över köper jag hellre skivor. Jag kan också ge högtalarna de premisser som föreslås, då rummet är sådant att de kan stå vid en vägg om det passar bäst, eller fritt om det passar bäst. Golvare eller stativhögtalare spelar heller ingen roll, även om golvarna i så fall inte får vara alltför stora. Nytt eller begagnat spelar inte heller någon roll.

99.26 är snygga, och har fått fin kritik såvitt en snabbkoll på nätet visar. Det kräver dock begagnade och att en säljare skickar om de inte finns i närheten för det är ointressant att betala 1500 i bensin för att hämta dem..
Man får se hur det artar sig. Jag ska få tummen ur i veckan och fråga om råd i en tråd, men vill någon fylla på här går det såklart bra.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi