mangs skrev:Snacka om att byta inriktning under en tråd.
XTZ 99.26 är mycket trevliga bekantskaper i denna prisklassen och väl värda en genomlyssning.
Nu innan denna tråden avslutas vill jag bara snabbt inflika värdet av att veta vad man vill uppnå. Det är lätt att man dras med i och lyssnar för mycket på vad andra tycker men det viktigaste är ju att man själv är nöjd och vet vad man vill prioritera. Sedan är det också viktigt attförsöka komma på "rätt" tankar från början. Hur gör man då det? Det handlar nog mycket om en mognadsproccess men med facit i hand tror jag man fortare kommer dit om man är öppen för att expermintera samt försöka lyssna in sig på det som är mer korrekt redan tidigt.
Dvs lyckas man uppnå någonting som är hyffsat rätt tidigt kommer ens referensramar ha ett bra fundament att vila på.
Just det faktum att man blir mer kritisk desto mer tid och pengar du lägger på anläggningen gör ju ofta att man utvecklas. Tyvärr är minnet ganska selektivt så har man inte möjlighet att gå tillbaka och lyssna hur det lät innan kan minnet svika och säga att det lät bättre för även om sanningen är att det nu presterar på en mycket högre nivå och du därmed även lättare detekterar brister.
Har du bara hyffsat med effekt för laster kring 4ohm i din reciever och kör med XTZ 99.26 mk2 som small i uppställning med en vettig sub så är du helt klart på god väg mot att få anständigt ljud utan att bli ruinerad.
Däremot vill jag även som jag redan sagt göra dig en uppfattning om vad som är korrekt musikåtergivning och därmed ta tillfället i akt att lära dig lyssna korrekt från början. Så fort man bli lite intresserad i Hifi anser jag att mätutrusting och lite experimentvilja är ett viktigt steg för att lära sig vad som ger vad.
Bara det faktum att vissa förändringar ger 20dB vid vidda frekvenser medan andra dyrare förändringar på sin höjd ger 0,1dB ger en bra blick i var man framöver skall lägga krutet (enligt mig då).
Jo, jag kan hålla med om att det blev lite lustigt.. Jag trodde att basarna var problemet men egentligen..eller jag vet nog inte vad problemet egentligen är. Jag vill slippa sub till annat än film (eller i alla fall kunna göra det) och det är ju en skillnad ifrån att ha haft en bas och sedan skaffa en till. Kanske är jag bara nyfiken på hur mycket bättre ljud totalt sett ett par bättre frontar skulle ge. Basar har jag ju testat och det blev en förändring snarare än förbättring trots att jag skaffade kablar, adaptrar och kopplade efter konstens alla regler. Kanske har jag inte kunnandet att få det att lira men där har vi poängen. Ett par andra frontar blir svårare att misslyckas med.
Om receivern fixar det vet jag inte. Den heter i alla fall Denon AVR-2805 och köptes begagnad för 5 år sedan kanske, och var rätt dyr men utvecklingen går ju framåt. Säljaren hävdade i alla fall att den utan vidare skulle göra Audiopro-högtalarna rättvisa och jag har inte märkt några problem. Jag vill inte byta ut den. Dels har jag äntligen lärt mig hur den funkar och sedan skulle det kosta pengar jag inte har.
Att veta vad jag vill uppnå är svårt. Jag har inget annat än vad jag haft att jämföra med. Jag vill kunna använda directläget i receivern på musik, få ett mer balanserat och mindre tunt ljud ovanför basen och blir det sedan mer detaljer och mer öppet utan att det blir skrikigt eller vasst så är jag nöjd. Vad som ger mig det jag söker vet jag däremot inte. Jag har inga intresserade i mitt umgänge och har varken tid eller möjlighet att kuska land och rike runt för att undersöka alternativ heller. Min fördel är att jag är prestigelös och om något annat är bättre än det jag skaffar är det inte hela världen så länge jag är nöjd. Jag vill heller inte lägga mer än de 4k som mina prylar inbringar. Blir det pengar över köper jag hellre skivor. Jag kan också ge högtalarna de premisser som föreslås, då rummet är sådant att de kan stå vid en vägg om det passar bäst, eller fritt om det passar bäst. Golvare eller stativhögtalare spelar heller ingen roll, även om golvarna i så fall inte får vara alltför stora. Nytt eller begagnat spelar inte heller någon roll.
99.26 är snygga, och har fått fin kritik såvitt en snabbkoll på nätet visar. Det kräver dock begagnade och att en säljare skickar om de inte finns i närheten för det är ointressant att betala 1500 i bensin för att hämta dem..
Man får se hur det artar sig. Jag ska få tummen ur i veckan och fråga om råd i en tråd, men vill någon fylla på här går det såklart bra.