HiFin's gråa baksida.... =(

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-02-07 11:41

DVD-ai skrev:Det jag vill ha mer av som jag upplever at tdet fattas hemma, det är "fylligheten" som jag upplever beror på placeringen av anläggningen :(

Spela lite Rick Astley, vem bryr sig om fylligheten då?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
-AG-

Inläggav -AG- » 2012-02-07 11:42

Som många säkert har upplevt så kan det ibland kan låta bättre (rättare sagt mindre illa) i en enklare anläggning. Mycket av dagens nyproducerade musik är ofta bara jobbig att lyssna på i en bra anläggning. Som jag ser det gör sig dagens musik ofta bättre med en stereo som är lite avrullad, både neråt och uppåt, för att lyssningen inte ska bli tröttsam. För om man ska vara ärlig är problemet inte idag att hitta bra prylar, utan begränsningen är nästan alltid i det som spelas - därför kan störningsmomenten paradoxalt nog bli fler i en bra anläggning.

Förutom detta så upplever jag personligen att jag mer och mer uppskattar enkelhet, färre prylar och allt ska helst vara redo att spela med en knapptryckning. Jag är inte intresserad av fullregister en massa slutsteg och prylar. Som kontrast kan det vara bra att behålla vinylspelaren så får man sin dos av pillande, dessutom upplever jag att vinyl inte lika ofta har tröttsamma inspelningar.

Bra inspelningar i en bra anläggning är förstås magiskt, men att jaga bra inspelningar kan bli tröttsamt i längden. Så, enkelhet och någorlunda förlåtande anläggning tror jag ibland kan vara receptet för att fokusera på musiken och inte prylarna.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-02-07 11:43

Ja men om jag kompencerar med lite fylla, kanske de blir bättre då ?! :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-02-07 11:46

Slappna av David - du bor i en skokartong, vad förväntar du dig?????
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-02-07 11:49

MagnusÖstberg skrev:Slappna av David - du bor i en skokartong, vad förväntar du dig?????

Ok. Då är kanske en alternativanläggning som jag föreslog inte aktuellt...
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-02-07 11:53

Jag tror du har lite för lite "övriga" problem. Hur var det nu? Bodde du fortfarande hemma?

I sådant fall: F-L-Y-T-T-A!

Så skall du se att alla de gångerna du har tid att sätta dig vid stereon upplevs som befriande.

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-02-07 11:59

Bertil Hellsten skrev någon gång något i stil med: "-Man kan så till den grad
träna sin hörsel, att man till sist inte står ut med att lyssna på någon av sina
skivor".

Jag brukar säga att det är fråga om balans bara. Att balansera sig själv, att
lära sig lika mycket av det ena som det andra. Alltså att man kan träna sin
hörsel hur mycket som helst utan att det gör något, så länge man ägnar lika
stor energi åt att träna sin tolerans. Polaritetsträning, liksom. ;)

Jag lyssnar med stor behållning på även riktigt usla inspelningar, om det är
bra musik, det vill sägamusik jag gillar.

- - -

Men visst finns det fel jag inte står ut med också. Alltså tekniska fel i åter-
givningen. Jag ser det inte som en nackdel eftersom det faktum att jag hör
dem och de stör mig - gör att jag ser till att bli av med dem! :) Så det hela
resulterar bara i att det blir roligare att lyssna på musik.

Ungefär på samma sätt som att det inte är någonting dåligt i att känna att
det inte smakar bra när man avsmakar maten under matlagningen - om man
behärskar konsten att göra något åt det. Resultatet blir en bättre måltid!

Men att skilja på den kritiska felsökande inställningen under matlagningen
och den toleranta och värdessökande under spisandet, är förstås bra. Det
är så man njuter av livet!

- - -

En viktig del av nyckeln till att skapa en ostörande lyssning har för mig varit
att lära mig att förstå sig på hur stereosystemet, rummet och människan
fungerar tillsammans. För när man gör det så är det lätt att se VAD i åter-
givningen som faktiskt stör, och vad som bara genererar mätartefakter som
man både kan och bör ignorera.

Tror många idag låter sin audiophilia neurosa få näring att leva vidare, av
en ohälsosam fokuseraring på en massa mätningar. Mätningar vars resultat
känns viktiga bara för att de inte tolkas rätt.

Man hör problem som är väl så riktiga, men man accepterar alltför lätt att
de representeras av varje kurva som säger att något är en avvikelse. Man
ser problem i mätkurvor som man (felaktigt) tror representerar problemen.
Då är det svårt att rätta till de verkliga problemen.

- - -

Men självklart finns den gamla vanliga audiophilia neurosa kvar hos många
också - alltså att de helt enkelt är i matlagningamode istället för i spisnings-
mode, när de spisar.

En bransch som med uppgraderingsuppmaningar och tweaks (liksom en skev
värdsbild helt igenom, där varje ny generation hifi-apparater framställs vara
dekader bättre än den föregående) försöker övertyga musiklyssnarna att
något ÄR fel eller i varje fall mycket sämre än de kunda vara, gör inte saken
bättre.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Vigor

Inläggav Vigor » 2012-02-07 12:29

Den riktiga boven i dramat tycker jag allt som oftast är hur själva inspelningarna låter, inte anläggningen eller rummet.

Om lyssningsrum och anläggning bara är rimligt hyffsade (typ mups i ombonat, normalt vardagsrum) då är det nästan utan undantag programmatterialet som sätter gränsen för hur trevlig ljudupplevelse man får - tycker jag.

Hur ens skivsamling låter är ju svårt att göra något åt förståss, så klokare då att börja rota i den ende som man trots allt kan påverka. Men när jag gör det känns det rätt snabbt som att jag silar mygg och sväljer kameler.

Tycker dock att en slurk islay innan man trycker på play brukar jaga bort spökena rätt bra...
Jobbar som musikproducent och driver inspelningsstudion Vicsound i Solna

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Re: HiFin's gråa baksida.... =(

Inläggav Evil_Homer » 2012-02-07 12:44

DVD-ai skrev:Jag hatar att vara detaljkritisk, jag vill bara lyssna på musik och höra helheten, som det är nu hör jag bara en sammansättning av ljud!!!

Bara sälja av det där ino och emotiva skräpet du har och köra på någon härligt distande röranläggning med ett par designade stativare till. Kanske även slänga in ett par "snygg snokar" i anläggningen med :)

;)

Musik lyssnas på i perioder, det är mycket lättare med film iaf för min del.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
lennartj

Hifi-munk?

Inläggav lennartj » 2012-02-07 12:56

Råden om avhållsamhet är nog bra, men behöver upprepas då och då.
Jag antar att själva fixandet med anläggningen, hifi som hobby, ger dig tillfredställelse också, förutom att lyssna på väl återgiven musik.

Med tiden hoppas jag att även du får till anläggning och rum såpass bra att du får svårt att lyssna kritiskt efter vad senaste tweaken gjort någon längre stund utan förlorar fokus på den och fångas av musiken i stället.

Så har det funkat för mig under många år, men medger att det det tog ett antal år då teknikintresset störde musiklyssnandet.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
mzi

Inläggav mzi » 2012-02-07 13:32

Vigor skrev:Den riktiga boven i dramat tycker jag allt som oftast är hur själva inspelningarna låter, inte anläggningen eller rummet.

Det där håller jag tyvärr med om: Med bättre utrustning låter gamla kärlekar inte lika roligt längre. Och mycket av mitt musikintresse kretsar kring det som kanske inte fick mest kärlek vid inspelningarna och det har tagit sin lilla tid att komma tillbaka och lyssna på musiken igen och inte de fel som anläggningen numer avslöjar. Däremot låter välproducerad musik väldigt bra, men mycket av den är ju tråkig på ett annat sätt.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-02-07 13:56

Inlägget kanske inte platsar i tråden, men i alla fall:

Ibland tänker jag att den hifiintresserade egentligen upplever sina vax som ganska trista.
Det kan ju vara så att vederbörande inte har tänkt på det, men tristheten ger likafullt sina effekter ifrån sig.

De trista - och kanske ofta tjatiga - vaxen leder diskret bort hifisnubben från musikfokus.
Samtidigt leds han mot ett apparatfokus.
Kanske ett ljudeffektsfokus är den stora behållningen som återstår av musiken?

Eftersom hans musik faktiskt är ganska trist (men det har han inte insett) så sker en mental omprioritering, för att han skall få ut önskad tillfredsställelse-mängd av sin hobby.

Han ägnar mer uppmärksamhet åt att tänka på apparaterna än på att hitta inspirerande musik.
Han får ett specialintresse i att "testa vad grejorna går för", som ligger vid sidan av lusten att upptäcka den musik som ger en känslomässig kick.

Provocerande tankar detta, kanske kan tyckas.
Men det är inte min avsikt att provocera, utan enbart att resonera.
:)
Senast redigerad av Strmbrg 2012-02-07 14:06, redigerad totalt 3 gånger.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-02-07 13:57

mzi skrev:
Vigor skrev:Den riktiga boven i dramat tycker jag allt som oftast är hur själva inspelningarna låter, inte anläggningen eller rummet.

Det där håller jag tyvärr med om: Med bättre utrustning låter gamla kärlekar inte lika roligt längre. Och mycket av mitt musikintresse kretsar kring det som kanske inte fick mest kärlek vid inspelningarna och det har tagit sin lilla tid att komma tillbaka och lyssna på musiken igen och inte de fel som anläggningen numer avslöjar. Däremot låter välproducerad musik väldigt bra, men mycket av den är ju tråkig på ett annat sätt.

Just detta du tar upp gör att jag själv inte anser "absolut trohet mot insignalen" vara det primära målet med en musikanläggning. De artefakter detta mitt synsätt i övrigt för med sig, kan jag förlåta. Utan problem. Jag är ganska trött på Stockfish...
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-02-07 14:21

+ på det :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-02-07 14:26

Men detta är väl inget musik- eller lyssnarproblem egentligen. Det handlar mer om ett förhållningssätt till tekniken och ljudåtergivningen som är så inriktat på perfektion och prestanda, att man kommer bort från själva syftet med tekniken.

Skulle man applicera samma synsätt på att skaffa t.ex. en hund så skulle man bortse från vad man egentligen känner för och välja vovve enbart efter diverse mätbara parametrar. Istället för att välja nåt mindre optimalt rent objektivt men som man gillar subjektivt. En vovve som man valt med hjärtat blir då inte enkelt utbytbar på samma sätt som en brukshund. Då kan man glädjas trots fel och brister.

Jag menar naturligtvis inte att man ska välja hifi (eller vovvar :) ) hur som helst eller enbart på känsla, men man måste kanske inse att man i alla fall till slut hamnar i en subjektivt upplevd helhet (eftersom det handlar om upplevelseapparatur) och då gäller det att främst gå efter vad man vill leva med i vardagen.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-02-07 14:31

Strmbrg skrev:Inlägget kanske inte platsar i tråden, men i alla fall:

Ibland tänker jag att den hifiintresserade egentligen upplever sina vax som ganska trista.
Det kan ju vara så att vederbörande inte har tänkt på det, men tristheten ger likafullt sina effekter ifrån sig.

:)

Du menar att man köpt Diana Krall i stället för Freddie Mercury, Eller Mozarts pianosonat nr X i stället för Saxparty nr X, kanske pga av ett undermedvetet snobbistego som tagit kommandot över medvetandet?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-02-07 14:32

DVD-ai - hur ofta spelar du luft-trummor, eller luftgitarr eller sjunger med? Jag hoppas verkligen inte du klarar det + analystänkande samtidigt....
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-02-07 14:45

Strmbrg skrev:Ibland tänker jag att den hifiintresserade egentligen upplever sina vax som ganska trista.

Huvvet på spiken. När jag var som värst däran så köpte jag skitdåliga skivor men med bra ljud. Och lyssnade på det. Och trodde det jag höll på med var något bra, sunt och vettigt. Det var det inte, insåg jag senare.
För en del tar det längre tid att inse detta. En del gör det aldrig.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2012-02-07 14:49

Stort plus på det Max!
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-02-07 15:35

Max_Headroom skrev:
Strmbrg skrev:Ibland tänker jag att den hifiintresserade egentligen upplever sina vax som ganska trista.

Huvvet på spiken. När jag var som värst däran så köpte jag skitdåliga skivor men med bra ljud. Och lyssnade på det. Och trodde det jag höll på med var något bra, sunt och vettigt. Det var det inte, insåg jag senare.
För en del tar det längre tid att inse detta. En del gör det aldrig.

Beeeeeeen there! Det var faktiskt min fru som i viss mån fick mig på fötter igen. Jag sitter i sweetspot med slutna ögon tillika släckta lampor i rummet och lyssnar på någon helt obegriplig instrumental marimba-/xylofonensemble, när hon kommer in i rummet och utbrister; "Vad fan är det du lyssnar på? Du är ju en rocker!?!"

Jo men visst...

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-02-07 15:47

Sådant har jag inte ägnat mig åt någonsin...

jag lyssnar bara på det som jag tycker är bra och vill att det ska låta så bra som möjligt med det jag lyssnar på :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-02-07 15:48

DVD-ai skrev:Sådant har jag inte ägnat mig åt någonsin...

jag lyssnar bara på det som jag tycker är bra och vill att det ska låta så bra som möjligt med det jag lyssnar på :)

Du är en klok ung man, DVD:ai! :) Säger som Lundell; "Låt inte dom jävlarna ta dig..."

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-02-07 15:50

Hahaha ! :lol:

Ingen fara, de vet du ;)

Kul att du hittat hit, till björngrottan...

ska du på stockholm Hi-end mässan ?
Mvh//David

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2012-02-07 15:52

Det finns antagligen många som känner igen sig i detta, däribland jag!
Jag tror att detta är en process som man måste igenom helt enkelt, alla på sitt eget sätt. Du har ändå kommit till en punkt då du är medveten om problemet, alltså en bra bit på vägen.
Nåt som kan hjälpa: spela rolig musik! Dra på teAmo med Rihanna och ta en svängom i danstofflorna! Sätt inte på den där välinspelade smörjan som låter perfekt men som berör noll! Leta ny musik på Spotify eller gamla goa låtar från tonåren. Du kommer att komma igenom den här fasen och lära dig nåt av det på vägen :)

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2012-02-07 15:54

Oj, ser nu att du inte var fast i stockfish-träsket. Bra!!! :D

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-02-07 15:57

DVD-ai skrev:Hahaha ! :lol:

Ingen fara, de vet du ;)

Kul att du hittat hit, till björngrottan...

ska du på stockholm Hi-end mässan ?

Tyvärr inte. Gäster i kubik hemma på lördagen (planerat sedan länge av min vackra, bättre hälft). Hade tänkt ta hela helgen i Stockholmo och passa på att hälsa på Erik A:son för en lyssning på Drömmen + H2 men det gick som sagt i stöpet. 40+40 mil kör man inte över dagen... Det blir båtmässan i mars i stället.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2012-02-07 15:57

Jag höll upp några år när jag tyckte som du, det blev ju aldrig som jag ville ha det. Lät bara Hifi!
Sålde av och installerade hemmabio istället och njöt av film. Skitbra. :)

Nu kombinerar jag, skitbra det också. :D
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-02-07 15:59

Det bästa är att skaffa sig en annan hobby och sedan bruka ljudsystemet som
just ett ljudsystem som förmedlar musik, film och så vidare. Det har jag gjort
och kunde inte vara lyckligare. Gött från plånboken och sinnet.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-02-07 16:01

Mmm, det är nog vad jag behöver göra, slägga lite på "kraven" av ljudsystemet och låte det vara "fel lite här och där" :lol:
Mvh//David

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-02-07 16:01

DVD-ai skrev:Mmm, det är nog vad jag behöver göra, slägga lite på "kraven" av ljudsystemet och låte det vara "fel lite här och där" :lol:

Har du ingen annan hobby du kan fokusera på? :)
Alea iacta est.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi