CD-spelare. Är dessa inne eller helt passé

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

CD-spelare. Är dessa inne eller helt passé

Cd-spelare? Vad är det?
46
57%
Klar att jag använder min CD-spelare till 100%
35
43%

Antal röster : 81

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-02-11 23:44

2-ch skrev:100 eller 0% går inte att välja mellan. CD:n snurrar ju då och då men mest är det SB och min egna samling FLAC eller spottan som står för musiken.
Tycker Spotify för det mesta har ypperlig ljudkvalitet, mycket tveksamt om jag skulle pricka det i en blindtest faktiskt.

Så nog är CD spelare på väg nedåt i detta hem. Dåremot vill jag ha en gammal toppmatad bara för att.

2-ch.

Fiska upp en CDS 2.
:wink:
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2012-02-11 23:48

PerStromgren skrev:
Min Marantz CD-80 (anno -89) [...]

Marantz CD-80... kan det bli snyggare än så?. Wow.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-02-11 23:52

Koffe skrev:
PerStromgren skrev:

:lol:
Ja
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-02-12 01:52

Jansson skrev:
Koffe skrev:
PerStromgren skrev:

Ja

+1. :D
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-02-12 03:50

Nefilim skrev:Ja hur är det eg med vinyl? Är det verkligen så bra som vissa tycker.
Har inte vinylskivor stora begränsningar när det gäller frekvensomfånget?
Så är då vinyl bättre än det digitala medierna? Tror inte det..

Går inte att generalisera, guldkorn och skräp i båda led.

Vinylskivor har ju aldrig behövt vara dynamikbegränsade för att passa spelning i kompaktavspelare. Även om mycket vinyl drabbats likväl.

CD-mediet är naturligtvis överlägset vad gäller djupbasen, men är som sagt ofta svårt komprimerat och loudnessbehandlat. Vad gäller övriga frekvensområdet på bra utgivningar, tycker jag skillnaden är liten men ofta till vinylens fördel.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-02-12 10:05

KarlXII skrev:
Jansson skrev:
Koffe skrev:
PerStromgren skrev:

Ja

+1. :D

Driv med mig bara, ni grabbar, men maken till robust maskin är svårt att hitta! Som jag skrev, den har inte gjort det minsta fel sedan jag köpte den för 22 år sedan. Har den haft svårigheter att läsa, har jag oftast hittat avtryck av marmeladsmörgåsar på skivan. :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
anli
Inaktiverad

Inläggav anli » 2012-02-12 10:53

Spelar i dag 95% vinyl. 5% cd.
Enda anledningen att jag spelar cd är att jag har mer klassisk musik på cd än på lp
Jag lyssnar på ALBUM när det gäller populärmusik. 15-20 minuten i stöten är perfekt då. CD låter skapligt, men överlag så föredrar jag vinylljudet trots lite biljud på vissa skivor. Funderar på om jag skall uppgradera cd spelaren för att göra den "intressantare"... dvs få gumman och mig all spela lite mer ur cd-samlingen.
Har efter den inledande wow-upplevelsen (början av 80-talet) aldrig varit riktigt bekväm med cd formatet... knölig plastlåda, liten text och den hemska ljudbild/produktion som ofta förknippas med mediet.

(Musik via dator.. jag lekte med tanken att ansluta en airport express och highend dac, men övergav idén. Såg ingen poäng med det.
Spelar ingen musik/laddar ner via datorn.
Jag har med åldern fått en lite teknikfientlig inställning, blir irriterad när folk okontaktbara vimsar runt med vita snören i öronen och sveper med fingrarna på en mojäng)

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-02-12 12:05

Här spelas inga CD-skivor och vi har inte kvar någon CD-spelare heller. Vi
köper däremot mycket CD-skivor och rippar dem. Vinylspelaren går varm dock.

Problemet med CD-skivor är ju att det är "lika omständigt" som vinyl, fast utan
känslan. :x
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-02-12 12:54

Jag hade kanske en aning räknat ut min CD-spelare som huvudkälla tills jag köpte en ny blurayspelare. Jag valde en Oppo 95 för att den skall ha bra bild och kunna spela SACD vilket jag inte kunde innan. Nu spelade den även skjortan av min gamla Tascam CD också på vanliga skivor. Har inte jämfört med Squeezebox touch ännu men nu kan ju Oppon faktiskt med en lite dåligt interface spela flac ifrån nätverksdiskar också. Så med en oppo så behöver man inte välja.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-02-13 08:45

Jansson skrev:2-ch.

Fiska upp en CDS 2.
:wink:

Jajust ja det hade jag nästan glömt :oops: . Även om jag gillar den så passar den inte riktigt in i stapeln hos mig.

Användarvisningsbild
misanplass
Skivborsten

Inläggav misanplass » 2012-02-13 09:54

phloam skrev:Jag samlar på CD-spelare. Särskilt bärbara sådana. Och allra helst av märket Technics :)

:D Trevlig hobby!
Spitzenklasse! (Stock, Aitken & Waterman) - https://www.youtube.com/watch?v=tto_nmsND_o

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2013-06-23 03:59

darkg skrev:Det finns onekligen någonting i akten att ta fram skivan och stoppa i den och lyssna på den. Jag har slutat, men det är inte utan saknad, och då hade jag ändå aldrig någon stor samling.

Jag har beslutat mig för att återfalla.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2013-06-23 09:40

darkg skrev:
darkg skrev:Det finns onekligen någonting i akten att ta fram skivan och stoppa i den och lyssna på den. Jag har slutat, men det är inte utan saknad, och då hade jag ändå aldrig någon stor samling.

Ska du börja spela CD eller vinyl?
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2013-06-23 09:41

misanplass skrev:
phloam skrev:Jag samlar på CD-spelare. Särskilt bärbara sådana. Och allra helst av märket Technics :)

:)
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2013-06-23 12:30

När nätverkspelarna blir lika lätta att använda som en CD-spelare så kommer jag att börja använda sådan istället. Tills dess blir CD-spelaren kvar.

(Jag behöver alltså en nätverkspelare som helt av sig själv hittar mina musikfiler på servern och sedan på ett enkelt och överskådligt sätt låter mig snoka runt bland skivorna. Den måste också ha en funktion att automatiskt rippa CD-skivor till servern när jag spelar dom. Jag orkar inte sitta och rippa 100-tals skivor själv.
Spotify har för dåligt utbud för att vara aktuellt i dagsläget.)
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2013-06-23 14:31

Saknar ett alternativ mitt emellan. Kör CD ibland.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2013-06-23 20:14

mx skrev:
darkg skrev:

Ska du börja spela CD eller vinyl?

CD.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2013-06-23 22:07

Jannnemannen skrev:
Jag kör i princip allt ! LP, CD, musikfiler från HTPC'n, Spotify från HTPC'n....
Det ena behöver ju inte utesluta det andra brukar jag säga.
Mvh/Janne

+1

Det finns onekligen någonting i akten att ta fram skivan och stoppa i den, lägga på skivpucken, ta med sig konvolutet och lyssna på musiken.
Men så är jag ju född -59.............
Senast redigerad av oa51 2013-06-24 11:10, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-06-23 22:19

mx skrev:
misanplass skrev:

:)

Tack :D

Har världens minsta "hifi-anläggning" på ett av skrivborden här, bestående av en SL-XP1 och hörlurar. Extremt smidig men ändå "spela cd"-känslan. Tack vare den återupptäckte jag lite musik på cd som jag inte hade lyssnat på annars...!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-06-24 11:15

mx skrev:Problemet med CD-skivor är ju att det är "lika omständigt" som vinyl, fast utan känslan.

Nja, så omständigt är det väl inte med CD? Är ju inte speciellt vanligt att via fjärr kunna sköta en vinylspelare av rang. Dessutom är det ju rätt mycket mekande med vinylriggar för att få det bra. Vad är det för känsla vinylen har jämfört med andra signalbärare?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2013-06-24 11:31

RogerGustavsson skrev:Dessutom är det ju rätt mycket mekande med vinylriggar för att få det bra.

Är det?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
opethic

Inläggav opethic » 2013-06-24 11:33

Jag kör mest vinyl, CD köper jag om skivan är svårfunnen/svindyr/ickeexisterande på vinyl.
Spelar från datorn gör jag faktiskt ibland, men det är ju sååå tråkigt.

Men jag måste erkänna att jag är en samlare och skivnörd, själva ägandet av skivan ser jag som lika viktigt som musiken som finns på den.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-06-24 11:41

Max_Headroom skrev:
RogerGustavsson skrev:Dessutom är det ju rätt mycket mekande med vinylriggar för att få det bra.

Är det?

Ja!

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-06-24 15:29

celef skrev:jag tycker det är bättre känsla i cd och jag tycker till och med att det låter lite bättre, ungefär som vinylen för vissa

men vid okritisk lyssning funkar spotify kanon

film ser jag på tv eller vhs

jag tycker numera precis tvärtom!
Bikinitider

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-06-24 16:06

Måste erkänna att CD har vuxit ordentligt (för mig) som samlarobjekt och som förmedlare av känsla i hanteringen, dock ej lika mycket som LP/vinyl.

CD är iaf bra mycket bättre än Spotify - det betraktar jag fortfarande som gratis provlyssnande betalt via reklam. Kan aldrig ersätta nån samling oavsett format. Dock gillar jag Spotify väldigt mycket för vad det är :)

Användarvisningsbild
Noak

Inläggav Noak » 2013-06-27 18:12

När min förra CD-spelare kastade in handduken köpte jag en nätverksansluten mediaspelare, Marantz NA-7004. Smidigt, eftersom jag redan digitaliserat alla mina CD till FLAC. Snart tillkom även en NAS för att alltid ha tillgång till musiken (utan att behöva ha en dator på hela tiden). Mycket nöjd med detta, den tar även Spotify från iPhonen via AirPlay, med mycket bra ljud dessutom.

Analoga skivor spelas fortfarande, men när det gäller digitalt ljudformat så är fysiska kopior av dito förlegat för min del...
/Noak

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2013-06-28 09:21

RogerGustavsson skrev:
mx skrev:Problemet med CD-skivor är ju att det är "lika omständigt" som vinyl, fast utan känslan.

Nja, så omständigt är det väl inte med CD? Är ju inte speciellt vanligt att via fjärr kunna sköta en vinylspelare av rang. Dessutom är det ju rätt mycket mekande med vinylriggar för att få det bra. Vad är det för känsla vinylen har jämfört med andra signalbärare?

Om inte annat så känslan i att sätta sig tillrätta med ett tillräckligt stort konvolut i händerna, helst ett fold-out.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2013-06-28 09:51

Optimalt för den som vill ha både ljudkvalitet och läsbarhet är att lyssna på cd och titta på lp-konvolutet.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2013-06-28 10:15

PekkaJohansson skrev:Optimalt för den som vill ha både ljudkvalitet och läsbarhet är att lyssna på cd och titta på lp-konvolutet.

Med vänlig hälsning

Pekka

Jag var i cd:ns ungdom, och är fortfarande till viss del förundrade över att man inte förpackade skivan i en plastficka i det vanliga lp-fodralet. Det bästa av två världar.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2013-06-28 10:18

penke62 skrev:Jag var i cd:ns ungdom, och är fortfarande till viss del förundrade över att man inte förpackade skivan i en plastficka i det vanliga lp-fodralet. Det bästa av två världar.

Det är en god idé som, tillsammans med goda överföringar, skulle kunna vara ett sätt för dagens skivindustri att vinna tillbaka skivköparna.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi