Hör du skillnad på kablar?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Motivera skillnaden du upplevt

ingen skillnad?
14
40%
Nej
21
60%

Antal röster : 35

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-02-12 16:46

i skrev:
Svante skrev:
i skrev:Jag hör klar skillnad på toslink och t ex RG59 på mina lineingångar! Toslink spelar "tystare" kan man säga.

Där talar vi verkligen om att det sitter olika saker som driver och tar emot från kabeln :D .

Vadå, är det något jag missat ? :?

Det kanske är jag som har missat något. Är inte Toslink en optisk kabel för överföring av digitala signaler? Och RG59 är en kopparkabel som används både analogt och digitalt?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-02-12 17:48

Optisk kabel? Kopparfiber? Eskimåer?

Mvh /Harryup

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-02-12 18:39

En så här häftigt designad USB-kabel måste ju bara låta bäst

Bild

och gör den inte det finns det varianter i äkta silver också.

Faktum är att jag testade en sån där kabel. När jag köpte min DAC fick jag med den för test utan kostnad och på obestämd tid, så jag hade inget att förlora och nyfiken är jag. Även om all beprövad vetenskap och erfarenhet (?) säger att ingen skillnad rimligen föreligger, så lyssnade jag i många dagar med en kabel från Biltema. En grå. Och allt lät alldeles utmärkt precis som det skulle. Och så, efter en lång inkörningsperiod, när jag tyckte att jag började känna min DAC hyfsat väl så packade jag upp den röda kabeln med sina guldglänsande kontakter. Anslöt den, nästan lite högtidligt och placerade hörlurarna på öronen igen. Fast förvissad om att jag inte skulle höra någon skillnad.

Virveltrumma!

Första låten jag spelade efter bytet lät ANNORLUNDA och, till yttermera visso, BÄTTRE... det är inte möjligt. Det kan inte hända, var vad jag tänkte. En datakabel kan inte påverka ljudet hörbart, eller ens ohörbart. Nästa låt... absolut ingen skillnad vs biltemakabeln. Nästa låt. Samma sak. Och så höll det på. Absolut noll i skillnad på alla andra låtar utom just den där första låten. Den låter än idag, sex månader senare, bättre med lyxkabeln än med biltemakabeln (jag testar ibland). I min hjärna. Klart det måste vara ett hjärnspöke. Ingen annan musik låter det minsta eljest. Fast jag använder förstås bara lyxkabeln numera. Vem vet vad jag skulle förlora annars, för ingen enda låt lät sämre med den.

Och vilken låt är det nu som besitter den magiska egenskapen att låta bättre pga en USB-kabel? Är det en av musikhistoriens absoluta tungviktare, en sådan låt som är värd 1200 spänn för att någon gång i livet få höra optimalt? Njae... tveksamt va? Låten är "Så Klart!" av Petter i tolkning av, håll i er, Lill-Babs!!

http://www.youtube.com/watch?v=MYLdDEnbcnc

Förklara det den som kan... jag garvar lika gott som Petter när jag hör den, med röd kabel! Och nä, jag betalade inte 1200 spänn för den, jag fick ett erbjudande jag inte kunde tacka nej till... Det är den dyraste kabel jag har i mitt system (räknat som listpris per meter), tror jag, och även om jag fortfarande är övertygad om att den inte ger bättre ljud så är den vacker att se på och det är lite känsla av smycke att hantera den.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2012-02-12 18:47

Dacen spänningsmatas via usb? Det är en väg usb-kablar tänks kunna påverka.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-02-12 20:12

darkg skrev:Dacen spänningsmatas via usb? Det är en väg usb-kablar tänks kunna påverka.

Inte min DAC (Nuforce DAC-9)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2012-02-12 21:41

Svante skrev:
i skrev:
Svante skrev:
i skrev:Jag hör klar skillnad på toslink och t ex RG59 på mina lineingångar! Toslink spelar "tystare" kan man säga.

Där talar vi verkligen om att det sitter olika saker som driver och tar emot från kabeln :D .

Vadå, är det något jag missat ? :?

Det kanske är jag som har missat något. Är inte Toslink en optisk kabel för överföring av digitala signaler? Och RG59 är en kopparkabel som används både analogt och digitalt?

:mrgreen:
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Re: Hör du skillnad på kablar?

Inläggav Rydberg » 2012-02-13 00:26

nadifierad skrev:Har du haft någon Kabel hallehlujahmoment?

Att svara nej på den frågan hade ju varit att ljuga såhär i efterhand. Kan väl säga att jag haft både hallelujamoments och riktiga besvikelser. Har absolut mest erfarenhet av att testa olika slags signalkablar.

Besvikelser:
Acoustic Zen Silver Reference II
Cardas Golden Reference

Hallelujamoments:
Audioquest Python
Nordost Quattro Fil

Just AQ:n var en av de första riktigt bra signalkablarna jag hade och testade dem i ett antal anläggningar. Renare och mer detaljerat blev nästan alltid resultatet. Nordosten ägde jag senare och den spelade bara helt "rätt" utan att lägga till eller dra ifrån. Kör med CT100 för 9 kr meter idag med Neutrikkontakter med fjädrande skärm, samma kontakt Ingvar använder för sina kablar. Tycker de fungerar utmärkt men har varit nyfiken att på skoj byta ut de med Nordost Valhalla, någon som har ett gäng liggande? ;)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2012-02-13 07:10

:D Precis vad jag tänkte. Att hade man haft ett par dyrkablar liggandes så kunde jag ju testat själv.
Skulle vara kul om du som redan gjort jämförelsen, fick möjlighet att jämföra igen, och om dina 9 kr/ metern kablar har bättre pris / prestanda mot nordostarna, som jag antar kostar lite mer? :)
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-02-13 09:08

Här dyker en intressant (?) fråga upp i mitt huvud.

Vad menar man egentligen med "prestanda" på en audiokabel?

1. Kapacitans, resistans, induktans? Karaktäristisk impedans?

2. Hur den låter?

Jag tror frågan (och valet av svar) är intressantare än många tror.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2012-02-13 09:44

Bytte kabel till min tv. Det blev en väldig skillnad. Både bättre ljud och bild. Misstänker någon form av elektrisk störning.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-02-13 09:50

Jag är lite fundersam till varför man delar på kablar och kontakter. Man lyssnar ju på dom ihop, och rca-kontakten är inget vidare bra om man vill ha en jämn referens. BNC och XLR är vida överlägsna både fysiskt och standardiseringsmässigt. Samma med högtalaranslutningar, när jag testade för några år sen var det större skillnad på hur en kabel var ansluten till kontakterna än olika kablar, ljudmässigt alltså. Och i min lilla test då, andra kan ju komma fram till annat. Men en bra expanderande banan där kabeln är först klämd i en hysla för att se sitta fastskruvad i kontakten fungerade utmärkt.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-02-13 09:51

landa skrev:Bytte kabel till min tv. Det blev en väldig skillnad. Både bättre ljud och bild. Misstänker någon form av elektrisk störning.

Bytte till tripleskärmad kabel ner ifrån satellitantennen med kompressionskontakter och skillnaden blev ju inte natt och dag men nästan.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2012-02-13 10:38

Använder RG 62 som analogt kablage. Jag har provat olika dyrkablar och visst det händer något med återgivningen, men inte till det bättre.
RG 59 går som digitalkablage, och växlar med olika optiska kablar också.
RG 59 bäst hittills. Jag hade gärna provat CT 100 om jag fick tag i några meter.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2012-02-13 10:42

Tror svante har en poäng i att om allt annat vore bra så skulle kablarna spela väldigt liten roll. Men tyvärr är det min erfarenhet att så inte alltid är fallet.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-02-13 10:45

landa skrev:Tror svante har en poäng i att om allt annat vore bra så skulle kablarna spela väldigt liten roll. Men tyvärr är det min erfarenhet att så inte alltid är fallet.

Håller med.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-02-13 11:23

Harryup skrev:
landa skrev:Tror svante har en poäng i att om allt annat vore bra så skulle kablarna spela väldigt liten roll. Men tyvärr är det min erfarenhet att så inte alltid är fallet.

Håller med.

mvh/Harryup

Mm, det där är ju en bra insikt då.

Det betyder ju att man inte längre tänker sig att det är kabeln som påverkar, utan kombinationen mellan kabel och drivning. Har man tagit det till sig, så rekommenderar man nog inte kompisen att byta till samma kabel som man själv bytte till, utan man rekommenderar honom att också experimentera. För det kan ju bli helt annorlunda med hans förstärkare.

Alternativt så fixar man problemet, nu när man vet vad det beror på. Det betyder dock ingrepp i förstärkaren. Eller byte till en som klarar att driva kabeln. Man kan ju tycka att det inte är för mycket begärt av förstärkaren.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-02-13 11:33

Fast jag skulle påstå att det är en jätteklyscha att folk blir lurade vid kabelköp i butiker. Tvärtom pratar man med dom har lite mer kostsamma kablar så har alla som jag känner lånat hem massor och testat innan köp eller uppgradering. Och nog måste väl valet få vara fritt vad man lägger sina pengar på. Tror ingen vill ha någon östtysk myndighet som beslutar vad folk får köpa.
Så mår folk bra av att köpa en kabel med vacker färg eller tilltalande storlek så må dom ju få göra det. Låter den dessutom tilltalande i anläggningen så är det ju ännu bättre eftersom man vill njuta av att sitta och lyssna.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2012-02-13 12:23

Svante, en typisk katodföljarutgång har en utgångsimpedans om några hundra ohm så det är inga konstigheter. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2012-02-13 13:16

Morello skrev:Svante, en typisk katodföljarutgång har en utgångsimpedans om några hundra ohm så det är inga konstigheter. :)

Prova ett rör med hög transkonduktans :)

Tidigare drev jag 8 meter RG62 med ECC81.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Tresor

Inläggav Tresor » 2012-02-13 14:24

Jag har då aldrig hört killnad på kablar! Men när jag bytte mina elsladdar jag hade som högtalarkabel till något mer estetiskt vid en ommöblering då kabeln syntes hörde frugan skillnad så fort filmen startade. Hennes kommentar var: vad bra det låter, liksom klart rent.....

Hon hade inte en aning om att jag bytt så det var en rent spontant kommentar och nog fan kunde jag höra skillnad efter hon sagt det.

Placebo att jag inte hörde skillnad först eller placebo att jag hörde skillnad sedan? Vem vet.

Har även hört skillnad på en optiskt, gillade helt enkelt inte det jag lyssnade på, inget jag kunde sätta fingret på men det var skit bara. Drog ur kabeln och visst så änden riktigt dålig ut och inte hörde jag någon "skit" med den andra kabeln jag hade hemma.

Så även om jag inte direkt tror kablar gör någon skillnad för ljudet så gillar jag verkligen snygga välgjorda kablar, så hemma finns massor av billiga kablar som ser dyra ut ;)

//Tresor

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-02-13 16:01

Morello skrev:Svante, en typisk katodföljarutgång har en utgångsimpedans om några hundra ohm så det är inga konstigheter. :)

Apropå detta menar du?

Svante skrev:Men med en högohmig utgång från en rörförstärkare eller passiv volymkontroll är saken annorlunda, då kan det bli hörbara skillnader när man byter kabel, speciellt om kabeln är lång.

Kanske vilseleder jag när jag skriver "högohmig utgång från en rörförstärkare" om de aldrig är högohmiga, men någon sådan finns det säkert? Jag menar alla är ju inte katodföljare.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-02-13 16:11

När vi nu har några kunniga på området här så undrar jag om det stämmer som en del säger att kabeln påverkar mindre om man kör balanserat (XLR) än obalanserat (RCA)?
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-02-13 17:07

Testade igår, inspirerad av tråden, att byta ut mina tjocka dyrkablar mot ett par tvåmetersstumpar 2,5-kvadrats Elfasnören som blivit över från biokablaget.

Resultatet blev bedrövligt. Ljudbilden plattades till och det spretade åt alla håll. Röst- och instrumentfokus tycktes påtagligt sämre. Jag gjorde förvisso ingen blindtest och mina meningar var måhända en aningens aning förutfattade men inte kunde den upplevda skillnaden bero enbart på placebo!?! Eller kanske, ändå...

Alldeles oavsett vilket, skulle jag inte komma på tanken att överge mitt tjockkablage till förmån för något som upplevdes som så mycket sämre.
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
metalfan

Inläggav metalfan » 2012-02-13 17:16

Jag har hört skillnad på högtalarkablar!
Jag var länge övertygad om att det inte spelade särskilt stor roll vad man använde, bara man höll sig borta från det allra billigaste smäcket.

Jag använde 2x2,5m TaraLabs i 600kr-klassen som jag tänkte skulle duga i all framtid.. alla eventuella fel borde bero på högtalare, förstärkare eller annan kringutrustning.

Jag fick hur som helst låna ett par feta dyr-högtalarkablar (jättemånga tusenlappar i nypris) och halleluja! Det lite skärande ljudet som uppstod i diskanten på viss musik när man drog upp onödigt högt var borttrollat - det gick faktiskt att dra upp volymratten på max utan att det skar illa i öronen! (Grannarna var nog också jätteglada och imponerade)

T.ex i låten Woodstock med Joni Mitchell var det väldigt tydligt. Detta var inte bra alls för min kabelskeptiscism men flickvän och kompisar kunde bara hålla med.

Jag tänkte efter lite grann och jämförde vad som skiljde mot mina gamla TaraLabs-kablar och det mest uppenbara var att det var väldigt mycket mer koppar och kabelarea på dyrkabeln.

Jag testade då att tillverkade två "likadana" kablar av tvinnade FK och wah-la! Ingen skärande diskant nu heller!
Priset verkade inte vara den avgörande faktorn iallafall, men skillnader mellan kablar är inte bara trams, det är visst lite fysik också.

Nu använder jag Belden 8471 med gott resultat, mycket smidigare än EKK, som jag också testat.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2012-02-13 18:12

Jag ska passa på att jämföra, när jag (så småning om) flyttar in i mitt nya lyssningsrum.
Trots min skepsis så är jag nyfiken :) .
Jag använder just nu vanlig starkströms kabel på 2,5 kvadrat.
Har en rulle EKK liggandes som jag tänkt bygga in i nya rummets väggar.
Jag har inte hunnit testa om det hörs någon skillnad, och har nog inte förväntat mig någon heller...
Men varje gång jag skakar på huvudet över dyrkabelannonserna, så växer ändå nyfikenheten :D .
Senast redigerad av NADifierad 2012-02-13 21:06, redigerad totalt 1 gång.
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-02-13 21:04

Panelguy skrev:När vi nu har några kunniga på området här så undrar jag om det stämmer som en del säger att kabeln påverkar mindre om man kör balanserat (XLR) än obalanserat (RCA)?

Balanseringen i sig borde inte påverka de tonkurveskillnader som blir. Däremot är (var) det nog vanligare med en transformator på balanserade kopplingar, vilket kanske gör den balanserade kopplingen känsligare.

Man får dock fundera lite på hur man gör jämförelsen mellan balanserat och icke balanserat. Det blir lätt en faktor 2 i skillnad på brytfrekvenser beroende på att det sitter två resistanser ut från förstärkaren, och beroende på hur kabeln är uppbyggd.

Man måste nog vara konkret och ta specifika kablar och förstärkare och jämföra dem.

Balansering är ju annars framför allt bra för att undertrycka störningar och det har inte så mycket med det här att göra.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-02-13 21:13

bensnake skrev:Testade igår, inspirerad av tråden, att byta ut mina tjocka dyrkablar mot ett par tvåmetersstumpar 2,5-kvadrats Elfasnören som blivit över från biokablaget.

Resultatet blev bedrövligt. Ljudbilden plattades till och det spretade åt alla håll. Röst- och instrumentfokus tycktes påtagligt sämre. Jag gjorde förvisso ingen blindtest och mina meningar var måhända en aningens aning förutfattade men inte kunde den upplevda skillnaden bero enbart på placebo!?! Eller kanske, ändå...

Alldeles oavsett vilket, skulle jag inte komma på tanken att överge mitt tjockkablage till förmån för något som upplevdes som så mycket sämre.

Om det beror på placebo eller inte testar man med blindtest. Om man vill. Det är i alla fall det enda sättet att skilja dem åt.

Men som vi har sagt i tråden beror nu inte skillnaderna så mycket på kabeln som på drivning och last. Får jag gissa att du drev med en rörförstärkare (borde spela mindre roll om den inte blir instabil)? Högtalarens impedanskurva spelar också in. Hursomhelst, om man verkligen vill reda ut orsaken (vilket man inte måste) så bör man (tycker jag) först blindtesta, sedan mäta och räkna lite om man verkligen lyckas i blindtestet.

Eller så sitter man nöjd med tjockisarna.

Det enda som jag känner mig tveksam till är att rekommendera någon annan att köpa dyrkabel för att det blir bättre. Där vill jag nog ha någon sorts bevis innan det kan göras med rent samvete.

Användarvisningsbild
crion

Inläggav crion » 2012-02-14 13:47

Jag har hört skillnad på kablar, men då har det vara olika geometri/skärmning/area/material/kontakter. Jag skulle nog inte försöka mig på att lyssna på skillnader mellan två 2,5kvmm HT kablar.

Olika setuper svarar olika på radikalt olika kablar enligt svantes teori. Framförallt känns det som att komponenter med sämre trafo/drivning får ofta större skillnader med sämre och bättre ledare/kabelförutsättningar.

Har testat en hel del HDMI kablar genom åren och med en lite billigare BD spelare/drivning kan det vara tufft med många kablar att köra 48bit/1080p/60Hz (10Gbit/s) över 12m utan artefakter. Däremot om jag kopplar in spelaren till en proffs/highend HDMI switcher med kraftig trafo och därifrån trycker 10Gbit/s 12meter till proj är det inga somhelst problem med exakt samma kabel.

Så att kablar skulle sakna betydelse är en villfarelse enligt min erfarenhet. Däremot behöver man ju inte slänga mer pengar än man är komfortabel med på prylar i allmänhet och kablar i synnerhet.
100% Digital

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-02-14 16:36

Med risk att jag bara repeterar saker jag tjatat om i typ 30 år - jag håller
med dig! :)

Och det är därför interconnect-kablar helst skall ha låg kapacitans (gärna
under 60 pF/meter). I nromalfallet alltså. Och högtalarkablar bör ha tillräck-
ligt låg resistans och induktans. Vad som är tillräckligt bör man fråga sina
högtalares tillverkare om. Om de inte kan svara på frågan så finns det nog
skäl att tro att det finns även annat de inte har koll på.

En sak som faktiskt också kan ha betydelse är vilken kapacitans en högtal-
arkabel har - trots att samverkanseffekter mellan denna och förstärkares
utimpedanser som regel inte inträffar förrän långt, långt över det hörbara
området. Men skälet till att det ändå kan ha (och har) betydelse är att det
finns förstärkare som har dåliga fasmarginaler och som blir instabila när de
lastas med en för hög kapacitans.

Slutsatserna man kan dra av det är:

1. Fråga din förstärkartillverkare om det råder oklarhet.

2. Använd inte längre högtalarkablar än nödvändigt. Även om man faktiskt
med förnoftiga val av ledarareor ledaravstånd och i förekommande fall mera
komplexa geometrier än bara en parledare, kan åstadkomma t ex 0,1 ohm
och 4 uH med kablar från en halvmeter och upp till 50 meter, så kommer
kapacitansen att bli högre och högre ju längre kabeln är. Och kablar över
25 meter får inte sällan en liten men dock hörbar inverkan med normala
förstärkare - trots att deras överföringsfunktion är förträfflig upp till över
20 kHz. I vissa specialfall (NAIM) går det inte alls att använda kablar med
låg induktans ens rimliga sträckor (säg under 10 meter) eftersom dessa för-
stärkare är med avsikt utformade således att de behöver låg kapacintans
och en påtaglig induktans från kabeln för att fungera bra - men det för oss
såklart tillbaka till punkt 1. :)

3. Kom ihåg att prislappen inte är en teknisk parameter, och att det bland
några seriösa tillverkare även finns gott om guldgrävare i kabelbranschen.
Och glöm heller inte hur känsliga instrument våra öron är, både på gott och
ondt. De flesta av oss är både bra på att höra faktiska påverkanseffekter
som är mycket små, OCH att "suggerera oss själva" till att höra saker som
inte finns alls i verkligheten. Problemet är inte att vi inte hör bra nog, utan
att det är mycket svårt att veta om intryck är en konsekvens av sugges-
tion eller av faktisk påverkan, alltså att veta om intrycket är att lita på.
Kom också ihåg att av den information som finns om kablar, så är det bara
den som handlar om deras fysikaliska egenskaper som säger något om vilka
egenskaper och eventuella påverkanseffekter en kabel har - dessa kan bara
utläsas av dess fysikaliska egenskaper. Givet de erfarenheter jag har så
finns det inte ens något bra skäl att tro att en kabel är bättre för att den
är dyrare. Snarare tvärtom, fast sambandet är förstås snarare stokastiskt
än omvändt. Så ett högt pris är inget tydligt tecken på dåliga egenskaper
heller. Det är inte säkert att en dyr kabel är sämre än en billig. Det enda
man kan vara säker på är att man blir fattigare av en dyr kabel. ;)

Möjligen så finns däremot ett svagt samband mellan högt pris och en mek-
anisk utformning som riskerar att skada apparaternas känsliga kontakter.
Tänker då främst på interconnectkablar.

En annan vanlig egenskap hos dyra (fortfarande interconnect-kablar) är att
de, på grund av sin mekaniska utformning (att V och H inte sitter ihop eller
hoptvinnade - eller att inte tillverkaren ens berättar (eller vet om) att de
faktiskt måste vara det) lurar sina användare att använda dem så att de
får brumproblem. Jag tror inte jag överdriver om jag säger att jag stött på
brumproblem i mer än 50% av de fall då lyssningsrum jag kallats in för att
åtgärda, har användts med hifi-apparater som kopplats samman med dyra
kablar...

Det är inget marginalproblem vi talar om, utan en situation som jag, som ser
det ur en ingenjörssynvikel, menar vara helt absurd!

Att så många av dem som tillverkar och säljer kablar för hutlösa pengar,
saknar den grundläggande insikt i fysik, som faktiskt behövs för att de skall
kunna hjälpa sina kunder att få kablarna att (med sund konstruktion/ut-
formning eller med information) fungera problemfritt - det är oacceptabelt.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2012-02-14 16:45

bensnake skrev:Testade igår, inspirerad av tråden, att byta ut mina tjocka dyrkablar mot ett par tvåmetersstumpar 2,5-kvadrats Elfasnören som blivit över från biokablaget.

Skulle vara intressant om du återkom efter ett blindtest.
Även om någon av dina kablar är synnerligen olämplig, så framstår inte din redogörelse som i närheten av vederhäftig.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi