Sämst på mässan?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Syntesis

Inläggav Syntesis » 2012-02-14 12:12

Fjonkalicious skrev:
Strmbrg skrev:Ingen som känner någon diskantnarkoman?

:roll:

Jodå, sådana fanns det med. Klipsch höll fanan högt. Tyckte även att Magico hade för mycket energi i toppen. Finns säkert fler om man funderar lite.

Jag gillade Klipsch RF7orna. :) Möjligen har de lite mer energi i diskanten än vissa andra men de blev aldrig påträngande (vilket är A och O för mig). Skönt sound!

Fast det fanns en hel del högtalare som lät skit på mässan. Eller högtalare och högtalare. Rum+högtalare kanske man ska säga..
Vasst och påträngande.

En av de värsta var nog Aurelia. Fick ont i öronen av att sitta och lyssna trots att nivån var rätt låg. Och musik av olika slag spisades.

T+A:s stereoperspektiv låg i taket en-två meter framför högtalarna av någon konstig anledning.

XTZ Divine lät inte lika bra som förra året när de fick bo i ett mindre rum. Basfattigt var ordet.

Lowther-baserade högtalarna på andra våningen lät inte bra alls. Dovt och som om man hade öronproppar i öronen. Inget nytt under solen här iofs.

Genelec hade också ett lite jobbigt ljud kan jag tycka. Näst största modellen lät bäst. Den större var basfattig och de mindre skrikiga.

Magnepan lät också kass. Skräniga. Inte så trevligt.

Och nu börjar det kännas som att jag har klagat tillräckligt för idag :wink:
Snarkoman AB - Mit der neue basmodulers

Användarvisningsbild
momus

Inläggav momus » 2012-02-14 12:34

Sämst: Att all musik lät ungefär likadant. Gitarrfantomer med stålsträngade instrument med klar presenshöjning och fala kvinnor dubbade med varandra och avgrundsbas som fick korridorerna på plan 2 att skallra. Och varför tror alla utställare att Eagles är det bästa som finns? (Visserligen körde Amphion "Gentle Giant", men det passade tyvärr inte dom högtalarna)

Bäst: Holographic Audio som spelade på pIP. Svårt att avgöra om det var stärkarna eller högtalarna som gjorde att det lät så bra. Men synergin var fantastisk. Peter Steindls ägg lät makalöst bra, men det gällde förstås att vänja sig vid en lite lägre volym. GDis nya högtalare lät inte så pjåkigt om än tämligen ljusa (och dom såg ju lite speciella ut med sitt exponentialhorn à la tvättfat till diskanten). Magnepanar lät nästan bäst i mina öron, men dom går ju bara inte att ha hemma i våningen. Gemensamt för dom som lät bäst (enligt mig) var att dom körde med ett personligt musikurval som klart skiljde sig från den gängse amerikanska demorocken.
Patadoxalt nog så var det nog pIP som imponerade mest på mig, trots att dom bara var "tillbehör" till en av utställarna.

Allra sämst: Jag blev så djävla trött i benen. Och att det är så komplicerat att köpa piP.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-02-14 12:56

momus skrev:Bäst: Holographic Audio som spelade på pIP. Svårt att avgöra om det var stärkarna eller högtalarna som gjorde att det lät så bra. Men synergin var fantastisk.

Här ser man hur olika man uppfattar ljud/musik. I Holographic/piP-rummet lyssnade jag på musik, Ola spelade sina vinyler och det var kul. Men bra ljud/musikåtergivning? Nä. Bumlig odetaljerad bas, lät mer som bilstereo än som musikåtergivning. Tyckte inte det fanns en chans att utvärdera Holographics elektronik.

/ B

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-02-14 13:16

Det som slår mig när jag läser den här tråden är hur otroligt olika vi uppfattar ljud och vad vi tycker är bra respektive dåligt. Sedan kan vi i oändlighet diskuttera marginella skillnader som i jämförelse knappt existerar :wink:
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
momus

Inläggav momus » 2012-02-14 13:24

Holographic: Jag lyssnade bara på CD. "Sista ordet" skulle spela vinyl lite senare men då var jag för trött. Möjligen lät det annorlunda med vinyl. Men bilstereo?
Men det är ju kul att vi hör så olika och har så olika smak.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2012-02-14 13:29

Helt klart sämst är att det helt plötsligt ok att tala om dåliga rum, högtalare och upplevelser bara för att mässan är i stockholm istf i Malmö.
För då gick det fan inte att komma med kritik utan att en shitstorm deluxe kom farande :?

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2012-02-14 14:41

Syntesis skrev:Fast det fanns en hel del högtalare som lät skit på mässan. Eller högtalare och högtalare. Rum+högtalare kanske man ska säga..
Vasst och påträngande.

Och elektroniken spelar ingen roll i sammanhanget?
Fd kabelforskare & professor på KTH
Konsult åt andra
Innehar ej F-skattsedel

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2012-02-14 14:56

Sämst på mässan? Det måste väl ändå vara om någon envisades med att försöka spela musik över en singel-end förstärkare, eller hur? :mrgreen:
Delansvarig för den "nya rörvågen" på 1980 talet. erikasson@telia.com

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2012-02-14 15:10

ErikAndersson skrev:Sämst på mässan? Det måste väl ändå vara om någon envisades med att försöka spela musik över en singel-end förstärkare, eller hur? :mrgreen:

Så ska dom tas dom jäfflarna, på dom bara!

Spela musik på sådan dynga är ju att skända musikerna och dess verk totalt, fyy o tvii :twisted:

Fast det låter oftast bäst genom dessa förstärkare.....

:D
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-02-14 15:34

Det är 20 år sen jag besökte någon mässa och det enda jag minns är hur skoj det var att se på alla pryttlar irl.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2012-02-14 15:39

ErikAndersson skrev:Sämst på mässan? Det måste väl ändå vara om någon envisades med att försöka spela musik över en singel-end förstärkare, eller hur? :mrgreen:

Ja, i alla fall om de kombineras med hronhögtalare. :mrgreen:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-02-14 16:18

Morello skrev:

Ja, i alla fall om de kombineras med hronhögtalare. :mrgreen:

Hronhögtalare? Är det holländska för hornhögtalare? ;-)
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-02-14 16:21

Jag gick inte i år, men däremot förra året.

Egentligen tyckte jag att det lät mer eller mindre illa i alla rum jag var inne i.
Bremendemon var mest tilltalande, men inte heller där lät det egentligen jättebra.
Dvs jag skulle inte känna mig tillfreds med ens det ljudet hemma.

Nu bortser jag alltså från orsakerna till hur det lät i rummen.

Kanske sänker jag dessutom mina förväntningar då jag vet att det sannolikt inte kommer att uppstå några höjdarupplevelser på en mässa?

Egentligen vore det på sin plats att en seriös utställare skrev en skylt där han beklagade det dåliga ljudet.
8O
Det vore kanske det mest förtroendeingivande sättet att hantera situationen på.

Om jag som besökare får intrycket av att en utställare verkligen är nöjd med hur det låter - fast det inte låter speciellt bra, så känns det ju inte speciellt trovärdigt.

:?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-02-14 16:25

JanBanan skrev:
Syntesis skrev:Fast det fanns en hel del högtalare som lät skit på mässan. Eller högtalare och högtalare. Rum+högtalare kanske man ska säga..
Vasst och påträngande.

Såklart inte, det vet väl alla att det inte skiljer någonting mellan riktigt konstruerade källor och förstärkare. Speciellt inte om det står Denon på dem...

/ B

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2012-02-14 16:43

Eller NAD

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-02-14 16:49

Strmbrg skrev:Om jag som besökare får intrycket av att en utställare verkligen är nöjd med hur det låter - fast det inte låter speciellt bra, så känns det ju inte speciellt trovärdigt.

Detta får mig osökt att tänka på Naim-/Audiovectordemon förrförra året. Dansken som demade stod uppenbarligen och tokdiggade till musikpresentationen. Helt obegripligt. Det lät så jävla illa i mina öron. En diskant som skar genom märg och ben. "Så här ska det låta när man spelar rock! Osminkat och rått." slängde han ur sig när eländet tystnade. Jag gick därifrån innan han hann dra igång nästa låt.
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-02-14 16:52

Vem sjåen hör inverkan av en viss förstärkare - på en mässa?

8O

Kanske alla utom jag?

Jag hör mest bara inverkan av eländiga rum, jobbig musik och ofördelaktig lyssningsplats.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2012-02-14 16:55

Strmbrg skrev:Jag hör mest bara inverkan av eländiga rum, jobbig musik och ofördelaktig lyssningsplats.

Värst vad negativ du är fastän du inte gick på mässan.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-02-14 16:56

pLudio skrev:
Strmbrg skrev:Jag hör mest bara inverkan av eländiga rum, jobbig musik och ofördelaktig lyssningsplats.

Värst vad negativ du är fastän du inte gick på mässan.

Japp!
:)
Jag relaterar till förra årets Sheraton-övning.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-02-14 17:02

Det intressanta är att ingen har tokdissat Audio Note-demon, trots single end-elektronik av det mer extrema slaget... Tvärtom verkar tongångarna gå åt det positiva, uppsluppna hållet. Jag vet flera trissefundamentalister som förra året dröjde sig kvar LITE för länge i detta rum, av någon outgrundlig anledning...

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2012-02-14 17:09

Bill50x skrev:
JanBanan skrev:
Vasst och påträngande.

Såklart inte, det vet väl alla att det inte skiljer någonting mellan riktigt konstruerade källor och förstärkare. Speciellt inte om det står Denon på dem...

Bild
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-02-14 17:12

Jag minns då det skaffades den första stereon när jag var liten:

Det blev mest bråk faktiskt, om vem som skulle spela vad och när.

Fast det var förvisso inte Denon...
:roll:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-02-14 17:24

Strmbrg skrev:Vem sjåen hör inverkan av en viss förstärkare - på en mässa?

8O

Kanske alla utom jag?

Jag hör mest bara inverkan av eländiga rum, jobbig musik och ofördelaktig lyssningsplats.

Ja, det är vad de flesta tror, dvs att högtalare/rum är det som avgör lyssningsintrycken. Och så är det nog när kombinationen högtalare och rum är tillräckligt dj*ig. Men inte alltid. Men HUR ska man kunna höra inverkan av tex en given förstärkare när man (kanske) hör denna för första gången, i en okänd setup och i en okänd/olämplg miljö, med musik/inspelning man aldrig hört förut? Det går bara inte.

Nä, Strömberg, du är inte ensam :-)

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-02-14 17:25

ErikAndersson skrev:Eller NAD

Sorry, glömde... ;-)

/ B

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2012-02-14 17:35

Jag tycker alltid att det är roligt att gå på mässa alldeles oavsett hur eller vad som spelas. Det enda negativa jag kan säga om denna mässa är således: jag var inte där :(

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2012-02-14 18:16

Jag var inte där heller, så jag kan inte ge några synpunker utöver rent allmäna. Jag dras med sviter efter en lunginflamation med tillhörande kraftig hörselnedsättning. VA! :cry: Mina öron är 120 Db motkopplade.

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2012-02-14 18:59

bensnake skrev:

Det intressanta är att ingen har tokdissat Audio Note-demon, trots single end-elektronik av det mer extrema slaget... Tvärtom verkar tongångarna gå åt det positiva, uppsluppna hållet. Jag vet flera trissefundamentalister som förra året dröjde sig kvar LITE för länge i detta rum, av någon outgrundlig anledning...

Inte så konstigt, ingen såg rören för dom var dolda innanför chassiet. Utan vetskap kan man inte dissa och rata rätt av som man är van att göra ;)
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-02-14 19:33

@Erik: Krya på dig. Lunginflammation är inte att leka med.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-02-14 19:38

schmutziger skrev:Helt klart sämst är att det helt plötsligt ok att tala om dåliga rum, högtalare och upplevelser bara för att mässan är i stockholm istf i Malmö.
För då gick det fan inte att komma med kritik utan att en shitstorm deluxe kom farande :?

Visst är det. Jag kan dessutom säga att det var betydligt mer motiverat i Malmö än Sthlm. Detta var den "bästa" mässan jag varit på av 4. Men de som höll shitstorm-fanan högt när det diskuterades malmömässan har varit frånvarande i diskussionen.

Jag upplever det som att fler än mig tycker att det var en bra mässa. Jag har funderat väldigt mycket om det är dagsform eller mental inställning men jag tror inte det....

Men nu har ju även denna tråden ballat ur... :-/
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-02-14 19:52

Sämst på mässan är alla gnällspikar som klagar på mässor i allmänhet och denna i synnerhet trots att de inte ens var där. 8)

Jag tycker det var en skitbra mässa. Skojiga grejor, lagom stort, mycket bra musik, hyfsat ljud hos de flesta (vi som var på Kistamässan har något att jämföra med) och framför allt alla trevliga besökare och utställare!
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi