10.2: Vad tror vi om det?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-02-18 11:05

MagnusÖstberg skrev:Jag tror att man kan fundera ganska länge innan man provar 8)

Instämmer helt!

Man kan fundera hela livet utan att komma loss från tummen.

Min mor brukade*) ofta komma med följande kommentar, när jag berättade om eller visade något nytt jag skaffat mig:

Jaha, oj! Hur länge har du tänkt på att skaffa en sån?

Underförstått:
Har du verkligen tänkt över detta ordentligt?

Underförstått igen:
Jag tycker att du skall tänka efter såpass länge att du släpper tanken och köpet uteblir.
(Alternativt att den där prylen tar slut och inte går att köpa längre.)

*) Nä, hon lever men detta var vanligare förr.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-02-18 11:52

Strmbrg skrev:Vad jag menar, är just det jag skrev:
Stanna gärna upp emellanåt, och reflektera över om du verkligen BEHÖVER det nya?

Man BEHÖVER inte kunns spela upp varken musik eller film hemma. Men om man nu vill, så varför inte gör det bra?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-02-18 12:27

Nattlorden skrev:
Strmbrg skrev:Vad jag menar, är just det jag skrev:
Stanna gärna upp emellanåt, och reflektera över om du verkligen BEHÖVER det nya?

Man BEHÖVER inte kunns spela upp varken musik eller film hemma. Men om man nu vill, så varför inte gör det bra?

Jepp!

Helt okay att bara vilja. Det väsentliga är - enligt mitt synsätt - dock att man först ställer sig några frågor:

Vad är syftet med att skaffa 10.-vad det nu var-utrustningen?

Spännande att se vad den ger.

Och syftet med det då?

Jag gillar den sortens spänning.

Okay! Go on!
:)
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-02-18 12:36

.2 är väl enklast, det vet väl alla faktisktianer att man skall ha två basmoduler, inte en. :wink:

Går man på Tomlinson Holmans eget tänk/"forskning", så menar han att för en märkbar förbätting så behöver du i princip dubblera antalet kanaler.
1 -2 -5(7) -10(11) - 22

Filmljud har ju en markant skillnad mot musikljud - nämligen att VAR ett visst ljud upplevs komma ifrån är viktig att få rätt. I vissa fall är nog t.o.m. riktningen viktigare än ljudets absoluta fidelitet. Och hur säkertställer man att riktningen blir som avsett - jo, lägger på fler kanaler.

Next generation:
Bild
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2012-02-18 13:46

rent spontant tycker jag man kan slopa LFE-kanalerna och köra fullrange i alla kanaler. 11.0 Det är väl i princip så DTS fungerar ?

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-02-18 13:52

Nattlorden skrev:Filmljud har ju en markant skillnad mot musikljud - nämligen att VAR ett visst ljud upplevs komma ifrån är viktig att få rätt. I vissa fall är nog t.o.m. riktningen viktigare än ljudets absoluta fidelitet. Och hur säkertställer man att riktningen blir som avsett - jo, lägger på fler kanaler.

Exakt. Att få till adekvat filmljud i t.ex. två kanaler låter sig, enligt mitt förmenande, inte göras. Det verkar finnas en inbyggd skepticism bland många här gällande fler och fler kanaler. Jag ser det inte riktigt så. Ju fler kanaler som så att säga kommit att bli "standard", desto större har filmupplevelsen blivit, i alla fall för mig. Om filmen har denna mix, vill säga. När jag "uppgraderade från 5.2 (två subbar på .1-utgången) till 7.2, upplevde jag en markant förbättrad sömlöshet mellan kanalerna och en mer omslutande känsla av att befinna sig "mitt i filmen".

Jag har svårt att tro att fler högtalare i en biouppsättning per definition skulle leda till SÄMRE förutsättningar att få till önskvärt resultat.

Förutsättningen är dock, som sagt, att filmen är mixad för att återges med aktuell högtalarkonfiguration.

Edit; kom på att jag ju faktiskt kör 7.4 numera. Flyttade Blue Diamond från front till surr och anslöt de inbyggda subbarna till .1-anslutningen. Ett par y-splittar ytterligare, bara. Två subbar fram (AceBass 3) och två bak (Blue Diamond). Skitbra!
Senast redigerad av bensnake 2012-02-18 14:13, redigerad totalt 1 gång.
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-02-18 13:55

slockna skrev:rent spontant tycker jag man kan slopa LFE-kanalerna och köra fullrange i alla kanaler. 11.0 Det är väl i princip så DTS fungerar ?

En sub + topp till varje kanal, menar du?
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2012-02-18 15:52

bensnake skrev:
slockna skrev:rent spontant tycker jag man kan slopa LFE-kanalerna och köra fullrange i alla kanaler. 11.0 Det är väl i princip så DTS fungerar ?

En sub + topp till varje kanal, menar du?

det vore en extremlösning, men med bass management skulle du i princip kunna ha ett valfritt antal subbar som du delar ut ljud till. En för allt, två för höger/vänster eller fram/bak, två fram + en bak, tre fram + två bak, every perversion satisfied...

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-02-18 17:03

<- Nu med 7.12 :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-02-18 17:09

Nä, nä - du har 7.1 med 12 basar på .1-kanalen :D

Viktigt det där serrö eftersom jag inte ens vet om någon "riktig" .2-lösning på marknaden.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Föregående

Återgå till Generellt om hifi