Moderator: Redaktörer
shaft skrev:Hej igen!
på mina stärkare alt processor så har det gått att ställa något som ofta kallas LFE-mix som jag nämnde innan. Det betyder att om man kör med t.ex ett THX-system där subwoofer spelar både bas från alla kanaler samt .1- kanalen så kan man ändra dess inbördes vikt. I detta fall så går det att ställa ner LFE-nivån relativt basen från övriga kanaler. Mixen har ett minus spann på ca 12 db om jag inte minns
shaft skrev:Själv har jag numera separat LFE kanal från min processor till en separat sub så jag slipper bry mig om detta nåt mer. Jag kalibrerar kanalen diskret och kan enkelt ändra nivån under film. Övriga basen hanteras av 2 subwoofers.
Öhmans lösning är ju också smakfull!
shaft skrev:Vad Marantz kan vet jag inte men kolla i manulen om det går att ändra på ett smidigt sätt. Blir det för jobbigt orkar man ju inte riktigt ändra hela tiden. Tyvärr så får jag ändra nivåerna på i princip varje film samt att dialogen ofta blir för svag jämfört med explosioner hur man än gör....
Vargen skrev:Jag lider enormt av att basen är för kraftig på film. Den nivå som krävs för att dialog osv ska vara tydlig ger ett sjujäkla drag när något exploderar eller när en helikopter blåser förbi..
Jag kan justera LFE-kanalens nivå i receivern. Jag vill ha basen, dvs de vanliga basljuden i musik osv, intakta men få ner LFE-kanalen på samma, eller i alla fall i stort sett samma, nivå som resten. Är 10db det man ska sänka den kanalen med då, om just 10db är den nivå som LFE normalt ligger över resten?
adzer skrev:Ja det är LFE+Main som e dåligt.
SW-off kör nog de flesta som har externa delningsfilter
Ja slår du av SW så mixas LFE kanalen in i frontarna.
Vargen skrev:Jag lider enormt av att basen är för kraftig på film. Den nivå som krävs för att dialog osv ska vara tydlig ger ett sjujäkla drag när något exploderar eller när en helikopter blåser förbi..
Jag kan justera LFE-kanalens nivå i receivern. Jag vill ha basen, dvs de vanliga basljuden i musik osv, intakta men få ner LFE-kanalen på samma, eller i alla fall i stort sett samma, nivå som resten. Är 10db det man ska sänka den kanalen med då, om just 10db är den nivå som LFE normalt ligger över resten?
Kraniet skrev:
edit: ang topicfrågan så blir det väl svårt att svara på ifall man inte har ett kalibrerat system?
crion skrev:
Om du drar ned den till +0dB har den inte rätt längre att skaka rummet 10dB högre än vad En annan kanal får.
Kraniet skrev:antar de flesta löser problemet genom att ställa upp ljudet i centern. Men det har ju sina nackdelar det med.
crion skrev:Jag är säker på det då t.e.x. DVD Audio mixar ej skall spelas upp med +10dB på .1 kanalen. Den skall då ha gain 0dB. Givetvis kan diverse tillverkare välja att visa detta på olika sätt. Men detta är korrekt.
crion skrev:Vargen skrev:Jag lider enormt av att basen är för kraftig på film. Den nivå som krävs för att dialog osv ska vara tydlig ger ett sjujäkla drag när något exploderar eller när en helikopter blåser förbi..
Det korta svaret: Ja, sänk LFE i recievern med LFE reglaget om du vill förändra balansen mellan 5/7 kanaler vs LFE spåret.
Om du drar ned den till +0dB har den inte rätt längre att skaka rummet 10dB högre än vad En annan kanal får.
Kraniet skrev:vad heter det där programmet som steveo1234 visar frekvensinnehåll i filmer med?
Borde ju vara bästa sättet att visa hur nivån i basen ligger.
Glebster skrev:Jag stör mig aldrig på basnivån* men ganska ofta på att dialogen är för ljudsvag. Detta får till följd att man ökar ljudstyrakan under avsnitt med mycket dialog och sänker densamma när det "brakar loss". Jag tror dock att detta är en fullt medveten mixning och att problemet förmodligen hade varit ringa om jag lyssnat på film i ett dedikerat ljudrum avskärmat från övriga huset istället för i vårt vardagsrum.
Då jag i nuläget saknar center saknar jag tyvärr möjlighet att tratta på mer centerljud vilket annars sannolikt hade provats.
* Sedan jag notchat bort mina rumsmoder och justerat upp botten.
Glebster skrev:Jag stör mig aldrig på basnivån* men ganska ofta på att dialogen är för ljudsvag. Detta får till följd att man ökar ljudstyrakan under avsnitt med mycket dialog och sänker densamma när det "brakar loss". Jag tror dock att detta är en fullt medveten mixning och att problemet förmodligen hade varit ringa om jag lyssnat på film i ett dedikerat ljudrum avskärmat från övriga huset istället för i vårt vardagsrum.
Då jag i nuläget saknar center saknar jag tyvärr möjlighet att tratta på mer centerljud vilket annars sannolikt hade provats.
* Sedan jag notchat bort mina rumsmoder och justerat upp botten.
IngOehman skrev:Det vore intressant om Vargen hade lust att berätta hur hans eller hennes
nivå ha ställts in.
En annan fråga som jag tycker är minst lika intressant är om de som klagar
på för stark .1-kanal verkligen vet att det är .1-kanalens bas som de tycker
är för stark. Det finns ju bas i de andra kanalerna också, och om man inte
har gjort någon analys av varifrån (från vilken kanal) det man hör och som
man störs av kommer, så kan det vara förhastat att tro att det måste vara
just .1-kanalen som ligger fel och ställer till det.
Vh, iö
Vargen skrev:IngOehman skrev:Det vore intressant om Vargen hade lust att berätta hur hans eller hennes
nivå ha ställts in.
Vh, iö
Alla högtalare satta som small, delade vid 80hz.
---
Så när basen är helt i min smak för det mesta men fläskar till något vansinnigt ibland så har jag utgått ifrån att det är LFE-kanalens bas som är för hög i nivå.
Vargen skrev:IngOehman skrev:Det vore intressant om Vargen hade lust att berätta hur hans eller hennes
nivå ha ställts in.
Vh, iö
Min bio är enkel. Denon 2805, Audiopro Image 44, 22, 12, B1.28. Alla högtalare satta som small, delade vid 80hz. Jag har inte använt audessy eller vad det nu är för system denon använder utan jag har mätt avstånden och ställt in manuellt. Nivåerna har inte mätts utan de har jag ställt in genom att sitta och traggla med test-tonerna. Basen har jag justerat in vid musiklyssning, och nivån är nog jämförelsevis låg. Hos andra med sub som jag lyssnat hos är basnivån högre. Tycker inte att jag nu, efter mycket labbande med placering, kan "höra" subben vid musiklyssning.
Default för LFE-kanalen i receivern är 0dB och jag kan höja eller sänka den 12dB.
Det är helt rätt att jag inte kan veta bestämt att det är just LFE-kanalen som är för hög i nivå. Jag har tolkat det så, eftersom musik och djupa mansröster inte är för basiga, men explosioner, inbromsande bilar eller i förekommande fall rymdskepp eller liknande sätter igång basen något vansinnigt. Scener infrån klubbar blir bara en stor basgröt.. Så när basen är helt i min smak för det mesta men fläskar till något vansinnigt ibland så har jag utgått ifrån att det är LFE-kanalens bas som är för hög i nivå. När jag minskar LFE-kanalens nivå i receivern men 5-8dB så blir det bättre, utan att det känns mer bastunnt generellt. Det tycker jag talar för att det verkligen är LFE-kanalens nivå som är för hög. Som jag skrev i ett tidigare inlägg så inser jag charmen i att ha lite extra i LFE-kanalen, och hade jag haft kraftigare prylar och en dedikerad bio så hade det inte varit problematiskt. När man spelar film kvällstid i ett vardagsrum är det dock inte lika kul när ljudet växlar från behagligt till tokhögt på ett ögonblick.
Du har säkert rätt i att det inte finns någon regel som säger hur nivån på LFE-kanalen ska se ut, utan att det är upp till filmskaparen. Men..hur BRUKAR det se ut? Är det ändå inte ganska vanligt, i synnerhet i moderna action och sci-fi filmer, att det fläskas på lite överdrivet även om det kanske inte gäller allt?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster