"Det låter annorlunda hemma"

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-02-26 00:26

Goldfinger skrev:
mx skrev:
Goldfinger skrev:
mx skrev:Jag har akustikreglerad lyssningsmiljö med ACO-skivor från Ino och basfällor
och allt som hör till. Riktigt fult är det också på köpet.

Låter som att din uppställning ink lyssningsposition gör att du till mycket stor del lyssnar på reflexer.

Ja, det är ganska svårt att enbart lyssna på direktljud. Gör du det?

Goldfinger skrev:Vad gäller butik kontra hemma så har du ju i regel en helt annan störnivå i den första, andra högtalare som sjunger med, oftast större ytor, men framförallt en annan sinnesstämning än när du i lugn och ro sitter hemma och utvärderar under den tid som du själv väljer som nödvändig.

Högtalare utvärderar man inte på 10 min, så enkelt är det.

Så du menar att utvärdering i hemmamiljö har mer att göra med tid och
sinnesro, än akustiken?

Jag lyssnar nästan i närfält så jag undviker en stor del av reflexproblemen ja.

Har inte passiva komponenter som påverkas av ljudvågor samt bakgrundsljud från diverse andra källor någonting att göra med de akustiska förutsättningarna tycker du?

Jag anser att det finns väldigt mycket saker som påverkar ljudet. Det var väl
inte det tråden handlade om?
Alea iacta est.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2012-02-26 00:32

Jag vet inte riktigt vad du är ute efter, det är iaf mitt svar på butik kontra hemmiljö..

Jag väljer att inte gissa varför andra tycker som de gör. :)

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-02-26 00:33

Goldfinger skrev:Jag vet inte riktigt vad du är ute efter, det är iaf mitt svar på butik kontra hemmiljö..

Jag väljer att inte gissa varför andra tycker som de gör. :)

OK. :)
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-02-26 00:36

Jag är som sagt inte ute efter något specifikt, vill bara diskutera det som jag
angav i början av tråden. Det goda samtalet så att säga.

Tänkte inte så mycket på det här med att vara ute efter något eller någon,
eller bevisa att någon tycker rätt eller fel, eller agerar rätt eller fel. Men men.

Det blev ju fort ganska dålig stämning i tråden så vi kan skita i allt. Tror jag
fortsätter att hålla mig till "övrigt delen" av forumet. Lite lättare stämning där.
Alea iacta est.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2012-02-26 00:46

Hoppas inte pga av mig iaf, jag kanske verkar lite offensiv men jag gillar bättre raka dialoger än slöchattande om ingenting.
Jag bollar hellre fram och tillbaka än skriver A4or.

Det finns ingen anledning att ta illa upp. :)

adagio

Inläggav adagio » 2012-02-26 11:58

Jag gillar inte din "dom andra nördarna"inställning, vilka andra? "dom som inte hänger här"
Inte så lite inskränkt attityd, usch!
Eftersom jag är en sk nörd som kollar in de flesta forum med jämna mellanrum kan jag meddela "dom som bara hänger här" och är så mycket bättre än dom andra dumma. Att, akustik är ett hetare ämne än någonsin. Det är ett ämne som alla är överens om är den största ljudpåverkande faktorn i kombination med högtalarna som vi har, därmed inte sagt att alla är överens, som vanligt.
Till att börja med så har alla rum en akustik, den kan ju vara bra eller sämre, rentav dålig. Vissa dimensioner har bättre förhållande inbördes än andra. Men vi bor där vi bor och vissa av oss har tur andra inte, man kan ju precis som du har gjort greja till det i olika hög utsträckning med hjälp av i första hand positionering, möblering och i sista hand specialinredning.
Om man inte är akustiker kan resultatet bli allt ifrån bättre till sämre, om man nu inte vet vad man pysslar med.
Hursomhelst förstår jag varför den normala hifinörden väljer strutsmetoden, ofta har man en partner som kanske inte har förståelse för varför hela rummet ska förvandlas till en delvis madrasserad cell, inte populärt! Likaså kanske tex en sån som jag tycker att det inte är någon sport och inte helt sunt heller. Jag hade tidigare ett dedikerat ljud/filmrum, Iofs rätt praktiskt men väldigt osocialt.
I mitt liv ska stereon stå i tv/vardagsrum motsv. Vara snygg, låta bra men vara en naturlig del av sammanhanget. Jag har mycket fördelaktig akustik från början, sekelskifteslägenhet med stora djupa fönster med massor av feta lister och snickerier, likaså stora dubbeldörrar med snickerier, jättestora talister med stukatur osv dvs inbyggda diffusorer som är snygga dessutom. Strategiska placeringar av hyllor mm och val av högtalare gör att jag nått ett enl mig fullgott resultat utan att förfula för mycket.
Så var inte så fördomsfull!! Det finns fler än du som vet hur viktig akustiken är trots att dom inte hänger här.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-02-26 12:00

Alltså dra åt helvete man vad kan välja att misstolka trådar och syftet med
dem.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-02-26 12:11

Alltså jag tror inte mx menade något nedlåtande mot andra forum eller folk med andra åsikter. Snarare så ville han få insyn i hur folk med andra åsikter tänker i sina val.

Sen att han formulerade sig lite klumpigt behöver han väl inte korsfästas för kan jag tycka.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2012-02-26 13:49

Jag behöver ingen akustikreglering i mitt musikrum för jag har turen med att det låter bra ändå. Att göra akustikreglering innebär i de flesta fall att man bygger bort en stor del av rummets yta. Vem vill göra det i en vanlig lägenhet och vad säger lilla frun om det? Men kan man göra ett sådant ingrepp så handlar det in första hand om att diffusera ljudet och därefter dämpa eventuella ojämnheter i basen, stående vågor.

adagio

Inläggav adagio » 2012-02-26 14:09

Ok lite hårt av mig men betänk att inte lägga in så många laddade begrepp nästa gång. Frågan kunde formulerats på ett mer neutralt sätt.
Som sagt, alla normala hifinördar vet men av olika anledningar så väljer man att nöja sig, tex det låter redan tillräckligt bra, måste visa övriga familjemedlemmar hänsyn, låter det estetiska gå före det ljudmässiga, listan är lång och alla har rätt att prioritera det man vill. För en person vill kanske ha och har råd att skaffa en jättedyr rigg men får inte göra om själva rummet. Det är väl som med bilar, även om v har skitvägar och Max får köra i 120kmh så vill folk ha prestanda. Själv hade jag en Ferrari, nådde i skogen med kostig till vägen. Bildligt talat! Ha ha.
Jag hade ett par SonusFaber guarneri memento men flyttade till lyhörd lägenhet alltså var ett par magnepan ett bättre val dvs Jeep.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-02-26 14:14

adagio skrev:Ok lite hårt av mig men betänk att inte lägga in så många laddade begrepp nästa gång. Frågan kunde formulerats på ett mer neutralt sätt.

Frågan var väldigt neutral och diskussionen om "alla som inte hänger här"
dök först upp när jag skulle försöka definiera en specifik grupp. Det är fler
kabeldebatter på andra forum än här, därför fick det bli ett försök att visa på
vad jag menade.

Men du! Jag är inte ute efter någon definitionsdebatt om vem som är en
hifinörd eller inte. Det var väldigt sekundärt faktiskt. Frågan rörde inte ens det
utan styrdes mot det.
Alea iacta est.

adagio

Inläggav adagio » 2012-02-26 16:19

Saken är utredd. Har läst om hela tråden, men undrar lite vad är frågan?
Är det om det är så att allt låter lika utanför butik? Nej det vet både du o jag att så inte är fallet.
Att kablar gör större skilnad? Nej de är väl den komponent som påverkar minst av allt(men som ändå kan finjustera det alra sista).
Eller undrar du hur olika människor tänker? En säljare vill kanske sälja just kabeln X till dig för att den dels ger bra vinst och för att du som kund kanske kommer uppleva att den tillför eller drar ifrån just det du behöver.
Det är dock naivt att tro att en kabel påverkar mer än akustikreglering, en felaktig akustikreglering är sämre än helt oreglerat, tror jag. Diffusering kan aldrig skada men absorbering i fel områden kan förvärra problem. Det blir både dåligt och fult.
Har jag missat någonting?

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2012-02-26 17:06

Subjektivisten, hörde av sig och frågade om jag kunde dema mitt rum och anläggning för några människor som var intresserade av ino i allmänhet och aktustikreglering i synnerhet, då den ena personen var i begrepp att skaffa hus, och ville höra vilken skillnad akustikreglering gör.

Jag överdriver inte om de initialt var chockade över hur mycket akustikreglering gör för slutresultatet, till det bättre, de hade blivit matade med det vanliga dravlet om kablar och olika apparater som den största förändringen mot välljud, även om de hade nyanserat sin egen bild av ljudåtergivning genom att läsa på detta forum.

Men de var inte beredda på HUR mycket som det verkligen betydde.

Skall man börja någonstans så är det välja rätt rum, och sedan fixa det så mycket man kan och får tillstånd till (ev,fruar och egna estetiska krav) ta hjälp av någon som kan, det blir verkligen väldigt stor skillnad.

Efter det tycker jag att man kolla högtalare och sedan resten av anläggningen, men även icke perfekta högtalare låter betydligt bättre i ett fixat rum.

Vh Christer
" Det är valfritt, som i vättern"

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2012-02-26 17:10

Tengil, har du fixat ditt rum själv eller har du haft hjälp av annan?

Skulle själv behöva lite hjälp på traven.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2012-02-26 17:13

Maccis skrev:Tengil, har du fixat ditt rum själv eller har du haft hjälp av annan?

Skulle själv behöva lite hjälp på traven.

När jag byggde ut huset, så lät jag I.Ö bestämma rumsmåtten och sedan anlitade jag honom för konsultation.

Vh Christer

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-02-26 17:15

Låter mycket vettigt tengil.

Du har inte lite bilder och info om ditt lyssningsrum? Vore skoj att se hur det blev :)

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2012-02-26 17:20

adzer skrev:Låter mycket vettigt tengil.

Du har inte lite bilder och info om ditt lyssningsrum? Vore skoj att se hur det blev :)

Det finns en tråd som den framlidne Profbd startade den heter "just anläggning" där finns bilder och information om hur bygget gick till.

Vh Christer

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=22405&highlight=anl%E4ggning

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-02-26 17:26

Kanon tackar.

R.I.P Profbd

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2012-02-26 20:01

Hade jag sålt HIFI hade jag definitivt gjort mitt bästa för att hålla liv i den "myten"!
När kunden har väl har bemödat sig med att få med prylarna hem är de till 70% sålda!
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
lennartj

sladdar eller rum?

Inläggav lennartj » 2012-02-26 23:40

Två av de tre personer i min bekantskapskrets som har anläggningar där hårdvaran kostar över miljonen har inga akustikprylar alls, men alla har dyra kablar. Ni som inte har lyssnat på anläggningar av den kalibern har nog svårt att fatta att det hörs så stor skillnad mellan kablar som det faktiskt gör. Mina hemmagjorda, som i vanliga anläggningar släpper igenom all information jag kan önska, utan färgning, stryper uppenbart de finaste detaljerna jämfört med de noggrannt utvalda dyrkablarna.

I vissa avseenden har deras anläggningar någon eller några extremt goda men sinsemellan olika egenskaper.
Men ändå begränsar deras rum mycket av vad det skulle kunna bli om det fick lika hög prioritet som hårdvaran.

För min del är jag övertygad om att anläggningar för mindre än halva kostnaden skulle ge bättre återgivning som helhet om de kunde acceptera att göra vid rummen riktigt väl.

I västsverige har vi en (ö)känd hifi-handlare med "sladd" som nick,
någon som handlat av honom?
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Re: sladdar eller rum?

Inläggav Evil_Homer » 2012-02-27 00:04

lennartj skrev:I västsverige har vi en (ö)känd hifi-handlare med "sladd" som nick,
någon som handlat av honom?

Ifrån butiken han står i när den låg i Alingsås, dock inga sladdar :)
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Föregående

Återgå till Generellt om hifi