Högtalare som låter bra utan dämpning på högtalarväggen?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-03-05 01:23

Flera av Allison:s modeller brukar funka bra . . . då de är
konstruerade för att stå dikt mot/nära vägg . . . själv så lyssnar
jag gärna på " Allison One" med "nära-vägg-placering" utan
någon nämnvärd "dämpning på högtalarväggen" . . . :)

ps. Av det jag hört av Peters "ägg" så funkar de
alldeles "utmärkt plus", placerade på vägg utan
extra dämpning . . .
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2012-03-05 12:40

Jag tycker mina Neat Petite III låter bra utan dämpad vägg bakom. Men de ska helst stå en bit ut från väggen. Inte så jättelångt ut, men tillräckligt för att de ska ha en benägenhet att flytta sig bakåt igen när jag inte har ögonen på dem. Förstår inte hur det går till.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2012-03-05 16:47

Naim har ju gjort några högtalare som skall stå dikt an mot vägg utan dämpning.

Bild
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-03-05 16:48

Nefilim skrev:Naim har ju gjort några högtalare som skall stå dikt an mot vägg utan dämpning.

Bild

Fast ser de ut så där är ju ACO bakom högtalaren snyggare. :o
Alea iacta est.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2012-03-05 17:05

Bild

Bild

Bild
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2012-03-05 20:20

Jag skulle säga Tannoy. Klipsch. Lowther. Wharfdale. Alla Old school-högtalare som kom innan stereon.
Och Bose fast den sistnämnda bygger ju på Carlsson-tänkandet även om kvoten mellan direkt och reflekterat är väldigt konstigt hos Bose.
När det gäller brittiska stativhögtalare såsom BBC monitorer brukar dom vara närfältsmonitorer eller studiomonitorer. Jag tror dom flesta låter bäst en bit ut från väggen tex Spendor BC1, LS3 5A och AE Reference. När det gäller Linn och Naim så stämmer det att dom ska stå nära en vägg för att fylla ut basen.
Jag är emellertid inte säker på att brittiska tegelhus har samma egenskaper som våra betonghus. Betonghus kräver nog en Öhman-lösning.
:)
Let forever be

eriken

Inläggav eriken » 2012-03-05 21:54

Testade att ta bort all dämpning bakom mina pi60 idag och det fungerade helt ok (heltäckande matta är dock ett måste, annars låter det apa). Så jag skulle nog också vilja lägga till Ino under kravet att golvet är väldämpat.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-03-05 21:58

eriken skrev:Testade att ta bort all dämpning bakom mina pi60 idag och det fungerade helt ok (heltäckande matta är dock ett måste, annars låter det apa). Så jag skulle nog också vilja lägga till Ino under kravet att golvet är väldämpat.

När ska du överge dina pi60 då? :)
Alea iacta est.

eriken

Inläggav eriken » 2012-03-05 22:03

mx skrev:
eriken skrev:Testade att ta bort all dämpning bakom mina pi60 idag och det fungerade helt ok (heltäckande matta är dock ett måste, annars låter det apa). Så jag skulle nog också vilja lägga till Ino under kravet att golvet är väldämpat.

När jag vunnit pengar på lotto till ett par snygga och bra burkar samt fått finare boende där estetiken lär bli viktigare än det absoluta välljudet :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-03-05 22:05

eriken skrev:
mx skrev:

När jag vunnit pengar på lotto till ett par snygga och bra burkar samt fått finare boende där estetiken lär bli viktigare än det absoluta välljudet :)

Tolkar jag dig rätt att om du vinner pengar så kommer du nedgradera ljudet för estetikens skull?

Vinner jag pengar så blir det i64s och Ino ritat biorum :twisted:

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-03-05 22:08

eriken skrev:
mx skrev:

http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt ... 55-3480275

http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt ... 20-3557717

:)
Alea iacta est.

eriken

Inläggav eriken » 2012-03-05 22:09

adzer skrev:
eriken skrev:
mx skrev:

Tolkar jag dig rätt att om du vinner pengar så kommer du nedgradera ljudet för estetikens skull?

Hehe, ja om jag vinner mycket pengar så gör jag väll också som du. Vad jag menade var att jag idag inte har ekonomi att lägga massa pengar på ett par bra (troligen också då dyra?) och snygga högtalare som passar in i ett vanligt vardagsrum.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-03-05 22:10

eriken skrev:
adzer skrev:
eriken skrev:
mx skrev:

Hehe, ja om jag vinner mycket pengar så gör jag väll också som du. Vad jag menade var att jag idag inte har ekonomi att lägga massa pengar på ett par bra (dyra) och snygga högtalare som passar in i ett vanligt vardagsrum.

Snicksnack. Du är ju rikast i stan! :)
Alea iacta est.

eriken

Inläggav eriken » 2012-03-05 22:12

mx skrev:Snicksnack. Du är ju rikast i stan! :)
Haha, jodu! CSN is the shit!

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-03-05 22:24

Ah då e jag med. Tur för mig att jag tycker att pi60 är skitsnygga :D

Bra ljud med csn går, men det är hårt. Vi får bilda en stödgrupp :D

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-03-05 22:25

adzer skrev:Ah då e jag med. Tur för mig att jag tycker att pi60 är skitsnygga :D

Hear hear!

Kanske kan ordna någon sorts räddningsfond?
Alea iacta est.

eriken

Inläggav eriken » 2012-03-05 22:26

adzer skrev:Ah då e jag med. Tur för mig att jag tycker att pi60 är skitsnygga :D

Startar du den så är jag förste man att gå med :D

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-03-05 22:27

Kanon detta får vi fixa :D

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-03-06 08:52

alla högtalare funkar väl bra utan dämpning. Det är ju inte som att det låter dåligt. Dock kan det ju låta sämre än om man dämpat på rätt sätt men det är väl en annan fråga.
I vissa fall blir det väl även en högst personlig fråga. Det jag upplever med undermålig dämpning är att det ofta blir mindre precist ljud, ingen exakt mittbild utan mera "luftigt". Gillar man sånt ljud så kan det ju vara smart att köra utan dämpning.
Samtidigt kan det ju bli så att högtalarna låter vassa eller påstridiga, men en del skulle kanske kalla det för "detaljerat mellanregister" eller nåt liknande.

Sen finns det ju högtalare som är gjorda för det också förstås. Några har ju redan nämnts. Vet inte om den nämnts men NHT 3.3 klarar sig nog bra utan dämpning skulle jag tro.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2012-03-06 09:11

Kraniet skrev:Vet inte om den nämnts men NHT 3.3 klarar sig nog bra utan dämpning skulle jag tro.

Har väl en liten liten dämpremsa däremot?

;)
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-03-06 10:55

har inte nht 3.3 en djup låda så att registrena av intresse hamnar en ganska bra bit från vägg?

det är väl när elementen hamnar på ett olyckligt avstånd från vägg som dämpmaterialet har störst betydelse

är elementen tillräckligt nära så behövs inget dämpa, är högtalarna tillräckligt långt ifrån behövs heller inget dämpa
Bikinitider

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-03-06 11:41

celef skrev:har inte nht 3.3 en djup låda så att registrena av intresse hamnar en ganska bra bit från vägg?

det är väl när elementen hamnar på ett olyckligt avstånd från vägg som dämpmaterialet har störst betydelse

är elementen tillräckligt nära så behövs inget dämpa, är högtalarna tillräckligt långt ifrån behövs heller inget dämpa

Det handlar väl om att vi inte kan skilja 1:a reflexen från direktljudet om de kommer för nära i tiden. Naqref nämnde en knapp ms och Peter ville hamna under 0,6 ms... Har för mig att SC angett ett värde på 1/8 våglängd i någon gammal skrift...

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-03-06 13:30

jo det tycks finnas olika tidsfönster som påverkar vår ljudupplevelse, reflexer inom ett visst tidsfönster tycks vara poppis att dämpa bort, och inom ett annat tidsfönster vill man ha reflexerna kvar, och inom vissa tidsfönster tycks ljudriktningen vara viktig, och allt är frekvensberoende
Bikinitider

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-03-06 14:38

Rent generellt tror jag att det är av ondo om vi inte kan skilja direktljudet från första reflexen. Peter nämnde 0,6 ms som sitt mål men har kommer ju också in en annan parameter - vilken fas ha reflexen? I mellanregistret (200-3200Hz) varierar våglängden från 0,12 - 1,92 inom 0,6ms... Tror inte det låter sig göras på annat sätt än att dämpa bort skiten...

Diffraktion är väl också en sort reflex som vi lärt oss hantera i form av waveguides, baffelstöd osv.... Ökad direktivitet gör väl systemet mindre känsligt för placering utan dämpad bakvägg precis som vi resonerat om kring mellanregister från stora element och wg:s tidigare.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2012-03-06 14:44

celef skrev: inom vissa tidsfönster tycks ljudriktningen vara viktig

Kan du precisera detta ytterligare eller ge ett exempel?
Är inte riktigt med på innebörden av det där.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2012-03-06 14:52

shifts skrev:
Kraniet skrev:Vet inte om den nämnts men NHT 3.3 klarar sig nog bra utan dämpning skulle jag tro.

Har väl en liten liten dämpremsa däremot?

;)

Det stämmer, troligtvis finns den där för att minska baffelpåverkan, ingenting som påverkar hur högtalarna anpassas i rummet. :)
Nht har ju valt att sätta en remsbit på ena sidan mellanregistret, sen finns det ju exempel på tillverkare som valt att lägga runt om och även runt diskanten, jag har labbat lite med sånt där själv.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-03-06 16:08

Jag verkar komma bra överrens med min apa då. 8)
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-03-06 17:42

Goldfinger skrev:
celef skrev: inom vissa tidsfönster tycks ljudriktningen vara viktig

Kan du precisera detta ytterligare eller ge ett exempel?
Är inte riktigt med på innebörden av det där.

jag är inte kunnig på området utan detta är något som jag bara har hört talas om och sett i akustikjusterade rum

dom olika begränsningsytorna brukar behandlas väldigt olika, men även delar av dessa ytor, som väggen bakom högtalarna, eller väggen bakom lyssnaren, eller taket, eller golvet
Bikinitider

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2012-03-06 20:31

rent generellt behöver bara ena väggen 'dämpas' i ett vanligt rum. OM.. nu högtalarna är riktigt gjorda :P
resten av möblemanget består ju av diffusorer.

EDIT: med 'dämpas' menar jag naturligtvis inte dödämpa
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-03-06 20:35

roggaro skrev:rent generellt behöver bara ena väggen 'dämpas' i ett vanligt rum. OM.. nu högtalarna är riktigt gjorda :P
resten av möblemanget består ju av diffusorer.

EDIT: med 'dämpas' menar jag naturligtvis inte dödämpa

Döda rummet! :twisted:
Alea iacta est.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi