Mastringsmaffian titta hit

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-20 10:59

_Fredrik_ skrev:Då är det väl dumt att säga att mastring är nåt dåligt?

phon skrev:Jo, vi kan väl säga obra istället? :)
Tja, om 99,9% av alstrena går genom en dynamikreducerande process när de mastras så kan man kanske tycka att mastring framstår som rätt dålig, åtminstonde i praktiken?

Men du föreslår att man istället säger att "mastring medelst dynamikreducering vilket är den överväldigande merparten av all mastring är värdelöst" så kan jag köpa det.

Vad gör mastring som vi skulle kunna säga är bra, det är ju liksom bra att veta om man nu inte får säga att mastring i sig är kass. För om den inte gör något bra så får vi ju bara resultatet att 99,9% av allt mastrat tappat dynamik. Och det gillar vi ju inte.

Då kan man ju lika gärna säga att mastring är dåligt eftersom det aldrig gör något bra, men nästan jämt gör något dåligt.

Så, vad är bra med mastringsprocessen, vilket mervärde ger den mig som köpare? Det är nog många som inte vet/förstår det tror jag.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-03-20 11:11

_Fredrik_ skrev:Då är det väl dumt att säga att mastring är nåt dåligt?

Mastring är i sig något som är bra, som jag ser det. Många av de gamla höjdar-LP:na var ju mastrade av kometmastrarna Doug Sax, Bernie Grundman och Bob Ludwig. Detta är en länk till ett tidigare inlägg som jag skrivit angående dessa mastrare. Däremot att komprimera och limitera på det sätt som blivit praxis under många år är som jag ser det helt kass. Man spelar inte sådana skivor så ofta. Musik måste innehålla en slags tystnad om man inte skall uppleva den som störande eller påträngande. Det är trist då klassisk musik och jazz eller i princip all musik med akustiska instrument komprimeras och/eller limiteras på ett alltför abrupt sätt. Eftersom detta sker så pass frekvent i moderna utgivningar så blir det lätt så att all mastring bannas och alla mastrare dras över en och samma kam. Det blir lätt så i yrkesgrupper. Man stämplar rubbet med samma stämpel och man ristar in budskapet i sten.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2012-03-20 11:26

Mastering har i praktiken kommit att betyda processning av inspelningarna, även i mastrarnas marknadsföring. I stället för att märka ord kanske _Fredrik_ vill komma med några tips på skivor som inte är utsatta för förstörelse?

Jag har för övrigt en rolig skiva i serien "Here come the girls" på Sequel Records. Det är en dubbel-cd från 1999 där ena skivan innehåller raka överföringar och den andra har komprimerats. Förmodligen har man helt enkelt glömt att processa den ena skivan. Gissa vilken som låter bäst?

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-03-20 11:50

Jag tycker inte det är ordmärkning, utan att det finns en poäng att nyansera terminologin. Mastring av den färdiga tvåkanalsmixen skall göras för att följa CD-standarden. Det handlar om CUE sheet, längd på pauser mellan låtarna, indexering, ID på respektive låt, EAN-kod, och beroende på vad som gjorts i studion innan, kanske även EQ- och nivåjustering av individuella låtar.

Om man inte gör den distinktionen tycker jag att man gör hela diskussionen en otjänst.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-20 12:03

Låter sunt!!
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-03-20 12:08

Almen skrev:Jag tycker inte det är ordmärkning, utan att det finns en poäng att nyansera terminologin. Mastring av den färdiga tvåkanalsmixen skall göras för att följa CD-standarden. Det handlar om CUE sheet, längd på pauser mellan låtarna, indexering, ID på respektive låt, EAN-kod, och beroende på vad som gjorts i studion innan, kanske även EQ- och nivåjustering av individuella låtar.

Om man inte gör den distinktionen tycker jag att man gör hela diskussionen en otjänst.

+1 8O :D

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2012-03-20 13:26

PekkaJohansson skrev:Mastering har i praktiken kommit att betyda processning av inspelningarna, även i mastrarnas marknadsföring. I stället för att märka ord kanske _Fredrik_ vill komma med några tips på skivor som inte är utsatta för förstörelse?

Jag har för övrigt en rolig skiva i serien "Here come the girls" på Sequel Records. Det är en dubbel-cd från 1999 där ena skivan innehåller raka överföringar och den andra har komprimerats. Förmodligen har man helt enkelt glömt att processa den ena skivan. Gissa vilken som låter bäst?

Med vänlig hälsning

Pekka

Det är nog bara du och några till som tycker att det har den betydelsen. Finns mycket litet, nästan ingen, musik som är utgiven som inte efterproducerats. För övrigt är jag helt säker på att Fredrik inte märker ord. Han är trots allt ljudtekniker och inte som du en förvirrad sofftyckare :D
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-03-20 13:34

Har vi inte haft den här diskussionen flera gånger tidigare? :D

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-20 13:41

phloam skrev:Har vi inte haft den här diskussionen flera gånger tidigare? :D
+1

Men jag tror faktiskt inte man gått in på vad mastringsprocessen egentligen innebär 8O

De delkomponenter som är obligatoriska vill man ju kanske ha ;), även om man inte vill ha dynamikreduktion.

Mastring skall drt vara, men mastring med dynamikreduktion är obra.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-03-20 13:45

CODY skrev: Finns mycket litet, nästan ingen, musik som är utgiven som inte efterproducerats.

Det är bra att få problemområdet väldefinierat, då är det enklare att hantera. :D
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-03-20 13:46

MagnusÖstberg skrev:
phloam skrev:Har vi inte haft den här diskussionen flera gånger tidigare? :D
+1

Men jag tror faktiskt inte man gått in på vad mastringsprocessen egentligen innebär 8O

Nja, jag vill minnas att t.ex. philip (som jobbar med det) har förklarat det i detalj i andra trådar.

Är det inte allmänt välkänt att mastring omfattar sådant (olika låtar ska låta lika högt, se till helheten, passande lång tystnad mellan spår har jag för mig osv) så är det lite illa, imho. T.o.m. jag visste det ju :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-20 13:52

Tror inte det är allmän kunskap. Du vet mer än du tror ;)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-03-20 13:54

Inget hindrar naturligtvis att en kunnig ljudtekniker eller mixare utför de nödvändiga förberedelserna för en slutlig tvåkanalsmaster.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-03-20 14:49

Almen skrev:Inget hindrar naturligtvis att en kunnig ljudtekniker eller mixare utför de nödvändiga förberedelserna för en slutlig tvåkanalsmaster.

Äh, dä fattar välan vicken idiot som helst att dä blir mindre
deviation på de tysta spåren mellan låtarna om dä hele görs
av ena experter än av ena sketen ljudomröräre . . . 8O basta. :evil:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-03-20 15:36

Förresten borde man sparka alla producenter också och låta banden sköta skapandet själva så att det låter så äkta och naturtroget som möjligt :)

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-03-20 15:45

Va, körrom fortfarande mä produsänter(sk. prosäntare) . . . 8O
Trodde att dä va garderob, band, mastrare . . . Youtuben* . . . :roll:

*Vafför utbilda saj när dä ändå inte behövs/efterfråges . . .
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-03-20 16:11

phloam skrev:Förresten borde man sparka alla producenter också ...

Tja och låta mastrarna köra sitt race i alla led.
Från kundmottagning till färdig CD. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-03-20 17:01

Vad har man en CD till?

Lyssnar inte de flesta på en låt med en artist, och sen en helt annan låt med en annan artist, inte på ett album?

Spotify-lyssnar man på hela album? Radiolyssnar man på hela album?

Spelar, eller för den delen lagrar, man hela album i albumordning på datorn? Inte gör jag det i vart fall, jag lagrar artist - låt.

Så, varför skall man mastra ihop en hel CD, när väldigt få lyssnar till, eller köper hela CD.
Det räcker väl bra att ge ut låtarna var för sig? Och då inte på en plastbit förstås ... :)

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-03-20 17:19

Köpte First Aid Kit senaste på vinyl skitbra platta förövrigt!

Hur kan det komma sig att CD:n är toppmastrad i nivå medans vinylen har dynamiken kvar :? Detta är visat i MasVis i någon tråd. Jag håller faktiskt på att ruttna rejält på denna masterkompressionen som finns i stort sett på all ny musik som produceras i dag.

Kan det vara så att det digitala mediet är mer och mer anpassat till det bärbara mediet, medans vinylens försäljningsargument är mer "välljudande" med sin högre dynamik.

Vinylen är dessutom bökigare att kopiera och olagligt dela ut till andra vilket också kan vara en orsak. Sista anhalten för skivbolagen att tjäna pengar!
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-03-20 17:24

bassman skrev: Sista anhalten för skivbolagen att tjäna pengar!
Ja, det kanske är så?

Sista anhalten för artisterna att slippa tokmastringen är kanske att ge ut sina låtar unplugged? Om nu skivbolaget vägrar vinyl. Tycker det börjar höras rätt mycket unplugged nu, eller half-unplugged. :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-03-20 18:12

phon skrev:Vad har man en CD till?

Lyssnar inte de flesta på en låt med en artist, och sen en helt annan låt med en annan artist, inte på ett album?

Spotify-lyssnar man på hela album? Radiolyssnar man på hela album?

Spelar, eller för den delen lagrar, man hela album i albumordning på datorn? Inte gör jag det i vart fall, jag lagrar artist - låt.

Så, varför skall man mastra ihop en hel CD, när väldigt få lyssnar till, eller köper hela CD.
Det räcker väl bra att ge ut låtarna var för sig? Och då inte på en plastbit förstås ... :)

Jag kan bara tala för mig själv, men det är ytterst sällan jag spelar enstaka låtar. För mig är det album som gäller. Det gäller givetvis inte vid radiolyssning, där kan man ju inte styra det hela själv :-)

Det är inte säkert att jag lyssnar på hela albumet, kanske tröttnar efter en tre-fyra låtar och spelar därefter ett annat album. Att sätta ihop spellistor etc har jag däremot inget intresse av, det slutade jag med när jag slutade med musik-kassetter... Ja, bortsett från några enstaka cd-r som jag spelat in åt kompisar som fyllt år eller nåt.

/ B

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2012-03-20 18:29

Almen skrev:Jag tycker inte det är ordmärkning, utan att det finns en poäng att nyansera terminologin. Mastring av den färdiga tvåkanalsmixen skall göras för att följa CD-standarden. Det handlar om CUE sheet, längd på pauser mellan låtarna, indexering, ID på respektive låt, EAN-kod, och beroende på vad som gjorts i studion innan, kanske även EQ- och nivåjustering av individuella låtar.

Tack, var faktiskt så jag menade!

Almen skrev:Inget hindrar naturligtvis att en kunnig ljudtekniker eller mixare utför de nödvändiga förberedelserna för en slutlig tvåkanalsmaster.
Jag tror att ganska få mixare och musiker har utrustning och kunnandet för att utföra det som är bra mastring. Många sitter i pissiga studios och mixar och går då gärna till ett mastringsställe med en förhoppningsvis korrekt lyssning.

Korrekt lyssning = dyrt
Tjäna stålars på musik = svårt

Inga slantar till feta flerbandskompressorer, feta högtalare och fett rum med gott kaffe och trevlig tjejer.

Jag kanske inte tycker att man ska pilla på redan utgivet material, men att hela tiden utgå ifrån att mycket dynamik är bra och borttagen dynamik är dåligt är bara dumt.

Det är ett kreativt val, viss musik mår bra mycket dynamik och viss musik låter coolt med hård brickwall-limitering dvs noll dynamik och med "mår bra" menar jag att nån, inte pga av okunnighet, vill att det ska låta så.

Tycker ofta att jag stöter på filmer med för mycket dynmik, dvs dialogen är för lågt mixad i förhållande till de högsta peakarna i filmen, osmakligt.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-03-20 19:50

Arnold_X skrev:"Det låter som en missriktad ambition att låta som tidigt 50-tal, dvs som "man" kanske tror att det lät då. Men visst låter det fördj-igt...."

Det är nog snarare någon gång på 20-talet som man försöker få det att låta som, men det verkar som om det ska föra tankarna till Sophie Tucker. Ljudmanipulationerna ska väl föreställa gammal stenkaka och den nasala sångstil som tillämpades på den tiden.

Jag tycker inte att något av det du nämner påminner om hur det låter.
Tycker bara det låter som en vanlig modern illa processad inspelning, med
riktigt bra musiker. Jag gillar stompet. Men kompressorn som har över-
användts är verkligt trist.

Arnold_X skrev:Sedan kom elektrisk förstärkning i slutet av 20-talet och ändrade sättet att sjunga på.

Ja, fast det finns fantastiskt mycket bra sånginspelningar även från tidigare,
och mycket dåliga även senare.

Min uppfattning är att mycket av den förändring som skett i sångvärlden
de senaste 120 åren är en ren modefråga och jag tycker de sista riktigt,
riktig bra sångarna och sångerskorna inom operafacket, försvann på 60-
talet. Bäst var de före 1950.

Arnold_X skrev:Jag vet inte om vi ska analysera den amerikanska musikhistorien här men jag har lyssnat flera gånger på Youtubeklippet men jag kommer inte övererns med det. Det är säkert skickliga musiker men allt är för tillrättalagt.

Intressant. Tillrättalagt är INTE ordet jag skulle använda. Tycker det spretar
en hel del. Påminner mig mest om de musiker som man hör spela på äldre
animerad disney-film (och med äldre så menar jag äldre). Ofta små jazz-
band men fantastisk feeling, som spelade inte bar renodlad jazz utan även
diverse annan underhållningsmusik. Julsånger t ex.

Arnold_X skrev:Det ska ju föreställa jazz... men jazz är mycket stökigare och brötigare än det där, speciellt i rytmiken. Klippet verkar något så när följa 1923 års version med Original Dixieland Jazz Band under den första halvminuten, sedan påminner det om en ragtimeversion som Sophie Tucker spelade in 1926 (Sophie Tucker var alltså snarast vaduevilleartist, och absolut inte jazz).

Men jag tycker inte mitt moderna exempel är så renodlad jazz heller.

Arnold_X skrev:Om det kan intressera någon (Öhman kanske?) så är det här en riktigt bra version inspelad i Holland 1935. http://www.youtube.com/watch?v=FFyQbjD-j58 Den innehåller brötig Conn? tenorsaxofon från mästaren själv.

Inte min tekopp. Slätstruket och tråkigt.

Arnold_X skrev:Hela idén med att visa Masvis på inspelningen från 1911 var ungefär så här: Hur många skulle nöja sig med att åka omkring i en bil som på någon viktig parametrar är sämre än en T-Ford från 1911. Det är ju precis vad skivindustrin gör idag. Och de försöker inbilla människor att det ska vara så. Tänk om Volvo skulle säga: -Jo, bilen gör lätt 200, och så får du ju mekaniska bromsar på bakhjulen....Jodå de fungerar bra så länge du inte kör fortare än 25...Nä i regn tycker vi inte att du ska bromsa, det är ingen mening med det, de är inte byggda för det... Nå, ska vi slå till nu direkt för i morgon höjer vi priset...

/Arnold

En strålande bra poäng var det. Jag håller med dig till 100 %.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-03-20 19:52

bassman skrev:Köpte First Aid Kit senaste på vinyl skitbra platta förövrigt!

Hur kan det komma sig att CD:n är toppmastrad i nivå medans vinylen har dynamiken kvar :? Detta är visat i MasVis i någon tråd. Jag håller faktiskt på att ruttna rejält på denna masterkompressionen som finns i stort sett på all ny musik som produceras i dag.

Kan det vara så att det digitala mediet är mer och mer anpassat till det bärbara mediet, medans vinylens försäljningsargument är mer "välljudande" med sin högre dynamik.

Vinylen är dessutom bökigare att kopiera och olagligt dela ut till andra vilket också kan vara en orsak. Sista anhalten för skivbolagen att tjäna pengar!

Jag har lyssnat på FAK på CD. Det var en liten besvikelse. Jag hade förväntat mig bättre ljudkvalitet. Kul att vinylen låter bra. :|

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-20 20:53

_Fredrik_ skrev:Inga slantar till feta flerbandskompressorer, feta högtalare och fett rum med gott kaffe och trevlig tjejer.

Fy fan :(
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-03-20 21:23

De har således skuldsatt sig till gränsen för ruinering, för att kunna köpa de största kompressorerna. :?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2012-03-20 21:29

IngOehman skrev:Här är ett bra exempel på hur en modern version - trots häpnadsväckande
bra musiker; en orkester med skönt stomp* och en sångerska som verkligen
fattar uttrycket och ger järnet - har tillåtits att vridas sönder och samman,
med hjälp av distapparater och kompressor. :(

http://www.youtube.com/watch?v=EHGP4eYO ... re=related

Värst är skadad är sången. Vem i helskottafyr är det som lät kretinen, som
ställt in kompressorn sådär, få manövrera några apparater överhuvudtaget?

.

Fantastiskt fint framförande och riktigt kass låter det dessutom, men inte värre en genomsnittlig kontemporär populärmusik.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-03-20 21:50

_Fredrik_ skrev:

Tack, var faktiskt så jag menade!

Bra. :)

Jag tror att ganska få mixare och musiker har utrustning och kunnandet för att utföra det som är bra mastring. Många sitter i pissiga studios och mixar och går då gärna till ett mastringsställe med en förhoppningsvis korrekt lyssning.

Så är det nog ibland, men det tycker jag verkligen är tragiskt. Begränsningar vid inspelning och mixning är ju i princip ofixbara senare. Att utgå från "det fixar vi i mastringen" känns som en rejäl suboptimering.

Jag kanske inte tycker att man ska pilla på redan utgivet material, men att hela tiden utgå ifrån att mycket dynamik är bra och borttagen dynamik är dåligt är bara dumt.

Nja, jag kan nog tycka att om man utgår från att borttagen dynamik är en dålig sak så är det en ganska bra utgångspunkt. Det blir ju också problematiskt att dra en gräns för "redan utgivet material" och "icke utgivet material" - varför vill man skilja på popmusik utgiven 1990 och 1995? Vilket i och för sig en majoritet av mastrare inte gör, de hårdmastrar demokratiskt allt som rör sig.

Det är ett kreativt val, viss musik mår bra mycket dynamik och viss musik låter coolt med hård brickwall-limitering dvs noll dynamik och med "mår bra" menar jag att nån, inte pga av okunnighet, vill att det ska låta så.

Hm. No comments. :)

Tycker ofta att jag stöter på filmer med för mycket dynmik, dvs dialogen är för lågt mixad i förhållande till de högsta peakarna i filmen, osmakligt.

Men det behöver inte bero på för mycket dynamik utan på dålig mixning (eller, möjligtvis, för dålig effektkapacitet). Med centerkanal kan du ju höja dialogen om du vill.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-03-20 23:46

Ragnwald skrev:De har således skuldsatt sig till gränsen för ruinering, för att kunna köpa de största kompressorerna. :?

Och till vilken nytta, den kommersiella radion är dom största bovarna. Vart vill man komma som producent? Radion eller hemmakonsumetarna :?
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-03-21 02:33

Bra frågor!

Om EBU-standarden för utstyrningsnivåer går igenom internationellt så får
vi äntligen veta en väldigt massa saker om hur de som producerar musik vill
att den skall låta, på riktigt...

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2012-03-22 00:04, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi