Arnold_X skrev:"Det låter som en missriktad ambition att låta som tidigt 50-tal, dvs som "man" kanske tror att det lät då. Men visst låter det fördj-igt...."
Det är nog snarare någon gång på 20-talet som man försöker få det att låta som, men det verkar som om det ska föra tankarna till Sophie Tucker. Ljudmanipulationerna ska väl föreställa gammal stenkaka och den nasala sångstil som tillämpades på den tiden.
Jag tycker inte att något av det du nämner påminner om hur det låter.
Tycker bara det låter som en vanlig modern illa processad inspelning, med
riktigt bra musiker. Jag gillar stompet. Men kompressorn som har över-
användts är verkligt trist.
Arnold_X skrev:Sedan kom elektrisk förstärkning i slutet av 20-talet och ändrade sättet att sjunga på.
Ja, fast det finns fantastiskt mycket bra sånginspelningar även från tidigare,
och mycket dåliga även senare.
Min uppfattning är att mycket av den förändring som skett i sångvärlden
de senaste 120 åren är en ren modefråga och jag tycker de sista riktigt,
riktig bra sångarna och sångerskorna inom operafacket, försvann på 60-
talet. Bäst var de före 1950.
Arnold_X skrev:Jag vet inte om vi ska analysera den amerikanska musikhistorien här men jag har lyssnat flera gånger på Youtubeklippet men jag kommer inte övererns med det. Det är säkert skickliga musiker men allt är för tillrättalagt.
Intressant. Tillrättalagt är INTE ordet jag skulle använda. Tycker det spretar
en hel del. Påminner mig mest om de musiker som man hör spela på äldre
animerad disney-film (och med äldre så menar jag äldre). Ofta små jazz-
band men fantastisk feeling, som spelade inte bar renodlad jazz utan även
diverse annan underhållningsmusik. Julsånger t ex.
Arnold_X skrev:Det ska ju föreställa jazz... men jazz är mycket stökigare och brötigare än det där, speciellt i rytmiken. Klippet verkar något så när följa 1923 års version med Original Dixieland Jazz Band under den första halvminuten, sedan påminner det om en ragtimeversion som Sophie Tucker spelade in 1926 (Sophie Tucker var alltså snarast vaduevilleartist, och absolut inte jazz).
Men jag tycker inte mitt moderna exempel är så renodlad jazz heller.
Arnold_X skrev:Om det kan intressera någon (Öhman kanske?) så är det här en riktigt bra version inspelad i Holland 1935.
http://www.youtube.com/watch?v=FFyQbjD-j58 Den innehåller brötig Conn? tenorsaxofon från mästaren själv.
Inte min tekopp. Slätstruket och tråkigt.
Arnold_X skrev:Hela idén med att visa Masvis på inspelningen från 1911 var ungefär så här: Hur många skulle nöja sig med att åka omkring i en bil som på någon viktig parametrar är sämre än en T-Ford från 1911. Det är ju precis vad skivindustrin gör idag. Och de försöker inbilla människor att det ska vara så. Tänk om Volvo skulle säga: -Jo, bilen gör lätt 200, och så får du ju mekaniska bromsar på bakhjulen....Jodå de fungerar bra så länge du inte kör fortare än 25...Nä i regn tycker vi inte att du ska bromsa, det är ingen mening med det, de är inte byggda för det... Nå, ska vi slå till nu direkt för i morgon höjer vi priset...
/Arnold
En strålande bra poäng var det. Jag håller med dig till 100 %.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).