Jag vill veta allt om piP!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-01-19 22:07

Alexi!
Den elektroniska modifieringen av min Radio Schack 33-2050 ljudnivåmätare har jag gjort enligt Eric Wallins beskrivning på www.gti.net/wallin/audio/audio.html. Då får man rak kurva genom elektroniken 20-20000 Hz. Ljudnivåmätare har annars ett begränsat standardiserat omfång 32-8000 kHz. Oftast finns kurva A och C, mera sällan linjärt. Noteras bör väl att sådana här mätare inte mäter toppvärden utan har två långsammare tidsfönster. RS 33-2050 har dock en linjeutgång, så man kan spela in signalen på t.ex. dator och på så vis se toppvärdena om man önskar.

Jag har också bytt ut själva mikrofonkapseln. Satte en F-kontakt av chassiemodell där originalkapseln satt. Monterade en Panasonic WM-60 kapsel (är numera utgången) på en ca 15 cm lång antennkabel av koaxialtyp och skruvade på en F-kontakt i andra ändan. Vid mätning får man skruva på ”sprötet” (kabeln med antennen) på själva mätaren. Panasonic kapseln har något mindre utnivå, fick justera upp ca 4 dB via kalibreringsskruven på sidan för samma visning. Vitsen med Panasonic-kapseln är att den har bättre frekvensgång vid högre frekvenser. Typisk kurva är rak inom +/- 0.5 dB upp till ca 13 kHz, därefter faller den till ca -3 dB, åtminstone om man ska tro Ibf Akustik ( www.ibf-akustik.de) som kalibrerar sådana. De har också en typisk kurva för Radio Shacks originalkapsel. Josef Svalander har numer Panasonics WM-61 kapsel till försäljning, den har lite lägre brus men lär inte vara lika rakt i frekvensgången. Finns också en direkt ersättare till WM-60 kapseln från Chia-Ping med beteckningen NS-60A, minimiorder 10000 st via den svenska agenturen R&K Tech.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi