Högtalarkabelhysteri

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-04-06 13:37

Snusmumriken skrev:
Flint skrev:Dom har rätt att köpa svindyra kablar om dom vill, oavsett orsak.

Ja? Vi lever tack och lov i ett fritt samhälle, inte på Kuba.

Men nu var frågan om dyrkablar är bättre än billiga, inget annat.

Man kan grunna lite på det påståendet - är det "tack och lov" OK att vi blir blåsta och slipper de det på Kuba eller vad är egentligen sensmoralen? :roll: 8) :lol:

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2012-04-06 13:57

Sanningen?

Jag tror det finns två typer av sanningar: Sånna som gör ont och sånna som inte gör ont eller tom känns behagliga.

Människor har en tendens att välja enkla, snabba och behagliga lösningar på sina problem. Man köper hellre en dyr medicin mot hjärtinfarkt än att äta ordentlig kost, sluta röka, promenera och sköta sig.

Kabelbyten är snabba och behagliga.
Absorbentbyggen och mattläggning är jobbigt och stökar till.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

jannemannen

Inläggav jannemannen » 2012-04-06 19:43

Självklart är det skillnad på kablar ! Men dom är oftast ohörbara...:wink:

Glad påsk !

Mvh/Janne
Rent, Djupt, Starkt ! Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet....

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2012-04-06 20:45

AndersP skrev:Människor har en tendens att välja enkla, snabba och behagliga lösningar på sina problem. Man köper hellre en dyr medicin mot hjärtinfarkt än att äta ordentlig kost, sluta röka, promenera och sköta sig.

Grov generalisering. En arbetskamrat åkte på en hjärtinfarkt, och han åt ordentligt, ej rökare,dricker ingen alkohol,rörde på sig och skötte sig allmänt och ändå blev det så. Och sedan så finns det ingen dyr medicin som är någon allmän kur som håller bort en hjärtinfarkt, fanns det så skulle problemet hjärtinfarkt inte finnas.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
Kimpost

Inläggav Kimpost » 2012-04-06 20:53

FBK skrev:
AndersP skrev:Människor har en tendens att välja enkla, snabba och behagliga lösningar på sina problem. Man köper hellre en dyr medicin mot hjärtinfarkt än att äta ordentlig kost, sluta röka, promenera och sköta sig.

Grov generalisering. En arbetskamrat åkte på en hjärtinfarkt, och han åt ordentligt, ej rökare,dricker ingen alkohol,rörde på sig och skötte sig allmänt och ändå blev det så. Och sedan så finns det ingen dyr medicin som är någon allmän kur som håller bort en hjärtinfarkt, fanns det så skulle problemet hjärtinfarkt inte finnas.

Så är det såklart, barn utan särskilda ärftliga anlag för cancer kan ändå drabbas, och storrökare kan bli 105 år gamla ibland. Men med det sagt så går det ju ändå inte att förneka att individens livsstil har en väldigt stor inverkan för det mesta.

För att röra mig mot topic igen. En by pass räknas väl som en kabelfix?

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2012-04-06 20:58

Jag gillar svindyra kablar. :) Det är omöjligt för mig att tänka mig att leva med biltemakabel och det spelar ingen roll om det låter likadant. :)
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-06 21:02

meanmachine skrev:Svindyra kablar är som en gulddildo. Det är lika skönt men känslan av lyx ger den fåfänge mer njutning till egot. :)

meanmachine skrev:Jag gillar svindyra kablar. :) Det är omöjligt för mig att tänka mig att leva med biltemakabel och det spelar ingen roll om det låter likadant. :)

Du har ett stort ego alltså ;)

Mitt påsktips är att köpa riktigt dyra kabelsnokar 8)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-04-06 21:08

FBK skrev:

Nej, men det ligger mycket i jämförelsen som exempel på mänskligt beteende. Att blunda för fakta och hellre försöka köpa sig fri. Alla kanske inte gör det men ganska många skulle jag tro. Jag går själv inte fri här.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2012-04-06 21:50

Flint skrev:
FBK skrev:

Nej, men det ligger mycket i jämförelsen som exempel på mänskligt beteende. Att blunda för fakta och hellre försöka köpa sig fri. Alla kanske inte gör det men ganska många skulle jag tro. Jag går själv inte fri här.
Läste lite snabbt visst, stod tendens att välja, sorry AndersP.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2012-04-06 22:16

Märkte aldrig vad du syftade på FBK, men det är helt OK.

Jag försökte mig på en analogi, men misslyckades.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Re: Högtalarkabelhysteri

Inläggav Max_Headroom » 2012-04-06 22:36

janixa skrev:Vad är egentligen sanningen om hur bra olika högtalarkablar låter,är det bara skitsnack eller är dyra kablar mycket bättre än billiga?

:? janixa :?

Ja, det är skitsnack.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Snusmumriken

Inläggav Snusmumriken » 2012-04-07 10:20

Där ser man. Det var väl det jag visste.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-04-07 11:02

Det är nog snarare så att priset aldrig nånsin kan vara en teknisk parameter på hur bra ngt funkar. Väldigt bra högtalarkablar kan mkt väl kosta skjortfabrik. :)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-07 11:15

Vee-Eight skrev:Det är nog snarare så att priset aldrig nånsin kan vara en teknisk parameter på hur bra ngt funkar. Väldigt bra högtalarkablar kan mkt väl kosta skjortfabrik. :)

Fullständigt medhåll!

Förstår inte denna hysteri om priset. Det måste ju vara jag som konsument som måste göra bedömningen om något passar in i min anläggning och om det är motiverat? :?

Tar mig friheten att lyfta in Objektivistens köpråd och mina frågor till honom här i förhoppningen om att fler kloka forummedlemmar kan ge mig råd:

MagnusÖstberg skrev:
Objektivisten skrev:Ett par MIT Oracle till bra pris: http://www.hifistallet.se/hifi/andrahand/mit-oracle-ma----
Verkligen!

Hur länge har du kört dom själv och till vilken kringutrustning?

Funderar på att slå till, men bor så låg bort att hemlån nog inte funkar. Kan du rekommendera dem rakt av eller krävs det någon sorts anpassning?

Såg att de hade ett visningsexemplar också för 175000 vilket måste vara ett klipp då nypriset är 275000.

http://www.hifistallet.se/hifi/visningsexemplar/mit-oracle-ma-

Är det ett bättre köp kanske än det här begagnade paret för 49000 (nypris 179000)?

Båda är 2x3 meter långa.
Vet du om de ändrat kabeln men behållt samma namn? Tänker på att nypriset diffar ca 100 lök mellan den beggade kabeln och visningsexet.

Eller är det den kontrollerade inbränningen av experterna i butiken som är orsaken till diffen, eller det att den ena har spadar och den andra stift? Vilket rekommenderar du? Vilket använder du?

Någon som har erfarenhet, direkt eller indirekt om dessa kablar?

Några synpunkter på om det finns en risk att köpa dom begagnade eller om man skall gå den trygga vägen och köpa visningsexemplaren?

Är det värt att pengarna att lägga 100 loppor (?) på att byta till bananer från spadar om man skulle köpa de begagnade (skillnaden på listpriset tänker jag på)?

Tanken är att använda dom mellan ett av mina Sansui B-2101 steg och mina hembyggda huvudhögtalare (över 250Hz) om det påverkar. Jag kan byta kontakten i lådorna om det behövs.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-04-07 11:39

Läste råd och tips från van d Hul, där menade de att det fanns en risk med att köpa begagnade kablar då de kanske har hanterats ovarsamt. De kan t ex ha böjts så hårt att kristallerna kommit i olag (!) Om intresse finns kan jag länka när jag kommit ner under 90km/h

Nä, kosta på dig en kryobehandling istället, eller dina kablar, det ska göra skillnad läste jag i senaste H&M. Själv tror jag det påverkar mest om man fryser ner sig själv...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-04-07 11:41

jag förstår inte er eviga kritik mot dyrbara kablar, jag ser aldrig att ni tjaffsar om dyrbara klockor till exempel, dessa påverkar ju som exempel tiden långt mindre än vad kablar påverkar ljudet

är ert enda mål tycks vara att vinna billiga poäng och verka vara nån slags moralens riddare och gör det uselt

jag har nu sagt mitt och är inte ett dugg intresserad att diskutera detta mer
Bikinitider

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-04-07 11:44

+1

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-07 11:45

+1

Bra rutet celef!
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-04-07 11:48

celef skrev:jag förstår inte er eviga kritik mot dyrbara kablar, jag ser aldrig att ni tjaffsar om dyrbara klockor till exempel, dessa påverkar ju som exempel tiden långt mindre än vad kablar påverkar ljudet

är ert enda mål tycks vara att vinna billiga poäng och verka vara nån slags moralens riddare och gör det uselt

Jamen, jamen, det är ju klart att dyrbara klockor påverkar tiden minst :) Dessutom är det så att det blir snabbare [s]bas[/s]sekunder med dyrare klockor :) Det vet väl alla.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2012-04-07 12:05

Jag själv brukar ju smälla på nissar som ex sladd och Jorma när det gäller dyrkablar men jag måste erkänna att celef har en stor poäng där :)

Jag kommer dock att forstätta ifrågasätta dyrkabelnissar om dom hävdar att det LÅTER bättre.

Fast att köpa ett ex komplett Burmester-system för att man gillar designen mm och har råd är helt ok i min värld :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-07 12:13

Hörde att det går sådär bra i Japan för hifi nu efter tsunamin, man ser över sina slantar lite mer.

Kanske blir lite mindre försäljning i premieprissegmentet?

Någon som vet hur det går för Jorma, vår svensk i det segmentet?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Schimpans-AB

Inläggav Schimpans-AB » 2012-04-07 12:15

Öhhh, jag tycker bra högtalarkablar är bättre än dyra....

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-04-07 12:18

celef skrev:jag förstår inte er eviga kritik mot dyrbara kablar, jag ser aldrig att ni tjaffsar om dyrbara klockor till exempel, dessa påverkar ju som exempel tiden långt mindre än vad kablar påverkar ljudet

Var och en gör väl som den vill. Det finns en stående utmaning med en prissumma på en miljon dollar, eller om det var kronor, till den som i, blindtest, kan bevisa att hen hör skillnad. Det är ingen som ens försökt erövra priset tror jag.

Länktips: http://www.speaker-cable.net/

Här är utmaningen för dig som hör bra: http://gizmodo.com/305549/james-randi-o ... are-better

Edit: Så här skriver v d h i sina tips:

"Cable life and bending
Try to avoid sharp bends in - or often bending of - any metal cable. Heavy and frequent bending induces a change in the conductors’ crystalline structure by displacement and fracture of their metal crystals. This gives rise to increased Cross Crystal Distortion (CCD, also see the “Carbon & Hybrid Technology” paper available on our website), causing your audio system to gradually loose its natural clarity and starting to sound harsh.
Although in our HYBRID cables the metal conductors are embedded in a Linear Structured Carbon ® layer which is able to bridge crystal defects, it is of course still advisable to handle your cables with care."

Har alltid misstänkt att CCD är ett problem man ofta missar när man optimerar sin ljudanläggning.
Senast redigerad av hifikg 2012-04-07 14:00, redigerad totalt 1 gång.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2012-04-07 12:31

+1.5

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-04-07 12:39

Jag tycker det är en j-a skillnad! Har någon enda människa någonsin hävdat den exklusiva klockan håller tiden bättre, att man lättare kommer i tid och blir en mästare på tajming? Blir upplevelsen av tid större eller annorlunda på något sätt?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-07 12:41

Jocke skrev:

Jag tycker det är en j-a skillnad! Har någon enda människa någonsin hävdat den exklusiva klockan håller tiden bättre, att man lättare kommer i tid och blir en mästare på tajming? Blir upplevelsen av tid större eller annorlunda på något sätt?

Du drar in en paremeter till, marknadsföringen, men den är väl varken klockan eller kabeln ansvarig för?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-04-07 12:44

MagnusÖstberg skrev:
Jocke skrev:

Du drar in en paremeter till, marknadsföringen, men den är väl varken klockan eller kabeln ansvarig för?

Men det är väl egentligen marknadsföringen som har stört (vissa av) oss hela tiden?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-07 12:52

Precis som V8 skrev - priset är ingen parameter - det kan bli hur dyrt som helst.

Marknadsföring har ingen plats i tråden.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-04-07 12:53

MagnusÖstberg skrev:Hörde att det går sådär bra i Japan för hifi nu efter tsunamin, man ser över sina slantar lite mer.

Pratade med Jorma på mässan och det går alldeles utmärkt för honom igen. Han har vunnit ett flertal priser för sina produkter så han betalar av på den svenska utlandsskulden. Hoppas det går riktigt bra för honom i fortsättningen också.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-07 12:57

Harryup skrev:
MagnusÖstberg skrev:Hörde att det går sådär bra i Japan för hifi nu efter tsunamin, man ser över sina slantar lite mer.

Pratade med Jorma på mässan och det går alldeles utmärkt för honom igen. Han har vunnit ett flertal priser för sina produkter så han betalar av på den svenska utlandsskulden. Hoppas det går riktigt bra för honom i fortsättningen också.

mvh/Harryup
Men det är ju jättebra, kanske finns möjlighet att öka marginalerna med 10% till om han har tur.
Jag saknar dig.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi