Hur går det för Guru?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-04-11 22:45

Nattlorden skrev:
MagnusÖstberg skrev:
Nattlorden skrev:Nya qm10 har väl fått samma diskant som i6/pi25? Är det den som kallas 'billig'?
Nej, det är inte samma.

Inte? Det var attans så lika i alla fall...

Har du någon bild på den nya diskanten?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-11 22:46

eljulio skrev:
schmutziger skrev:
PerStromgren skrev:
hifikg skrev:Är det stor, någon, skillnad på Guru QM60 och Pi60? Jag har (miss)förstått att det är samma prylar, bara att den ena är mer rationellt producerad och den andra även går att köpa i byggsats. Är jag ute och cyklar?

Som jag uppfattat saken är QM10 och QM60 förfinade versioner av resp piPs och pi60s i snyggare dräkt.

fast både sämre och bättre beroende på vad man jämför

qm10 kan inte vara bättre än pip ens, då qm10 hade en standard visaton skrika för 80:- medan pip har den finmoddade ino skrikan.
kolla in meanmachines strip-tråd av qm10 om du inte tror mig.

qm60 är närmre pi60 än pi60s dock har den en större/bättre port som inte överstyr

Hur vet du att diskanten i Guru inte är moddad?
Diskanten selekterades. Det gick åt sjukt många för varje användbart exemplar..
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-04-11 22:46

MagnusÖstberg skrev:
adzer skrev:Finns inte en chans att guru(qm10 och qm60) låter bättre än ino(piPs och pi60s).
Jag tycker basreflexlösningen på QM60 är mycket smaratare, bättre rent av.

Ja den är smart, men om den hade låtit bättre så hade pi60s garanterat haft denna lösning med.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-04-11 22:49

Nattlorden skrev:

Jo, på långt håll och med svaga ögon är dom lika ... :D
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-11 22:49

Nattlorden skrev:
MagnusÖstberg skrev:
Nattlorden skrev:Nya qm10 har väl fått samma diskant som i6/pi25? Är det den som kallas 'billig'?
Nej, det är inte samma.

Du menar att de är domar båda två?

Den i i6 är en 26mm dome, och den i Guru är en 20,5mm dome. Det är inte ens samma tillverkare av dem.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-04-11 22:57

adzer skrev:
Har du någon bild på den nya diskanten?

Bild

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-04-11 23:01

MagnusÖstberg skrev:
Nattlorden skrev:
MagnusÖstberg skrev:
Nej, det är inte samma.

Du menar att de är domar båda två?

Den i i6 är en 26mm dome, och den i Guru är en 20,5mm dome. Det är inte ens samma tillverkare av dem.

Den har inte varit ditlagd någon tumstock på fotona, har gått på visuella aspekter enbart.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-11 23:03

Aha, annars kunde man fuskat och kollat på länken i tråden.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-04-11 23:04

Ja om man inte vet storleken och ignorerar formen på frontplattan så är ju själva domen väldigt lik.

Skulle vara skoj att lyssna på denna nya diskanten :)

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2012-04-11 23:07

[/quote]Diskanten selekterades. Det gick åt sjukt många för varje användbart exemplar..[/quote]
Gick åt?
Skickades inte de icke använbara tillbaka?

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2012-04-11 23:11

MagnusÖstberg skrev:
eljulio skrev:
schmutziger skrev:
PerStromgren skrev:
hifikg skrev:Är det stor, någon, skillnad på Guru QM60 och Pi60? Jag har (miss)förstått att det är samma prylar, bara att den ena är mer rationellt producerad och den andra även går att köpa i byggsats. Är jag ute och cyklar?

Som jag uppfattat saken är QM10 och QM60 förfinade versioner av resp piPs och pi60s i snyggare dräkt.

qm10 kan inte vara bättre än pip ens, då qm10 hade en standard visaton skrika för 80:- medan pip har den finmoddade ino skrikan.

qm60 är närmre pi60 än pi60s dock har den en större/bättre port som inte överstyr

Är den moddad och selekterad eller enbart selekterad?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-11 23:12

Stereotypen skrev:
Diskanten selekterades. Det gick åt sjukt många för varje användbart exemplar..[/quote]
Gick åt?
Skickades inte de icke använbara tillbaka?[/quote]Inte en susning, men det minskar ju inte selekteringsjobb eller logistik. Dessutom är det ju troligt att om man tar under 100 spänn för en diskant har rätt brett område för vad som är "inom specifikation".
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2012-04-12 05:54

adzer skrev:Finns inte en chans att guru(qm10 och qm60) låter bättre än ino(piPs och pi60s).
Med Ino har ingvar helt fria händer över att designa och bygga till yttersta perfektion och vad jag vet av ingvar så är han en man som alltid tar sina byggen så nära han kan vad gäller perfektion och där utseende inte spelar någon roll i skuggan av ljudkvalité.
Guru är kommersiella högtalare. De kan inte lägga dubbla prislappen på en högtalare bara för att få filterkomponenter som mäter 0,5% bättre och högtalarna måste dessutom vara snygga. Det säger sig själv att guru inte låter bättre. Om de låter sämre däremot tänker jag inte uttala mig om då jag inte kunnat blindtesta dessa sida vid sida.

Oavsett så är guru väldigt fina högtalare, men jag personligen skulle nog hellre köpa ino då man får mer ljud för pengarna enligt mig.
Är man dock lite rikare och tycker att estetik är viktigt så kan jag varmt rekommendera guru. QM60 är ju ganska så mycket snyggare än pi60s IMO.

Jag hoppas verkligen det går jättebra för guru och att de kommer slå kraftigt på marknaden :)

Enligt Ingvar är QM10 och Pip i princip identiska i prestanda. Därmed har du rätt i att du får mer för pengarna om du väljer pip. Jag fick tag på mina beggat så jag klarade mig rätt ok. Dessutom anser jag att påslaget var motiverat ur ett estetiskt perspektiv.

mvh

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-04-12 07:56

Pontus91 skrev: Är den moddad och selekterad eller enbart selekterad?
Både och.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-04-12 08:48

eljulio skrev:Enligt Ingvar är QM10 och Pip i princip identiska i prestanda. Därmed har du rätt i att du får mer för pengarna om du väljer pip.
...
mvh

Är du helt säker på att det du skriver stämmer för den nya modellen QM10-II?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-04-12 10:59

MagnusÖstberg skrev:
eljulio skrev:
schmutziger skrev:
PerStromgren skrev:

Får jag fråga hur du kan veta det ?
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2012-04-12 11:17

adzer skrev:Guru är kommersiella högtalare. :)

I sammanhanget implicerar det där att Ino Audio inte skulle vara en komersiell verksamhet, vilket givetvis inte stämmer.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2012-04-12 11:19

adzer skrev:
MagnusÖstberg skrev:

Ja den är smart, men om den hade låtit bättre så hade pi60s garanterat haft denna lösning med.

Hur kan du så tvärsäkert veta det?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-04-12 15:16

Morello skrev:
adzer skrev:
MagnusÖstberg skrev:

För att ingvar gör precis allt för att pi60s skall vara så bra som möjligt. Målet med den är ju världens bästa högtalare till varje pris.
Se bara på es varianten där man får betala en förmögenhet bara för filter och dämpning för att kräma ur det absolut sista.
Mao hade ingvar vetat om en portlösning som han ansåg lät bättre så hade han självklart använt den. Allt annat för mig är otänkbart vad gäller ingvar.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-04-12 15:17

Morello skrev:

I sammanhanget implicerar det där att Ino Audio inte skulle vara en komersiell verksamhet, vilket givetvis inte stämmer.

Du vet precis vad jag menar så gör dig inte dum. Ino audios högtalare är inteprimärt till för att tjäna pengar och absolut inte på någon stor skala.
Självklart måste han kunna få det hela att gå runt dock.

Orkar inte ta denna diskutionen igen.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2012-04-12 15:21, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-12 15:18

adzer skrev:
Morello skrev:
adzer skrev:
MagnusÖstberg skrev:

För att ingvar gör precis allt för att pi60s skall vara så bra som möjligt. Målet med den är ju världens bästa högtalare till varje pris.
Se bara på es varianten där man får betala en förmögenhet bara för filter och dämpning för att kräma ur det absolut sista.
Mao hade ingvar vetat om en portlösning som han ansåg lät bättre så hade han självklart använt den. Allt annat för mig är otänkbart vad gäller ingvar.

Det är en bättre lösning vid överstyrning, därom råder ingen tvekan. Guru QM60 har ett bättre beteende när den överstyrs.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-04-12 15:22

MagnusÖstberg skrev:
adzer skrev:
Morello skrev:
adzer skrev:
MagnusÖstberg skrev:

Det är en bättre lösning vid överstyrning, därom råder ingen tvekan. Guru QM60 har ett bättre beteende när den överstyrs.

Det må så vara. Det har jag aldrig kunnat testa själv, men jag videhåller det jag skrev. Hade ingvar ansett att det var en bättre lösning hade han självklart använt den. Han får jättegärna själv komma in här och svara varför han inte gör det, men finns garanterat någon anledning.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-12 15:24

adzer skrev:
Morello skrev:

Du vet precis vad jag menar så gör dig inte dum. Ino audios högtalare är primärt till för att tjäna pengar och absolut inte på någon stor skala.

Enklast är ju att inte skriva något som skulle kunna tolkas som om att Ino inte skulle vara en kommersiell verksamhet.

Den största anledningen till att den inte är större är att Ingvar tycker att vissa delar av verksamheten är tråkig och han har inte hittat eller ser något sätt att göra sig av med de sakerna.

som jag uppfattar honom är enda anledningen till att han inte har fler demotillfällen just det att de tråkiga momenten blir fler av det.

Så jag ser det nog snarare som en yberkommersiell verksamhet som sköts yberineffektivt ;)

Men det är så han vill ha det.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-12 15:26

adzer skrev:
MagnusÖstberg skrev:
adzer skrev:
Morello skrev:
adzer skrev:
MagnusÖstberg skrev:

Det må så vara. Det har jag aldrig kunnat testa själv, men jag videhåller det jag skrev. Hade ingvar ansett att det var en bättre lösning hade han självklart använt den. Han får jättegärna själv komma in här och svara varför han inte gör det, men finns garanterat någon anledning.
Vad sägs om att högtalaren blir väldigt mycket dyrare att producera och att effekten inte anses motiverad då överstyrning av porten inte anses vara ett reelt problem ;)

Således, Ingvar är lite rationell av sig också.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-04-12 15:27

MagnusÖstberg skrev:
adzer skrev:
Morello skrev:

Du vet precis vad jag menar så gör dig inte dum. Ino audios högtalare är primärt till för att tjäna pengar och absolut inte på någon stor skala.

Enklast är ju att inte skriva något som skulle kunna tolkas som om att Ino inte skulle vara en kommersiell verksamhet.

Den största anledningen till att den inte är större är att Ingvar tycker att vissa delar av verksamheten är tråkig och han har inte hittat eller ser något sätt att göra sig av med de sakerna.

som jag uppfattar honom är enda anledningen till att han inte har fler demotillfällen just det att de tråkiga momenten blir fler av det.

Så jag ser det nog snarare som en yberkommersiell verksamhet som sköts yberineffektivt ;)

Men det är så han vill ha det.

Jo jag, och nog de flesta här, är medvetna om ingvars inställlning till att sälja högtalare. Självklart finns det någon form av kommersialism i allt som man säljer. Om man väljer att folka det jag skrev felaktigt så varsegod, jag tänker inte diskutera detta ämnet mer och speciellt inte i denna tråden,

Användarvisningsbild
nilsviktor

Inläggav nilsviktor » 2012-04-12 15:28

Hej på er!

Angående den gamla QM10 diskanten så var det en Visaton som bearbetades i plastfräs manuellt av killarna i fabriken. Innan vi gjorde dessa ingrepp så mätte vi diskanterna batchvis och valde ut de vi kunde använda (vilket var 60-70% av de vi köpte in).
Vilken märkesdiskant med esoteriska material som helst hade varit billigare, men problemet är att de inte gör jobbet. Vi har suttit i flera möten med tillverkare av element som försöker få oss att använda det ena materialet eller det andra (aluminium, beryllium etc.) och det är inte priset som får oss att avstå (prisskillanden brukar i sammanhanget dessutom vara försumbar), utan det är alltid ändamålet som avgör material och konstruktion. Men det här vet ni säkert redan eftersom ni ju känner Ingvar.

Ang. toleranser, matchning och kvalitet. Av någon anledning har det blivit så att Daniel som är produktionschef bestämt sig för att +/- 0,25dB är ett bra matchat par (+/- 1dB hade varit bra nog), så det är det som man kan förvänta sig av ett par QM10 eller QM60. Recensenter som mätt på QM10 har också noterat den goda matchningen. T.ex. mäts alla kondingar upp och värdet med två decimaler noteras på komponenten med blyerts. Jag tror inte att just kvalitetskontrollen skiljer sig så mycket från Ino's.
Guru har inte gjort några kompromisser på kvalitet till förmån för form.

Den främsta anledningen till att QM10 är dyrare än piP ut till kund är att vi har ett par försäljningsled till som ska ha sina marginaler. Sen är QM10 kabinettet riktigt dyrt att tillverka. Slitsade basportar är en tekniskt bra lösning, men svårt att få till i produktion.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-04-12 15:29

Tråden börjar bli ngt tung av spekulationer i Ingvars tänkanden och göranden. Ngn som fått den fullkomligt bländande idén att kontakta Ingvar innan ni klickat "Skicka"? :)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-12 15:31

nilsviktor skrev:Hej på er!

Hej själv!

Så Nilsviktor, kan vi glädjas åt eran utveckling eller kämpar ni på en galen marknad?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
nilsviktor

Inläggav nilsviktor » 2012-04-12 15:33

MagnusÖstberg skrev:
nilsviktor skrev:Hej på er!

Hej själv!

Så Nilsviktor, kan vi glädjas åt eran utveckling eller kämpar ni på en galen marknad?
Det knallar. Vi ökar omsättningen varje år och vi gör små men positiva resultat. Det hände ganska mycket i slutet av 2011 som kommer att innebära en rätt stor volymökning under andra och tredje kvartalet i år.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-12 15:40

Stort lycka till iallafall!

Ni verkar ha klarat de första åren som jag ser som de mest kritiska med bravur :)
Jag saknar dig.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi