2013 High End Munich

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-05-08 07:18

roggaro skrev:men denna då?? var får man tag på sånna diskanter :o

EDIT: näe säg inte bara Finland............

Bild

Undrar om Aurelia gör dem själva?

Bild

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-05-08 08:08

Denna läste jag om här om dan. Det är en speciell trä-kompositskiva som de får att bete sig som ett "äkta" böjvågselement. De sneda snitten längst kanterna är för att hantera resonanser i skivan.

Bild
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2012-05-09 02:03

undrar om man kan snacka in sig hos Aurelia :lol:
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
chautygorcy
Inaktiverad

Inläggav chautygorcy » 2012-05-09 10:55

Spambot - inlägg ändrat

/K12

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2013-04-16 12:20

Fjolårets besök på High End i Munchen gav mersmak jag och en polare åker dit igen 9 Maj för att se/lyssna på mer av typ sånt här :-)

Bild

Sånt här.

Bild

Ja typ..

Bild

Och natyrligtvis en hel del sånt här :wink:

Bild

Bild

Någon mer som skall dit?
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2013-04-16 12:42

Lutar lite åt att jag ska dit i år. Hade varit roligt som fasen faktiskt :)

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2013-05-12 10:23

Jävlar vad söndertutade öronen var igår kväll från alla saxofoner och trumpeter i dagarna två! Några fina öronblick fick man trots allt.

I dag går vi på en sidomässa här i München, Hifideluxe och ligger på promenadavstånd. Hoppas på mindre saxofoner som tutar på den mässan.. :roll: :wink:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-05-12 10:57

Spelar de
Bild?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-05-12 11:00

Ställer Bremen ut Ägg i München?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-05-12 11:56

hifikg skrev:Ställer Bremen ut Ägg i München?

Nej, Peter ringde därifrån och Bremen är på plats för att kolla.

Jag skulle kalla det marknadsöversikt. Han verkade ha det absolut toppen iallafall, men så ringde han vid 2-tiden på natten också :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2013-05-12 18:50

Nattlorden skrev:Spelar de
Bild?

Haha det hade varit nåt det :lol:

Sidomässan vi skulle besöka var avslutad, dålig koll från oss att dom packade ihop lördagkväll.

I em har jag/vi kutat omkring och stämt av utställare som varit intressanta och där det inte spelas någon jävla saxofon och gles jazz utan riktig musik och bra ljud!

Jag kan inte undvika att nämna Avantgarde Acustic som spelade med Trio och Bastorn och en ny aktiv liten talare! Vet inte om jag skulle kunna leva med dom men fan vilken skjuts det är i grejerna utan allt för mycket "tutande" i öronen!

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2013-05-13 11:43

Ja då var man åter från mässan. Sjukt roligt. Mycket spännande grejer rent visuellt synd bara att det tenderade att låta konstigt stundtals. Nu var i princip alla rum likadana på många ställen så då blev det perfekt att jämföra.

Har tagit lite bilder med mobilen. Kan slänga upp några av dem även om de inte var av direkt hög kvalité :oops:

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2013-05-13 20:48

Beakungen skrev:Ja då var man åter från mässan. Sjukt roligt. Mycket spännande grejer rent visuellt synd bara att det tenderade att låta konstigt stundtals. Nu var i princip alla rum likadana på många ställen så då blev det perfekt att jämföra.

Har tagit lite bilder med mobilen. Kan slänga upp några av dem även om de inte var av direkt hög kvalité :oops:

Gör gärna det :) . Något som stack ut i mängden?
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2013-05-14 12:30

Panelguy skrev:
Beakungen skrev:Ja då var man åter från mässan. Sjukt roligt. Mycket spännande grejer rent visuellt synd bara att det tenderade att låta konstigt stundtals. Nu var i princip alla rum likadana på många ställen så då blev det perfekt att jämföra.

Gör gärna det :) . Något som stack ut i mängden?

Jodå det fanns en del som stack ut och imponerade.

Totems nya golvare och stativare var väll det som imponerade mest på mig. Golvaren hade dubbla 18cms basar och en ny teknologi vilket gjorde att basarna hade en resonansfrekvens på 16hz som jag förstod det. Detta skulle medföra att basarna hade bättre kontroll i det område de spelade.

Jag kan bara konstatera att de spelade satan och för att vara så små var det sjukt imponerande. De hade dessutom en väldigt lång slaglängd för att vara så små basar. Runt 1tum ut och 1tum in i slaglängd. Detta demonstrerades också med en låt med lite infrabas i.

Sen gillade jag även tidal. De lät verkligen bra och han som demade var en rolig prick.

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2013-05-14 12:57

Slänger in lite bilder här. Dock skriver jag inget då det är så många bilder. Undrar ni något så fråga på så ska jag försöka svara.

Bilderna är tagna med en st mobiltelefon och sedan länkade till via facebook. Så kvalitén är inte direkt bra.

Nästa år ska jag ta med min riktiga kamera.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

JM

Inläggav JM » 2013-05-14 13:05

[quote="bassman"]Hepp då drar vi gång igen!
Fredags sista rum, helvette vad illa det lät 8O Tänk er ljudet från en taskig stenkake-rigg. Jag hajjar inget! Tunnt och tjatigt.

Bild

Baksidan.

Bild

Ahh! Klangfilms tractrix alu-horn med 2" driver o sannolikt original basar bakom tyget. Original stålställning.

Hade ett gäng från nu rivna Vinterpalatset i Stockholm.

JM

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-05-14 13:22

Ha! Vilken brokig samling. Tycker mig ha sett flera koncept här tidigare.... t.ex. Öhmans 'munk' men kanske framförallt:
Bild

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-05-14 13:38

Jag fattar inte vitsen med 20kWx6 för hifibruk och det i klass-A 8). Men om vi struntar i den aspekten, vad gör man med all värme den kommer producera, det räcker ju för att värma upp en mindre stad en kall vinter...
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-05-14 13:49

Alexi skrev:Jag fattar inte vitsen med 20kWx6 för hifibruk och det i klass-A 8). Men om vi struntar i den aspekten, vad gör man med all värme den kommer producera, det räcker ju för att värma upp en mindre stad en kall vinter...

Jag tror det var University of Manchester som byggde ett hus runt sin gamla stordator och nyttjade spillvärmen. Det kom man inte ihåg när den sen skrotades däremot....

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2013-05-14 14:05

Alexi skrev:Jag fattar inte vitsen med 20kWx6 för hifibruk och det i klass-A 8). Men om vi struntar i den aspekten, vad gör man med all värme den kommer producera, det räcker ju för att värma upp en mindre stad en kall vinter...

Hehe 20kW*6 gör inte någon större nytta. Men där stod den där besten på 1500kg och spelade på ett par tvåvägs-golvare..

Varför bygger man en sån best.. Kanske för att man kan. :D

Coolt att du lagt in bilder Beakungen, jag kommer med lite jag också vad det lider..

Det jag reflekterade över på många ställen var den totala avsaknaden av ljudbild, satt man i mitten kunde det funka men oftast kantrade hela kalaset och där satt man och lyssnade på 1 st högtalare :roll:

ps. du hade ju kunnat skicka ett PM så hade vi kunnat dra en bira på mässan och språka lite :)

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-05-14 14:08

bassman skrev:Hehe 20kW*6 gör inte någon större nytta. Men där stod den där besten på 1500kg och spelade på ett par tvåvägs-golvare..

Vi brukar kalla det "headroom" på faktiskt.se.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2013-05-14 14:10

KarlXII skrev:
bassman skrev:Hehe 20kW*6 gör inte någon större nytta. Men där stod den där besten på 1500kg och spelade på ett par tvåvägs-golvare..

Nattis hade bättre ljud när Barsebäck forfarande var i drift. :-)
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-05-14 14:35

bomellberg skrev:Nattis hade bättre ljud när Barsebäck forfarande var i drift. :-)

Japp, för att inte tala om matså...

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2013-05-14 14:38

bassman skrev:

Hehe 20kW*6 gör inte någon större nytta. Men där stod den där besten på 1500kg och spelade på ett par tvåvägs-golvare..

Coolt att du lagt in bilder Beakungen, jag kommer med lite jag också vad det lider..

Det jag reflekterade över på många ställen var den totala avsaknaden av ljudbild, satt man i mitten kunde det funka men oftast kantrade hela kalaset och där satt man och lyssnade på 1 st högtalare :roll:

ps. du hade ju kunnat skicka ett PM så hade vi kunnat dra en bira på mässan och språka lite :)

Fan missade jag att de spelade på den?

Hade varit kusligt roligt och fråga om de kunde dra på lite :mrgreen:

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2013-05-14 15:12

KarlXII skrev:

Ahaaaa högre till taket.. Det skulle jag behöva för jag har endast 2.08 i mitt källarrum!

:wink: 8)

edit @ beakungen. söndagen hade dom kopplat upp ett par golvare på "skåpet".

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2013-05-14 17:02

Tack Beakungen, bildkvaliteten är helt okey. Tycks vara många minst sagt udda skapelser på de tyska mässorna.

Totem lät bra när jag hörde dem på Sweetspot i Stockholm också, då en vit golvare för i sammanhanget högst rimliga 70 papp.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Lofi-Rabiat

Inläggav Lofi-Rabiat » 2013-05-15 02:15

Tack för all vacker ljudkonst Beakungen och Bassman!

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-05-15 05:33

Blir lite nyfiken och måste fråga om det där är ett representativt urval av produkter, eller om det tagits extra många på "lustiga" konstruktioner? :)
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2013-05-15 09:48

shifts skrev:Blir lite nyfiken och måste fråga om det där är ett representativt urval av produkter, eller om det tagits extra många på "lustiga" konstruktioner? :)

Visst är dom något märkliga grejerna något överreprenterade, men det finns så mycket konstigt eller oväntat att se på mässan. Kvinnor som sitter och diggar och tar bilder på apparater T.ex. Sånt ser man inte här hemma :D 8)

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2013-05-15 09:49

shifts skrev:Blir lite nyfiken och måste fråga om det där är ett representativt urval av produkter, eller om det tagits extra många på "lustiga" konstruktioner? :)

Haha nja konstigt nog så tog jag mest bilder på lustiga konstruktioner.

De konstruktioner jag tyckte läst bäst blev det inga bilder på.

Mina favoriter var iaf,

Totems nya - Rent snyggt ljud med en sådan botten att det var löjligt. Även lilla stativaren flyttade stora mängder luft för storleken. Djupt imponerande.

Tidals näst största - Ett ljud där egentligen inget stack ut. Man bara satte sig ner och lyssnade. Demaren körde allehanda konstig musik och likväl satt man och log och tänkte att fan detta är inte illa. Dock en snordyr högtalare som jag inte riktigt kan påstå är värd pengarna.

Raidho - De spelade på en liten golv högtalare också. Dubbla 6,5tums basar och ett bandelement. Lät väldigt luftigt öppet och rent. Behagligt är förnamnet. Saknade dock allt vad bottenbas heter. Spelar ner till ca 50hz enligt spec och det hördes. För de ca 200 000 de skulle kosta enligt polaren så blir man förvånad. Någon form av bas borde gå att få till till de pengarna. Kul konstruktör dock som menade på att ljudet kommer i andra hand och musiken först. Han körde en salig blandning av bra musik så som phill collins.

Pmc - En liten golvare med två 6,5tums basar en dome mellanregister och standard diskant. Detta var roligt. De körde lite rock och blues när jag var inne. Riktigt tunggung. En högtalare jag skulle kunna leva med ur rent rolighets perspektiv. Dock inte den mest exakta kanske.

Rockport - En stor högtalare med sidomonterad 15tums bas. Spelade väldigt rent. Här märkte man att det inte fanns en tillstymmelse till resonanser i lådan alls. Frågan är hur den hanterat piano eller dylikt där det ändå finns resonanser som en del av instrumentet? Lät iaf väldigt trevligt men lite tråkigt.

Sony - De hade gjort en golvare med scanspeak-element tror jag det var. Runt 200 000 skulle den kosta om jag inte minns fel. Den lät väldigt bra och otroligt engagerande. Kul att sony trots allt har kompetensen att bygga en dyr highendburk.

Där fanns klart annat som var helt ok. Men där var mycket som inte alls föll mig i smaken. Tittar man då på att mycket av grejerna är löjligt dyra så blir det ointressant för mig. Jag har på senare tid börjat plocka med priset som en stor faktor. Spelar ingen roll hur bra en högtalare är om den kostar 1000 000 för där rör man sig i prisklasser jag aldrig kommer nå upp till. Kul att ha hört men totalt ointressant i övrigt.

Men det finns nog inget jag skulle byta min rigg mot från mässan. Men det är klart svårt att avgöra utan att ha hört grejerna hemma i lugn och ro :)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi