Vad ska apparaterna stå på?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-05-21 17:18

Har i nuläget ett par gamla hifimöbler som är specialdesignade för ändamålet, ett rack från Target med fem hyllplan och ett från Soundstyle

jag tycker sådana där specialrack är snyggast och skulle aldrig byta om jag var dig, tycker dom signalerar att ägaren är en sann ljudvän
Bikinitider

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2012-05-21 19:44

Det låter alltid bättre hos en som har riktigt hi-fi rack.
Jag gjorde som vi gör för det mesta på Faktiskt.se, tog det helt ur luften bara.

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2012-05-21 20:32

Har inget alls i dagsläget men det kommer nog att bli en total revidering av hela anläggningen och tillhörande möbler. Snart är allt så litet att det går att gömma helt.
Vad ska jag då ha mellan högtalarna? Det blir väldigt tomt när anläggningen är borta?

Nåja... vad apparaterna ska stå på?
Det som passar möbleringsmässigt? Om man oroar sig för resonanser osv så kan man alltid ha flytande hyllor för de känsliga apparaterna.

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2012-05-21 20:38

Varför fråga här? Vet inte era fruar allt om heminredning?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2012-05-21 21:37

Min plan är att gömma allt som kan gömmas och fälla in det som behöver rattas... i praktiken kommer jag nog bara halvvägs. Men jag strävar ditåt.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-05-22 02:24

Zzombie skrev:Varför fråga här? Vet inte era fruar allt om heminredning?

Mitt lyssningsrum råder jag över, här går det praktiska före det estetiska, men först går ljudet, därav frågan. Svaret var väl att ljudet inte påverkas, möjligen ägarens status :)

Möblerade om tidigare ikväll. Bilder kommer när framkallningen e klar.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-05-22 02:55

Före:
Bild

Efter:
Bild

Ber om ursäkt för bildkvaliteten. Den där centerhögtalaren som vilar på 208:an måste flyttas. Om det låter sig göras kommer bioreceivern att hamna inuti hyllan och CD-fixen längst upp, den används betydligt oftare och längre stunder. Hade ingen sån där fyndig borr tillhands för att göra hål för kablar i afton, så det får bli en annan dag. Måste lösa hela kabelhärveproblematiken också, även om den nya hyllan står på hjul så är det inte "bara att rulla iväg" den liksom.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-05-22 03:13

njoak skrev:Ikea Bestå med luckor. Inte en apparat eller sladd i sikte.

Med ventilationshål i botten och öppen baksida har iallafall jag inte haft några problem med överhettning.

Harmony 900 med RF är en himla bra mackapär för övrigt.

Det blev Bestå, luckorna avvaktade jag med och om jag inte flyttar om apparaterna, eller skaffar en del till, så kommer jag inte ha någon nytta av luckor (de kommer inte att gå att stänga). Fast glasskivan överst var kanske inte helt nödvändig. Och varför jag satte dit bakstyckena kan man ju fråga sig...
Senast redigerad av hifikg 2012-05-22 03:24, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-05-22 03:22

ThePreTor1aN skrev:Det låter alltid bättre hos en som har riktigt hi-fi rack.

Jag har dem kvar medan jag funderar, men antagligen annonserar jag ut dem. Ska jag ha två rack ska de vara likadana nästa gång.

Användarvisningsbild
njoak

Inläggav njoak » 2012-05-22 13:27

hifikg skrev:Det blev Bestå, luckorna avvaktade jag med och om jag inte flyttar om apparaterna, eller skaffar en del till, så kommer jag inte ha någon nytta av luckor (de kommer inte att gå att stänga). Fast glasskivan överst var kanske inte helt nödvändig. Och varför jag satte dit bakstyckena kan man ju fråga sig...

Det blev ju bra det där! :)

Förutom ventilation så är fördelen med öppen baksida att man kan låta de apparater som är för djupa sticka ut på baksidan istället för framsidan. Då går luckorna att stänga! Min står drygt 5 centimeter från väggen av den här anledningen.

Får man ont om plats så finns det ett antal olika modulstorlekar att välja på. Man kanske kan bygga ut med en 60 cm bred modul åt sidan tex?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-05-22 14:46

hifikg skrev:Före:
Bild

Efter:
Bild

Ber om ursäkt för bildkvaliteten. Den där centerhögtalaren som vilar på 208:an måste flyttas. Om det låter sig göras kommer bioreceivern att hamna inuti hyllan och CD-fixen längst upp, den används betydligt oftare och längre stunder. Hade ingen sån där fyndig borr tillhands för att göra hål för kablar i afton, så det får bli en annan dag. Måste lösa hela kabelhärveproblematiken också, även om den nya hyllan står på hjul så är det inte "bara att rulla iväg" den liksom.

före tycker jag är mycket coolare, låter det verkligen lika bra nu/efter
Bikinitider

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-05-22 18:03

Lyssningstester kommer att genomföras, dokumenteras och rapporteras. Be mig bara inte göra blindtester, snälla!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-05-22 18:46

hifikg skrev:Lyssningstester kommer att genomföras, dokumenteras och rapporteras. Be mig bara inte göra blindtester, snälla!

Gör blindtester! Varför inte kolla med facit?
Senast redigerad av Flint 2012-05-22 20:04, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-05-22 19:01

oavsett testmetod så håller jag tummarna för specialracken, se bara på ergonomin, specialracken är ju midjehöga, ikea är knähöga, redan där 1-0 till specialracken
Bikinitider

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-05-22 19:01

hifikg skrev:Ber om ursäkt för bildkvaliteten. Den där centerhögtalaren som vilar på 208:an måste flyttas.

Jag kan köpa 208:an, så får du plats med centern.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-05-22 21:31

Nattlorden skrev:
hifikg skrev:Ber om ursäkt för bildkvaliteten. Den där centerhögtalaren som vilar på 208:an måste flyttas.

Jag kan köpa 208:an, så får du plats med centern.

Nä, det funkar inte, då kommer centern för lågt ;)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-05-22 21:33

Den ska inte stå på, stäng av den.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-05-22 21:35

Jag ställer mina ljudprylar på det som finns tillgängligt för stunden. Det låter ganska bra ändå.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-05-22 21:36

celef skrev:oavsett testmetod så håller jag tummarna för specialracken, se bara på ergonomin, specialracken är ju midjehöga, ikea är knähöga, redan där 1-0 till specialracken

Det är sant. CD´n ska upp och biomaskinen ska ner, den används inte så ofta och styrs alltid med fjärr. Mitt problem är att lyssningsrummet emellanåt måste evakueras för att förvandlas till fotostudio. Oftast räcker det med att baxa ut högtalarna och rulla bort subborna, men inte alltid och då är det praktiskt med något på hjul. Och inte är det jättesnyggt med en vit Target och en grön Soundstyle intill varandra. Kanske om jag körde med bara den gröna och satte hjul på den. Fast den är inte helt praktisk för mina prylar som är ganska djupa. Den är liksom trekantig med en tjock stolpe mitt bak. Den ställer till det ibland. Köper jag en (eller en halv) sån där IKEA möbel till så har jag plats även för skivspelaren som försvann mellan FÖRE och EFTER bilden. Fast bakstyckena... varför monterade jag dem... vojne!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-05-22 21:38

Flint skrev:
hifikg skrev:Lyssningstester kommer att genomföras, dokumenteras och rapporteras. Be mig bara inte göra blindtester, snälla!

Finns det facit? *s*

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-05-22 21:46

hifikg skrev:
Flint skrev:

Finns det facit? *s*

Javisst. Den egna lyssningsupplevelsen i realtid. Vad annars?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-05-22 21:48

Flint skrev:
hifikg skrev:
Flint skrev:

Finns det facit? *s*

Ah, du menar så. Ska nog trava ner och lyssna en stund strax, så får vi se vad öronen säger. Å andra sidan skulle jag bli mäkta förvånad om jag hör någon skillnad alls. Hur skulle möbeln påverka en DAC och en 208:a liksom? En skivspelare kanske behöver lite extra omtanke, men prylar där inget ens rör sig... njae...

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-05-22 21:51

hifikg skrev:
Flint skrev:
hifikg skrev:
Flint skrev:

Finns det facit? *s*

Ah, du menar så. Ska nog trava ner och lyssna en stund strax, så får vi se vad öronen säger. Å andra sidan skulle jag bli mäkta förvånad om jag hör någon skillnad alls. Hur skulle möbeln påverka en DAC och en 208:a liksom? En skivspelare kanske behöver lite extra omtanke, men prylar där inget ens rör sig... njae...

Ja, men då är det ju som du beskriver det just då. I realtid. Alla nöjda.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-05-23 23:36

Va bra. :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-05-23 23:50

hifikg skrev:Hur skulle möbeln påverka en DAC och en 208:a liksom? En skivspelare kanske behöver lite extra omtanke, men prylar där inget ens rör sig... njae...

Kondensatorer påverkas av vibrationer.

/ B

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-05-23 23:59

Bill50x skrev:Kondensatorer påverkas av vibrationer.

Kan du visa oss några mätningar, som belyser detta?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-05-24 06:55

Ragnwald skrev:
Bill50x skrev:Kondensatorer påverkas av vibrationer.

Kan du visa oss några mätningar, som belyser detta?

Har sett tidigare någonstans, förmodligen i någon tidskrift. Om jag minns rätt knäppte man med ett finger (nageln) mot en kondensator och påverkan var mätbar. Liknande tester har jag sett när det gäller rör.

Detta är inte den artikel jag minns, men här kan du läsa lite om påverkan av vibrationer:
http://www.kemet.com/kemet/web/homepage ... 0Noise.pdf

http://www.epcos.com/web/generator/Web/ ... stance.pdf

http://en.wikipedia.org/wiki/Microphonics

Google är inte så dumt ibland :-)

/ B

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-05-24 07:11

En typ konding som skulle kunna funka så är väl de sk. keramiska. De är vad jag förstår väldigt släkt med piezoelement som både kan funka som högtalare och mickar. Kondingar som går att få att fungera som högtalare typ lite för löst lindade plasfoliekondensatorer borde ju också kunna vara känsliga som mickar. Men elektrolyter tror jag inte påverkas av vibrationer så att det stör. Bara spånande.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2012-05-24 08:11

Piezoelektricitet är grejen med keramiska kondensatorer, annars är ju kapacitansen bland annat en funktion av plattornas läge - en egenskap som (elastiskt) kan påverkas av vibrationer. Ledning: Kondensatormikrofon.

Användarvisningsbild
FalloutBoy
Musiktipsens mästare

Inläggav FalloutBoy » 2012-05-24 13:42

Bill50x skrev:Har sett tidigare någonstans, förmodligen i någon tidskrift. Om jag minns rätt knäppte man med ett finger (nageln) mot en kondensator och påverkan var mätbar. Liknande tester har jag sett när det gäller rör.

Men det är väl knappast något som ger någon hörbar påverkan i moderna förstärkare eller D/A-omvandlare?
Eller finns det mätningar/tester som pekar på det?

Douglas Self skriver såhär:
"Microphony is essentially something that happens in sensitive valve preamplifiers. If it happens in solid-state power amplifiers the level is so far below the noise it is effectively non-existent.
Experiments on this sort of thing are rare (if not unheard of) and so I offer the only scrap of evidence I have. Take a microphone preamp operating at a gain of +70 dB, and tap the input capacitors (assumed electrolytic) sharply with a screwdriver; the preamp output will be dull thump, at low level. The physical impact on the electrolytics (the only components that show this effect) is hugely greater than that of any acoustic vibration; and I think the effect in power amps, if any, must be so vanishingly small that it could never be found under the inherent circuit noise.
"
-- http://douglas-self.com/ampins/pseudo/subjectv.htm

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi