Dämpa första reflexen extremt nära högtalaren?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

mangs

Inläggav mangs » 2012-05-24 12:49

Man skulle kunna göra ett experiment. Bygga en lång absorbenttunnel mellan högtalaren och lyssningsposition, då kommer direktljudet nå öronen och den energi som studsar ut genom dämpmaterialet mot väggar och tillbaka kommer var kraftigt dämpad.

Istället för detta kan man klä hela främre delen med absorbenter vid väggarna och uppnå samma eller annorlunda resultat.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-05-24 13:04

mangs skrev:Man skulle kunna göra ett experiment. Bygga en lång absorbenttunnel mellan högtalaren och lyssningsposition, då kommer direktljudet nå öronen och den energi som studsar ut genom dämpmaterialet mot väggar och tillbaka kommer var kraftigt dämpad.

Istället för detta kan man klä hela främre delen med absorbenter vid väggarna och uppnå samma eller annorlunda resultat.

Vad sägs om att spela utomhus - lite enklare va??? :wink: :roll:

mangs

Inläggav mangs » 2012-05-24 16:56

Nja,
jag ser rätt stor skillnad på mina två exempel och att spela utomhus. Utomhus är säkert bäst om inte högtalartillverkaren faktiskt designat för att låta rummet spela med.

genom att absorbera kan man uppnå liknande resultat men ingen absorbent är helt 100% över hela spektrat.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-05-24 17:20

mangs skrev:Nja,
jag ser rätt stor skillnad på mina två exempel och att spela utomhus. Utomhus är säkert bäst om inte högtalartillverkaren faktiskt designat för att låta rummet spela med.

genom att absorbera kan man uppnå liknande resultat men ingen absorbent är helt 100% över hela spektrat.

Tänkte mer som ett experiment (som du skrev) för att kunna höra endast direktljud.^^

mangs

Inläggav mangs » 2012-05-25 10:35

ok, då är jag med. Det är ju rätt tid på året för denna typ av test. Har lyssnat på enklare anläggningar utomhus och det låter oftast helt fantastiskt jämfört med placering inomhus

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-05-25 10:55

mangs skrev:Man skulle kunna göra ett experiment. Bygga en lång absorbenttunnel mellan högtalaren och lyssningsposition, då kommer direktljudet nå öronen och den energi som studsar ut genom dämpmaterialet mot väggar och tillbaka kommer var kraftigt dämpad.

Jag hade en idé som gick under kodnamnet "Magnus Uggla" när det var byggtävlig på forumet... nämligen att sätta dämpmaterial i en stor kalufs över/runtom för att dämpa alla strålningsriktningar förutom de mot lyssnaren.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-05-25 10:58

Nattlorden skrev:

Jag hade en idé som gick under kodnamnet "Magnus Uggla" när det var byggtävlig på forumet... nämligen att sätta dämpmaterial i en stor kalufs över/runtom för att dämpa alla strålningsriktningar förutom de mot lyssnaren.

Frågan är väl då om det ljud som strålar ut i andra riktningar än mot lyssnaren generellt håller en sämre kvalitet än direktljudet... annars vore kanske horn värt att fundera över? :wink:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-05-25 11:07

Jocke skrev:Frågan är väl då om det ljud som strålar ut i andra riktningar än mot lyssnaren generellt håller en sämre kvalitet än direktljudet... annars vore kanske horn värt att fundera över? :wink:

Tanken var mest att kan man inte behandla rummet, så får man behandla källan... för att de skulle spela så nära designat ljud när de kom fram till ett okänt tävlingsrum som möjligt. ( Men det blev aldrig av för jag kunde inte bevisföra kostnaden på vissa komponenter, så jag kan inte redogöra för hur det blev. )
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-05-25 11:13

Nattlorden skrev:
Jocke skrev:Frågan är väl då om det ljud som strålar ut i andra riktningar än mot lyssnaren generellt håller en sämre kvalitet än direktljudet... annars vore kanske horn värt att fundera över? :wink:

Tanken var mest att kan man inte behandla rummet, så får man behandla källan... för att de skulle spela så nära designat ljud när de kom fram till ett okänt tävlingsrum som möjligt. ( Men det blev aldrig av för jag kunde inte bevisföra kostnaden på vissa komponenter, så jag kan inte redogöra för hur det blev. )

Tycker det låter som en spännande tanke... funderar i liknande tankar emellanåt och gissar att akustikfixen får mindre proportioner ju närmare källan man applicerar dem...

Användarvisningsbild
henrikwiklund

Re: Dämpa första reflexen extremt nära högtalaren?

Inläggav henrikwiklund » 2012-05-28 08:31

eriken skrev:
henrikwiklund skrev:Började fundera på detta med att kontrollera spridningen väldigt nära högtalaren.

Man jobbar ju ofta med att dämpa och reflektera ljudet i rummet men finns det några direkt nackdelar med att dämpa väldigt nära. (Jag tänker då främst på första reflexen i sidoväggen.)

Någon som provat sätta isolerskivor som sticker fram några dm på vardera sida om högtalaren och på så vis begränsa spridningen?

Jag har testat att experimentera en del med detta och konstaterade att varje dm som dämpades gjorde en markant skillnad. Om det blev bättre i längden var däremot en klurigare fråga.. om jag var du och funderade på större ingrepp/dämpning skulle jag nog ringa ingenjörn och få det rätt redan från början då det inte bara är att slänga upp lite dämppaneler och få till det bra/rätt utan att ta hänsyn till rummet i övrigt.

Jo det är mycket möjligt att det blir ett samtal till bättre vetande men som många andra på detta forumet så tycker jag att resan är en del av målet. Att själv få fundera, läsa & testa är kanske inte alltid billigast i längden men man håller sig sysselsatt och lär sig en hel del på vägen.

Har alltså precis köpt hus (men inte flyttat in än) så jag har inte spelat eller mätt i rummet utan är just i fundering & planeringsstadiet. Kommer säkert inte börja bygga bio förrän om tidigast ett år.

mangs

Inläggav mangs » 2012-05-28 08:47

Tycker det låter intressant med att absorbera nära källan men...

Igår var jag ute och fixade i trädgården och öppnade då fönstret som står på ena kortväggen i mitt vardagsrum. En meter in i rummet lite snett från detta fönster står en av mina dipoler. Denna högtalare är dock vinklad så att inte väldigt lite direktljud från den når fönstret. resultatet blev en aning annorlunda för när kjag lyssnade så hörde jag dels direktljudet samt rätt mycket av rummet som högtalarna befinner sig i, samtidigt som jag befann mig själv ute i "fria rymden" utan några direkta reflektioner kring lyssningsplats.

jag är lite rädd att man kan uppnå liknande effekter om man inte är försiktigt med absorberingen nära högtalaren. Dvs låt säga att man bygger en tratt runt högtalaren och direktljudet därmed inte sprids så mycket men att det ljud som går ut genom det akustiska öppna fönstret sedan får studsa fritt i ett relativt odämpat rum. jag misstänker även att dämpningen även om den säkert är hyffsat bredbandig leder till att man måste EQa kurvan något.

Intressant experiment hur som helst och något som jag kanske skulle kunna applicera i mitt kommande biorum där jag funderat på att bygga en hel högtalarvägg i fronten. Denna skulle ganska enkelt kunna kombineras med inbyggd absorbent.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-05-28 10:42

Dipoler har ju ett speciellt utstrålningsmönster... Tror man behöver göra skillnad på rummet och högtalarens koppling till rummet här. I normalt möblerade rum tycker jag inte att man behöver göra så mycket men har ju sett bilder på lyssningsrum i kala nyproducerade bostäder av gips och betong... klart något behövs göras - akustikbehandling och/eller möblering! ;-)

Men det gällde väl första reflexen? Tror man behöver dela upp dem i destruktiva och konstruktiva. Till de destruktiva kan man väl lägga tex bakväggsreflexen som kommer tillbaka mot lyssnaren i motfas vid 3-400Hz och tidiga reflexer som inte går att skilja från direktljudet. Dessa tror jag att man med fördel hanterar nära högtalaren!

Föregående

Återgå till Generellt om hifi