Är du intresserad av en ny hi-fi-bok?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Är du intresserad av någon variant av beskriven hi-fi-bok?

Ja jag köper en direkt.
41
39%
Ja troligen.
29
28%
Kanske.
9
9%
Vet ej.
2
2%
Knappast.
15
14%
Nej mitt hi-fi-intresse handlar om annat.
8
8%

Antal röster : 104

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-06-29 12:58

Flint skrev:
PerStromgren skrev:Flint är bara avundsjuk, han kommer att läsa boken i smyg! Jag köper boken direkt, men är också väldans intresserad av vad Steindl kan få till.

Haha. Nej jag är inte avundjuk. Bara olidligt trött på den präktiga och patetiska bessermessermentalitet jag kritiserar i mitt inlägg. :lol:

Det heter besserwisser!
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-06-29 13:02

Ja, men du räknas inte dit.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-06-29 13:05

Vee-Eight skrev:
Flint skrev:
Vee-Eight skrev:
Flint skrev:
Vee-Eight skrev:
Flint skrev:
PerStromgren skrev:Flint är bara avundsjuk, han kommer att läsa boken i smyg! Jag köper boken direkt, men är också väldans intresserad av vad Steindl kan få till.

Haha. Nej jag är inte avundjuk. Bara olidligt trött på den präktiga och patetiska bessermessermentalitet jag kritiserar i mitt inlägg. :lol:

Ge fan i att läsa boken då. Att rekommendera folk att låta bli ge ut böcker pga att du är trött låter klart grinigt.

Det kan du ge dig fan på, men Clas frågade om åsikter om en ev. kommande bok han verkar vara inblandad i. Jag gav min åsikt.

Du uttryckte inte åsikter om boken, utan tog chansen att klämma till folk som du antog skulle skriva boken, på ett sätt du antog skulle råda. Kan du inte uttrycka dina åsikter på ett ödmjukt och konstruktivt sätt så är det bäst att låta bli.

Trams. Ställ det kravet på alla som postar på forumet. Då får du en heltidssyssla.

Ok. Då börjar jag med dig. Du är härmed varnad för medveten torpedering av tråd och forum. Detta har du blivit tillsagd om förut, och jag har tröttnat.

Det där tycker jag var en fånig varning, Flint bara svarade på frågan, det var väl svaren till Flint som var trådtorpederingar. För visst måste man väl få svara nej på frågan.

Själv ser jag fram emot att läsa, och jag inser att det finns otroligt många sätt att göra en sån här bok på. Det finns ju många roliga hifianekdoter, det finns mycket teknik, och det finns många myter och skrönor att behandla.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-06-29 13:16

kommer boken att bli dyr? pocket?
Bikinitider

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-06-29 13:21

Kul med en hifibok.

Blir det bara svenska anektdoter eller blir det milstoplar om hifiprodukter, filosofier, som påverkat globalt ?
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-06-29 15:21

Claes skrev:aisopos, du liksom phloam adresserar frågan om innehållets omfattning och avgränsning. Jag inser att jag bör vara synnerligen eftertänksam i fråga om detta och är i skrivande stund öppen för alternativa upplägg; vilket förstås är en av orsakerna till det värdefulla i att få er återkoppling.

Ja framförallt tror jag att man måste bestämma sig för vilken målgrupp man skriver åt. Och sen stenhårt hålla fast vid det.
Jag tvivlar på att det går att skriva en bok som attraherar både "audiofiler" och vanliga Svenson som tycker att en Ipod i en liten docka med inbyggda högtalare är tillräckligt mycket hifi.
(Jag fnuttade audiofiler för att jag tror inte att jag egentligen vet vad en audiofil är, och så menar jag antagligen ändå en något större grupp av entusiaster.)
Så fundera över målgruppen/målgrupperna. Och fundera sedan på hur många böcker det kan bli där.

Vidare inser jag att du knappast torde vara ensam om att tycka att hi-fi bör lyssnas på, inte läsas om.

Ja det där var synnerligt dåligt skrivet av mig :oops:, plattityder klarar vi nog oss utan.

Användarvisningsbild
Claes

Inläggav Claes » 2012-06-29 15:27

PerStromgran, kul idé med ”Best Of Faktiskt” :D. Om jag tillåter mig ett osakligt sidospår (aj aj) får jag associationer till vissa skämtklipp jag sett där man tagit upprörda politikers uttalanden och klippt ihop dem så att allt innehåll är omöjligt att förstå (bortsett från att det kan vara så även utan klipp i ibland …) och sedan satt samman dem på ett sätt som ger känslan av äkta, osande antagonism. Jag undrar just hur underhållande det skulle bli med en liknande redigeringsteknik av somligas Faktiskt-inlägg ...

Svante, jag kunde nästan gissa att du skulle vara intresserad av en sådan bok vilket inte desto mindre gläder mig :). Och självklart skulle du vara en av dem jag diskuterade innehållet med under skrivandets gång; liksom mina andra hi-fi-vänner såsom Ingvar, Gustaf, Peter Steindl och Perka, för att nämna några Faktiskt-kändisar.

celef, i skrivande stund har jag ännu inte börjat försöka skriva boken i fråga varför jag har svårt att gissa hur mycket den kommer att kosta. Med viss erfarenhet av ideellt drivna projekt skulle det dock inte förvåna mig om den oavsett vad den kommer att kosta kommer att bli väldigt dyr. För mig :D.

Du tar upp pocket som en fråga jag inte tänkt på. Spontant tänker jag att jag skulle vilja att boken håller högsta tänkbara kvalitet på alla sätt inklusive fysiskt utförande. Då framstår pocket som mindre lockande.

Richard, vad roligt att du tycker en hi-fi-bok verkar kul :).

Du adresserar innehållsfrågan vilken nog är den enskilt tyngsta frågan av dem alla. Jag har nog tänkt mig en del anektoter och företrädesvis svenska (eftersom flertalet men inte alla av dem jag har egen erfarenhet av är svenska). Milstolpar bör i någon mening vara med tror jag samtidigt som exempelvis Anders Edenholm (känd hi-fi-profil som fortfarande skriver i Hifi & Musik) har större kunskap än jag om detta. Han är dock en självskriven person för mig att ta kontakt med om boken skulle bli av.

Vad gäller filosofier skulle jag säkerligen gå in en del på några olika dylika eftersom just olika sätt att resonera, värdera och vikta är ett av de delområden som intresserar mig allra mest inom hi-fi.
Jag är ordförande i Ljudtekniska Sällskapet samt forskare, lärare och rektor vid Studio Blue.

Användarvisningsbild
Claes

Inläggav Claes » 2012-06-29 15:56

aisopas, jag skrev på mitt förra inlägg när du publicerade ditt.

Jag tror du har rätt i att det kan finns en poäng med att bestämma sig för att adressera en mer eller mindre specifik målgrupp. Det behöver förstås inte betyda att man skriver något annat än man själv vill skriva och kan stå för. Det är bland annat denna fråga som gör trådinläggen värdefulla för mig.

Visst finns det skillnad mellan audiofiler och övriga. Jag föreställer mig att det torde vara mer eller mindre omöjligt att skriva en hi-fi-bok som intresserar särskilt många av den senare gruppen. Samtidigt tänker jag att det kan finnas ganska många psykologiska och sociala aspekter av äkta hi-fi-nörderi som nog även icke-audiofiler skulle kunna tänkas finna visst nöje i.

Jag uppfattade inte att det du skrev om att kanske vilja lyssna mer än att läsa var det minsta dumt. Tvärtom handlar väl den frågan liksom liknande dito just om avvägningar och preferenser inom det övergripande hi-fi-området. Och jag gör själv ingen som helst hemlighet av att jag finner nöje i att studera de många extrema och ibland även otippade yttringarna av psykologiska märkligheter som visar sig när vissa hi-fi-intresserade diskuterar med andra :D .
Jag är ordförande i Ljudtekniska Sällskapet samt forskare, lärare och rektor vid Studio Blue.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-06-29 16:07

Claes skrev:Och jag gör själv ingen som helst hemlighet av att jag finner nöje i att studera de många extrema och ibland även otippade yttringarna av psykologiska märkligheter som visar sig när vissa hi-fi-intresserade diskuterar med andra :D .

*Hehe* :)

Det gäller bara att undvika att dras med själv, för ibland kliar det verkligen i fingrarna.
Men själv uppskattar jag mest ett bra forum, så då får man arbeta åt det hållet. 8)

Men jag vidhåller att mitt skrivna uttalande där var en plattityd. Eller möjligen ett försök att sparka upp en vidöppen dörr.
Självklart vill man lyssna på musik istället för att läsa om'et. Men som en tidigare skrivare skrev, man kan ju läsa boken medan man lyssnar på sin favoritmusik. 8)

Men nu återgår vi till att diskutera en ev bok och dess innehåll.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-06-29 16:38

Jag kommer köpa boken. :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-06-29 17:41

Naqref skrev:Jag kommer köpa boken. :)

Men hur många böcker köper du egentligen? ;-) (per månad)
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Re: Är du intresserad av en ny hi-fi-bok?

Inläggav darkg » 2012-06-29 17:54

Claes skrev:[Boken] skulle företrädesvis fokusera hi-fi-historia inklusive våra mest framstående svenska konstruktörer men också den ljudtekniska historien i ett övergripande perspektiv på hur musik och ljudkonst kommit att påverkas av och påverkat den ljudtekniska utvecklingen. Vidare skulle boken handla om hi-fi-apparater och olika systemlösningar samt hur dessa tagits emot av marknaden.

Jag tycker om den här inringningen, som framstår som det du inte utan eftertanke personligen har kommit fram till. Du kan knappast avvika alltför mycket från din vision utan att tappa hela eller delar av lusten och därmed chansen att få fram något riktigt fint.

Troligen kan detta bli en skitbra presentbok, till sig själv eller annan. Tänk dig att den ska platsa i många muséers shoppar! Greppet verkar kunna bli tillräckligt brett för att någorlunda intressera en hel del allmänt kultur- och teknikhistoriskt belastade individer. Någorlunda i format, påkostat bildmatrial; det blir dyrt men jag kan inte se många köpare till en produktion som snålar, som pocket som nämndes.

Den genomarbetade helheten (inom sina ramar) kan nog bäst uppnås just genom att en eldsjäl styr kompromisslöst men upplyst.

(Andra skribenter kanske kan bjudas in på ett alldeles specifikt sätt: Till vissa avsnitt, där du inte har lust att själv säga något annat än din uppfattning osv, kan det ju finnas en rubrik typ 'kontrovers' där någon eller några andra får komma till tals. Detta för att det antagligen är tråkigt att hela tiden lägga band på sig och samtidigt illa att inte belysa saker så gott det går.)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-06-29 18:07

Fjonkalicious skrev:
Naqref skrev:Jag kommer köpa boken. :)

Men hur många böcker köper du egentligen? ;-) (per månad)

Par, tre kanske?! Vill du låna fler? :D
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-06-29 19:39

Undrar om den kommer som ljudbok :) .

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-06-29 19:53

Svante skrev:Undrar om den kommer som ljudbok :) .

I 24bit 192kHz tokremastrad form. Transaktioneringen blir nog av välbeprövad alternativ undergrondtyp, från en okänd källare. :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Är du intresserad av en ny hi-fi-bok?

Inläggav paa » 2012-06-29 20:39

darkg skrev:Någorlunda i format, påkostat bildmatrial; det blir dyrt men jag kan inte se många köpare till en produktion som snålar, som pocket som nämndes.

Riktigt snygga bilder är ett måste. Annars kan man lika gärna bläddra i gamla tidningshögar, eller på internet.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-06-29 21:03

+1
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-06-29 21:25

Jag ser fram emot en grundlig genomgång om de psykoakustiska fördelarna med spikes och den förbättrade upplevda perceived pitch detta medför.
En utläggning om varför stora företag som B/W och Monitor audio väljer spikes eftersom det låter bättre..

Samt det ( i Sverige endast) förekommande mjukfötter med tekniska förklaring om varför det skulle vara det bästa under en högtalare.

Alltså en opartisk genomgång av hur det i verkligheten ser ut.

Klarar en ordförande i LTS detta ? Eller kommer boken att skrivas endast för medlemmarna i LTS ?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-06-29 21:43

Du har nog missat bokens fokus en hel del, men du är rätt bra på retoriska framläggningar på fyllan.
Jag saknar dig.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-06-29 21:51

MagnusÖstberg skrev:Du har nog missat bokens fokus en hel del, men du är rätt bra på retoriska framläggningar på fyllan.

Har du problem med en trasig DNA stege ?

Maken till oförskämt inlägg har sällan gjorts, så jag räknar med en varning eller avstängning från moderator av Magnusöstberg.
Det borde vara dags nu.

Eller är ni alla fyllekompisar ?

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-06-29 22:06

MÖ, Richard:

Ni har nu förärats med en varning var. Gratulerar.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-06-29 22:12

Det påminner om EM Spanien-Portugal 8)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-06-29 22:20

petersteindl skrev:Det påminner om EM Spanien-Portugal 8)

Du menar två kombatanter med hängslebyxor och dryg attityd ? 8O

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-06-29 22:30

Richard skrev:
MagnusÖstberg skrev:Du har nog missat bokens fokus en hel del, men du är rätt bra på retoriska framläggningar på fyllan.

Har du problem med en trasig DNA stege ?

Maken till oförskämt inlägg har sällan gjorts, så jag räknar med en varning eller avstängning från moderator av Magnusöstberg.
Det borde vara dags nu.

Eller är ni alla fyllekompisar ?
Åh, det var bara ett retoriskt inlägg.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-06-29 22:37

Flint skrev:Claes
Din och Öhmans (förmodad deltagande romanförfattare) typ av LTS-mentalitetet är ointressant eftersom den är dogmatisk och smalspårig.

Men det var då märkvärdigt. 8O :x

Jag tror faktiskt att Flint vill vara med i boken. :wink:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-06-29 22:45

petersteindl skrev:Det påminner om EM Spanien-Portugal 8)

Och lågstadiet i grundskolan.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-06-29 22:53

Orka....

Jag vill gärna köpa din bok.
Clas du har ett bra språk och jag tror att du kan tillföra något som kan var till nytta för läsaren.

Vad jag frågar mig är hur du vill begränsa dig?

Vilken läsare vänder du dig till?
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2012-06-29 23:27

Från vad du skrev i första inlägget, med storhetshetstiden för hi-fi på 1970-80-talet och tillbakablickar, blir det en bok för gråhårsmän och ”redan frälsta” => låg upplaga och dyrare, påkostat band kan vara motiverat. Om du vill nå även en bredare och generellt yngre målgrupp inkluderande ”bara halvintresserade”, talar det för pocket. Ska boken dessutom vara ett fungerande debattinlägg för kvalitet (då) kontra kvantitet (idag), är det feltänk med en dyrare och mer påkostad bok.

Användarvisningsbild
Rosita-8523

Inläggav Rosita-8523 » 2012-06-29 23:51

JA JAG SKULLE KÖPA BOKEN OM DEN KOSTADE UNDER 550 SVENSKA KRONOR.

Användarvisningsbild
Claes

Inläggav Claes » 2012-06-30 12:21

Hej alla!

Tack för alla konstruktiva trådinlägg som är värdefulla för mig och kommer att utgöra en del av beslutsunderlaget till om och hur boken ska skrivas och utformas.

Kommentarer

darkg, du har helt rätt i att en del eftertanke finns när det gäller min preliminära innehållsplan. Och självklart måste min vision (oberoende av hur konkret den är i denna stund) när det eventuellt blir skarpt läge vara en betydande del av målet.

Dina tankar om att det skulle kunna bli en presentbok inspirerar. Att förnämliga foton behövs är nog odiskutabelt.

Frågan om ”kontroverser” kan man se på olika sätt. Min grundtanke kvarstår dock än så länge innebärande att jag i boken vill undvika antagonism, kritik av enskilda personer och allmänt negativa tankar. I stället vill jag ge glädje, inspiration och i förlängningen i bästa fall öka hi-fi-intresset som en rimlig del av ett musikintresse. Som vi vet är ju intresset för musiken som konstart betydligt större än hi-fi-intresset. Därmed bör det rimligen finnas åtminstone en viss potential för fler hi-fi-intressenter (om jag inte önsketänker så jag lurar mig själv …).

Svante, om det gick att visa foton i ljudform skulle kanske en ljudbok vara det bästa :).

paa, jag kan bara hålla med dig om vikten av riktigt snygga bilder. Jag passar också på att nämna att jag själv uppskattar att titta på dylika och att detta är ett av de viktigaste skälen till att jag läser hi-fi-tidskrifter.

Richard, psykoakustik kommer garanterat att beröras eftersom det är ett område inom ljudtekniken jag intresserat mig för och som legat till grund för mig egen forskning inom produktionsmetodik. Sannolikt skulle frågan om högtalarfötter dock komma att beröras förhållandevis ytligt med en kortfattad redogörelse för hur högtalare rör sig olika mycket beroende på skilda uppställningar samt att man vid bedömning av hur alternativa uppställningar upplevs låta hör samliga påverkande länkar från inspelningskedjan och avspelningskedjan.

Du får mig att tänka att jag kanske varit otydlig om vem och vilka som skulle stå bakom den eventuella boken. Det är jag som person. Om sedan andra personer, föreningar, företag eller organisationer skulle ha intresse av att på ett eller annat sätt samverka är det inget jag utesluter. Dock har jag inte tänkt på frågan än.

Jansson, vad roligt att du är intresserad :)! Och stort tack för att du uppskattar mitt språk och tror jag kan tillföra något som kan vara till nytta för läsaren.

Frågan du ställer dig om hur jag vill begränsa mig, som flera andra och även jag själv varit inne på tidigare i tråden, är grundläggande; liksom frågan om vilken läsare jag vänder mig till. Jag tar in alla kommentarer jag får så får vi se var jag hamnar. Att jag i första hand kommer att adressera redan mer eller mindre hi-fi-intresserade är dock ett grundtips.

Adhoc, en synnerligen relevant kommentar om olika prioriteringar av utformning och fokus i förhållande till målgrupp. Ditt inlägg får mig att inse att det finns en viss intressemotsättning i sammanhanget. Å ena sidan är jag som ”redan frälst” i första hand intresserad av att skriva boken som sådan till mina medfrälsta. Å andra sidan har jag ju i hela mitt liv kämpat för att försöka ge musiken som konstart bättre förutsättningar genom ljudtekniska möjligheter, samt att ge alla musikintresserade förbättrade möjligheter att ta till sig olika musikaliska och ljudkonstnärliga uttryck genom minimering av tekniska fel och högre ljudkvalitet. Därmed bör jag rimligen redan från början beakta bokens eventuella potential i sammanhanget.

Rosita-8523, tack för din konkreta kommentar. I någon mån tror jag priset spelar roll för vilka och hur många som kan tänkas vara intresserade av att köpa boken.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi