Hej alla!
Tack för alla konstruktiva trådinlägg som är värdefulla för mig och kommer att utgöra en del av beslutsunderlaget till om och hur boken ska skrivas och utformas.
Kommentarer
darkg, du har helt rätt i att en del eftertanke finns när det gäller min preliminära innehållsplan. Och självklart måste min vision (oberoende av hur konkret den är i denna stund) när det eventuellt blir skarpt läge vara en betydande del av målet.
Dina tankar om att det skulle kunna bli en presentbok inspirerar. Att förnämliga foton behövs är nog odiskutabelt.
Frågan om ”kontroverser” kan man se på olika sätt. Min grundtanke kvarstår dock än så länge innebärande att jag i boken vill undvika antagonism, kritik av enskilda personer och allmänt negativa tankar. I stället vill jag ge glädje, inspiration och i förlängningen i bästa fall öka hi-fi-intresset som en rimlig del av ett musikintresse. Som vi vet är ju intresset för musiken som konstart betydligt större än hi-fi-intresset. Därmed bör det rimligen finnas åtminstone en viss potential för fler hi-fi-intressenter (om jag inte önsketänker så jag lurar mig själv …).
Svante, om det gick att visa foton i ljudform skulle kanske en ljudbok vara det bästa

.
paa, jag kan bara hålla med dig om vikten av riktigt snygga bilder. Jag passar också på att nämna att jag själv uppskattar att titta på dylika och att detta är ett av de viktigaste skälen till att jag läser hi-fi-tidskrifter.
Richard, psykoakustik kommer garanterat att beröras eftersom det är ett område inom ljudtekniken jag intresserat mig för och som legat till grund för mig egen forskning inom produktionsmetodik. Sannolikt skulle frågan om högtalarfötter dock komma att beröras förhållandevis ytligt med en kortfattad redogörelse för hur högtalare rör sig olika mycket beroende på skilda uppställningar samt att man vid bedömning av hur alternativa uppställningar upplevs låta hör samliga påverkande länkar från inspelningskedjan och avspelningskedjan.
Du får mig att tänka att jag kanske varit otydlig om vem och vilka som skulle stå bakom den eventuella boken. Det är jag som person. Om sedan andra personer, föreningar, företag eller organisationer skulle ha intresse av att på ett eller annat sätt samverka är det inget jag utesluter. Dock har jag inte tänkt på frågan än.
Jansson, vad roligt att du är intresserad

! Och stort tack för att du uppskattar mitt språk och tror jag kan tillföra något som kan vara till nytta för läsaren.
Frågan du ställer dig om hur jag vill begränsa mig, som flera andra och även jag själv varit inne på tidigare i tråden, är grundläggande; liksom frågan om vilken läsare jag vänder mig till. Jag tar in alla kommentarer jag får så får vi se var jag hamnar. Att jag i första hand kommer att adressera redan mer eller mindre hi-fi-intresserade är dock ett grundtips.
Adhoc, en synnerligen relevant kommentar om olika prioriteringar av utformning och fokus i förhållande till målgrupp. Ditt inlägg får mig att inse att det finns en viss intressemotsättning i sammanhanget. Å ena sidan är jag som ”redan frälst” i första hand intresserad av att skriva boken som sådan till mina medfrälsta. Å andra sidan har jag ju i hela mitt liv kämpat för att försöka ge musiken som konstart bättre förutsättningar genom ljudtekniska möjligheter, samt att ge alla musikintresserade förbättrade möjligheter att ta till sig olika musikaliska och ljudkonstnärliga uttryck genom minimering av tekniska fel och högre ljudkvalitet. Därmed bör jag rimligen redan från början beakta bokens eventuella potential i sammanhanget.
Rosita-8523, tack för din konkreta kommentar. I någon mån tror jag priset spelar roll för vilka och hur många som kan tänkas vara intresserade av att köpa boken.
Jag är ordförande i Ljudtekniska Sällskapet samt forskare, lärare och rektor vid Studio Blue.