Ragnwald skrev:Men nog är det betraktaren som avgör om konst är konst ur kulturell mening.
Där är du nog helt fel ute. Det är kulturetablissemanget som avgör vad som är kultur, och vilka kulturarbetare som är värda lön och stipendier.
Moderator: Redaktörer
Ragnwald skrev:Men nog är det betraktaren som avgör om konst är konst ur kulturell mening.
paa skrev:Ragnwald skrev:Men nog är det betraktaren som avgör om konst är konst ur kulturell mening.
Där är du nog helt fel ute. Det är kulturetablissemanget som avgör vad som är kultur, och vilka kulturarbetare som är värda lön och stipendier.
Flint skrev:Jag saknar svarsalternativet:
"Musik är det omsamplade surret av änglarnas vingslag i junikvällen när syrenerna blommar vid husknuten."
Syftar på svettig och rökig pubrock i första hand.
Strmbrg skrev:
"Det där är inte konst!" är ju en annan åsikt som emellanåt uthävs. Jag tycker man bör vara sparsam med att uttala sig om vad som "är" och vad som icke "är", när det handlar om värderingar.
Vadå "är"??
Om åsiktsinnehavaren lägger till ett "jag tycker..." så blir det både mer sympatiskt och betydligt mer sant.
Ragnwald skrev:Strmbrg skrev:
"Det där är inte konst!" är ju en annan åsikt som emellanåt uthävs. Jag tycker man bör vara sparsam med att uttala sig om vad som "är" och vad som icke "är", när det handlar om värderingar.
Vadå "är"??
Om åsiktsinnehavaren lägger till ett "jag tycker..." så blir det både mer sympatiskt och betydligt mer sant.
Är inte all konst av människan skapad? Annars är ju precis allt som våra sinnen kan uppfatta, just konst.
carpelux skrev:
...att ett överdrivet sökande efter välljud kan göra att man tappar bort det musikaliska intrycket.
Ragnwald skrev:Flint skrev:Ragnwald skrev:Är inte all konst av människan skapad? Annars är ju precis allt som våra sinnen kan uppfatta, just konst.
Ja, men det är en konst att uppfattade det och därför konst.
Konstigt.
petersteindl skrev:adzer skrev:Enligt mig är musik bara ljud. Vad gränser går mellan musik och oljud är subjektivt, men jag har inga problem med att musik kan vara allt från trummor till någon som slår på en soptunna.
Dock vet jag inte om jag skulle klassa slumpmässiga ljud som musik. Så ordnat ljud skulle jag nog säga kan klassas som musik.
Du anser alltså att det inte är någon skillnad på musik och ljud, har jag uppfattat dig rätt då?
MvH
Peter
carpelux skrev:Musik består till stor del av ljud (och avsaknad därav), men ljud i sig är inte musik.
adzer skrev:petersteindl skrev:adzer skrev:Enligt mig är musik bara ljud. Vad gränser går mellan musik och oljud är subjektivt, men jag har inga problem med att musik kan vara allt från trummor till någon som slår på en soptunna.
Dock vet jag inte om jag skulle klassa slumpmässiga ljud som musik. Så ordnat ljud skulle jag nog säga kan klassas som musik.
Du anser alltså att det inte är någon skillnad på musik och ljud, har jag uppfattat dig rätt då?
MvH
Peter
Ja och nej. Musik är bara ljud(och tystnad), men allt ljud är inte musik.
adzer skrev:petersteindl skrev:adzer skrev:Enligt mig är musik bara ljud. Vad gränser går mellan musik och oljud är subjektivt, men jag har inga problem med att musik kan vara allt från trummor till någon som slår på en soptunna.
MvH
Peter
KarlXII skrev:Få se nu.
Beethoven var döv. Han kunde alltså inte höra ljud.
Musik kunde han skapa iallafall.
Musik utan ljud således.
Ergo: musik är inte beroende av ljud.
petersteindl skrev:adzer skrev:petersteindl skrev:adzer skrev:Enligt mig är musik bara ljud. Vad gränser går mellan musik och oljud är subjektivt, men jag har inga problem med att musik kan vara allt från trummor till någon som slår på en soptunna.
MvH
Peter
Är tystnad = ljud?
Strmbrg skrev:-Spelar det någon roll vad som "är" musik och vad som inte "är" det?
-Vad är SYFTET med att definiera vad som är musik?
sprudel skrev:Äh! Vad f-n! Kan ingen skapa en roligare tråd? Bara ordbajseri ju.
petersteindl skrev:adzer skrev:petersteindl skrev:adzer skrev:Enligt mig är musik bara ljud. Vad gränser går mellan musik och oljud är subjektivt, men jag har inga problem med att musik kan vara allt från trummor till någon som slår på en soptunna.
MvH
Peter
Är tystnad = ljud?
Användare som besöker denna kategori: idea och 22 gäster