Bra återgivning av violiner

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2012-07-04 00:22

jockewe skrev:De flesta inspelningar låter olika.
Alla (!) violiner låter olika.
Ljudet nära en fiol är inte så vackert. (väldigt mycket biljud)
Alla violinister spelar "med" lokalen, vibrato amplitud bestämmer man efter hur ljudet klingar ut etc.

Svårt alltså att veta hur det skall låta bäst, en skiva som ger en enormt fin bild av hur den violinisten och Stradden låter är Gideon Kremer på

http://www.amazon.com/Le-Cinema-Charlie-1-Chaplin/dp/B00000I102/ref=ntt_mus_ep_dpi_2

Många olika situationer och fint ljud.

Josef Suks Bach sonater är också underbart fint upptagna.

Tack för tipsen. Ska försöka få tag på några av dessa. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-07-04 02:53

sprudel skrev:
jockewe skrev:De flesta inspelningar låter olika.
Alla violinister spelar "med" lokalen, vibrato amplitud bestämmer man efter hur ljudet klingar ut etc.

Svårt alltså att veta hur det skall låta bäst, en skiva som ger en enormt fin bild av hur den violinisten och Stradden låter är Gideon Kremer på

http://www.amazon.com/Le-Cinema-Charlie-1-Chaplin/dp/B00000I102/ref=ntt_mus_ep_dpi_2

Många olika situationer och fint ljud.

Josef Suks Bach sonater är också underbart fint upptagna.

Tack för tipsen. Ska försöka få tag på några av dessa. :)

+1 :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Jonas

Inläggav Jonas » 2012-07-04 07:57

De flesta inspelningar låter olika.

Svårt alltså att veta hur det skall låta bäst

Håller med.
Jag tycker att stråkar klingar olika beroende på var man sitter i lokalen och väldigt olika i olika lokaler. Jämföt tex Stenhammarsalen i GBG konserthus med Kammermusiksaal Philharmonie Berlin. I stenhammarsalen sitter alla på parkett snett under eler i nivå med musikerna och i Berlin sitter alla snett ovan och runt musikerna, klingar inte likadant. Finns nog inget rätt eller fel det är bara olika. Att ha referenser till levande musik tycker jag är viktigt när man diskuterar hur det skall eller inte skall klinga på skivorna...

Några tips på skivor som jag gillar kan jag nog komma med ändå:
- Carl Nielsen String quartets vol 1+2 på Dacapo
- Arvo Pärt Tabula Rasa med Gideon Kremer på ECM
- Berg + Beethoven Violin Concertos med Isabelle Faust och Claudio Abbado på Harmonia Mundi

/Jonas

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2012-07-04 08:05

Jonas skrev:
De flesta inspelningar låter olika.

Svårt alltså att veta hur det skall låta bäst

Håller med.
Jag tycker att stråkar klingar olika beroende på var man sitter i lokalen och väldigt olika i olika lokaler. Jämföt tex Stenhammarsalen i GBG konserthus med Kammermusiksaal Philharmonie Berlin. I stenhammarsalen sitter alla på parkett snett under eler i nivå med musikerna och i Berlin sitter alla snett ovan och runt musikerna, klingar inte likadant. Finns nog inget rätt eller fel det är bara olika. Att ha referenser till levande musik tycker jag är viktigt när man diskuterar hur det skall eller inte skall klinga på skivorna...

Några tips på skivor som jag gillar kan jag nog komma med ändå:
- Carl Nielsen String quartets vol 1+2 på Dacapo
- Arvo Pärt Tabula Rasa med Gideon Kremer på ECM
- Berg + Beethoven Violin Concertos med Isabelle Faust och Claudio Abbado på Harmonia Mundi

/Jonas

Bra Jonas! :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-07-04 08:27

jockewe skrev:Alla violinister spelar "med" lokalen, vibrato amplitud bestämmer man efter hur ljudet klingar ut etc.

Ja, jag hörde en historia om när man ville ta upp riktegenskaperna för en fiol i ekofritt rum. Violinisten var visst mycket obekväm med att spela där :D .
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-07-04 14:36

Riktegenskaperna från fiol är väldigt olika. Om man vandrar runt en som spelar blir man snabbt varse att det låter olika beroende på var man befinner sig. I ett vanligt bostadsrum känns fiol påträngande. Lite större lokal med mera efterklang är betydligt bättre. Utomhus utan närhet till begränsningsytor blir det rejält annorlunda...

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2012-07-04 16:17

sportbilsentusiasten skrev:riktiga instrument = trummor, stråkar, blås mm är skitsvårt då man har en tydlig referens på hur de låter live.
En elgura är redan påverkad av diverse effektboxar och sludet passerar sedan gitarrstärkare/mik/PA så där filtreras redan ljudet.

Det gör det inte på stråkar.
Flygel är en annan rysare.

Man får sluta gå på livekonsert hehe :D

PS kom hem till mig o lyssna, bytt högtalare och moddat racket. Klart bättre på just akustiska instrument.

"riktigt" gitarrljud är inte heller någon lek att återge. Vare sig det är marshalltoppen på fullt ställ, eller super-reverben i vardagsrummet...

De är på 100 respektive 45W, men den dynamiken som de är kapabla till är inget en köksradio klarar av...
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2012-07-04 20:13

Trist att anläggningarna är så långt från den verkliga upplevelsen.
Kan man verkligen skylla allt på mikrofonerna?
Senast redigerad av LeifB 2012-07-04 20:23, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2012-07-04 20:21

Svante skrev:
jockewe skrev:Alla violinister spelar "med" lokalen, vibrato amplitud bestämmer man efter hur ljudet klingar ut etc.

Ja, jag hörde en historia om när man ville ta upp riktegenskaperna för en fiol i ekofritt rum. Violinisten var visst mycket obekväm med att spela där :D .

Det räcker med eländet att spela in musik i en överdämpad studio med mickar inom en meter och (visserligen väldigt bra) digitalt reverb, hopplöst svårt!
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-07-05 08:49

LeifB skrev:Trist att anläggningarna är så långt från den verkliga upplevelsen.

Det är knappast mikrofonernas fel, det är det sätt de används på som ofta är problemet.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2012-07-05 08:52

RogerGustavsson skrev:
LeifB skrev:Trist att anläggningarna är så långt från den verkliga upplevelsen.

Det är knappast mikrofonernas fel, det är det sätt de används på som ofta är problemet.

Var nog så jag menade men var nog en liten aning otydlig. :wink:

Placeringen är viktig men violonisten kan väl vända sig lite eller så flyttar man micken en bit.
Ja ja dom som placerar ut mickarna kanske inte har kompetensen att avgöra bästa plats.

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2012-07-05 10:38

Just fiol låter rätt bra med så'na där diskar med mik som man lägger på golvhöjd, blev inspelad med såna i Seattle en gång och blev mäkta imponerad av resultatet. Tyvärr har jag bara en kopia på inspelningen på jättesunkig kassett...

Kombon lokal/mik är superviktig men också måste man anpassa sin mikplacering efter violinistens spelstil.
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2012-07-06 13:06

Jag brukar gå på Norrlandsoperans konserter. Blir alltid gruvligt besviken när jag kommer hem.
Violin med orkesterkomp eller stråkar i grupp är omöjliga att få till. Framförallt är det någonting med snabbheten, att vartenda drag med stråken hörs. (För den som spelar i orkestern hörs det säkert ännu tydligare) Uppstarter blir blixtsnabba. Förutom snabbheten (som troligtvis kräver ett mindre kärnkraftverk att driva högtalarna i hemanläggningen) gäller det att få med alla övertoner också vilket diskvalificerar de flesta domediskanter.

Lite mindre sättningar har jag lyckats bättre med. Jag brukar ibland lyssna till ensemblen Fretwork. Dom spelar på barockinstrument med sensträngar och gitarrliknande halsar med färdiga grepp.
Viola da Gamba är motsvarigheten till dagens cello.

Barockinstrument har en något rundare och snällare klang. Andrew Manze är en skicklig interpret på barockviolin och hans inspelningar på Harmonia Mundi kan jag rekommendera.
:)
Let forever be

Användarvisningsbild
Katt-natt

Inläggav Katt-natt » 2012-07-06 14:47

Det är bara att konstatera att den akustiska verkligheten är svår att återskapa tillfullo, men jag brukar trösta mig med att jag kanske inte VILL ha, exempelvis Motörhead helt realistiskt återskapade hemma i vardagsrummet. Bara bruset från förstärkare och pedaler skulle vara outhärdlig...
Hemma är hemma och levande musik ÄR oefterhärmlig, i alla fall till 100%! Varför skulle man annars gå på konsert?
Just när det gäller stråkar står jag nu beredd att åter "tanka" intryck på Bodastämman då jag inte fick nog på Bingsjö! Dessa intryck vill jag skall vara exklusivt kopplade till tid, plats och knottbett. Världens absolut bästa akustiska återgivare skulle inte inte kunna ge mig varken samma känsla eller knottbett, och då är ju inte illusionen fullständig i alla fall.
Sunkiga kassettinspelningar med Röjås Jonas kan i min bok ge fiolfeeling så att det räcker och blir över. Inte så hi-fidilitti, men nog så musikaliskt.
EDD MJUGARE SBRÅG!

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2012-07-06 16:17

brumel skrev:Jag brukar gå på Norrlandsoperans konserter. Blir alltid gruvligt besviken när jag kommer hem.
Violin med orkesterkomp eller stråkar i grupp är omöjliga att få till. Framförallt är det någonting med snabbheten, att vartenda drag med stråken hörs. (För den som spelar i orkestern hörs det säkert ännu tydligare) Uppstarter blir blixtsnabba. Förutom snabbheten (som troligtvis kräver ett mindre kärnkraftverk att driva högtalarna i hemanläggningen) gäller det att få med alla övertoner också vilket diskvalificerar de flesta domediskanter.

Den bästa diskanten jag har hört är en scanspeak domediskant utan någon kantupphängning.
Dvs borttagen och hålls enbart kvar med hjälp av magnetisk olja.

Det är en dröm att lyssna på, helt underbart befriande ljud.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2012-07-07 09:56

Hur låter en bra diskant?
Jo den låter inte alls skulle man kunna säga, iaf inte när den är perfekt integrerad med övriga element i en konstruktion.
I en högtalare är det dessutom bidrag från övriga register du lyssnar på samtidigt.
En dålig diskant hörs däremot, dvs den utmärker sig i ljudet och går att sätta en signatur på.

Det du beskriver Leif låter snarare som att du fastnat för ett egenljud som tilltalar dig, det behöver inte ens komma från diskantelementet i sig, det kan tex vara någonting som härrör från hur den är applicerad.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2012-07-08 22:03

Goldfinger skrev:Hur låter en bra diskant?
Jo den låter inte alls skulle man kunna säga, iaf inte när den är perfekt integrerad med övriga element i en konstruktion.
I en högtalare är det dessutom bidrag från övriga register du lyssnar på samtidigt.
En dålig diskant hörs däremot, dvs den utmärker sig i ljudet och går att sätta en signatur på.

Det du beskriver Leif låter snarare som att du fastnat för ett egenljud som tilltalar dig, det behöver inte ens komma från diskantelementet i sig, det kan tex vara någonting som härrör från hur den är applicerad.

Ledsen men det går inte beskriva i ord hur bra det låter.
Finns inget liknande någosin som det.
Så obehindrat rör diskantmembranet sig.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2012-07-08 22:42

Tyvärr säger det där ganska lite om diskantelementet som sådant, det man däremot kan säga är att du tyckte om det övre registret i högtalaren där den var applicerad.

Men det är väl gott nog det. :)

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2012-07-08 22:51

Goldfinger skrev:Tyvärr säger det där ganska lite om diskantelementet som sådant, det man däremot kan säga är att du tyckte om det övre registret i högtalaren där den var applicerad.

Men det är väl gott nog det. :)

Ja du skulle lyssnat själv.
Diskanten låter helt obefriat av färgning och okomprimering.
Alla tillverkare borde göra så här men dom blir väldigt känsliga.
Tål i stort sett ingen beröring.

Detta var taget ur en ide i en tidning hur man modifierar en högtalare för bästa resultat. Lite finkänsligt att montera bort kantupphängningen utan att skada spolen och trådarna. Men vilken resultat..

Har aldrig hört något så vackert och obefriat, den där upphängningen förstör verkligen ljudet. En diskantdome har ju ett väldigt litet konutslag som du säkert vet och kan det röra sig helt fritt så kan du tänka dig hur snabb den blir.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2012-07-09 01:14

LeifB skrev: En diskantdome har ju ett väldigt litet konutslag som du säkert vet och kan det röra sig helt fritt så kan du tänka dig hur snabb den blir.

Länk till där ingreppet beskrivs och förklaring till varför? :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-07-09 01:23

LeifB skrev:...Diskanten låter helt obefriat av färgning och okomprimering. ...

Är det verkligen positiva egenskaper det?
Sitter nöjd :)

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2012-07-09 01:33

För mig låter det som o-ljud.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-07-09 11:28

Det är o:na i tjoffet som gör det.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2012-07-09 11:31

hifikg skrev:

Ja i min värld.. tappar inte info då.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-07-09 11:38

LeifB skrev:
hifikg skrev:

Vad för info?

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2012-07-09 11:39

mx skrev:
LeifB skrev:
hifikg skrev:

Vad för info?

Ljudupplösning, ljudinformation.
Korrekt ljud.
Bästa möjliga naturligaste ljudet.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-07-09 12:22

LeifB skrev:
mx skrev:
LeifB skrev:
hifikg skrev:

Vad för info?

Korrekt ljud.

Hur hör du detta? Diskanten bör väl rimligtvis inte tillföra någonting som
låter på något speciellt sätt? Låter för mig som egenljud.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2012-07-09 12:28

mx skrev:
LeifB skrev:
mx skrev:
LeifB skrev:
hifikg skrev:

Vad för info?

Korrekt ljud.

Hur hör du detta? Diskanten bör väl rimligtvis inte tillföra någonting som
låter på något speciellt sätt? Låter för mig som egenljud.

Jovisst är ditt mitt eget ljud. :wink:

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-07-09 14:07

Anade att det även var dina egna högtalare som var överlägsna. :)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-07-09 15:20

Nån mer än jag som läser "Bra återvinning av violiner"????? för femtieflte gången, ffs (sorry jag bara måste) :)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi