Märklig högtalarkopiering - eller?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-07-13 16:22

Nattlorden skrev:I alla fall basarna behöver så tyg över sig för att bli snyggt, gäller för båda varianterna.

Kopian ser väl mer normal-highfi ut, medan Orion har ett ganska så eget visuallt uttryck, påminner mig lite om:
Bild

Vi har ju dom här från Look Aliketråden också:
Bild

Bild
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2012-07-13 17:30

adzer skrev:
Stereotypen skrev:
adzer skrev:
Stereotypen skrev:
Vee-Eight skrev:Skulle vara kul att få lyssna ngn gång på Orion.

Jag har en kompis som äger ett par här i Karlstad. Går säkert att fixa provlyssning om du har vägarna förbi nån gång :)

Har ni plats för en till så vore det skoj :)

Jag kan höra med polaren om han kan styra upp något. Han har dem inte uppställda o inkopplade just nu så det kan kanske dröja lite.
Om du vill provlyssna mina högtalare som också är en Linkwitz- konstruktion som är ganska snarlik i ljudet så kan du bara höra av dig så tar vi det när det passar :)

Tack så mycket. Vi kanske kunde ta en hifi träff hos dig under sommaren så kan jag dra med empa och warmiz också?

Absolut, det vore skoj! :)
Jag kan komma med lite datumförslag lite senare.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-07-13 17:33

Stereotypen skrev:
Absolut, det vore skoj! :)
Jag kan komma med lite datumförslag lite senare.

Gött mos :D

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-07-15 09:50

bassman skrev:Välljudet sitter i skorna, kolla in fötterna..!

Richard var är du :P

Här är jag. :P

Den dyrare klonen bör låta tydligare i basregistret tack vare spikes under högtalaren. Men den saknar ju Linkwitz stag med bakifrånmonterat mellanregister a la " monitor audio " så de kanske låter lika bra ändå . :wink:
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2012-07-15 17:24

Richard skrev:
bassman skrev:Välljudet sitter i skorna, kolla in fötterna..!

Richard var är du :P

Här är jag. :P

Den dyrare klonen bör låta tydligare i basregistret tack vare spikes under högtalaren. Men den saknar ju Linkwitz stag med bakifrånmonterat mellanregister a la " monitor audio " så de kanske låter lika bra ändå . :wink:

Jag har testat med både spikes o sd-kuddar under mina dipol-subbar och föredrar sd-fötter. Jag använder dock inget av det utan har dem stående direkt på mattan. Jag inbillar mig att det borde vara bättre för att undvika dipolutsläckningen åt det hållet. Med spikes under subbarna så svänger golvet med betydligt och man känner det i fötterna. Detta behöver ju ej vara ett problem men det känns som vibrationerna är i otakt gentemot ljudet (kamfiltereffekter?).

Användarvisningsbild
warmiz

Inläggav warmiz » 2012-07-15 21:40

schmutziger skrev:
adzer skrev:
Stereotypen skrev:
adzer skrev:
Stereotypen skrev:

Jag har en kompis som äger ett par här i Karlstad. Går säkert att fixa provlyssning om du har vägarna förbi nån gång :)

Jag kan höra med polaren om han kan styra upp något. Han har dem inte uppställda o inkopplade just nu så det kan kanske dröja lite.
Om du vill provlyssna mina högtalare som också är en Linkwitz- konstruktion som är ganska snarlik i ljudet så kan du bara höra av dig så tar vi det när det passar :)

Tack så mycket. Vi kanske kunde ta en hifi träff hos dig under sommaren så kan jag dra med empa och warmiz också?

Väntar ni ca 3v så hänger jag gärna på!

Jag hänger gärna på om det finns plats om/när det blir av :)

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2012-07-15 22:33

warmiz skrev:
schmutziger skrev:
adzer skrev:
Stereotypen skrev:
adzer skrev:
Stereotypen skrev:

Väntar ni ca 3v så hänger jag gärna på!

Jag hänger gärna på om det finns plats om/när det blir av :)

Givetvis! :)

Föregående

Återgå till Generellt om hifi