jonasp skrev:....
Du missförstår lennarts tabell, han menade att gränsen mellan infrabas och djupbas gick vi 16-20 Hz osv.
Ja, det är helt uppenbart.
Moderator: Redaktörer
MagnusÖstberg skrev:Det tror jag inte att någon gör
lennartj skrev:MagnusÖstberg skrev:Det tror jag inte att någon gör
Inte jag heller, ville bara ta fram ett extremt exempel.
Vad hette de där svenska högtalarna som konkurrerade med bl.a. CV med vad de kallade en typisk "stativare" med en 7" bas/mid + domediskant monterad i en stor låda med en 18" som tog vid under 100 Hz, ungefär?
DanNorman skrev:Har ni lyssnat på en ton på 300Hz, eller ännu hellre lekt med en eq i det registret? Lite magstarkt att kalla det bas? Jag skulle säga att det är en bra bit upp i mellanregistret. Minst en oktav.
MagnusÖstberg skrev:Inte riktigt, men ungifär.bakerman22 skrev:Så i en högtalare med exempelvis en åtta i basen, en fyra i mellanregistret och en entummare i diskanten, så skulle fyran i mellanregistret ta hand om all information mellan typ 300 och 2000...?
Brukar dom vara konstruerade så ?
Jag skulle tro att 8:an får gå lite högre för att låta 4:an slippa röra på sig så mycket, detsamma med 4:an mot diskanten. Kanske 375Hz och 3Khz så att mellanregistret inte påverkas av baffelsteget.
Man låter elementen arbeta i sina bästa områden och väljer dessutom branthet på filtren beroende på applikation.
Med ett flackt filter så spelar elementen över ett mycket stort register och det kräver otroligt mycket av elementen. Ofta mer än designen egentligen tillåter.
RogerGustavsson skrev:DanNorman skrev:Har ni lyssnat på en ton på 300Hz, eller ännu hellre lekt med en eq i det registret? Lite magstarkt att kalla det bas? Jag skulle säga att det är en bra bit upp i mellanregistret. Minst en oktav.
Hemmavid trakteras instrument som går lite lägre än så i bästa fall. En fiol eller sopransaxofon spelar knappast bas. Altsaxofon börjar närma sig. Akustisk gitarr spelar väl lite mera "övre" bas. För mig är inte 300 Hz bas.
DanNorman skrev:RogerGustavsson skrev:DanNorman skrev:Har ni lyssnat på en ton på 300Hz, eller ännu hellre lekt med en eq i det registret? Lite magstarkt att kalla det bas? Jag skulle säga att det är en bra bit upp i mellanregistret. Minst en oktav.
Hemmavid trakteras instrument som går lite lägre än så i bästa fall. En fiol eller sopransaxofon spelar knappast bas. Altsaxofon börjar närma sig. Akustisk gitarr spelar väl lite mera "övre" bas. För mig är inte 300 Hz bas.
Tunna E-strängen på gitarr är vanligen stämd till 330Hz, och B-strängen till 247Hz. Det är ju inte bas
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster