Hifimissionärer

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-08-14 14:36

patjoh skrev:Du förstår nog att han menar Sonic Design eller vad de heter som gör SD fötterna (utan att jag själv inte har den uppfattningen)

Nej, hur skulle jag det när man skriver Denon och Ekk samtidigt? Jag är inte legitimerad tankeläsare...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
patjoh

Inläggav patjoh » 2012-08-14 14:56

Nattlorden skrev:
patjoh skrev:Du förstår nog att han menar Sonic Design eller vad de heter som gör SD fötterna (utan att jag själv inte har den uppfattningen)

Nej, hur skulle jag det när man skriver Denon och Ekk samtidigt? Jag är inte legitimerad tankeläsare...

Diskussionen har varit uppe tidigare....

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-08-14 15:23

patjoh skrev:
Nattlorden skrev:

paa diskuterar aldrig dämpfötter på faktiskt. Så att påstå att diskussionen pågår på grund av ekonomiska intressen är lögnaktigt.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-08-14 16:19

Almen skrev:.. att påstå att diskussionen pågår på grund av ekonomiska intressen är lögnaktigt.

Bevisa det.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-08-14 16:25

Flint skrev:
Almen skrev:.. att påstå att diskussionen pågår på grund av ekonomiska intressen är lögnaktigt.

Bevisa det.

Jag skrev ju det: paa diskuterar aldrig dämpfötter på faktiskt.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-08-14 16:29

Almen skrev:
Flint skrev:

Bevisa det.

Vad bevisar det?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-08-14 16:38

Hela den här onödiga debatten skulle kunna undvikas om bara mjukfotsförespråkarna kunde medge att det kan finnas situationer och apparatkombinationer där spikfötter kan upplevas låta bättre än dessa förpestade mjukfötter och att man inte behöver vara total idiot för att uppfatta det så.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-08-14 16:42

Almen skrev:
Flint skrev:

Bevisa det.

Du kan aldrig bevisa frånvaron av något.

Värsta vetenskapliga dogmen, du vet.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2012-08-14 16:42

Flint skrev:Hela den här onödiga debatten skulle kunna undvikas om bara mjukfotsförespråkarna kunde medge att det kan finnas situationer och apparatkombinationer där spikfötter kan upplevas låta bättre än dessa förpestade mjukfötter och att man inte behöver vara total idiot för att uppfatta det så.

Oj det har jag missat. Vem har skrivit att det omöjligen kan upplevas låta bättre med spikes?
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-08-14 16:45

StefanL skrev:
Flint skrev:Hela den här onödiga debatten skulle kunna undvikas om bara mjukfotsförespråkarna kunde medge att det kan finnas situationer och apparatkombinationer där spikfötter kan upplevas låta bättre än dessa förpestade mjukfötter och att man inte behöver vara total idiot för att uppfatta det så.

Oj det har jag missat. Vem har skrivit att det omöjligen kan upplevas låta bättre med spikes?

Läs saktare och tydligare och ta i värsta fall om från början.

Användarvisningsbild
Lassen

Inläggav Lassen » 2012-08-14 16:47

Citerar mig själv, inlägget tidigare i just denna tråd...
Det jag tycker är än mer tråkigt än "missionerande", är att det i sin tur kan sluta i ren pajkastning eller många inlägg som inte har något med trådskaparens grundinlägg att göra.

Vad är oddsen att även denna tråd går detta till mötes?
*host*

Iaf...
Är det inte lätt hänt att "likatänkare" dras till just de forum där andra tycker likadant? Jag menar, det är väl inte en slump att här är många som gillar samma sak/pryl/fabrikat/ideal. Såklart många undantag, annars skulle inte det bli så många diskussioner med olika åsikt.

Jo, jag gillar att läsa på faktiskt.se då det finns väldigt mycket kunskap här, men ibland är det lite väl mycket missionerande och sand från sandlådan att sila.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-08-14 16:55

StefanL skrev:

Ingen som har skrivit det, så klart. En del argumentation nu som går ut på att hitta på saker som påstås sagts av någon annan, och sedan argumentera emot det.

Det kanske blir så att några faktiskt tror på det som påstås, och sedan upplever det de tror sagts såsom missionerande? Det brukar ju nämligen också vara så att när man ber om exempel på det som påstås så går det inte att hitta.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-08-14 17:04

Bild

"- Situationen är under kontroll. ERS-papper eliminerade."
"- Men kolla här då grabbar... metervis med dyrkabel i sovrummet..!"

:P
Senast redigerad av phloam 2012-08-14 17:05, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-08-14 17:05

Almen skrev:
StefanL skrev:

Ingen som har skrivit det, så klart. En del argumentation nu som går ut på att hitta på saker som påstås sagts av någon annan, och sedan argumentera emot det.

Det kanske blir så att några faktiskt tror på det som påstås, och sedan upplever det de tror sagts såsom missionerande? Det brukar ju nämligen också vara så att när man ber om exempel på det som påstås så går det inte att hitta.

Medger du därmed att spikfötter kan låta bättre i vissa kombinatiner/situationer?

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2012-08-14 17:06

Flint skrev:
StefanL skrev:

Läs saktare och tydligare och ta i värsta fall om från början.

Aha, jag trodde där fanns något bakom din text. Inte att du vill att förespråkarna skall medge något som de inte sagt emot.

Då kan det vara på sin plats att spikesförespråkarna medger att spikes är en sämre teknisk lösning, fast kan upplevas bättre.

Så är alla glada och snälla och får pepparkakor.
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2012-08-14 17:10

Flint skrev:
Almen skrev:
StefanL skrev:

Medger du därmed att spikfötter kan låta bättre i vissa kombinatiner/situationer?

Jag vet: inte om du/ni tycker jag tillhör förespråkarna, men jag tror absolut där finns kombinationer där spikes upplevs bättre.
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-08-14 17:11

StefanL
Bra. Härmed respekterar jag dig.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-08-14 17:13

Flint skrev:
Almen skrev:
StefanL skrev:

Självklart medger jag att "det kan finnas situationer och apparatkombinationer där spikfötter kan upplevas låta bättre". :?

Men kan du inte börja med att hitta någon som sagt att man är en idiot om man har upplevt att spikfötter låter bättre?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-08-14 17:14

StefanL skrev:Då kan det vara på sin plats att spikesförespråkarna medger att spikes är en sämre teknisk lösning, fast kan upplevas bättre.

Njae, eftersom den definitionen på bra fot dvs. mjukfot kommer från mjukfotsförespråkarna och därmed inte är neutral så vete 17 om jag håller med dig.

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2012-08-14 17:15

Flint skrev:StefanL
Bra. Härmed respekterar jag dig.

Det är ömsesidigt Flint.
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-08-14 17:21

Almen skrev:Självklart medger jag att "det kan finnas situationer och apparatkombinationer där spikfötter kan upplevas låta bättre". :?

Men kan du inte börja med att hitta någon som sagt att man är en idiot om man har upplevt att spikfötter låter bättre?

Men varför är det så många som har tjat emot när Harryup har redovisat sina fottest och försökt bort- och idiotförklarat hans åsikter/uppfattningar då. Det hade ju räckt med att bara konstarera att "Jaha, så blev det i det testet".

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2012-08-14 17:31

Flint skrev:
StefanL skrev:Då kan det vara på sin plats att spikesförespråkarna medger att spikes är en sämre teknisk lösning, fast kan upplevas bättre.

Njae, eftersom den definitionen på bra fot dvs. mjukfot kommer från mjukfotsförespråkarna och därmed inte är neutral så vete 17 om jag håller med dig.

Oki, köper argumentet.
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-08-14 17:46

Det mest demokratiska erkännandet är väl om båda sidor i fotdebatten kan hålla med om att den andra sidans lösning kan låta bätttre i vissa lägen. Tekniken och fysiken bakom är väl egentligen bara intressant för tillverkarna och deras reklamavdelningar.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-08-14 17:59

Flint skrev:
Almen skrev:Självklart medger jag att "det kan finnas situationer och apparatkombinationer där spikfötter kan upplevas låta bättre". :?

Men kan du inte börja med att hitta någon som sagt| att man är en idiot om man har upplevt att spikfötter låter bättre?

Men varför är det så många som har tjat emot när Harryup har redovisat sina fottest och försökt bort- och idiotförklarat hans åsikter/uppfattningar då. Det hade ju räckt med att bara konstarera att "Jaha, så blev det i det testet".

Såg inte att Harryup blev idiotförklarad. Däremot blev väl några av de som försökte hitta förklaringar till det lite hårt åtgångna ibland.

Hur var det, hade du något exempel på idiotförklaring?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-08-14 22:14

patjoh skrev:Diskussionen har varit uppe tidigare....

Det har ingen relevans; i princip allt har varit uppe tidigare...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-08-14 22:15

Flint skrev: fysiken bakom är väl egentligen bara intressant för tillverkarna och deras reklamavdelningar.

Tyngdlagen gäller inte hemma hos dig?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-08-14 22:17

Nattlorden skrev:
Flint skrev: fysiken bakom är väl egentligen bara intressant för tillverkarna och deras reklamavdelningar.

Tyngdlagen gäller inte hemma hos dig?

Jo, det känner jag på morgonen när jag går upp. Hurså?

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2012-08-14 22:37

Vilken tur att det inte är något missionerande i den här tråden. 8)

Kul också med folk som kommer in och ska berätta att ja gud vad just dom där är bråkiga och trångsynta, så är man själv ungefär lika god kålsupare fast i ett annat läger.

Borde faktiskt delas upp i en del där alla eviga bråk kunde få fortsätta och en annan del som kunde få handla om hifi?

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2012-08-14 22:41

Almen skrev:
patjoh skrev:
Nattlorden skrev:

paa diskuterar aldrig dämpfötter på faktiskt. Så att påstå att diskussionen pågår på grund av ekonomiska intressen är lögnaktigt.

Och hur mycket ekonomi ligger egentligen bakom. SD omsatte 2010 200-290000:-, det verkar som en mässa om året besöks. Samt då minst en lön.

De har testats i alla svenska HiFi-skrifter under åren och jag tror att det get större genomslag än ett forum med ~5000 användare, varav då <1% (gissning) skulle vara mer eller mindre vandrande reklampelare för foten.

Hade jag haft siffror, så kunde jag kört lite korrelationstester.
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2012-08-14 22:43

Vinylcalle skrev:Vilken tur att det inte är något missionerande i den här tråden. 8)

Kul också med folk som kommer in och ska berätta att ja gud vad just dom där är bråkiga och trångsynta, så är man själv ungefär lika god kålsupare fast i ett annat läger.

Borde faktiskt delas upp i en del där alla eviga bråk kunde få fortsätta och en annan del som kunde få handla om hifi?

MvH Carl

Aja, blev inte tråden som du trodde/beräknade/befarade?
Snabler och grobianer

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi