Hur upplever du kvaliteten på dina Quad ESL-paneler?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Re: Hur upplever du kvaliteten på dina Quad ESL-paneler?

Inläggav Zzombie » 2012-09-24 22:31

bjorn55 skrev:Hur skall man bära sig åt för att förbättra livslängden?//Björn

Sänk EHT från 5200 V till 4700 V om du har en förstärkare över 100 W. Detta görs genom att byta ett motstånd, 68k till 82k (från minnet) som sitter i en brygga efter nättrafons andra lindning. Mät först spänningen eftersom de tydligen varierar kraftigt i utspänning, eller mät direkt på EHT om du har en sådan voltmeter.
Att stänga av dem när de inte används förlänger livslängden med den högre EHT, men att sänka den till ursprungligt värde ska vara bättre...

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: OOPS UPS

Inläggav hifikg » 2012-09-24 22:34

Zzombie skrev:Nu har kommit. UPS lyckades sabba en av dem, den måste ha fått en jäkla smäll någonstans. Ett fyra dagars uppehåll i Tyskland för ena lådan.
De spelar dock, det är högt.kontakterna på baksidan som är felplacerade och tog smällen och höljet knäcktes inåt runt dem...
Färgen är grå, inte Vintage utan en specialgrå. Helt mint i nya lådor, vilka UPS alltså testade. Säljaren har dock erbjudit olika alternativ och verkar vara mycket upprörd över det som hänt.
De låter bättre än mina gamla, moddade ESL-63 rakt ur lådorna och har en mycket mer stabil konstruktion. Ska bli spännande att se vad det ger att modda till dem lite...

Fantastiskt spännande. Kan du beskriva på vilket sätt de låter bättre? Jag är fortfarande helt fascinerad av de 63:or jag kom över i februari, delvis på rekommendation av den gode Strömgren här i tråden och delvis på gamla minnen.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
bjorn55

Re: OOPS UPS

Inläggav bjorn55 » 2012-09-24 22:40

Zzombie skrev:Nu har kommit. UPS lyckades sabba en av dem, den måste ha fått en jäkla smäll någonstans. Ett fyra dagars uppehåll i Tyskland för ena lådan.
De spelar dock, det är högt.kontakterna på baksidan som är felplacerade och tog smällen och höljet knäcktes inåt runt dem...
Färgen är grå, inte Vintage utan en specialgrå. Helt mint i nya lådor, vilka UPS alltså testade. Säljaren har dock erbjudit olika alternativ och verkar vara mycket upprörd över det som hänt.
De låter bättre än mina gamla, moddade ESL-63 rakt ur lådorna och har en mycket mer stabil konstruktion. Ska bli spännande att se vad det ger att modda till dem lite...

Trist att höra att UPS klantat sig :evil:
Hoppas det ordnar upp sig, verkar ju hoppfullt.
Råkade trilla över en spännande tråd häromkvällen som du förmodligen känns vid 8)
http://www.audioasylum.com/cgi/vt.mpl?f=mug&m=193273
Har just själv utfört bytet av R/C-länken på mina och tycker nog att ljudet öppnade sig ytterligare.
Att sen sänka bias-nivån blir självklart nästa sak att ge sig på.
Det är väl förmodligen därför som dom gamla 63:orna håller bättre.
Bild

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2012-09-24 22:42

Jo, det är den tråden jag har startat och refererar till här...

Användarvisningsbild
bjorn55

Inläggav bjorn55 » 2012-09-24 22:50

Zzombie skrev:Jo, det är den tråden jag har startat och refererar till här...

mm.. tänk om QUAD kunde svälja sin stolthet och ta åt sig lite av hans erfarenheter.. Tror det skulle kunna bättra på det dåliga ryktet en del..

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-09-24 22:57

bjorn55 skrev:

mm.. tänk om QUAD kunde svälja sin stolthet och ta åt sig lite av hans erfarenheter.. Tror det skulle kunna bättra på det dåliga ryktet en del..

Har de dåligt rykte? Trots att jag läst och snokat upp information på alla möjliga och omöjliga platser på webben så har jag verkligen inte hittat något dåligt rykte. Det finns gott om tips på hur man kan reparera o hålla dem vid liv, men det är ju bara positivt med tanke på att de är rätt gamla numera. Att de även nytillverkas än idag tycker jag är ganska spännande (63:orna tänker jag på nu, självisk som jag e).
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
bjorn55

Inläggav bjorn55 » 2012-09-24 23:03

hifikg skrev:
bjorn55 skrev:

Har de dåligt rykte? Trots att jag läst och snokat upp information på alla möjliga och omöjliga platser på webben så har jag verkligen inte hittat något dåligt rykte. Det finns gott om tips på hur man kan reparera o hålla dem vid liv, men det är ju bara positivt med tanke på att de är rätt gamla numera. Att de även nytillverkas än idag tycker jag är ganska spännande (63:orna tänker jag på nu, självisk som jag e).

Jo, nog kunde kvalitetsryktet gällande de senare ESL-serierna vara bättre..
Men som sagt, det där med bias-justeringen verkar ju mycket spännande för oss med de nyare modellerna.

Användarvisningsbild
bjorn55

Re: Hur upplever du kvaliteten på dina Quad ESL-paneler?

Inläggav bjorn55 » 2012-09-25 18:58

Zzombie skrev:
bjorn55 skrev:Hur skall man bära sig åt för att förbättra livslängden?//Björn

Sänk EHT från 5200 V till 4700 V om du har en förstärkare över 100 W. Detta görs genom att byta ett motstånd, 68k till 82k (från minnet) som sitter i en brygga efter nättrafons andra lindning. Mät först spänningen eftersom de tydligen varierar kraftigt i utspänning, eller mät direkt på EHT om du har en sådan voltmeter.
Att stänga av dem när de inte används förlänger livslängden med den högre EHT, men att sänka den till ursprungligt värde ska vara bättre...

Det är alltså här man bör mäta för att kolla ut-spänningen från trafon, sen får man labba med värden på R13 för att få ner EHT-spänningen till 4.5kV (i mitt fall med 300w slutsteg) Här gäller det att hålla fingrarna i styr..

Bild

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2012-09-25 19:40

Den där höjningen gjorde man redan på de sena 63-orna.
När det gäller ljudet tycker jag att de låter minst lika bra som mina moddade och strippade 63:or. Jag är inte bra på att beskriva det, men lugnare och självklarare på något sätt. Ska testa lite sedan med att byta ut elyterna vid ingången och ta bort varistorn. Senare kanske även kolla EHT och i så fall sänka den. Jävla bra gubbhögtalare, helt enkelt... :lol:

Användarvisningsbild
bjorn55

Inläggav bjorn55 » 2012-09-25 19:58

Zzombie skrev: Jävla bra gubbhögtalare, helt enkelt... :lol:

+1 :oops:

Föregående

Återgå till Generellt om hifi