Airport Express

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2012-09-06 12:41

Harryup skrev:Eller kanske en MacMini som går att köra både som Mac och PC och du kan ta ut ljudet via det som passar. T.ex. HDMI, Firewire, optiskt eller USB.

Jag har en och den kör jag Spotify och Playkanaler och en del Highres på.
När jag orkar skall jag installera Win på den också och testa JC River vilket skulle kunna vara en ganska komplett spelare för både musik av massor med upplösningar och format (alla?) och dessutom skall JC River låta bra enligt många.
Och den går på olika sätt att fjärrstyra ifrån en iPad.

mvh/Harryup

Jag kör Sqeezebox -appen på min Ipad och det är helt förnämligt. Mycket bättre än Duettens fjärr.
Nackdelen är väl att jag behöver ha en dator snurrande med Squeezeserver igång, men jag har en "gammal" laptop som kan fixa det.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-09-06 12:50

Eller så kör du servern på MacMinin också och squeezebox till det du gillar.
MacMinin är i princip ljudlös.

mvh/Harryup

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-09-06 15:11

Harryup skrev:Eller så kör du servern på MacMinin också och squeezebox till det du gillar.
MacMinin är i princip ljudlös.

mvh/Harryup

Hur är din ljudupplevelse av macminin jämfört med squeezeboxen ?
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-09-06 15:25

Utan att ha testat så noga så ser jag inga problem med den förutom ett.
Olika programvaror kan låta olika.
Vi testade vid ett tillfälle lite snabbt mellan att köra LMS på min Netgear ReadyNas vilket är det jag normalt gjort, slog över till LMS på MacMinin musiken låg fortfarande kvar på Nasen. Samma Touch som jag pekade om till MacMinin och det lät annorlunda. Klart bättre. Alla tittade förvånat på varandra kan jag tillägga.
Så som jag ser det lyssnar man alltid på en kombination även då det gäller datorlyssning. Drivers, OS versioner osv påverkar och förstås också hur mycket olika program som går samtidigt, fragmenterad hårddisk osv.
Vad som går att höra har jag ingen aning om.
Men MacMinin tycker jag är en alldeles utmärkt apparat som så. Och det går att köra både OSX eller t.ex. Win 7.
Är som sagt sugen på att jämföra Osx mot Win 7 och JRiver.

mvh/Harryup

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-09-06 15:36

Harryup skrev:Utan att ha testat så noga så ser jag inga problem med den förutom ett.
Vi testade vid ett tillfälle lite snabbt mellan att köra LMS på min Netgear ReadyNas vilket är det jag normalt gjort, slog över till LMS på MacMinin musiken låg fortfarande kvar på Nasen. Samma Touch som jag pekade om till MacMinin och det lät annorlunda. Klart bättre. Alla tittade förvånat på varandra kan jag tillägga.
Så som jag ser det lyssnar man alltid på en kombination även då det gäller datorlyssning. Drivers, OS versioner osv påverkar och förstås också hur mycket olika program som går samtidigt, fragmenterad hårddisk osv.
Men MacMinin tycker jag är en alldeles utmärkt apparat som så. Och det går att köra både OSX eller t.ex. Win 7.

mvh/Harryup

Intressant, macen låter bättre..... Här får du ett ytterligare ordspråk du kan lägga till i din signatur: "Harryup lyssnar med rena öron" , :)
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2012-09-06 15:42

Harryup skrev:Utan att ha testat så noga så ser jag inga problem med den förutom ett.

mvh/Harryup
Jitter?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-09-06 17:31

Den gick alltså som server till min vanliga Touch då vi hörde skillnad och musiken låg på samma Nas. Och Touchen var kopplad till min dåvarande Benchmark DAC-1 i båda fallen. Vad som gav skillnaden kan ju lika gärna vara olika kod som användes. Nasen respektive Macminin omkodade flac till pcm så att Touchen fick pcm i båda fallen.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2012-09-06 23:45

Harryup skrev:
brumel skrev:Airport Express är en router som bara fungerar i Mac-miljö om man kör trådlöst.

Hur menar du nu? Airport funkar utmärkt med PC.

mvh/Harryup

Fast när jag skriver Airport så menar jag Apple's trådlösa nätverk. Finns bara på Mac och kan kommunicera med iOS enheter.

Express funkar ju till PC också men då krävs en workaround som ersätter Airplay som Stranne nämner.
Airplay är begränsat till 16 bitar. Om man kör trådat nätverk borde Express kunna undgå denna begränsning.
Let forever be

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-09-07 00:46

brumel skrev:Fast när jag skriver Airport så menar jag Apple's trådlösa nätverk. Finns bara på Mac och kan kommunicera med iOS enheter.

Är det Airplay du menar? Apple's trådlösa nätverk är ju standard för både Mac och Pc. Men det finns t.ex. Airserver http://www.appletvhacks.net/2012/05/09/airserver-airplay-mirroring-for-your-mac-or-windows-pc-you-heard-me-review/ eller Shairport4w http://www.redmondpie.com/turn-your-windows-pc-into-an-airplay-receiver-to-stream-songs-from-iphone-ipad-and-ipod-touch/ för att använda PC och Airplay.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
hassel

Inläggav hassel » 2012-09-07 13:46

För övrigt är du inte bunden till itunes eller airfoil i 10.8.x
Då din ape syns ett eget "output device" på din datamirkk.

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2012-09-07 16:59

Jag har en gammal Mac Mini, finns det något sätt att köra Foobar i den?

Kör Songbird till Flac i den nu, men gillar Foobar bättre.

Dessutom är minin kopplad till 50-tums TV, och det känns lite onödigt ibland att ha det åbäket igång bara för musik. Lite svårt att se oxå om inte linserna är i 8O

Vänlig Hälsing gflar

Användarvisningsbild
hassel

Inläggav hassel » 2012-09-07 18:46

Du kan köra vad som helst för musiklyssning över airplay om du har OSX 10.8.x. Du behöver inte heller nått program som airfoil eller motsvarande i 10.8.x utan det funkar native.

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2012-09-08 21:15

Apple utvecklade protokollet bonjour för trådlös åtkomst av olika nätverksenheter.
Bonjour finns väl för Windows 7. Jag kan ha fel. Jag har inte Win 7. Annars använder Windowsmaskiner SAMBA, smb för XP nätverk.
Det kanske är en varumärkes-fråga vad som får kallas Airport och inte. Det verkar ju helt klart gå att samsas windows-burkar, linux burkar och osx på ett och samma nätverk.
Jag har då lyckats förutom att få ubuntu och NAS att fungera samtidigt med Mac. :)
Let forever be

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-09-08 21:36

brumel skrev:Apple utvecklade protokollet bonjour för trådlös åtkomst av olika nätverksenheter.

Nja, det har inget med trådlöst att göra. Utan är ett sätt att upptäcka enheter som använder sig av Tcp/ip. T.ex. kan man använda Bonjour för att hitta skrivare som använder tcp/ip som annars skulle vara "osynliga" om man inte vet ip-numret. Kom som en ersättning till det pratiga och långsamma AppleTalk.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-09-09 12:27

hassel skrev:Du kan köra vad som helst för musiklyssning över airplay om du har OSX 10.8.x. Du behöver inte heller nått program som airfoil eller motsvarande i 10.8.x utan det funkar native.

Hur fungerar det?

Användarvisningsbild
hassel

Inläggav hassel » 2012-09-10 12:54

mx skrev:
hassel skrev:Du kan köra vad som helst för musiklyssning över airplay om du har OSX 10.8.x. Du behöver inte heller nått program som airfoil eller motsvarande i 10.8.x utan det funkar native.

Hur fungerar det?

Det funkar som så att i 10.8.x så dyker dina airplay kompatibla enheter upp som ett faktiskt output device under system inställningar. Dvs man behöver inget tredjeparts program som airfoil.

Dvs, oavsett om jag kör spotify, itunes, vlc, yadayada så kommer funkar det via airplay, om jag satt det som output device.

Det enda jobbiga med detta är att du även får med allt skärp, dvs skype, mail ljud som oset andvänder för att notifiera dig om saker. Vilket jag dock stängt av :>

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2012-10-04 01:09

Fantastisk liten mannick :)

Kör Win7 i laptopen & Airplay. Tom Foobar går att spela med hjälp av
"foo_airplay"

Enda kruxet är att volymkontrollen i Foobar inte funkar, och en sekunds delay. Men det kan jag leva med.

Kan inte höra någon skillnad gentemot MacMinin, riktigt bra ljud mao!

Absolut ett av mina bättre köp.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi