Att koncentrera sig, och liksom sjunka in i musiken

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2012-11-11 23:22

hifikg skrev:2-3 timmar per dygn, i snitt, ägnar jag åt att bara lyssna och inte göra något annat. Då tar musiken all min uppmärksamhet och tid. Föredrar att lyssna kväll och natt. Kanske har det med fotoner att göra, men mest är det nog för att man ändå inte kan göra allt det där man "måste" göra. Typ ringa rörmokaren, byta hjul på bilen eller köpa hem potatis. Ytterligare någon timma har jag musik på medan jag försöker jobba, men det går sällan bra, så jag får välja. Jobba eller lyssna.

Är du möjligen ensamstående, eller har en väldigt förstående kvinna? Jag blir riktigt avundsjuk.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-11-11 23:40

celef skrev:
paa skrev:Just nu tänker jag på att jag har ca 15 olika förbränningsmotordrivna fordon och redskap. Behöver man göra något åt det, eller ska man skaffa nån ny motorsåg eller kanske en 2CV? Ja lite så kan man tänka.

jag tycker det låter som att du ska tänka elbil istället

att köra elbil är kul

Jorå, man borde nog skaffa sig en sån här, den lär med elbilsrabatten bli mycket billigare än något fyrhjuligt som sålts på hemskt länge i Sverige, under halva priset för en mopedbil har jag hört:

Bild
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Re: Att koncentrera sig, och liksom sjunka in i musiken

Inläggav Strmbrg » 2012-11-13 09:17

IngOehman skrev:
...

Bra tack! :)

Och själv då?

Vh, iö

Ja, det går sådär.

Jag vill ju gärna sitta mittemellan lågtalarna när jag lyssnar.
Men samtidigt blir det liksom lite mer lättsamt att tex ligga eller halvligga i soffan vid musikspisandet. Inte glida ner, utan lyssna från sidan.
Inte bara kroppsligen, utan även mentalt, så känns den lyssningspositionen lite bättre.
Kanske det i viss mån hänger ihop med "köksradioeffekten"? Alltså att det emellanåt kan finnas fördelar med att inte ha en alltför korrekt återgivning.
Man taggar liksom ner en smula och kopplar bort analyserandet litegrann.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-11-13 09:26

Musik är väl ändå i slutändan nånting som vi bär med oss inombords? Det är kanske inte ett självändamål att sitta uppbänkad som i kyrkan och få härligheten presenterad framför oss, utanför oss, utan sterion är också en länk till vårt medvetande och inte bara en konsertåterskapare.

Därför funkar lurar bra för mig, då det påminner mer om att ha musiken inombords. De förstärker musikminnet snarare än presenterar en illusorisk verklighet, skulle man kunna säga. Likaså köksradion.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-11-13 09:32

phloam skrev:Musik är väl ändå i slutändan nånting som vi bär med oss inombords? Det är kanske inte ett självändamål att sitta uppbänkad som i kyrkan och få härligheten presenterad framför oss, utanför oss, utan sterion är också en länk till vårt medvetande och inte bara en konsertåterskapare.

Därför funkar lurar bra för mig, då det påminner om att ha musiken inombords. De förstärker musikminnet snarare än presenterar en illusorisk verklighet. skulle man kunna säga. Likaså köksradion.

Ja, ibland föredrar jag att bara TÄNKA på musik.
Det kan vara vilken musik som helst. Ofta bygger jag om den lite eller samplar te'at på något mysko sätt.

Gnolar väl sällan på musik - tror jag.
Bortsett från Peps inspelning av "En gammal trubadur" eller vad den heter.

"...Ja e en gammal fotsid dräkt, som duger just te ingenting..." eller hur det nu kan bli.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-11-13 10:49

penke62 skrev:
hifikg skrev:2-3 timmar per dygn, i snitt, ägnar jag åt att bara lyssna och inte göra något annat. Då tar musiken all min uppmärksamhet och tid. Föredrar att lyssna kväll och natt. Kanske har det med fotoner att göra, men mest är det nog för att man ändå inte kan göra allt det där man "måste" göra. Typ ringa rörmokaren, byta hjul på bilen eller köpa hem potatis. Ytterligare någon timma har jag musik på medan jag försöker jobba, men det går sällan bra, så jag får välja. Jobba eller lyssna.

Är du möjligen ensamstående, eller har en väldigt förstående kvinna? Jag blir riktigt avundsjuk.

Jag behöver mycket mindre än sömn än hon... o så jobbar hon lite oregelbundna tider, ibland hela nätter, så det funkar. Fast ibland tycker hon förstås att jag borde hinna med mer hemma, he he...
Sitter nöjd :)

Föregående

Återgå till Generellt om hifi