Om den börjar falla vid 50 hz, eller vid 40, borde ju rendera ett annat val av branthet i filtret för att få den att möta basmodulerna, om man kanske har låst sig vid 80 hz delning!? Eller?
Moderator: Redaktörer
mx skrev:bassman skrev:Min lilla erfarenhet av sånt här är att det brukar vara lättare att få till basmoduler och slutna toppar i musikalisk symbios än en basreflexdito.
Detta gäller även om jag pluggar igen mina. Men det kanske inte gör den
sluten i och för sig.
nadifierad skrev:Hur mycket påverkar det var den slutna toppen börjar falla av sig själv?
Om den börjar falla vid 50 hz, eller vid 40, borde ju rendera ett annat val av branthet i filtret för att få den att möta basmodulerna, om man kanske har låst sig vid 80 hz delning!? Eller?
Richard skrev:mx skrev:bassman skrev:Min lilla erfarenhet av sånt här är att det brukar vara lättare att få till basmoduler och slutna toppar i musikalisk symbios än en basreflexdito.
Detta gäller även om jag pluggar igen mina. Men det kanske inte gör den
sluten i och för sig.
Pluggar du igen dina dynaudio så fungerar de som slutna lådor.![]()
Det du beskriver har jag upplevt många gånger med olika högtalare. Dina subbasar från ino kanske passar bättre med i14 som toppar än med andra högtalare, tex dynaudio.
Det handlar väl om klangideal från konstruktören, grupplöptider mm.
Dynaudio 3.4 brukar väl anses på detta forum som " alltför basfeta" , ge " imponatorbas" och det kanske rimmar illa om inos subasar är konstruerade för att ge en rak kurva.
Det kan därmed bli svårt att få dessa att spela tillsammans med ett enklare hemmabioreceiver- filter.
Mina 5 cents....men det är förstås rena spekulationer.
rikkitikkitavi skrev:vilket Q-värde då? 0,3?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster