Vad skulle du göra/köpa i hifi-väg om du vann drömvinsten?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vad skulle du göra/köpa i hifi-väg om du vann drömvinsten?

Byta ut rubbet!
40
56%
Behålla valda befintliga delar, byta ut en del, förfina och optimera.
22
31%
Behålla allt i befintligt skick. Varför ändra en redan perfekt setup?
4
6%
Köpa TUNGT PA-system och ge mig ut på självfinansierad turné.
5
7%

Antal röster : 71

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-12-18 19:12

Nefilim skrev:Jag skulle sponsra IÖ med en jäkla massa slantar så att han kan
konstruera en 3-vägshögtalare som krossar allt som finns på marknaden.

Det kanske bara behövs en kund, han har nog funderat länge nog på dem...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-12-18 19:30

Det verkar som de flesta i den här tråden sitter rätt missnöjda idag, jag trodde nog inte att det var så illa
Bikinitider

Användarvisningsbild
patjoh

Inläggav patjoh » 2012-12-18 19:32

Morgan skrev:
PerStromgren skrev:Dom stackare som inte känner till Ino och konstruktören, vad gör dom? 8O

Ja... De köper sämre grejer för mer pengar, men blir ganska nöjda ändå? Jag menar, det går ju faktiskt att leva med ett par Dynaudio Consequence också :) Även om de kostar fem gånger mer och låter hälften så bra som i68es.

I min prislista från 2010 kostar i68es 262.700 sek. Idag 2012 kostar Consequence 490.000 sek

Och jag tror du kan pruta en del på Consequence i en butik också

Så vet inte vart du fått 5 ggr mer ifrån

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-12-18 19:37

celef skrev:Det verkar som de flesta i den här tråden sitter rätt missnöjda idag, jag trodde nog inte att det var så illa

Hur kommer du till den slutsatsen?

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2012-12-18 19:40

Vid drömmvinst är det ju inget o snacka om. Köpa The Dream såklart för att driva ett par påskägg :D
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2012-12-18 19:44

DS skrev:Vid drömmvinst är det ju inget o snacka om. Köpa The Dream såklart för att driva ett par påskägg :D

När du kittat klart loungelyssningen i köket, vad skall du ha i ditt riktiga lyssningsrum :?:

Själv hade jag nog inte gjort någonting, möjligtvis bytt projektor :)

Vh Christer
" Det är valfritt, som i vättern"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-12-18 19:45

DS skrev:Vid drömmvinst är det ju inget o snacka om. Köpa The Dream såklart för att driva ett par påskägg :D

Med så mycket pengar, skall du inte ha Fabergé istället då?

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-12-18 19:52

celef skrev:Det verkar som de flesta i den här tråden sitter rätt missnöjda idag, jag trodde nog inte att det var så illa

Jag är definitivt inte missnöjd men med obegränsat med pengar så är ju förutsättningarna lite annorlunda mot idag :wink:

Efter att Svanå byggt ett dedikerat rum skulle jag gå upp en modell till MG20.7 och driva dom med något större klass-A steg från Pass eller Lamm med matchande försteg. Sedan kunde man väl tänka sig en uppsättning MSB på digitalsidan och nå´n bra vinylsvarv, allt hopsnörat med idel dyrkablar. Man kanske skulle lämna in en rad eller två :D
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-12-18 20:00

Nattlorden skrev:

Hur kommer du till den slutsatsen?

Det undrar jag också.
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-12-18 20:02

Panelguy skrev:

Jag är definitivt inte missnöjd men med obegränsat med pengar så är ju förutsättningarna lite annorlunda mot idag :wink:

Efter att Svanå byggt ett dedikerat rum skulle jag gå upp en modell till MG20.7 och driva dom med något större klass-A steg från Pass eller Lamm med matchande försteg. Sedan kunde man väl tänka sig en uppsättning MSB på digitalsidan och nå´n bra vinylsvarv, allt hopsnörat med idel dyrkablar. Man kanske skulle lämna in en rad eller två :D

Det där med dyrkablar... Undrar just hur många som skulle inkludera sådana i köpet...
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2012-12-18 20:14

Jag kan för lite för att våga lita på mig själv med tillgång till sådana pengar.. Det lilla Ino jag hört har imponerat storligen, så förmodligen skulle jag erbjuda Öhman en miljon för att ta sig an projektet och och låta honom helt utan budgetrestriktioner bestämma vad som skulle in och hur rummet skulle se ut. Jag har bara 25 kvadrat och är inte så road av av spela enormt högt så jag vore nog rätt nöjd med i32s och p-Y4..

Märkligt att helt plötsligt få sväva ut så här för en som planerar köp av LillStig (för att den vore så jäkla rolig att ha) och drömmer om piP (eller iP) men tycker det är för dyrt nu..
Rätt kul ändå.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-12-18 20:18

bensnake skrev:
Panelguy skrev:

Det där med dyrkablar... Undrar just hur många som skulle inkludera sådana i köpet...

Med obegränsat med pengar, varför snåla in på kablarna?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-12-18 20:48

Panelguy skrev:Med obegränsat med pengar, varför snåla in på kablarna?

Dumt att sätta något sämre för att man har för mycket pengar till hands.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2012-12-18 20:48

Skulle ha svårt att inte vilja ha ett par av dessa

Bild

Användarvisningsbild
nikeb

Inläggav nikeb » 2012-12-18 20:50

3 stycken i32es samt infra Z-6 samt ett helt gäng ino bakhögtalare. Primare BD-spelare och primare SP32 processor. Till detta några riktigt kraftiga krell slutsteg.

Stor EN4k AT duk och Sonys nya 4K projje.

Sedan skulle jag bygga ett eget biohus där ingvar får bestämma.

Då bestämmer jag att jag skulle vara nöjd.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-12-18 21:01

Nattlorden skrev:

:lol: , då gissar jag att du, förutom EKK-kablarna, även skulle behålla din 208:a?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-12-18 21:06

Panelguy skrev:
Nattlorden skrev:

:lol: , då gissar jag att du, förutom EKK-kablarna, även skulle behålla din 208:a?

Nej tror jag inte för det finns bättre än 208. Bättre än EKK däremot är tveksamt.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2012-12-18 21:07, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-12-18 21:07

Alltså, jag vet inte riktigt om något av alternativen passar.

Jag är väl inte riktigt lagt åt att låta ekonomin styra min konsumtion egentligen. Med det menar jag att jag inte brukar gå och sukta efter saker som jag inte anser att jag har råd med, och även om jag hade flis nog att köpa tex de största Magneplanarhögtalarna, så skulle jag nog fundera ett bra tag innan jag bestämde mig.

Så, nä, jag vill nog helst slippa att återigen hamna i prylfokuset och oron över bra, bättre, bäst-tänkandet.

:)
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-12-18 21:10

Panelguy skrev:
Nattlorden skrev:

Det har jag skrivit om tidigare, fast det kräver lite tankeinsats.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-12-18 21:11

Panelguy skrev:
bensnake skrev:
Panelguy skrev:

Men frågan är om man skulle köpa dyrast tänkbara bara för att man kan. Jag skulle som sagt satsa på Audio Notes egna kablar, som är snuskigt, och då menar jag snuskigt, dyra men inte bara för att de är dyra utan för att jag inbillar mig att det blir optimerat för hela systemet. Samma kablar sitter ju även internt i högtalarna. Tillsammans med elektroniken blir det en förhoppningsvis jäkligt väl fungerande helhet sett till samtliga parametrar. Jag tror alltså att det blir bättre än med EKK. Hade jag inte trott det, hade jag kört med EKK. Eller det vetifan, förresten... :wink:

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2012-12-18 21:17

Tengil skrev:

När du kittat klart loungelyssningen i köket, vad skall du ha i ditt riktiga lyssningsrum :?:

Själv hade jag nog inte gjort någonting, möjligtvis bytt projektor :)

Vh Christer

Att du anser den utrustningen jag nämnde duga till musiklyssning över huvudtaget känns skönt och glädjer mig. Du har välsignat mig och konstruktörerna, jag äro evigt tacksam.

Det är skönt att vara välhängd 8)
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-12-18 21:20

Jag skulle gärna köpa ett YL eller Gotosystem helt klart.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2012-12-18 21:23

Nattlorden skrev:

Med så mycket pengar, skall du inte ha Fabergé istället då?

Bild

Fina, men låter inte värst mycket. Vilket är bra i HiFi svängen iof, men dessa är ju knäpp tysta utan applicerat våld :?
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-12-18 21:30

Jag hade startat ett högtalarbolag. 8)
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-12-18 21:32

Jag hade köpt Ingvar.

:D

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-12-18 21:37

bensnake skrev:
Panelguy skrev:
bensnake skrev:
Panelguy skrev:

Men frågan är om man skulle köpa dyrast tänkbara bara för att man kan. Jag skulle som sagt satsa på Audio Notes egna kablar, som är snuskigt, och då menar jag snuskigt, dyra men inte bara för att de är dyra utan för att jag inbillar mig att det blir optimerat för hela systemet. Samma kablar sitter ju även internt i högtalarna. Tillsammans med elektroniken blir det en förhoppningsvis jäkligt väl fungerande helhet sett till samtliga parametrar. Jag tror alltså att det blir bättre än med EKK. Hade jag inte trott det, hade jag kört med EKK. Eller det vetifan, förresten... :wink:

Jag hade inte köpt Odin eller Opus MM bara för att de är dyrast. Jag hade köpt något mer "neutralt"... som nödvändigtvis inte behöver vara dyrast :wink: . Lägg märke till att jag inte suktar efter ett par Alexandrior utan efter ett par "billiga" 20.7, men med de slantarna kunde jag nog ha två system 8) .

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2012-12-18 21:37

adzer skrev:Jag hade köpt Ingvar.

Kamprad?
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-12-18 21:41

DS skrev:
adzer skrev:Jag hade köpt Ingvar.

Kamprad?

Nää han är inte alls bra på HiFi.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-12-18 21:44

IKEA sålde faktiskt stereoanläggningar en gång i tiden.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-12-18 21:45

Strmbrg skrev:IKEA sålde faktiskt stereoanläggningar en gång i tiden.

De har börjat med det igen:
http://www.ikea.com/ms/sv_SE/rooms_idea ... pleva.html

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi