En klar förbättring...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-12-26 04:30

Piotr skrev:Funderar lite på hur dom får ihop det här:

Fördelen med spikes är att tack vare den lilla kontaktytan mot underlaget så koncentreras all vikt på en och samma punkt, vikten per kvadratmillimeter ökar då något enormt och ger en bättre kontakt med underlaget.

Ljudmässigt så får man en bättre ljudbild med mer kontroll i framförallt basen, och minskar störande lågfrekventa vibrationer från att gå ner i golvet och vidare till andra rum.

/Peter

Dom råkade kanske skriva fel och menade egentligen:

Fördelen med spikes är att tack vare den lilla kontaktytan mot underlaget så
koncentreras all vikt på en och samma punkt, vikten per kvadratmillimeter
ökar då något enormt och ger en bättre kontakt med underlaget.

Ljudmässigt så får man en bättre ljudbild (större då hela högtalaren hjälper
till genom att stå och skaka, till skillnad mot utan då endast membranen ger
ljud) med mer resonans i framförallt basen, och man får härliga lågfrekventa
vibrationer att gå ner i golvet och vidare till andra rum.

Eller?

Men oavsett vad de menade eller om de har någon koll överhuvudtaget på
fysiken, så är det ju positivt att eljulio gillar resultatet. Det räcker egentligen
tycker jag.

Jag skulle för övrigt inte utesluta att foten kan vara mjuk och inte hård innan
jag har sett hur den är konstruerad. Kanske är spiken inte genomgående?

Då är det läggare att förklara andra stycket i texten och det första som är fel.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2012-12-26 08:56

Har ni fest eller?
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2012-12-26 09:33

IngOehman skrev:
Piotr skrev:Funderar lite på hur dom får ihop det här:

Fördelen med spikes är att tack vare den lilla kontaktytan mot underlaget så koncentreras all vikt på en och samma punkt, vikten per kvadratmillimeter ökar då något enormt och ger en bättre kontakt med underlaget.

Ljudmässigt så får man en bättre ljudbild med mer kontroll i framförallt basen, och minskar störande lågfrekventa vibrationer från att gå ner i golvet och vidare till andra rum.

/Peter

Dom råkade kanske skriva fel och menade egentligen:

Fördelen med spikes är att tack vare den lilla kontaktytan mot underlaget så
koncentreras all vikt på en och samma punkt, vikten per kvadratmillimeter
ökar då något enormt och ger en bättre kontakt med underlaget.

Ljudmässigt så får man en bättre ljudbild (större då hela högtalaren hjälper
till genom att stå och skaka, till skillnad mot utan då endast membranen ger
ljud) med mer resonans i framförallt basen, och man får härliga lågfrekventa
vibrationer att gå ner i golvet och vidare till andra rum.

Eller?

Men oavsett vad de menade eller om de har någon koll överhuvudtaget på
fysiken, så är det ju positivt att eljulio gillar resultatet. Det räcker egentligen
tycker jag.

Då är det läggare att förklara andra stycket i texten och det första som är fel.

Vh, iö

Här står det lite om designen.

Klicka på design i vänsterfältet: http://www.soundcare.no/

Mvh

el julio

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2012-12-26 09:34

tvett skrev:
eljulio skrev:Vet ej.

Men återgivningen är väsentligt förbättrad. :)

Din upplevelse av återgivningen är att den är väsentligt förbättrad :wink:

Ja i båda fallen. Jag både upplever och vet att det är en klar förbättring. Jag hör det nämligen...

Användarvisningsbild
bandix

Inläggav bandix » 2012-12-26 09:45

Sitter plasthöljet fast med bottenplattan? I sådana fall skulle detta kunna vara lösningen av mitt problem med att barnsäkra stativen (eller göra de svårare att välta iaf)
Min tanke är då att man skulle kunna fästa bottenplattan i golvet med någonting lämpligt :)

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2012-12-26 10:29

bandix skrev:Sitter plasthöljet fast med bottenplattan? I sådana fall skulle detta kunna vara lösningen av mitt problem med att barnsäkra stativen (eller göra de svårare att välta iaf)
Min tanke är då att man skulle kunna fästa bottenplattan i golvet med någonting lämpligt :)

Nej, helt lös och roterande vilket är finurligt.

Användarvisningsbild
bandix

Inläggav bandix » 2012-12-26 10:42

eljulio skrev:
bandix skrev:Sitter plasthöljet fast med bottenplattan? I sådana fall skulle detta kunna vara lösningen av mitt problem med att barnsäkra stativen (eller göra de svårare att välta iaf)

Nej, helt lös och roterande vilket är finurligt.

Går den att lyfta upp? Om jag skulle fästa bottenplattan i golvet, skyddar den stativen från att tippa?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-12-26 11:11

Observera att det går att få en förbättrad perceived pitch med helt vanliga spikes också. Och några andra enkla ingrepp.*

Jag tycker soundcares spikfötter är rätt dyra. Samma effekt kan uppnås med vanliga spikar med enkronor under för att skona golvet.

En stor poäng med dessa fötter samt andra hårda alternativ som tex linn skeets är att du kan justera in högtalarna efter bästa musikupplevelsen med spikesen monterade utan att förstöra golvet om du har parkett.

Flera engelska tidningar verkar ha testat soundcares spikfötter. Alla är positiva vilket troligen innebär att de verkligen förbättrar upplevelsen av ljudet.

Heja Norge ! 8)

* att efterdra baselementen och även diskanterna stenhårt ( akta så de inte går sönder ) ger samma positiva effekt som spikes under högtalarna, men är helt gratis. Detta kan enkelt blindtestas.
Senast redigerad av Richard 2012-12-26 11:30, redigerad totalt 3 gånger.
Odogmatisk sekt- granskare

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-12-26 11:13

StefanL skrev:Har ni fest eller?

Olw.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2012-12-26 11:25

Jag vill poängtera att jag inte har provat mjukkuddar och kan därmed inte recensera skillnaden. Jag tror dock att den stora träfot som tidigare hade kontakt med golvet är betydligt sämre än båda alternativen.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2012-12-26 11:26

linn sheets är det den tunnare varianten av linn skeets? :)
"we have assumed control!"

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-12-26 11:31

mrGaskill skrev:linn sheets är det den tunnare varianten av linn skeets? :)

Qe ? :wink:

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2012-12-26 11:35

måste ha läst fel.. var väl all snaps för två dagar sen ;)
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2012-12-26 11:41

Richard skrev:

Olw.

Sedan Estella gick över till solrosolja för deras ostbågar, så är det endast OLW ostbågar som gäller.
Snabler och grobianer

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-12-26 12:08

mrGaskill skrev:måste ha läst fel.. var väl all snaps för två dagar sen ;)

Ja jäsiken..... 8O :D
Senast redigerad av Richard 2012-12-26 12:11, redigerad totalt 1 gång.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-12-26 12:11

StefanL skrev:
Richard skrev:

Olw.

Sedan Estella gick över till solrosolja för deras ostbågar, så är det endast OLW ostbågar som gäller.

Provade igår med olw ostbågar under högtalarna, det kom ett krasande ljud, trodde först jag upplevde en förbättrad pitch men det måste utvärderas med långlyssning.

Ska senare prova att trycka in så många ostbågar jag kan under varje subbas för att se om det krasande ljudet försvinner. Oscilloskopet visar ingenting, kanske mäter jag på fel sätt ?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2012-12-26 12:14

IngOehman skrev:Men oavsett vad de menade eller om de har någon koll överhuvudtaget på
tycker jag.

Appselut!

Jepps, så kan det ju vara.

/Peter

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-12-26 12:18

En spike på en mjukfot. Ja där har isf reklamavdelningen jobbat på. Snacka om meningslöst :D

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-12-26 13:05

Är det inte meningen att spikes ska användas på betonggolv klätt med tjock heltäckningsmatta?

On topic; kul att du är nöjd, el Julio. :)
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-12-26 13:07

bensnake skrev:Är det inte meningen att spikes ska användas på betonggolv klätt med tjocka heltäckningsmattor?

Ja eller iaf väldigt tjocka heltäckningsmattor. Tänk dig varianten med 15cm långa hår. Då ramlar högtalare utan spikes.

Sen fick någon för sig att man kunde sälja mer högtalare om man hypade spikes som ljudförbättrande.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-12-26 13:12

adzer skrev:Sen fick någon för sig att man kunde sälja mer högtalare om man hypade spikes som ljudförbättrande.

Det där vore kul att veta hur du får att gå ihop?
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-12-26 13:14

Objektivisten skrev:
adzer skrev:Sen fick någon för sig att man kunde sälja mer högtalare om man hypade spikes som ljudförbättrande.

Vad då?

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-12-26 13:14

adzer skrev:
bensnake skrev:Är det inte meningen att spikes ska användas på betonggolv klätt med tjocka heltäckningsmattor?

Ja eller iaf väldigt tjocka heltäckningsmattor. Tänk dig varianten med 15cm långa hår. Då ramlar högtalare utan spikes.

Sen fick någon för sig att man kunde sälja mer högtalare om man hypade spikes som ljudförbättrande.

För mig känns det helt obegripligt att ställa en högtalare på spikes på parkettgolv. Ännu obegripligare blir det om spikarna ställs på mynt (annat än som golvskydd, då...). Vad är det man vill uppnå? Golvresonanser?

Återigen; el Julios upplevelser är oomkullrunkeliga. Upplever han det bättre, så är det bättre. För honom. Jag mår fysiskt illa av spikes under högtalare. Tycker att hela ljudbilden blir knas.
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-12-26 13:16

Objektivisten skrev:

Ja, det borde väl vara stört omöjligt att sälja högtalare med spikfötter som förstör golvet ? .... Om det nu inte berodde på något annat, typ att ljudet blir bättre, och nästan alla kan höra förbättringen.... 8)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-12-26 13:17

bensnake skrev:För mig känns det helt obegripligt att ställa en högtalare på spikes på parkettgolv. Ännu obegripligare blir det om spikarna ställs på mynt (annat än som golvskydd, då...). Vad är det man vill uppnå? Golvresonanser?

Återigen; el Julios upplevelser är oomkullrunkeliga. Upplever han det bättre, så är det bättre. För honom. Jag mår fysiskt illa av spikes under högtalare. Tycker att hela ljudbilden blir knas.

Ja spikes ger ju mer golvresonanser jämfört med mjuka fötter, men om man har en tjock heltäckningsmatta så kanske man endast vill uppnå att högtalarna inte ramlar. Det är ju inte en speciellt konstig önskan kan jag tycka.

Självklart upplever han det som bättre så är det bättre för honom. Inget att diskutera.
Dessutom så vet vi ju inte riktigt hur dessa fötter fungerar. Det verkar ju inte vara traditionella spikes iaf.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2012-12-26 13:19, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2012-12-26 13:18

Objektivisten skrev:

Sälja mer spike-försedda högtalare tror jag att han menade..
Men det ger ju inte lika mycket vinstmarginal som att sälja små stålspetsar löst....
/J

Cygnus resurectum

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-12-26 13:18

bensnake skrev:
adzer skrev:

För mig känns det helt obegripligt att ställa en högtalare på spikes på parkettgolv. Ännu obegripligare blir det om spikarna ställs på mynt (annat än som golvskydd, då...). Vad är det man vill uppnå? Golvresonanser?

Man vill uppnå en tydligare ljudbild, det går utmärkt med spikes på parkettgolv. Det blir en förbättring likadan som på betonggolv.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-12-26 13:21

tvett skrev:
Objektivisten skrev:

Sälja mer spike-försedda högtalare tror jag att han menade..

Ja precis. Det var väl ganska självklart.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-12-26 13:22

adzer skrev:Dessutom så vet vi ju inte riktigt hur dessa fötter fungerar. Det verkar ju inte vara traditionella spikes iaf.

Exakt. Dessa kanske är hur bra som helst. Mina åsikter grundar sig i upplevelser med traditionella spikes.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-12-26 13:23

adzer skrev:
Ja spikes ger ju mer golvresonanser jämfört med mjuka fötter, men om man har en tjock heltäckningsmatta så kanske man endast vill uppnå att högtalarna inte ramlar. .

Om det nu är så att det handlar om golvresonanser att det låter renare, tydligare och bättre med spikes, Varför blir förbättringen med spikes lika stor på betonggolv ?*

* betonggolvet sjunger ju inte med, så det förbättrade ljudet måste bero på något annat.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi