Högtalarmärken egna element?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-12-29 14:23

asslicker skrev:
MagnusÖstberg skrev:En bra grund är att bli riktigt insatt i fysik och ellära.

Det är lättare att göra bra konstruktioner idag än det var för 30 år sedan, eller det går snabbare då hjälpmedlen är mer avancerade.

Går elprogrammet så elläran kan jag hyfsat. Fysik är värre, antar att det handlar om hur luften beter sig lådan typ? Mekaniska rörelsen för elementet med kanske?

Det finns massor av olika fysikaliska tillämpningar i ett högtalarbygge.

Mitt tips är att börja leka och förstå. Testa se hur det hela hänger ihop. Lära sig mäta och se var mätningar inte längre räcker till :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
asslicker

Inläggav asslicker » 2012-12-29 14:32

MagnusÖstberg skrev:
asslicker skrev:
MagnusÖstberg skrev:En bra grund är att bli riktigt insatt i fysik och ellära.

Det är lättare att göra bra konstruktioner idag än det var för 30 år sedan, eller det går snabbare då hjälpmedlen är mer avancerade.

Går elprogrammet så elläran kan jag hyfsat. Fysik är värre, antar att det handlar om hur luften beter sig lådan typ? Mekaniska rörelsen för elementet med kanske?

Det finns massor av olika fysikaliska tillämpningar i ett högtalarbygge.

Mitt tips är att börja leka och förstå. Testa se hur det hela hänger ihop. Lära sig mäta och se var mätningar inte längre räcker till :)

Håller på att bygga ett 2.1 system nu. Dock ingen egen design. När det är klart tänkte jag skaffa miniDSP. Tror det kan va bra o prova olika filter, EQ mm. Det kan man kanske lära sig lite på:)

Användarvisningsbild
robsarve

Inläggav robsarve » 2012-12-29 14:58

asslicker skrev:Jag har inte tänkt att specialbeställa något själv..

Det jag funderat på under en längre tid är hur bra man egentligen kan bygga en högtalare. Om det är marknaden med element som sätter gränser eller om man kan lyckas med vad som hälst, bara man har kunskap. Och nej, sån kunskap har jag inte.

Jag är nöjd med mitt nick, det har hängt med mig länge :P

För att svara på din fråga, de element som finns att tillgå för oss hobbyister (som jag numera räknar mig till) räcker helt klart till för att göra bra högtalare.

Skall man börja med något så rekommenderar jag en tvåvägshögtalare. 6,5¨ och diskant med ett hyfsat enkelt filter -det räcker gott och väl för att man skall ha att göra i några veckor. Det finns ett flertal beprövade konstruktioner på nätet som man kan göra en egen variant av.
...tycker Erik

Föregående

Återgå till Generellt om hifi