bassman skrev:Jocke skrev:Vee-Eight skrev:Det är gummifötter under min Marshall, antar det funkar bäst för basgångar.
Vi basister borde ju veta...
+1 Jocke
Grundläggande!
Moderator: Redaktörer
Vee-Eight skrev:Det är gummifötter under min Marshall, antar det funkar bäst för basgångar.
Kronkan skrev:Magnus!
Anser du att det verkligen går att rösta i frågor gällande kunskap?
Det funkar mkt dåligt som källhänvisning.
Ger så att säga inget mera i dialogen.
IngOehman skrev:Så jag vill veta om det är meningen att man skall tolka "tydligare" som
"lättare att höra basljudet" eller som "ett mera oförvanskat basljud".
Vh, iö
MagnusÖstberg skrev:IngOehman skrev:Så jag vill veta om det är meningen att man skall tolka "tydligare" som
Vh, iö
En intressant och mycket viktig reflektion.
Jag har inte tid att utveckla detta eftersom jag bakar rabarberpaj nu.
Strmbrg skrev:
Skillnader som jag måste LETA efter, kan lika gärna få vara ifred.
bensnake skrev:MagnusÖstberg skrev:IngOehman skrev:Så jag vill veta om det är meningen att man skall tolka "tydligare" som
Vh, iö
En intressant och mycket viktig reflektion.
Jag har inte tid att utveckla detta eftersom jag bakar rabarberpaj nu.
Nu?
bassman skrev:Vee-Eight skrev:Det är gummifötter under min Marshall, antar det funkar bäst för basgångar.
Jo V8 vi som kan det där med bas tycker om gummi och vad som kommer ut ur lådan.
Men på min 4-12" Fenderlåda var det jul och den lät fantastiskt ändå, men justja, det var ju oxå gummi modell hårt gummi
bensnake skrev:Vee-Eight skrev:Det är gummifötter under min Marshall, antar det funkar bäst för basgångar.
Min Blackstar 4x12:a står på en fårfäll. Hur borde en sådan påverka?![]()
Vee-Eight skrev:bassman skrev:Vee-Eight skrev:Det är gummifötter under min Marshall, antar det funkar bäst för basgångar.
Jo V8 vi som kan det där med bas tycker om gummi och vad som kommer ut ur lådan.
Men på min 4-12" Fenderlåda var det jul och den lät fantastiskt ändå, men justja, det var ju oxå gummi modell hårt gummi
Finns ju iof hjul till min Marshall 2-15" också att köpa. Tror du att jag blir bättre på att spela bas med spikes?
Vi borde starta en omröstning snarare om huruvida flat/tape-wounds vs roundwounds påverkar basgången bäst. Jag röstar på flats.
Strmbrg skrev:Inte för att det hör till frågan, men påverkas inte även högre register - av en ""hoppande och studsande låda, dessutom med partialresonanser som kanske når ända in till membranen?
Kanske att påverkan till och med är MER störande i högre register?
Nu hör det ju förvisso väldigt mycket till frågan - men, JISSES vad basfokuserade diskussionerna är bland oss hifi-snubbar.
Jocke skrev:Vee-Eight skrev:bassman skrev:Vee-Eight skrev:Det är gummifötter under min Marshall, antar det funkar bäst för basgångar.
Finns ju iof hjul till min Marshall 2-15" också att köpa. Tror du att jag blir bättre på att spela bas med spikes?
Vi borde starta en omröstning snarare om huruvida flat/tape-wounds vs roundwounds påverkar basgången bäst. Jag röstar på flats.
Efter lite eftertanke (ja det gjorde nästan ont) tycker jag det där var högst adekvat i sammanhanget. Jag gillar rounds för att "knorren" (övertonsbildningen?) blir större. Borde kanske testa spikskor?![]()
Vee-Eight skrev:Jocke skrev:Vee-Eight skrev:bassman skrev:Vee-Eight skrev:Det är gummifötter under min Marshall, antar det funkar bäst för basgångar.
Efter lite eftertanke (ja det gjorde nästan ont) tycker jag det där var högst adekvat i sammanhanget. Jag gillar rounds för att "knorren" (övertonsbildningen?) blir större. Borde kanske testa spikskor?![]()
Jag har flats och ecco-dojjor... vill åt det där mysiga vintage-ljudet.
IngOehman skrev:Men kanske behövs det en parallelltråd där man frågar om huruvida folk
uppfattar att det blir tydligare vilken pitch som spelas i basen om man har
kört en skruvmejsel genom membranet.
Vh, iö
steveo1234 skrev:IngOehman skrev:Men kanske behövs det en parallelltråd där man frågar om huruvida folk
Vh, iö
Är det månna årets tweak som upptäckts där?
adzer skrev:steveo1234 skrev:IngOehman skrev:Men kanske behövs det en parallelltråd där man frågar om huruvida folk
Vh, iö
Är det månna årets tweak som upptäckts där?
Jag läste om något punkband som gjorde just detta på deras gitarrhögtalare för att få ett mer distat ljud
Kaha skrev:Var det inte The Sonics som började med det?
(Fast jag har för mig att de använde en isyxa)
Wiki skrev:Davies was responsible for the signature distorted power chord riff on The Kinks' first hit, "You Really Got Me".[3] He achieved the sound by slitting the speaker cone on his Elpico amplifier, which he then ran through a larger Vox as a "pre-amp".[11][12] This sound was one of the first mainstream appearances of guitar distortion, which was to have a major influence on many later musicians,[8] especially in heavy metal and punk rock.
PerStromgren skrev:Jag undrar om inte Magnus vill visa oss hur faktiskt funkar?
Här ser vi tydligt vilka som diskuterar och hur de gör det! Vilka som är avslappade i sin inställning och vilka som inte är det. Vilka som är ingenjörer och vilka som inte är det.
Japp, så måste det vara.
PS. Jag glömde: vilka som börjar definiera orden i frågan och vilka som inte gör det!
Objektivisten skrev:Öhh, pratar ni inte om Dave Davies?Wiki skrev:Davies was responsible for the signature distorted power chord riff on The Kinks' first hit, "You Really Got Me".[3] He achieved the sound by slitting the speaker cone on his Elpico amplifier, which he then ran through a larger Vox as a "pre-amp".[11][12] This sound was one of the first mainstream appearances of guitar distortion, which was to have a major influence on many later musicians,[8] especially in heavy metal and punk rock.
"If our records sound distorted, it's because they are. My brother (Larry, guitar) was always fooling around with the amps. They were always overdriven. Or he was disconnecting the speakers and poking a hole in them with an ice pick. That's how we ended up sounding like a train wreck." - Andy Parypa
Richard skrev:PerStromgren skrev:Jag undrar om inte Magnus vill visa oss hur faktiskt funkar?
Här ser vi tydligt vilka som diskuterar och hur de gör det! Vilka som är avslappade i sin inställning och vilka som inte är det. Vilka som är ingenjörer och vilka som inte är det.
Japp, så måste det vara.
PS. Jag glömde: vilka som börjar definiera orden i frågan och vilka som inte gör det!
Det verkar som att musiken blir vinnare i denna tråd. De flesta föredrar spikes i omröstningen.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster