Hur viktigt är ljudbilden för dig?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Hur viktigt är ljudbilden för dig?

Mycket viktigt, jag kan välja bort annat!
10
14%
Den måste till, precis som allt annat!
43
60%
Jag tycker nog annat kan vara viktigare
18
25%
Hellre mono med allt annat perfekt!
1
1%

Antal röster : 72

Användarvisningsbild
robsarve

Inläggav robsarve » 2013-01-29 11:05

Jag får nog säga att jag tränats till att lägga stor vikt vid ljudbilden. Från början var jag mycket fokuserad på det tonala, att klangen i instrumenten återges rätt, men målet för mig är ju att "transporteras" till inspelningsplatsen och då måste ljudbilden åtminståne stämma hyfsat för att illusionen skall bli trovärdig. (En del orkar hjärnan fylla i)

Det ställer ganska höga krav på materialet. Kodad musik som Spotify tappar markant med djupledsinformation jämfört med en okomprimerad wave-fil (CD) vilket påverkar mycket.

Men också på utrustningen, prestanda på digitalkälla, D/A-omvandlare och inte minst högtalarna.

En låt som jag brukar använda för att skilja agnarna från vetet är
Kallt, kallt, kallt med Totta Näslund och Louise Hoffsten.
Om det inte är ordning på grejerna så låter den platt och trist, men om allt funkar så svänger det med fantastisk närvaro.
...tycker Erik

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2013-01-29 11:40

Imho så är ljudbilden så mycket mer än bara instument x står placerat där och där. Det är en stor del i det som transporterar mig in i musiken och ger mig den där omvälvande musikupplevelsen.
Detaljer är inte i närheten lika betydelsefullt som inlevelse.
Man kan naturligtvis hävda att ljudbild är en detalj osv men för mig så är det viktigt.
Tur att vi är olika, det vore ju tråkigt om alla tyckte samma sak. ;)

Användarvisningsbild
flex2

Inläggav flex2 » 2013-01-29 11:51

För mig är ljudbilden viktig.
En naturlig och korrekt klang är det också.
Båda dessa parametrar kommer på plats med en linjär frekvensgång med så lite ripple som möjligt vilket, för mig, är ett viktigt mål när man designar högtalare.
Finns massor med mål, men dessa är två av dom viktigare...
För mig i.a.f...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-01-29 12:03

markusA skrev:Imho så är ljudbilden så mycket mer än bara instument x står placerat där och där. Det är en stor del i det som transporterar mig in i musiken och ger mig den där omvälvande musikupplevelsen.
Detaljer är inte i närheten lika betydelsefullt som inlevelse.
Man kan naturligtvis hävda att ljudbild är en detalj osv men för mig så är det viktigt.
Tur att vi är olika, det vore ju tråkigt om alla tyckte samma sak. ;)

För mig är ljudbilden inte bara höger-vänster, framåt-bakåt eller uppåt-nedåt, utan att det finns någon form av rum med. Det är inte speciellt noga med att jag kan skönja var instrumenten befinner sig i rummet men jag vill inte ha ett platt ljud där allt ska försöka tränga sig fram till scenkanten eller ännu värre framför fötterna på mig.

Användarvisningsbild
robsarve

Inläggav robsarve » 2013-01-29 15:05

flex2 skrev:en linjär frekvensgång med så lite ripple som möjligt vilket, för mig, är ett viktigt mål när man designar högtalare.

Nu blev jag nyfiken, vad menas med ripple?
...tycker Erik

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-01-29 15:45

Ripple översätter jag till vågighet, taggighet. Fast om kurvan ska vara fri från det beror väl på vad som åstadkommer ripplet? I en del fall är det mätförandet.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi