Är du en musikälskare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Är du en musikälskare?

Ja
75
82%
Nej
16
18%

Antal röster : 91

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2013-02-04 22:16

_Fredrik_ skrev:
Jag tror att typ 90% av de mest aktiva här på forumet skulle dra ner rejält på sitt musiklyssnande om det inte var för hifiintresset.

Om man tittar på hur mycket diskutterande det är om HiFi jämfört med Musik här på faktiskt så tror jag du har rätt.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-02-04 22:17

Morgan skrev:Jag är en musikälskare av stora mått, men jag lyssnar inte så ofta och har en musiksamling av mycket ringa mått jämfört med många här på Faktiskt. Det blir på sin höjd någon timma i veckan i snitt, som jag sitter och spisar musik.

Spotify är ett kanonsätt att snabbutvidga samlingen.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-02-04 22:25

Panelguy skrev:
_Fredrik_ skrev:
Jag tror att typ 90% av de mest aktiva här på forumet skulle dra ner rejält på sitt musiklyssnande om det inte var för hifiintresset.

Om man tittar på hur mycket diskutterande det är om HiFi jämfört med Musik här på faktiskt så tror jag du har rätt.

Jag håller inte alls med. Anledningen till att jag diskuterar HiFI mer än musik är för att det är enligt mig mer givande att prata om.

Personligen så är jag ganska ointresserad att veta vilka skivor eller band som andra änniskor tycker är bra. Faktiskt är det så att hela idén med att diskutera subjektiva ting på nätet finner jag ganska menlös.
Objektiva ting däremot. Specifikt dem som rör teknik och fysik är intressanta för att man lär sig alltid något nytt.

Jag blev primärt medlem på detta forum för att lära mig nya saker. Inte för att sitta och småprata om olika skivor. Även om jag ibland kan tycka att det är skoj att diskutera musik så är det faktiskt så att jag oftast hellre lyssnar på musik än diskuterar det.
Så känner jag iaf.

Det kan säkerligen finnas någon som tycker att HiFi och apparatpulande är viktigare än musik, men jag tvivlar på att någon majoritet skulle känna så.
Apparaterna blir i mina ögon intressanta som en del av musikupplevelsen. På egen hand finns det andra typer av elektronik som är mer fascinerande.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2013-02-04 22:28

Svante!

Att spela musik oftast vinyl hemma är en livstil för mig men också i viss mån för den mera musikkunniga partnern. Så det är den dominerande saken hemma men bara under den mörka årstiden. Men också tystnad och en och annan film. Sist var det "Searching for Sugar man".

Så springa på konserter eller bio är inget för mig. Följer dock lojalt med om så fodras.

Sedan finns det ett visst ljudintresse som är större än apparatintresset. Men apparaten som skall stå framme måste nog se ut som ett "objekt". Annars får det stå i skåpet.

Målet är ju att på sikt få en hyggligt välljudande anläggning enligt den vision som jag har. En nöjesmaskin.

Ikväll några skivor Simon and Garfunkel. Behövde uttrycka viss stillsam sorgsamhet.
https://www.youtube.com/watch?v=BYQaD2CAi9A

Själv så lyssnar jag på en hel del musiktips bara de inte länkar till Spotify. Det räcker för mig med Yotube som är ett fantastiskt fenomen.
Senast redigerad av Kronkan 2013-02-04 22:40, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-02-04 22:33

adzer skrev:Jag håller inte alls med. Anledningen till att jag diskuterar HiFI mer än musik är för att det är enligt mig mer givande att prata om.

Ja, och om inte mer givande så i alla fall enklare att diskuttera, musik kan jag inte uttrycka mig exakt nog om för attge mig in i det.

Däremot är det mycket trevligt att läsa från de av er som kan/vågar... Mycket bra musiktips man fått under åren här (om på irlträffar).
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2013-02-05 08:48

_Fredrik_ skrev:I många fall låter riktigt bra musik sämre på en bra anläggning.

Det är inte min erfarenhet. Däremot kan även
de bästa högtalare, dåligt placerade, sätta fart
på en massa illaljudande saker i ett dåligt rum.
Det är då ofta att betrakta som en sämre
anläggning än bättre hörlurar, bilstereo eller
klockradio! :o

Och att det låter sämre på en sämre anläggning
är inte så konstigt. Kan det inte vara så att du
glömmer rummet när du talar om en "bra
anläggning"?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2013-02-05 09:29

CODY skrev:Tror att det är de som älskar musik mest som vill ha en transparent anläggning så att de ska kunna höra musiken som den är, helt utan färgningar och kunna placera ut mikrofoner och sånt. Andra har lägre krav för att de inte älskar musik lika mycket.
:lol:
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-02-05 21:23

adzer skrev:
Panelguy skrev:
_Fredrik_ skrev:

Jag håller inte alls med. Anledningen till att jag diskuterar HiFI mer än musik är för att det är enligt mig mer givande att prata om.

Personligen så är jag ganska ointresserad att veta vilka skivor eller band som andra änniskor tycker är bra. Faktiskt är det så att hela idén med att diskutera subjektiva ting på nätet finner jag ganska menlös.
Objektiva ting däremot. Specifikt dem som rör teknik och fysik är intressanta för att man lär sig alltid något nytt.

Jag blev primärt medlem på detta forum för att lära mig nya saker. Inte för att sitta och småprata om olika skivor. Även om jag ibland kan tycka att det är skoj att diskutera musik så är det faktiskt så att jag oftast hellre lyssnar på musik än diskuterar det.
Så känner jag iaf.

Man kan väl lära sig saker om musik också? Som vad vissa låtar egentligen handlar om (mycket berikande för lyssnandet), musikteori, vad viss musik har för ursprung (också berikande), osv.

Att "diskutera musik" behöver inte innebära att andra dissekerar exakt vad du känner inför viss musik, men det vore trots allt intressant att få känsslomässig feedback på skivtips man ger eller bara roligt att höra andras reaktioner öht.

Man behöver inte vara kunnig för att skriva spontant om musik, och man behöver inte nå nån konsensus (tack gode gud för det) utan musik kan vara ett sätt att utbyta tankar som är svåra att formulera.

Och som _Fredrik_ var inne på, med ett starkt musikintresse/behov så har jag svårt att förstå att knappt ens går att få ett litet "skitbra!" ur så många av de som gladeligen skriver spaltmeter om teknik.

Man skulle precis lika gärna kunna säga tvärtom, dumt nog, att teknik och objektiva saker inte är nåt att diskutera, det som är sant är sant och helt odiskutabelt sant :D

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-02-05 21:35

phloam skrev:Man kan väl lära sig saker om musik också? Som vad vissa låtar egentligen handlar om (mycket berikande för lyssnandet), musikteori, vad viss musik har för ursprung (också berikande), osv.

Att "diskutera musik" behöver inte innebära att andra dissekerar exakt vad du känner inför viss musik, men det vore trots allt intressant att få känsslomässig feedback på skivtips man ger eller bara roligt att höra andras reaktioner öht.

Man behöver inte vara kunnig för att skriva spontant om musik, och man behöver inte nå nån konsensus (tack gode gud för det) utan musik kan vara ett sätt att utbyta tankar som är svåra att formulera.

Och som _Fredrik_ var inne på, med ett starkt musikintresse/behov så har jag svårt att förstå att knappt ens går att få ett litet "skitbra!" ur så många av de som gladeligen skriver spaltmeter om teknik.

Man skulle precis lika gärna kunna säga tvärtom, dumt nog, att teknik och objektiva saker inte är nåt att diskutera, det som är sant är sant och helt odiskutabelt sant :D

Jag håller med dig i teorin, men min erfarenhet är att i princip alla trådar som handlar om subjektiva ting, och framförallt sådant som framkallar mycket känslor såsom musik, spårar ur tämligen snabbt.

Att diskutera vad "låten handlar om" är ju lika mycket en tolkning som om låten är bra. Nej jag undviker helst att diskutera subjektiva ting.
Vill jag veta bakgrunden eller inspirationen till en låt så googlar jag först och främst.

Personligen så har jag inte ork eller lust att få mina subjektiva åsikter ifrågassata eller att läsa om andra som försöker förmedla sina subjektiva åsikter som objektiv fakta. Därför undviker jag den typen av trådar i den mån jag kan.

Förslag på musik och filmer är dock en helt annan sak, men det är inte mycket till "diskusion" sas.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-02-05 21:46

Men, fakta kan man väl knappast diskutera?
Vilket uppenbarligen inte utesluter att just dylika diskussioner florerar friskt...

Däremot kanske man kan diskutera vad som bör vara fakta.

Fakta är ju fakta helt OBEROENDE av om någon i hela världen vet hur det ligger till.

Men, nu filosoferar jag troligtvis iväg, långt bortom vad som intresserar er...
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2013-02-05 22:07

Strmbrg skrev:Fakta är ju fakta helt OBEROENDE av om någon i hela världen vet hur det ligger till.

nedå, bästa inlägget på faktiskt.se :D herr Stmbrg.. mycket väääl förankrat i verkligheten
Senast redigerad av roggaro 2013-02-05 22:09, redigerad totalt 1 gång.
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-05 22:07

Nej jag är inte musiklärare.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2013-02-05 22:13

roggaro skrev:
Strmbrg skrev:Fakta är ju fakta helt OBEROENDE av om någon i hela världen vet hur det ligger till.

nedå, bästa inlägget på faktiskt.se :D herr Stmbrg.. mycket väääl förankrat i verkligheten

det där slog an en sträng kan man säga :idea:

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2013-02-05 22:15

adzer skrev:min erfarenhet är att i princip alla trådar som handlar om subjektiva ting, och framförallt sådant som framkallar mycket känslor såsom musik, spårar ur tämligen snabbt.

jag vet inte hur länge du varit medlem här på faktiskt eller om du är särskilt aktiv. Men jag skulle föreslå att du läser någon av trådarna på Hifi-avdelningen (finns längst upp bland alla avdelningar) som handlar om någon är musikälskare eller föredrar transparent ljud eller liknande, om du är intresserad av att se trådar som spårar ur.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-02-05 22:21

Jag håller helt med phloam när han skriver om att det går alldeles utmärkt att diskutera musik på samma sätt som vi diskuterar teknik! Det har absolut inget med smak att göra!

Ett lysande exempel - som kanske få av oss kan matcha - är Claes analyser av några låtar som publicerats i MoLT. Jag läste dem helt fängslad och skulle gärna vilja ha mer kunskaper på området.

Exempel:

Jag är extra intresserad av vad som gör en musiktyp till just den typen. Varför hör man genast att en låt är av Bluegrasstyp eller dansband, för den delen? Vad har elektronika-hits gemensamt nuförtiden? Varför låter Beeth op. 111 så modern? Vad skiljer operettsång från opera-dito? Hur funkar tempererad stämning?

Etc, etc.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Dartman

Inläggav Dartman » 2013-02-05 22:24

Jag spelar biljard rätt regelbundet med en god vän som jag under en lång tid inte hade kontakt med. För kanske tre år sedan stötte vi ihop på en fest (Lkpg Punk & Fight Club's (ska man, eller ska man inte ha en genitivapostrof där (Club är ju engelska, men jag skriver i en svensk kontext)?) första event), och eftersom vi lirade ibland för typ 20 år sedan tänkte vi testa igen. Det som förde oss samman på åttiotalet var något vi hade kvar ännu, märkte vi, nämligen musikintresset. Så, när vi spelade igår talade vi en hel del om Bowies sjuttiotalsproduktion, det faktum att Eels kommer med nytt material just nu, min kamrats egenhändigt tagna svartvita foton av Costello och Siouxie Sioux (Folkets Park Lkpg, runt -80) och dessutom bestämde vi oss för att se Rival Sons nu i mars.

Om jag är en musikälskare?

Gissa...

/Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-02-05 22:50

CODY skrev:
adzer skrev:min erfarenhet är att i princip alla trådar som handlar om subjektiva ting, och framförallt sådant som framkallar mycket känslor såsom musik, spårar ur tämligen snabbt.

jag vet inte hur länge du varit medlem här på faktiskt eller om du är särskilt aktiv. Men jag skulle föreslå att du läser någon av trådarna på Hifi-avdelningen (finns längst upp bland alla avdelningar) som handlar om någon är musikälskare eller föredrar transparent ljud eller liknande, om du är intresserad av att se trådar som spårar ur.

Jag är INTE intresserad av trådar som spårar ur.

PS. Hur länge jag vart medlem och hur många och ofta inlägg jag skriver står på min profil.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2013-02-05 22:52

adzer skrev:Jag är INTE intresserad av trådar som spårar ur.

Lite lustigt för du brukar ju vara rätt akriv i de trådarna.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-02-05 23:53

adzer skrev:Hur länge jag vart medlem och hur många och ofta inlägg jag skriver står på min profil.

Vad är ett oft inlägg? 8O
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-02-06 00:55

adzer, tycker du dessa trådar spårat ur?

All things The Smiths, 5 sid
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=45950

Covers som är bättre än originalet, 11 sid
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=18042

Kajal & Frisyrgele - synth 7 sid
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=36587

Fredagsmusik 5 sid
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=26368

En bortglömd skivhög 17 sid
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=29842

New Order 7 sid
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=34245

Snarare är det väl så att det dyker upp massor av bra musiktrådar som dör sotdöden av nån konstig anledning.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-02-06 01:22

bensnake skrev:
adzer skrev:Hur länge jag vart medlem och hur många och ofta inlägg jag skriver står på min profil.

softa? :)

godnatt till CODY, en välborstad pickupnål är bästa huvudkudden men det visste du nog redan :D

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-02-06 01:41

PerStromgren skrev:
Ett lysande exempel - som kanske få av oss kan matcha - är Claes analyser av några låtar som publicerats i MoLT. Jag läste dem helt fängslad och skulle gärna vilja ha mer kunskaper på området.

Exempel:

Jag är extra intresserad av vad som gör en musiktyp till just den typen. Varför hör man genast att en låt är av Bluegrasstyp eller dansband, för den delen? Vad har elektronika-hits gemensamt nuförtiden? Varför låter Beeth op. 111 så modern? Vad skiljer operettsång från opera-dito? Hur funkar tempererad stämning?

Etc, etc.

Japp det finns hur mycket som helst, och personliga kommentarer gör det hela mycket roligare :) Bra trådämnen där förresten :D

Sen vill jag säga att det där pratet om objektivt vs subjektivt är ett påhitt som bara fungerar som bromskloss för musikprat, det är väl bara att säga vad man känner för, precis som i andra forumavdelningar..!

Jag skiter ärligt talat i om någons skivrecension eller musikprat är objektivt sant eller personligt subjektivt, det är alltid roligt att läsa vad andra tycker och tänker om musik :)

Ni som är dessa tysta musikälskare, läser ni inte heller musiktidningar eller musikrecensioner av samma skäl? Sånt finns väl t.o.m. i MoLT, uppskattas inte det?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-02-06 10:48

Objektivisten skrev:
adzer skrev:Jag är INTE intresserad av trådar som spårar ur.

Lite lustigt för du brukar ju vara rätt akriv i de trådarna.

Må så vara. Är det ett ämne jag är intresserad av så, men jag är inte intresserad av trådar som spårar ur för det.
Den biten överlåter ju till andra.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2013-02-06 10:57, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-02-06 10:49

bensnake skrev:

Jag tror tom du förstår vad jag menar med ovanstående. Jag hade hög feber igår därför blev meningsuppbyggnaden lite konstig.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-02-06 10:56

phloam skrev:adzer, tycker du dessa trådar spårat ur?

Nej tycker jag inte, men att du hittat 6st trådar som inte spårat ut är ju i sig inget bevis för något.
Jag vet dessutom att jag skrivit i iaf någon av dem.

Alltså saken är den att jag är inte speciellt intresserad subjetiva åsikter. Musik lyssnar jag på. Jag har inget behov att av diskutera musik utan jag vill lyssna.

Varför det är så beror på flertalet anledningar. Först och främst så har jag en väldigt udda musiksmak och faktiskt har jag inget behov av att diskutera den. Jag vet redan om fler bra band än vad hinner lyssna på.

Teknik är skoj att diskutera för att jag kan lära mig något. Musik vill jag helst bara lyssna på.
Det betyder INTE på något sätt att jag är mer intresserad av tekniken bara att jag helst av allt lyssnar på musik.

Hur ni känner är upp till er. Jag känner inte att jag skall behöver försvara mina åsikter i detta ämnet.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-02-06 13:14

adzer skrev:
phloam skrev:adzer, tycker du dessa trådar spårat ur?

Nej tycker jag inte, men att du hittat 6st trådar som inte spårat ut är ju i sig inget bevis för något.

Ok, eftersom du sade att det brukar spåra ur så får du gärna försöka hitta 6 trådar som spårat ur av subjektiva skäl då istället :) ;)

Sen behöver du inte försvara dina personliga åsikter, men eftersom du genom att beskriva en hållning indirekt/ofrivilligt gör dig till talesman för alla som inte skriver av liknande skäl, så får du se mina kommentarer som ett bemötande av det (inte dina personliga skäl) :)

Jag tycker det är trist att så många musiktrådar knappt får ett enda reply ibland, men när det gäller t.ex. generellt om hifi är det ingen hejd på det subjektiva tyckandet och de spontana inläggen.

Det stämmer i mina ögon inte överens med det påstått enorma musikintresse som går före all teknik i hela världen... eller har jag missuppfattat nåt? :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-02-06 13:58

phloam skrev:Ok, eftersom du sade att det brukar spåra ur så får du gärna försöka hitta 6 trådar som spårat ur av subjektiva skäl då istället :) ;)

Sen behöver du inte försvara dina personliga åsikter, men eftersom du genom att beskriva en hållning indirekt/ofrivilligt gör dig till talesman för alla som inte skriver av liknande skäl, så får du se mina kommentarer som ett bemötande av det (inte dina personliga skäl) :)

Jag tycker det är trist att så många musiktrådar knappt får ett enda reply ibland, men när det gäller t.ex. generellt om hifi är det ingen hejd på det subjektiva tyckandet och de spontana inläggen.

Det stämmer i mina ögon inte överens med det påstått enorma musikintresse som går före all teknik i hela världen... eller har jag missuppfattat nåt? :)

Hehe touché ;)

Kan vara så att musiktrådar på detta forum har klarat sig ganska bra från detta. Faktiskt är ju inte det första musikrelaterade forumet jag vart medlem på så min syn på det hela behöver inte stämmer med hur faktiskt faktiskt är.
Som jag ser det är faktiskt ett HiFi forum med vad som känns som fler konstruktörer än musiker(vilket säkerligen inte är fallet). När jag velat diskutera musik har jag gjort det på forum specifikt för musiker.

Jag varken kan eller vill tala för någon annan. Jag kan endast förklara varför jag inte skriver så mycket i musikdelen.

Att du tycker det är trist kan jag absolut förstå.

Ja alltså som jag redan skrivit så kan ditt intresse för att lyssna på musik ha noll och inget att göra med ditt intresse att diskutera musik.
Det är två vitt skilda saker imo där den ena tar en mycket större plats i mitt liv än den andra.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2013-02-06 15:00

Inte alls. Musik är oftast rätt trist.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2013-02-06 17:34

steveo1234 skrev:Inte alls. Musik är oftast rätt trist.
:D
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2013-02-06 22:59

men har man en relation till musikstycket kan det väl sällan bli trist och har man ingen, så kan man ju 'läsa på' och skapa sin egen 'bild' av nämnda unikum :)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi