adzer skrev:Panelguy skrev:_Fredrik_ skrev:
Jag tror att typ 90% av de mest aktiva här på forumet skulle dra ner rejält på sitt musiklyssnande om det inte var för hifiintresset.
Om man tittar på hur mycket diskutterande det är om HiFi jämfört med Musik här på faktiskt så tror jag du har rätt.
Jag håller inte alls med. Anledningen till att jag diskuterar HiFI mer än musik är för att det är enligt mig mer givande att prata om.
Personligen så är jag ganska ointresserad att veta vilka skivor eller band som andra änniskor tycker är bra. Faktiskt är det så att hela idén med att diskutera subjektiva ting på nätet finner jag ganska menlös.
Objektiva ting däremot. Specifikt dem som rör teknik och fysik är intressanta för att man lär sig alltid något nytt.
Jag blev primärt medlem på detta forum för att lära mig nya saker. Inte för att sitta och småprata om olika skivor. Även om jag ibland kan tycka att det är skoj att diskutera musik så är det faktiskt så att jag oftast hellre lyssnar på musik än diskuterar det.
Så känner jag iaf.
Man kan väl lära sig saker om musik också? Som vad vissa låtar egentligen handlar om (mycket berikande för lyssnandet), musikteori, vad viss musik har för ursprung (också berikande), osv.
Att "diskutera musik" behöver inte innebära att andra dissekerar exakt vad du känner inför viss musik, men det vore trots allt intressant att få känsslomässig feedback på skivtips man ger eller bara roligt att höra andras reaktioner öht.
Man behöver inte vara kunnig för att skriva spontant om musik, och man behöver inte nå nån konsensus (tack gode gud för det) utan musik kan vara ett sätt att utbyta tankar som är svåra att formulera.
Och som _Fredrik_ var inne på, med ett starkt musikintresse/behov så har jag svårt att förstå att knappt ens går att få ett litet "skitbra!" ur så många av de som gladeligen skriver spaltmeter om teknik.
Man skulle precis lika gärna kunna säga tvärtom, dumt nog, att teknik och objektiva saker inte är nåt att diskutera, det som är sant är sant och helt odiskutabelt sant