Objektivisten skrev:Många verkar dock blanda ihop detta och tro att de gillar det de hör när de egentligen gillar ackuratessen i återgivningen.
+1
Moderator: Redaktörer
Objektivisten skrev:Många verkar dock blanda ihop detta och tro att de gillar det de hör när de egentligen gillar ackuratessen i återgivningen.
Objektivisten skrev:IngOehman skrev: Vissa tycker att återgivningen är bra om de gillar det de hör, medan andra tycker att en bra återgivning är en där återgivningen har hög grad av ackuratess, det vill säga att ljudet ges åter, med stor likhet med hur det var.
Många verkar dock blanda ihop detta och tro att de gillar det de hör när de egentligen gillar ackuratessen i återgivningen.
IngOehman skrev:Vänligen fixa citatet. Jag vill inte stå som upphovsman för något sådant.
NiklasF skrev:IngOehman skrev:medan andra tycker att en bra återgivning är en där återgivningen har
hög grad av ackuratess, det vill säga att ljudet ges åter, med stor likhet med
hur det var.
Vh, iö
Fast det där vet man ju inte om man inte var med när det spelades in, så det är bara åter till gissandet igen.
bensnake skrev:IngOehman skrev:Vänligen fixa citatet. Jag vill inte stå som upphovsman för något sådant.
Nä, det vore ju inte så lämpligt...
Fixat, hur som haver.
Fredrik Reinfeldt skrev:Vi vill återinföra fastighetsskatten och avskaffa karensdagen vid sjukfrånvaro
Birger skrev:Ljud uppstår och bara är. Vem är jag att bedöma om det är bra eller dåligt??
Objektivisten skrev:Ibland kanske man inte är helt säker på om man tycker det är bra eller dåligt ljud. Jag brukar gilla sånt ljud bäst, när det inte är riktigt bra men balanserar lite på gränsen. Tycker det är bättre än riktigt bra ljud. Riktigt bra ljud tycker jag låter dåligt ibland.
IngOehman skrev:phloam skrev:Ljud behöver inte vara korrekta för att jag ska gilla dem.
Definiera vad du menar med "korrekta ljud".
PappaBas skrev:Frågan är felställd:
Gillar jag det så är det bra ljud.
Var väl inte så svårt?
IngOehman skrev:Så när du skriver korrekta ljud så menar du ursprungstrogna (god åter-
givning alltså). Tack för tydligt, eller i varje fall desciffrerbart, svar!
Och när KXII skriver bra ljud som vet vi fortfarande inte om han talar om
hur han förmodar återgivningen är (varför annars tala om bra ljud i form
av förskräckliga saxofoner som får honom att vilja riva av sig öronen och
trycka in dem i hörselgångarna?), eller om han talar om sin upplevelse av
det som kommer ut ur anläggningen just då*.
IngOehman skrev:Men han skrev att ljud Birger intuitivt gillar är bra och ljud han inte gillar
är dåligt. Av olika skäl föredrar jag Birgers egen berättelse. Tycker att det
visar på stor insikt att förstå att braighet inte är något som kan bedömas
på ett objektivt sätt hos ljud. Ingen människa kan besvara den där frågan
om huruvida ett ljud som sådant har någon absolut kvalitet.
E skrev:Inte helt lätt att svara på huruvida man gillar
ljud eller inte, om de inte är återgivna med hög
fidelitet.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 41 gäster