Transparenssträvan och ägande av Inohögtalare - hur vanligt?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Mitt förhållande till transparens och Inohögtalare är följande:

Jag har fundamental transparenssträvan och äger/tänker äga Inohögtalare
15
17%
Jag har fundamental transparenssträvan och äger/tänker äga högtalare av annat märke
14
16%
Jag har valt en annan väg än den fundamentalt transparenta och äger/tänker äga Inohögtalare
21
23%
Jag har valt en annan väg än den fundamentalt transparenta och äger högtalare av annat märke
40
44%

Antal röster : 90

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-02-12 15:55

phloam skrev:Ärligt talat - jag har hellre en musikanläggning som färgar lite men gör mig glad än en som är nästan transparent men gör mig nervös

Fast du likställer transparent med att det är jobbigt på något vis, så behöver det ju inte vara. Jag likställer det mera med att man hoppar över ett steg och kommer närmare det som finns på inspelningen. Är inspelningen kass blir det möjligen mera tydligt att den är dålig men musiken i sig blir knappast sämre eller bättre. Det finns möjligen en koppling till musikvalet och en önskan om viss skönfärgning. Är färgningen alltför uppenbar tycker jag anläggningen blir mindre universal.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-02-12 15:59

RogerGustavsson skrev:Fast du likställer transparent med att det är jobbigt på något vis, så behöver det ju inte vara.

Absolut inte, jag talar bara om egna personliga preferenser :)

Användarvisningsbild
bensnake

Re: Transparenssträvan och ägande av Inohögtalare - hur vanl

Inläggav bensnake » 2013-02-12 16:31

RogerGustavsson skrev:Läs gärna någon av testerna i de stora internationella audiotidskrifterna.

Nu tänkte jag iofs inte på hur skribenterna/journalisterna i internationell hifi-press ser på/uttrycker saken, vilket väl inte skiljer sig i någon större utsträckning jämfört med svensk motsvarighet. Vad jag avsåg var i stället den internationella motsvarigheten (om en sådan finns?) till transparensivrarna i detta (och i någon mån vissa andra) forum.
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2013-02-12 16:41

Flint skrev:Jag äger inga av Ingvars hobbybyggen kallade ino och är definitivt inte anhängare eller intresserad eller imponerad av hans reklamkanpanj runt inbillad sk. transparens.

Mr Predictable is back on"! 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-02-12 16:44

Morello skrev:Mr Predictable is back on"! 8)

*Host, host*... :wink:
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-02-12 16:44

Morello skrev:
Flint skrev:Jag äger inga av Ingvars hobbybyggen kallade ino och är definitivt inte anhängare eller intresserad eller imponerad av hans reklamkanpanj runt inbillad sk. transparens.

Mr Predictable is back on"! 8)

Enbart av omtanke. Tänkte att du kanske ville ha lite sällskap och nån att snacka med. :roll:

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-02-12 16:45

För 6 år sedan skrev jag så här:

Jag kan förstå LTS testmetod där man strävar efter neutral färgning och man har hittat en metod som man tror bäst kan användas för att hitta denna typ av apparatur, det är inte det jag vill diskutera här utan:

Hifitidskrifter som jag inte riktigt förstår vad dom letar efter eller hur.

Som jag förstått så har dom en anläggning som dom tycker målar upp en fin tavla, kablarna lägger till lite gult, slutstegen lite blått osv. och till slut har man en vacker mångfärgad helhet som man tycker låter väldigt bra och så använder man den som referens.
Om man då testar en kabel som inte tillför något gult så ser helhetsbilden allt för blå ut och man beskriver då kabeln som att den färgar blått. Medans det kanske i själva verket kan vara vilken komponent som helst i kedjan som färgar och referens kabeln fungerande som kompensation.

Följaktligen, hur kan man bedöma något när man inte har en neutral referensram att utgå ifrån?

Jag betvivlar alltså inte att man hör skillnader eller att vissa komponenter får helheten att låta subjektivt bättre, men hur vet man vad som påverkar vad, när man inte har någon stabil grund att stå på.

Man blir ju helt utelämnad som konsument att helt ensam försöka måla upp sin egen tavla med färger och blint testa sig fram, eftersom dom bedömningar som görs i tidskrifterna bara gäller för den testpersonens anläggning i hans rum och varför isf. köper man tidningen i fråga?
Lösningen på problemet tyckte de flesta var att istället jämföra mot en inre referens. Så det du kallar transparentsträvan, skulle jag nog istället kalla jakt för att komma så nära sitt ideal/inre referens som möjligt.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-02-12 16:46

bensnake skrev:
Morello skrev:Mr Predictable is back on"! 8)

*Host, host*... :wink:

Det verkar som om han menade mig, :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-02-12 16:50

Alexi skrev:För 6 år sedan skrev jag så här:

Jag kan förstå LTS testmetod där man strävar efter neutral färgning och man har hittat en metod som man tror bäst kan användas för att hitta denna typ av apparatur, det är inte det jag vill diskutera här utan:

Som jag förstått så har dom en anläggning som dom tycker målar upp en fin tavla, kablarna lägger till lite gult, slutstegen lite blått osv. och till slut har man en vacker mångfärgad helhet som man tycker låter väldigt bra och så använder man den som referens.
Om man då testar en kabel som inte tillför något gult så ser helhetsbilden allt för blå ut och man beskriver då kabeln som att den färgar blått. Medans det kanske i själva verket kan vara vilken komponent som helst i kedjan som färgar och referens kabeln fungerande som kompensation.

Följaktligen, hur kan man bedöma något när man inte har en neutral referensram att utgå ifrån?

Jag betvivlar alltså inte att man hör skillnader eller att vissa komponenter får helheten att låta subjektivt bättre, men hur vet man vad som påverkar vad, när man inte har någon stabil grund att stå på.

Man blir ju helt utelämnad som konsument att helt ensam försöka måla upp sin egen tavla med färger och blint testa sig fram, eftersom dom bedömningar som görs i tidskrifterna bara gäller för den testpersonens anläggning i hans rum och varför isf. köper man tidningen i fråga?
Lösningen på problemet tyckte de flesta var att istället jämföra mot en inre referens. Så det du kallar transparentsträvan, skulle jag nog istället kalla jakt för att komma så nära sitt ideal/inre referens som möjligt.

Varför då göra f/e-testet över huvud taget? Då räcker det ju med att bara lyssna och tycka.

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2013-02-12 16:51

petersteindl skrev:Problematiken kan förenklas genom att helt enkelt sätta området kring lyssnaren som en slags loge som alltid finns med oavsett inspelning eftersom det är miljön man har hemma i lyssningsrummet. Detta ser jag inte som en transparens gentemot fonogrammet. Det innebär nämligen en färgning av fonogrammet som ger en sameness. (Till skillnad från lochness är sameness norrländska monster med en massa renar.) :)

Men innebär inte akustikreglering att man försöker ta bort rummet så att det inte inverkar destruktivt på inspelningen. Det var iallafall poängen med mitt utbygge hemma :)

Jag tycker inte att mitt rum sätter någon signatur på de inspelningar som jag lyssnar på, det är snarare tvärtom, är det basfattigt så låter det basfattigt, stort, brett, fett, tunnt osv. När jag hade mina hifiprylar i det akustiskt obehandlade vardagsrummet, så var det betydligt svårare att särskilja inspelningsfenomen.

Vh Christer
" Det är valfritt, som i vättern"

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-02-12 16:58

Flint skrev:Det verkar som om han menade mig, :)

Det förstod jag. Mina *host* åsyftade det han anklagade dig för... :wink:

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-02-12 16:59

Alexi skrev:Så det du kallar transparentsträvan, skulle jag nog istället kalla jakt för att komma så nära sitt ideal/inre referens som möjligt

Där tror jag att du har fel. Min definition är mycket tydlig och flera har klickat i dessa svarsalternativ, förmodligen utifrån givna definition.

Men jag kan ju ha fel. :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-02-12 17:02

bensnake skrev:

Det förstod jag i min tur men vad står din hostattack för i klartext? :wink:

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-02-12 17:03

Flint skrev:Varför då göra f/e-testet över huvud taget? Då räcker det ju med att bara lyssna och tycka.
För att kunna jämföra produkter objektivt? Tror du missade 80% av vad jag skrev... :roll: Det var ju värdet av endast subjektivt proffstyckande jag ifrågasatte i mitt inlägg.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-02-12 17:05

Baserat på röstningsdata hittils.... c:a 50/50 om man är transparensintresserad när man har (eller vill ha Ino) så uppenbarligen har de företräden som passar mer än en grupp.

Däremot är Ino högst överrepresenterat bland de som är transparensintresserade... man får ju hålla koll på att det andra alternativet betyder "alla andra märken" så 50/50 i den röstningen betyder ju en tung övervikt för Ino. Sålunda är Ino också markant överrepresenterad i icke-transparens delen, fast något mindre så.

( Rent statistiskt betyder det ändå ingenting då materialet är alldeles för litet )
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-02-12 17:05

Alexi skrev:
Flint skrev:Varför då göra f/e-testet över huvud taget? Då räcker det ju med att bara lyssna och tycka.
För att kunna jämföra produkter objektivt? Tror du missade 80% av vad jag skrev... :roll: Det var ju värdet av endast subjektivt proffstyckande jag ifrågasatte i mitt inlägg.

Vad är det för fel på subjektivt proffstyckande? Syftar du till att den skulle vara reklamfinansierad?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2013-02-12 17:09

phloam skrev:Ärligt talat - jag har hellre en musikanläggning som färgar lite men gör mig glad än en som är nästan transparent men gör mig nervös

Glad vill man ju vara, jag har hellre en musikanläggning som är nästan transparent och gör mig glad, än en som färgar lite och gör mig nervös. :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2013-02-12 17:12

Jag tror att jag nått mitt mål och behöver knappast Ino högtalare.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-02-12 17:14

Flint skrev:
Alexi skrev:

Vad är det för fel på subjektivt proffstyckande? Syftar du till att den skulle vara reklamfinansierad?
Ja det var lixom det hela min text jag citerade handlade om... :roll:

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2013-02-12 17:17

Det är väl just det man gör vid ett f/e-test?
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-02-12 17:24

phon skrev:

Det är väl just det man gör vid ett f/e-test?

Är du säker på att du har förstått testet?

Användarvisningsbild
Panelguy

Re: Transparenssträvan och ägande av Inohögtalare - hur vanl

Inläggav Panelguy » 2013-02-12 17:27

bensnake skrev:- Om utanför Sverige/Skandinavien; vilka högtalare är det som gäller? Finns det något märke/modell som anses vedertaget/-n inom denna hypotetiskt förekommande "falang"?

- Om vi nu åtminstone litet grand också ska avhandla apparater; vad är det för märken/modeller som används av internationella transparensivrare? Är det NAD 208, Rotel 1090, Bryston eller varför inte Morellos makalösa manick som får dem att gå i spinn, liksom bland ivrarna här eller finns det andra alternativ? Och på vilka grunder väljs dessa, när de inte F/E-lyssnas? Får LTS många telefonsamtal och/eller mail från entusiastiska japaner, jänkare, tyskar och engelsmän med nyfikna frågor eller hur fan går urvalsprocessen till?

När det gäller transparenta förstärkare så är det oftast Spectral och Soulution som brukar nämnas men på vilka grunder de utnämns till att vara transparenta vet jag inte. Har inte läst om några F/E lyssningar utanför faktiskt.
Tror inte någon speciell högtalartillverkare generellt anses ha ett transparent ljud vilket kanske visar att det som gäller är "lyssna och tyck" om vad som låter mest realistiskt för just dig.

Zzombie skrev:Hur vet man att det är transparent?
Gladpack är transparent.

IngOehman skrev:
hifikg skrev:Hur vet man att man uppnått fullständig transparens? Kan man alls göra det?

Båda frågor besvaras nog bäst med en hänvisning till den första vetenskapliga
tesen. Det vet man inte, för det kan man inte veta.

Vad man kan veta är ungefär hur långt man kommit och hur långt det är kvar
till det troligen onåbara. Man kan få ett bra grepp om ett systems fel och hur
mycket de hindrar närheten till musiken.

Och det räcker väl för att man skall kunna avgöra om man tycker det räcker?
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-02-12 17:42

Flint skrev:
bensnake skrev:

Det förstod jag i min tur men vad står din hostattack för i klartext? :wink:

Look who's talking, typ. :D

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-02-12 18:06

Flint skrev:
Alexi skrev:För 6 år sedan skrev jag så här:

Varför då göra f/e-testet över huvud taget? Då räcker det ju med att bara lyssna och tycka.
Kort minne? :D :D :D
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-02-12 18:17

MagnusÖstberg
Jag orkar inte ett varv till. Du vann, säger vi. :)

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2013-02-12 18:31

Woho Magnus. Öppna champagnen!
:)
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-02-12 18:31

Flint skrev:MagnusÖstberg
Jag orkar inte ett varv till. Du vann, säger vi. :)

Puh!

Jag lovar att du hade vunnit den utmattningstaktiken ;)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-02-12 18:34

steveo1234 skrev:Woho Magnus. Öppna champagnen!
:)

Den har E druckit ur, i smyg. 8O

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2013-02-12 18:39

steveo1234 skrev:Har ino-högtalare och bryr mig inte om transparens av den enkla anledningen att jag inte tycker att skivan är en relevant representation av ursprungshändelsen.
Jag föredrar att det låter rätt. I mina öron.

Jag har valt annat än Ino, men håller med om dina kloka ord trots det :) .
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-02-12 18:44

Nattlorden skrev:Baserat på röstningsdata hittils.... c:a 50/50 om man är transparensintresserad när man har (eller vill ha Ino) så uppenbarligen har de företräden som passar mer än en grupp.

Däremot är Ino högst överrepresenterat bland de som är transparensintresserade... man får ju hålla koll på att det andra alternativet betyder "alla andra märken" så 50/50 i den röstningen betyder ju en tung övervikt för Ino. Sålunda är Ino också markant överrepresenterad i icke-transparens delen, fast något mindre så.

( Rent statistiskt betyder det ändå ingenting då materialet är alldeles för litet )

Tolkat med transparens- och Inoögon... :wink:

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi