Moderator: Redaktörer
tvett skrev:Jag förstår nog inte frågan. Såhär tolkar jag det:
1. En självklarhet.
2. En travesti på en enskild användare på forumet.
Att fråga som huruvida Objektivisten är vid sina sinnens fulla bruk är en fråga, men kan även tolkas som ett budskap i Fox News-anda. Så vad är budskapet i trådfrågan?
IngOehman skrev:Jo visst, men allting som blir behöver ju inte vara skapat med avsikt
tvett skrev:bensnake, därav den otroliga byteskarusell somliga fastnar i.
Andersh74 skrev:Jag gör egen musik, då måste jag väl ändå svara ja på frågan? Men måste jag svara nej då jag faktiskt köpt mina instrument jag spelar på?
/A
Flint skrev:tvett skrev:bensnake, därav den otroliga byteskarusell somliga fastnar i.
Att byta prylar är ju minst halva behållningen. Att fastna med samma prylar år efter år är varken bra för det egna välbefinnandet eller för nationelekonomin. Hur tänker du egentligen?
tvett skrev:Flint skrev:tvett skrev:bensnake, därav den otroliga byteskarusell somliga fastnar i.
Att byta prylar är ju minst halva behållningen. Att fastna med samma prylar år efter år är varken bra för det egna välbefinnandet eller för nationelekonomin. Hur tänker du egentligen?
Jag sitter hellre nöjd en längre tid, än att inte sitta nöjd någon gång. Vi måste se till frekvensen. Men visst är det trevligt när man byter upp sig. Nu ska jag åka och shoppa apparat.
tvett skrev:bensnake, därav den otroliga byteskarusell somliga fastnar i.
bensnake skrev:tvett skrev:bensnake, därav den otroliga byteskarusell somliga fastnar i.
Precis. Auktoritetstro är förkastligt då det handlar om musiklyssning.
KarlXII skrev:I själva verket tycks jag byta och uppgradera mindre än många andra som förespråkar motsatsen. Märklig värld vi lever i.
tvett skrev:bensnake skrev:tvett skrev:bensnake, därav den otroliga byteskarusell somliga fastnar i.
Hur menar du? Att folk lyssnar på säljsnacket pga att säljarna borde veta?
bensnake skrev:tvett skrev:bensnake skrev:tvett skrev:bensnake, därav den otroliga byteskarusell somliga fastnar i.
Hur menar du? Att folk lyssnar på säljsnacket pga att säljarna borde veta?
Det finns det säkert de som gör (Gud hjälpe dem...).
Nej, jag menar inte säljare.
Jag fick lära mig tidigt att det var låg TDH, hög SPL, djupbasförmåga och många watt som gällde. Alla som "begrep hur det förhöll sig med sakernas natur" förespråkade detta och jag som musiker, musikintresserad och med ett nyvunnet intresse för hifi, lyssnade givetvis förvetet.
Som det har kostat mig pekuniärt!
När jag för drygt 20 år sedan klev in på Veteran Hifi och fick lyssna på ett par triodmonoblock signerade Perka, förstod jag vad jag missat. Där och då föll bitarna på plats.
Men jag ångrar inget. Det faktum att jag gjort resan, och även på senare tid givits möjlighet att lyssna till högkvalitativa "transparenta" system i goda rum utan att ändra uppfattning, gör att jag vet vad som är rätt för mig.
tvett skrev:bensnake, du menar att objektiva mått inte kunde skapa det du sökte subjektivt?
tvett skrev:bensnake, du menar att objektiva mått inte kunde skapa det du sökte subjektivt?
Strmbrg skrev:Jag har nog vetat vad jag vill under många år, men inte kommit på hur jag skall ta mig dit.
Hur "popmusik" har låtit i min anläggning har jag inte funderat så mycket på. På den tiden jag mest spisade "pop" var det väl mest bara ett fokus på hur basen lät, eller snarare hur mycket "thumph" det var i basexcesserna.
Kanske att jag emellanåt funderade på hur "s-ljud" lät också, men basen var det viktiga för mig, och det som jag höll på och krånglade med.
När jag började spisa "klassiskt" och "jazz" så började jag istället fundera över varför det inte lät verklighetstroget.
Eller trovärdigt kanske är ett bättre ord.
Inte förrän jag fick hem mina nuvarande högtalare har jag slutat att fundera på detta.
Flint skrev:tvett skrev:bensnake, du menar att objektiva mått inte kunde skapa det du sökte subjektivt?
Hur fan vet man att det man hör i en hifidemo vilken som helst är objektivt riktig mot en fiktiv referens? Det man hör tolkas ju hela tiden subjektivt.
tvett skrev:Flint skrev:tvett skrev:bensnake, du menar att objektiva mått inte kunde skapa det du sökte subjektivt?
Hur fan vet man att det man hör i en hifidemo vilken som helst är objektivt riktig mot en fiktiv referens? Det man hör tolkas ju hela tiden subjektivt.
Hifidemo, fiktiv referens?? Vi pratar TDH, SPL, -3dB och watt här, tämligen objektiva mått, oviktiga för att erhålla subjektiva preferenser kanske, men objektiva likväl.
Panelguy skrev:Strmbrg skrev:...
Hur "popmusik" har låtit i min anläggning har jag inte funderat så mycket på. På den tiden jag mest spisade "pop" var det väl mest bara ett fokus på hur basen lät, eller snarare hur mycket "thumph" det var i basexcesserna.
Kanske att jag emellanåt funderade på hur "s-ljud" lät också, men basen var det viktiga för mig, och det som jag höll på och krånglade med.
...
Inte förrän jag fick hem mina nuvarande högtalare har jag slutat att fundera på detta.
Är det inga popspisare som någon gång invänder "de eju ingen bas ju"?
Själv var jag för länge sedan också mest inriktad på en tjongande bas, som konstant rumlade runt i rummet, och en markerad diskant....därav mitt intresse för de oöverkomligt dyra JBL- burkarna på Söderbergs.
tvett skrev:Flint skrev:tvett skrev:bensnake, du menar att objektiva mått inte kunde skapa det du sökte subjektivt?
Hifidemo, fiktiv referens?? Vi pratar TDH, SPL, -3dB och watt här, tämligen objektiva mått, oviktiga för att erhålla subjektiva preferenser kanske, men objektiva likväl.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 43 gäster