Varje HiFi-entusiast skapar sitt eget ljud?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Varje HiFi-entusiast skapar sitt eget ljud?

Jajamen, så är det!
27
87%
Tänk hårdare, svar nej!
4
13%

Antal röster : 31

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-02-20 14:42

Glöm mitt inlägg, hörni, det var bara dumt.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-02-20 14:49

tvett skrev:Jag förstår nog inte frågan. Såhär tolkar jag det:
1. En självklarhet.
2. En travesti på en enskild användare på forumet.

Att fråga som huruvida Objektivisten är vid sina sinnens fulla bruk är en fråga, men kan även tolkas som ett budskap i Fox News-anda. Så vad är budskapet i trådfrågan?

Starta en egen tråd om det du inte förstår på avdelning "Kommentarer och synpunkter". Och en till tråd om det du ser som deltagarnas "sinnens fulla bruk" tills den förhoppningsvis låses.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-20 15:08

Jag har inte sagt något om "sinnes fulla bruk", enbart använt det som exempel på hur frågor används som påståenden ibland.

Och varför ska jag fråga om denna tråds budskap i "Kommentarer och synpunkter" ? Det vore ju som att anta att det fanns en agenda, inte bara en fråga. Men tack för omtanken Flint.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-02-20 17:14

IngOehman skrev:Jo visst, men allting som blir behöver ju inte vara skapat med avsikt

Nej, förvisso. Men om något bara blir som det blir, kan man ju välja att åtgärda detta ELLER att låta bli (om det som bara blev upplevs som bra). Fortfarande är det ju DU som avgör och alltså skapar ditt eget ljud. Som du vill ha det.
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-20 17:27

bensnake, därav den otroliga byteskarusell somliga fastnar i.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-02-20 17:31

tvett skrev:bensnake, därav den otroliga byteskarusell somliga fastnar i.

Att byta prylar är ju minst halva behållningen. Att fastna med samma prylar år efter år är varken bra för det egna välbefinnandet eller för nationelekonomin. Hur tänker du egentligen?
Senast redigerad av Flint 2013-02-20 17:33, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2013-02-20 17:33

Alla anläggningar har ett "sound", i synnerhet högtalarna. Det är bara att läsa kommentarerna på andra forum från senaste mässan för att förstå att folk har otroligt olika syn (hörsel) på hur det skall låta för att vara "rätt". Så visst har varje HiFi-entusiast sitt eget ljudideal vilket man skapar systemet efter.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-02-20 17:43

Andersh74 skrev:Jag gör egen musik, då måste jag väl ändå svara ja på frågan? Men måste jag svara nej då jag faktiskt köpt mina instrument jag spelar på?

/A

Bra frågor. De illustrerar med önskvärd tydlighet problemet i trådens
frågeställningar - att man inte kan veta vad som det egentligen frågas
om.

Gäller frågans "ljud", ljud eller ljudåtergivning?

Om ljud - handlar det om ljud från personen eller från anläggningen?

Vad menas med "skapa"? Avses avsiktligt skapande, eller all påverkan,
även helt oavsiktlig?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-20 17:46

Flint skrev:

Att byta prylar är ju minst halva behållningen. Att fastna med samma prylar år efter år är varken bra för det egna välbefinnandet eller för nationelekonomin. Hur tänker du egentligen?

Jag sitter hellre nöjd en längre tid, än att inte sitta nöjd någon gång. Vi måste se till frekvensen. Men visst är det trevligt när man byter upp sig. Nu ska jag åka och shoppa apparat.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2013-02-20 17:57

tvett skrev:
Flint skrev:

Jag sitter hellre nöjd en längre tid, än att inte sitta nöjd någon gång. Vi måste se till frekvensen. Men visst är det trevligt när man byter upp sig. Nu ska jag åka och shoppa apparat.

Man tror att man är nöjd ända tills man provar något bättre :wink:
Mitt intryck är att många faktianer går efter vilka apparater som "klarat sig bra" i F/E, köper dessa blint...... och provar sedan inget mer.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-02-20 18:03

Precis. Auktoritetstro är förkastligt då det handlar om musiklyssning.
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-02-20 18:04

Jag byter hellre musik än apparater.

Förstår inte egennyttan med att byta apparater. Att byta något som gått
sönder är en sak, eller att skaffa något nytt för att kunna spela nya format,
eller att bygga ut eller system, eller att migrera en anläggning från t ex var-
dagsrummet till sovrummet och sedan skaffa något nytt och kompetentare
till vardagsrummet.

Men att byta för bytandets skull?

Som sagt - då varierar jag hellre musiken.

Men att JAG inte förstår egennyttan betyder bara att det inte är något för
mig som är ointresserad av apparaterna och relationen till dem. Jag vill bara
att de skall fungera så jag får relatera till musiken, och i själva verket så är
förändringar i anläggningen något som jag inte bara struntar i utan som jag
rent av avskyr. Varje gång jag tvingats byta en apparat har jag ångest för
att jag inte kommer att hitta tillbaka till den återgivningskvalitet jag hade.

Men för den som finner glädje i relationen med apparaterna är förstås hela
situationen en helt annan. Fina gamla apparater kan ibland få mig att förstå
hur man kan känna så. ;)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-02-20 18:14

De flesta börjar inte med en anläggning som helt svarar mot ens behov av kvalitativ återgivning, därav en bytestrappa. Börjar man med att lägga 700:- på en beggad stereostapel, komplett med Toshibahögtalare och dito skivspelare att börja med, har man nog startat en byteskarusell, eller -trappa!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2013-02-20 18:43

Kanske en spiral?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-02-20 18:48

Jag byter både musik OCH apparater.
Dubbelt så kul! Win-win!

Kan man tycka. I själva verket tycks jag byta och uppgradera mindre än många andra som förespråkar motsatsen. Märklig värld vi lever i. :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-20 19:16

bensnake skrev:

Hur menar du? Att folk lyssnar på säljsnacket pga att säljarna borde veta?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-02-20 19:20

KarlXII skrev:I själva verket tycks jag byta och uppgradera mindre än många andra som förespråkar motsatsen. Märklig värld vi lever i. :)

+1

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-02-20 19:34

tvett skrev:
bensnake skrev:

Det finns det säkert de som gör (Gud hjälpe dem...).

Nej, jag menar inte säljare.

Jag fick lära mig tidigt att det var låg TDH, hög SPL, djupbasförmåga och många watt som gällde. Alla som "begrep hur det förhöll sig med sakernas natur" förespråkade detta och jag som musiker, musikintresserad och med ett nyvunnet intresse för hifi, lyssnade givetvis förvetet.

Som det har kostat mig pekuniärt!

När jag för drygt 20 år sedan klev in på Veteran Hifi och fick lyssna på ett par triodmonoblock signerade Perka, förstod jag vad jag missat. Där och då föll bitarna på plats.

Men jag ångrar inget. Det faktum att jag gjort resan, och även på senare tid givits möjlighet att lyssna till högkvalitativa "transparenta" system i goda rum utan att ändra uppfattning, gör att jag vet vad som är rätt för mig.

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2013-02-20 19:50

bensnake skrev:
tvett skrev:
bensnake skrev:

Det finns det säkert de som gör (Gud hjälpe dem...).

Nej, jag menar inte säljare.

Jag fick lära mig tidigt att det var låg TDH, hög SPL, djupbasförmåga och många watt som gällde. Alla som "begrep hur det förhöll sig med sakernas natur" förespråkade detta och jag som musiker, musikintresserad och med ett nyvunnet intresse för hifi, lyssnade givetvis förvetet.

Som det har kostat mig pekuniärt!

När jag för drygt 20 år sedan klev in på Veteran Hifi och fick lyssna på ett par triodmonoblock signerade Perka, förstod jag vad jag missat. Där och då föll bitarna på plats.

Men jag ångrar inget. Det faktum att jag gjort resan, och även på senare tid givits möjlighet att lyssna till högkvalitativa "transparenta" system i goda rum utan att ändra uppfattning, gör att jag vet vad som är rätt för mig.

+ 1 vore förmätet så :P Velcome

Lech :wink:
Senast redigerad av lech 2013-02-20 19:58, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-02-20 19:52

Jag har nog vetat vad jag vill under många år, men inte kommit på hur jag skall ta mig dit.

Hur "popmusik" har låtit i min anläggning har jag inte funderat så mycket på. På den tiden jag mest spisade "pop" var det väl mest bara ett fokus på hur basen lät, eller snarare hur mycket "thumph" det var i basexcesserna.
Kanske att jag emellanåt funderade på hur "s-ljud" lät också, men basen var det viktiga för mig, och det som jag höll på och krånglade med.

När jag började spisa "klassiskt" och "jazz" så började jag istället fundera över varför det inte lät verklighetstroget.
Eller trovärdigt kanske är ett bättre ord.

Inte förrän jag fick hem mina nuvarande högtalare har jag slutat att fundera på detta.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-02-20 19:54

Med tanke på att de flesta av oss inte bor i identiska bostäder så är det väl bra att alla kan forma sitt eget ljud?

:)

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-20 19:56

bensnake, du menar att objektiva mått inte kunde skapa det du sökte subjektivt?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-02-20 20:02

tvett skrev:bensnake, du menar att objektiva mått inte kunde skapa det du sökte subjektivt?

Hur fan vet man att det man hör i en hifidemo vilken som helst är objektivt riktig mot en fiktiv referens? Det man hör tolkas ju hela tiden subjektivt.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-02-20 20:04

tvett skrev:bensnake, du menar att objektiva mått inte kunde skapa det du sökte subjektivt?

Teoritiserande i detta fall intresserar mig inte. Eller, som de säger i Skåne; "Jau skiter pöu det!"

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2013-02-20 20:07

Strmbrg skrev:Jag har nog vetat vad jag vill under många år, men inte kommit på hur jag skall ta mig dit.

Hur "popmusik" har låtit i min anläggning har jag inte funderat så mycket på. På den tiden jag mest spisade "pop" var det väl mest bara ett fokus på hur basen lät, eller snarare hur mycket "thumph" det var i basexcesserna.
Kanske att jag emellanåt funderade på hur "s-ljud" lät också, men basen var det viktiga för mig, och det som jag höll på och krånglade med.

När jag började spisa "klassiskt" och "jazz" så började jag istället fundera över varför det inte lät verklighetstroget.
Eller trovärdigt kanske är ett bättre ord.

Inte förrän jag fick hem mina nuvarande högtalare har jag slutat att fundera på detta.

Är det inga popspisare som någon gång invänder "de eju ingen bas ju"?
Själv var jag för länge sedan också mest inriktad på en tjongande bas, som konstant rumlade runt i rummet, och en markerad diskant....därav mitt intresse för de oöverkomligt dyra JBL- burkarna på Söderbergs.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-20 20:13

Flint skrev:

Hur fan vet man att det man hör i en hifidemo vilken som helst är objektivt riktig mot en fiktiv referens? Det man hör tolkas ju hela tiden subjektivt.

Hifidemo, fiktiv referens?? Vi pratar TDH, SPL, -3dB och watt här, tämligen objektiva mått, oviktiga för att erhålla subjektiva preferenser kanske, men objektiva likväl.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2013-02-20 20:15

KarlXII skrev:Jag byter både musik OCH apparater.
Dubbelt så kul! Win-win!

+1
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-02-20 20:36

tvett skrev:
Flint skrev:

Hifidemo, fiktiv referens?? Vi pratar TDH, SPL, -3dB och watt här, tämligen objektiva mått, oviktiga för att erhålla subjektiva preferenser kanske, men objektiva likväl.

Man vet inte ett sk¤t om hur hög t.ex. anläggningens thd är när man hör den demas. Det enda man vet är hur man upplever det man hör.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-02-20 20:36

Panelguy skrev:
Strmbrg skrev:...

...

Är det inga popspisare som någon gång invänder "de eju ingen bas ju"?
Själv var jag för länge sedan också mest inriktad på en tjongande bas, som konstant rumlade runt i rummet, och en markerad diskant....därav mitt intresse för de oöverkomligt dyra JBL- burkarna på Söderbergs.

Det är sällan som vi har "ljudintresserade" gäster här hemma.
Ibland har vi musikintresserade gäster, men det är inte så ofta det heller.
Det blir alltså inte ofta av att besökare sitter här i ljudrummet.

Men, visst har det väl kommit en och annan kommentar om basen. Nuförtiden bryr jag mig inte det minsta. "Folk" verkar mest lyssna efter "kvantitativ bas", verkar det som. Många är nog inte alls vana vid att lyssna på välartikulerad bas.
Jag vet själv vad jag vill ha, och har det redan.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-02-20 20:37

tvett skrev:
Flint skrev:

Objektiva mått, javisst. Det intressanta är ju emellertid hur man förhåller sig till dem.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi