Samband; Förmåga att flytta luft & upplevd dynamik?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2013-02-24 19:16

MagnusÖstberg skrev:Jag ids inte.

Välj vilken som helst av punkterna Morgan räknar upp. Jag är influensasjuk och orkar inte med sånna där skitspekulationer.

Skitspekulationer? Det var alls inte min mening att försöka vara taskig mot dig, Magnus, bara att försöka fundera på eventuella förklaringar till din (och andras) observation om små/stora membranytor och upplevd dynamik. Surpotta! :)
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-02-24 19:26

Natti
Senast redigerad av MagnusÖstberg 2013-02-24 19:32, redigerad totalt 1 gång.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-24 19:28

MagnusÖstberg skrev:Det är okej Morgan, det är bara att spekulera på. Lägg gärna in brasklappen att du har kunskapsluckor för akustisk impedans.

:?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2013-02-24 19:41

Morgan skrev:

Välj vilken som helst av punkterna Morgan räknar upp. Jag är influensasjuk och orkar inte med sånna där skitspekulationer.

Skitspekulationer? Det var alls inte min mening att försöka vara taskig mot dig, Magnus, bara att försöka fundera på eventuella förklaringar till din (och andras) observation om små/stora membranytor och upplevd dynamik. Surpotta! :)

Jo Morgan! Jag hittar inget i Magnus inlägg nu som ens skulle kunna vara någon förklaring alls. Om inte Morgans inlägg anses räcka så gör då en förklaring till varför så utveckla era egna tankar.

Tycker att du gjort ett reflekterat och intressant inlägg. Själv så undrade jag om det inte var att ett större element totalt sett sprider något mindre. Då skulle jag kunna förstå det. Mitt sista högtalarbyte ledde till sämre upplevd bas vilket jag då tolkade som ökad spridning. Blev bara att göra mera akustiska åtgärder. Det var då jag utvecklade mitt eget system/akustik , fullt ut, så att det spelar ännu lägre än tidigare trots att specen på högtalaren är densamma och förstärkaren är densamma.
Funderingarna kring hur en mindre låda är konstruerad känns ju också relevant. Mindre faktiskt bandbredd i basen torde ju påverka. Den mindre lådan och elementet torde ju rulla av tidigare vilket påverkar hur man uppfattar basen. Detta enbart om det inte finns ett ökat rumstöd där den rullar av. Och om man då jämför med den större konstruktionen så ger ju även här rumstödet ett extra skjuts. Men allt detta skulle ju nte ha med elementets storlek utan snare på hela konstruktionen.

Men ökad dist vet jag inte? Skulle detta påverka den upplevda dynamiken. Kan ju bli tvärtom. Men jag vet ju inte vad för typ av dist som avses. Inte en suck av susning.

I övrigt så kan jag hålla med dina övriga hypoteser.
Själv så påstår jag att jag med två element på 8 tum förmår spela åtminstone ner till 16 Hz. Fast har fortfarande en något för lång efterklang i basområdet. Så det finns lite att jobba på. Men anser inte själv att detta system att tänka och konstruera är det bästa. Jag har ju inte gjort några systematiska jämförelser alls med andra sätt att göra och tänka. Men vill ända vara kritisk mot storleken är allt. Åtminstone när det gäller högtalarelement. Någon måste ju tänka annorlunda om inte världen skall stå stilla.

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2013-02-24 20:00

Magnus: Jag kanske har kunskapsluckor om akustisk impedans. Jag vet inte om jag har det, och ber att få hänvisa till Dunning-Kruger-effekten som förklaring därtill. Jag var ju lite inne på det här med spridningskaraktär, och en del i det jag funderade på, men inte skrev, handlade om tendensen planvågsutbredning respektive böjvågsutbredning.

Jag har skrivit det till dig många gånger förr, mer eller mindre tillspetsat: Jag tycker du bör använda fler ord än du gör - förklara lite mer hur du tänker och resonerar, så att vi som kanske inte begriper så mycket som du gör kan följa med i dina resonemang.

Snälla, kan du inte lägga ut texten om dina tankar kring varför du upplever högtalare med större membranyta vara mer dynamiska än små högtalare vid samma ljudtryck på lyssningsplats? Och särskilt försöka förklara hur akustisk impedans, vågutbredning mm kommer in i din mentala modell av det hela?

Jag är genuint nyfiken och tror du kan vara något väsentligt på spåren. Jag delar nämligen din upplevelse, men saknar förståelse av varför jag upplever som jag gör.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2013-02-24 20:24

Krya på dig! Själv tycker jag det ligger en del allvar i Morgans inlägg.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2013-02-24 22:09

Jag ställer en vänlig fråga till Magnus. Morgan reflekterar kring svaret. Sedan angriper Magnus relativt gränslöst Morgan utan att under hela tiden ge något som kan liknas vid en teori/förklaringsmodell. Slänger tidigare in någon formel utan någon som förklaring av sammanhang eller vilka samband som skall förklaras. Sedan kommer någon och slänger in begreppet akustiskt impedans.
Hämtar en formel från Wikipedia som besrkiver något samband gällande akustisk impedans. Jag behöver inte ens förstå vad tecknen betyder. Det samband som beskrivs är ju förödande enkelt.
Z= P/v = ZS=pD

Så beskrivs ett samband mellan olika faktorer. Ett sådant förhållande kan ju inte beskrivas enklare. Men det kanske finns en mera koplicerad realtion när det gäller högtalarkoner? Tidigare har jag framfört en tes att ett element inte behöver vara större än att det kan lösa uppgiften att leverera tillräckligt med energi till luften. Allstå med hänsyn till en upplevd dynamik. Ett större element har förmågan att spela högre och hålla nivån på lägre frekvenser än ett mindre. Men i den praktiska världen så kommer allt bero på i vilket rum som högtalaren befinner sig i. Alltså hur rum och högtalare fungerar ihop.
Det vore också intressant att få någon länk till en plats där ämnet belystes.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-02-24 22:11

Jag kommer inte beröra ämnet mer. Acceptera det.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-02-25 08:42

Bill50x skrev:Ger mikrofoner med stora membran också mer tryck i musiken?

/ B

Stormembranmikrofoner är mera riktade och har en höjning/puckel i diskanten kring 10 kHz. Det gäller inte minst de som är rundtagande. Det blir lite skillnad på ljud framifrån och från sidan. Musik med tryck är väl i regel närmickad? Typ mick i baskaggen eller hängd framför bas- eller gitarrhögtalaren.

Var igår på konsert med symfoniorkester. Spelades mycket på stortrumma/orkesterbastrumma (den som spelar ner mot 33 Hz) i flera av styckena bl.a. Prokofiev's "Romeo och Julia" och Siblius "Symfoni Nr 1". Dock var det inte speciellt bastungt eftersom hela orkestern ofta ligger i samtidigt. Känns nästan som att många vill överdriva bastrummans effekt vid hemmalyssning.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-02-25 08:49

RogerGustavsson skrev:Var igår på konsert med symfoniorkester. Spelades mycket på stortrumma/orkesterbastrumma (den som spelar ner mot 33 Hz) i flera av styckena bl.a. Prokofiev's "Romeo och Julia" och Siblius "Symfoni Nr 1". Dock var det inte speciellt bastungt eftersom hela orkestern ofta ligger i samtidigt. Känns nästan som att många vill överdriva bastrummans effekt vid hemmalyssning.

Känns som att många inspelningstekniker och producenter vill överdriva bastrummans effekt.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-02-25 09:06

Almen skrev:
RogerGustavsson skrev:Var igår på konsert med symfoniorkester. Spelades mycket på stortrumma/orkesterbastrumma (den som spelar ner mot 33 Hz) i flera av styckena bl.a. Prokofiev's "Romeo och Julia" och Siblius "Symfoni Nr 1". Dock var det inte speciellt bastungt eftersom hela orkestern ofta ligger i samtidigt. Känns nästan som att många vill överdriva bastrummans effekt vid hemmalyssning.

Känns som att många inspelningstekniker och producenter vill överdriva bastrummans effekt.

Kan ju bero på att man vill kompensera för de flestas mindre baskapabla system och lägre ljudnivå.

/ B

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-02-25 09:11

Bill50x skrev:
Almen skrev:

Kan ju bero på att man vill kompensera för de flestas mindre baskapabla system och lägre ljudnivå.

/ B

Eller att "vissa" lyssnare har överdrivna basresurser i sina anläggningar.

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2013-02-25 09:44

Flint skrev:Eller att "vissa" lyssnare har överdrivna basresurser i sina anläggningar.

Oxymoron.
Som att säga "en pytteliten jätte". Basresurser kan omöjligt vara överdrivna. Möjligen kan de vara överdimensionerade, men jag är tveksam också där. :D

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-02-25 09:46

Bill50x skrev:
Almen skrev:

/ B

Ja, det kan nog stämma. Notera de klippta topparna på nedanstående utgåva av Eldfågeln. Lyssningsmässigt ligger bastrumman (även i anläggningar med fallande bas) långt över vad som är normalt i en konsertsal.

Likaledes noterbart är (den lögnaktiga) passusen i texten till CD-utgåvan:
The signal was not passed through any processing device (i.e., compression, limiting, or equalization) at any step during production.

Bild
Senast redigerad av Almen 2013-02-25 09:52, redigerad totalt 1 gång.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-02-25 09:48

Morgan skrev:
Flint skrev:Eller att "vissa" lyssnare har överdrivna basresurser i sina anläggningar.

Oxymoron.
Som att säga "en pytteliten jätte". Basresurser kan omöjligt vara överdrivna. Möjligen kan de vara överdimensionerade, men jag är tveksam också där. :D

Men märka ord är du bra på. :wink: "Resurser" duger bra här. Jag tror att alla som vill förstår innebörden.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2013-02-25 13:24

Flint skrev:
Morgan skrev:

Oxymoron.

Men märka ord är du bra på. :wink: "Resurser" duger bra här. Jag tror att alla som vill förstår innebörden.

Lunch nu!
Vad som blir överdrivit beror ju på omständigheterna och vad man vill åstadkomma. Stora koner kan leverara mera energi till luften. Så högre och lägre vid helt jämförbara omständigheter skulle man kunna säga. Förutsättningen är väl också att förstärkerier kan leverera tillräckligt.

Men har själv svårt att på ett enkelt sätt ta till mig att stora koner rent generellt skulle vara bättre eller låta annorlunda eller ens mera Upplevdynamiskt (transientriktigt).

För mig så är en 30Hz våg en sådan oavsett hur den åstadkommes.
Samma om det gäller 70 Hz. Det intressanta är om den är i nivå med det tänkta alltså i jämförelse med resten av registren. Eller om man vill ha den höjd. Jag som spelar under 40 hz på rumsstödet får enligt min egen erfarenhet samma eller likartat resultat som andra. Och ovanför så låter det förbannat bra. Kraftfullt och basen har om det finns i siganlen alltid en egen karaktär och inga svårigheter att urskilja olika bastoner från varandra. Inga problem att spela svamparna så att det stör grannar och att Popsnöret blir bekymrad.

Så min egen slutsats är såsom den Morgan faktiskt har att betona de akustiska förutsättningarna. Har också läst och helt hållit med IÖ:s första inlägg.

Upplevd transientförmågan handlar för mig om alla registers förmåga. Samt att inte bli överdrivet störd av en felaktig akustik som begränsar det upplevda dynamiska förloppet. Men det är väl såsom Peter tidigare beskivit flera faktorer där.

Som kommentar till om det idag är inpräglat i våra fonogram en överdriven bas. Jag uppfattar det så även om jag inte helt neutralt kan säga så. Detta eftersom jag har en något förhöjd bas. Men kan ibland drabbas av insikten att jag saknar tonkontroll eller annan EQ.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-02-25 13:29

Då kommer frågan för vilken målgrupp inspelningen är tänkt. För bokhyllehögtalarlyssnaren eller 10x15"-basdiggaren. Jag menar vem av dom som upplever baskaggen som överdrivet högt inspelad/mixad, eller för lågt på den andres bekostnad.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-02-25 13:40

Flint skrev:Då kommer frågan för vilken målgrupp inspelningen är tänkt. För bokhyllehögtalarlyssnaren eller 10x15"-basdiggaren. Jag menar vem av dom som upplever baskaggen som överdrivet högt inspelad/mixad, eller för lågt på den andres bekostnad.

Tror du fortfarande att det lyssnas på musik genom högtalare?

Visserliggen väldigt OT, men det var lite roligt.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-02-25 13:46

MagnusÖstberg skrev:
Flint skrev:Då kommer frågan för vilken målgrupp inspelningen är tänkt. För bokhyllehögtalarlyssnaren eller 10x15"-basdiggaren. Jag menar vem av dom som upplever baskaggen som överdrivet högt inspelad/mixad, eller för lågt på den andres bekostnad.

Tror du fortfarande att det lyssnas på musik genom högtalare?

Visserliggen väldigt OT, men det var lite roligt.

Tydligen bland vissa på forumet i alla fall. Det är väl dom vi diskuterar i första hand eftersom dom är med i debatten och säger sitt. Det var i alla fall en sån som hade synpunkter på bastrummans mixnivå. Men annars håller jag med dig. Troligen mixas det för en fiktiv hörlursdiggande 17-åring utan 60-talets ljud- och musikprägling.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2013-02-25 14:18

Det är ju en rätt kommentar. För Vem?

Det torde väl vara för den som räknas som den större konsumentgruppen. Så den tillhör vi nog inte. Åtminstone inte jag.

Själv får man väl hoppas på att vinylmediat behandlas på ett "normalt" sätt.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-02-25 16:41

Almen skrev:
Bill50x skrev:
Almen skrev:

/ B

Ja, det kan nog stämma. Notera de klippta topparna på nedanstående utgåva av Eldfågeln. Lyssningsmässigt ligger bastrumman (även i anläggningar med fallande bas) långt över vad som är normalt i en konsertsal.

Likaledes noterbart är (den lögnaktiga) passusen i texten till CD-utgåvan:
The signal was not passed through any processing device (i.e., compression, limiting, or equalization) at any step during production.

Bild

Fast jag har ju spelat in symfoniorkester många gånger, och måste säga
att det är högst normalt att bastrumman höjer sig signifikant över alla de
andra instrumenten, vilket inte är så konstigt med tanke på att den ensam
kan skapa i samma storleksordning ljudeffekt som hela resten av orkestern
tillsammans!

- - -

För övrigt vill jag nämna att jag delar uppfattningen att stora membran i
vissa fall kan skapa en känsla av större dynamik, och det beror på att det
ger ökad riktverkan.

Men det finns även andra fall då folk upplever mycket mera dynamik från
stora membran, och tillskriver det membranarean trots att det inte alls
beror på det. Närmare bestämt när dimensioneringen är helt annorlunda.

Att den ofta blir det beror på vad som är "normala parametrar" för olika
stora element. Effekter av olika tonkurvor helt enkelt.

Så det ljud som en 15" bas kan spela i en X liter stor låda på en effekt av
någon halv watt i frifältsmiljö (för att eliminera skillnaderna i sprigning) är
alldeles utmärkt möjligt att uppnå även med en 5" bas i samma låda, men
det kan vara mycket svårare att ge den de egenskaper (småsignalparamet-
rar) som den behöver ha, för att göra det.

Kort sagt - en försiktig varning för att jämföra äpplen med päron.

Kort sagt 2 - jag tror jag håller med om det som Morgan skrivit så här
långt, inklusive hans spekulationer. Men vill lägga till de ovanstående för-
tydligandena.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2013-02-25 18:09

Hej IÖ!

Även för mig kanske även för Morgan så blir ditt inlägg något som jag kan förstå exempelvis att en större kon sprider mindre relativt sett jämfört med ett litet membran. För mig blir det förståeligt och även att olika kombinationer av låder och memran kan få olikt ljudande effekter.

Men är det spridningen så blir det samtidigt ett akustiskt problem (eventuellt en tillgång) som bör kunna motverkas i den akustiska dimensionen. Antingen genom absortion eller eventuellt genom diffusion. Om man så önskar.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2013-02-25 19:46

Man kan ibland få det intrycket. Men sanningen är faktiskt.se tvärtom; Somliga har för små toppar i förhållande till basarna.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-02-25 19:56

Max_Headroom skrev:

Man kan ibland få det intrycket. Men sanningen är faktiskt.se tvärtom; Somliga har för små toppar i förhållande till basarna.

Hahaha... Den var bra. :lol:

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2013-02-25 20:26

Flint skrev:
Max_Headroom skrev:

Jaså, DEN förstod du, men tyckte jag märkte ord :?: Tror bestämt du hade glömt dricka morgonkaffet i morse. :D

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-02-25 20:43

Morgan skrev:
Flint skrev:
Max_Headroom skrev:

Jaså, DEN förstod du, men tyckte jag märkte ord :?: Tror bestämt du hade glömt dricka morgonkaffet i morse. :D

Nu ska du inte vara långsint. :wink: Dessutom märkte du ord oavsett kaffe eller inte.
Senast redigerad av Flint 2013-02-25 21:09, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-02-25 21:07

Undrar vad det är som ger det där härliga smasket som väldigt få högtalare har, JBL Synthesis hade det även om dom hade andra parametrar jag inte var sådär överdrivet förtjust i.

Kanske passar här, det är kanske dynamiken?

Men dessa har väl inte vare sig stora eller små element dubbla 8" eller var det 10" kanske :?

Googlade lite nu, bör väl ha vart dom här som dom körde på hifimässan i Stockholm?
SK2-3300
http://www.jblsynthesis.com/downloads/p ... QSpecs.pdf

"Dual 10-inch (255mm) 2251J-2 Aquaplas™-coated, pulp-cone woofers with 4" edge-wound voice coils and
EPDM rubber surrounds, and utilizing Alnico magnets"

Mina ML fixar det inte, inte SA inte Ino, är det något åt PA hållet man skall åt för att komma åt detta.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-02-25 21:13

NiklasF skrev:Undrar vad det är som ger det där härliga smasket som väldigt få högtalare har, JBL Synthesis hade det även om dom hade andra parametrar jag inte var sådär överdrivet förtjust i.

Kanske passar här, det är kanske dynamiken?

Men dessa har väl inte vare sig stora eller små element dubbla 8" eller var det 10" kanske :?

Mina ML fixar det inte, inte SA inte Ino, är det något åt PA hållet man skall åt för att komma åt detta.

De flesta av de äldre JBL-lådorna hade något av det där rätta smacket i botten. Även den minde L26 med en åttatummare som bas.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-02-25 21:16

Tyckte inte det låg så långt ner iofs, ni som gillar Michel Jackson kanske tom kommer ihåg vilket låt som spelades på demot?
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-02-25 21:21

NiklasF skrev:Tyckte inte det låg så långt ner iofs

Samma här. Jag menade inte området 0-30Hz utan nog betydligt högre. Mest bara det direkta mekaniska anslaget på baskaggeskinnet.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi