Trycker ni in pure direct knappen när ni lyssnar på musik

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2013-02-26 20:27

bakerman22 skrev:
-Palle- skrev:Använder Pure Direct när det vankas film och då endast för att slippa att displayen lyser upp hela rummet.
Jag hade fåt för mej att Pure direct var ett rent tvåkanalsläge...? :?
Funkar Pure direct även om man kör en direktavkodning från en film i flerkanal ?
ja jag blev också väldigt förvånad. Men de kanske tänker sänder de i 5.1 Dolly digital så skall det vara rena 6:et eller från Mr Ray Blue
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2013-02-26 21:40

bensnake skrev:
bakerman22 skrev:
-Palle- skrev:Använder Pure Direct när det vankas film och då endast för att slippa att displayen lyser upp hela rummet.
Funkar Pure direct även om man kör en direktavkodning från en film i flerkanal ?

Jag undrar också (men vågade inte fråga...). :wink:

Jag är alltså lite hårdare än dej... :wink:

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2013-02-26 21:49

bakerman22 skrev:
bensnake skrev:
bakerman22 skrev:

Ser kanske film i stereo. Och lyssnar på musik i surround.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2013-02-26 21:51

bakerman22 skrev:
bensnake skrev:
bakerman22 skrev:

Jo så är det för 5.1 ljudet är subben och de andra i receptet det är det inte när det är stereo
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2013-02-26 21:51

bakerman22 skrev:

Har ju inga surroundburkar uppe än så det kan jag inte riktigt svara på. Men jag tror att alla surroundburkarna betraktas som "large" då recievern inte gör någon ljudbehandling alls om man aktiverat pure direct.
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2013-02-26 22:21

-Palle- skrev:
bakerman22 skrev:

Har ju inga surroundburkar uppe än så det kan jag inte riktigt svara på. Men jag tror att alla surroundburkarna betraktas som "large" då recievern inte gör någon ljudbehandling alls om man aktiverat pure direct.

O alla surrburkar som large är bättre än en lysande display då...? :?

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2013-02-26 22:30

Nej absolut inte!

Men nu är det ett ickeproblem för mig eftersom att mina burkar inte är klara än, kommer ju självklart inte låta dom spela fullrange om nu pure direct fungerar som jag tror att det gör, då får displayen lysa.
Men tillsvidare är den släckt! :wink:
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-02-26 23:16

bakerman22 skrev:
bensnake skrev:
bakerman22 skrev:

Tveklöst.
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2013-02-26 23:45

Här i huset fungerar det tvärtom. Direktkoppling är standard. Man måste koppla in tonkontrollerna om man vill ha dom.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2013-02-27 08:43

bensnake skrev:
bakerman22 skrev:
bensnake skrev:
bakerman22 skrev:

Tveklöst.

I magen. :D

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2013-02-27 10:54

Nej, jag kör 'stereo'. har en Onkyo och skulle vilja köra 'Direct' , men fanskapet stänger då av subutgången för mig.

Vet inte om den ställer mina frontar som large och kör ut allt där eller bara skär av allt under 80 Hz.

Ingen aning, men detta är nog den anledning som kommer få mig skicka receivern i omloppsbana.
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-02-27 10:57

Har tryckt in Pure Direct knappen på min Denon 4308 för sista gången. Gjorde det alltid tidigare då jag använde den för 2-kanals lyssning men numera platsar den inte som försteg då den inte låter tillräckligt bra.
Har ett annat 2-kanalsförsteg med volume pass through som jag kör alla stereokällor i.
Men när jag använde den som 2-kanalsförsteg så tyckte jag att den lät lite bättre i puredirect läge.
Om det beror på släckt display, att man bevarar signalen analog eller nått annat är ju svårt att spekulera om. Men displayer och dacar kan vara en otrevlig kombination har jag förstått på flera tillverkare.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-02-27 11:43

På mina Onkyo 806 och 509 (som jag inte använder för tvåkanalslyssning) finns det både Pure Audio samt Direct. Är det samma skit?
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
Systemdek

Inläggav Systemdek » 2013-02-27 14:32

Verkar som de flesta här kör flerkanal?Jag kör endast med 2kanals maskiner avskyr surround.Men jag kör med directknappen på min integrerade Denon men jag märker ingen skillnad där låter lika rent i båda lägena.Vet att det är ett litet relä som drar bredvid utgångsreläerna när man trycker på knappen.På min Harman receiver på nedreplan så finns det ingen så där står dom i mittläge hela tiden.täcker över med den lilla luckan så man slipper tänka på det.
V.h Per

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2013-02-27 15:45

bensnake skrev:På mina Onkyo 806 och 509 (som jag inte använder för tvåkanalslyssning) finns det både Pure Audio samt Direct. Är det samma skit?

Mjä, om jag nu inte fått allt om bakfoten, så är Direct mer som 'Auto' typ. Den känner av vilken typ av signal som kommer och ställer om sig. Så gör min iaf.

Men jag kan ha fel, det har hänt.
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2013-02-27 15:49

Har oftast inte "Pure Direct", varför vet jag inte. Displayen slocknar ändå efter några sekunder så det är inte det.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2013-02-27 17:05

StefanL skrev:
bensnake skrev:På mina Onkyo 806 och 509 (som jag inte använder för tvåkanalslyssning) finns det både Pure Audio samt Direct. Är det samma skit?

Mjä, om jag nu inte fått allt om bakfoten, så är Direct mer som 'Auto' typ. Den känner av vilken typ av signal som kommer och ställer om sig. Så gör min iaf.

Men jag kan ha fel, det har hänt.

Likadant här hos mig.

Användarvisningsbild
lennartj

Vaddå Pure Direct?

Inläggav lennartj » 2013-02-27 18:49

Någon Pure Direct-knapp har jag inte, men är tonkontrollerna i 0-läge kan jag inte höra någon skillnad om "Tone bypass"är aktiverad eller ej, men den tänder en röd led ovanför knappen.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
bensnake

Re: Vaddå Pure Direct?

Inläggav bensnake » 2013-02-27 18:56

lennartj skrev:Någon Pure Direct-knapp har jag inte, men är tonkontrollerna i 0-läge kan jag inte höra någon skillnad om "Tone bypass"är aktiverad eller ej, men den tänder en röd led ovanför knappen.

Har du en tone bypassknapp? På mitt tidigare macförsteg C39 har jag för mig att om tonkontrollerna stod i 0-läge, gick signalen automatiskt förbi. Typ autobypass. Med det var några år sedan... :)

Användarvisningsbild
oqvist

Inläggav oqvist » 2013-02-27 19:32

Nu när vi har så många Onkyo ägare här. Jag kör Onkyo 709. Håller ni med om att de kör en EQ på "pure audio"-läget? Jag har inga dugliga mätinstrument här nämligen som inbiten hörlurslyssnare :)
Senast redigerad av oqvist 2013-02-27 21:42, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nasjo

Inläggav Nasjo » 2013-02-27 19:38

oqvist skrev:Nu när vi har så många Onkyo ägare här. Jag kör Onkyo 607. Håller ni med om att de kör en EQ på "pure audio"-läget? Jag har inga dugliga mätinstrument här nämligen som inbiten hörlurslyssnare :)

Jag kan inte tänka mig att de kör eq på pure direct-läget, meningen med det läget är ju att signalen ska gå så opåverkad som möjligt genom förstärkaren.
Den som väntar på något gott väntar alltid för länge!

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2013-02-27 19:44

bensnake skrev:
lennartj skrev:Någon Pure Direct-knapp har jag inte, men är tonkontrollerna i 0-läge kan jag inte höra någon skillnad om "Tone bypass"är aktiverad eller ej, men den tänder en röd led ovanför knappen.

Har du en tone bypassknapp? På mitt tidigare macförsteg C39 har jag för mig att om tonkontrollerna stod i 0-läge, gick signalen automatiskt förbi. Typ autobypass. Med det var några år sedan... :)

Oj,
arkitekturen på den maffiga 6-kanaliga C39 från 1993 och min 2-kanaliga rörbestyckade C2300 från 2008 har nog inte mycket gemensamt.
Jag tyckte baksidan på min var ganska välfylld med uttag innan jag sett C39. 8O
Kunde du justera tonkontrollerna från fjärren?

http://mcc.berners.ch/pre-amplifiers/C39.pdf
Vad skiljde C39 från MX130?
http://mcc.berners.ch/home-theater/MX130.pdf
Ah, kom just på det - MX-modellerna har tuner,
C-modellerna är rena förförstärkare.
http://mcc.berners.ch/pre-amplifiers/C2300.pdf
Senast redigerad av lennartj 2013-02-27 23:51, redigerad totalt 1 gång.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
oqvist

Inläggav oqvist » 2013-02-27 19:53

Nasjo skrev:
oqvist skrev:Nu när vi har så många Onkyo ägare här. Jag kör Onkyo 607. Håller ni med om att de kör en EQ på "pure audio"-läget? Jag har inga dugliga mätinstrument här nämligen som inbiten hörlurslyssnare :)

Jag kan inte tänka mig att de kör eq på pure direct-läget, meningen med det läget är ju att signalen ska gå så opåverkad som möjligt genom förstärkaren.

Finns det verkligen någon standard inom industrin som säger att pure direct ska göra just detta? Jag kan ju tänka mig att vissa kör så när det gäller andra så tycker de att de ska öka klarheten i ljudet månne för upplevt renare ljud?

pure direct på mina bluray spelare påverkar inte ljudet alls i den här graden. Där beter det sig ungefär såsom jag förväntar mig om man bara försöker minimera störningar. Tycker mig kunna höra skillnad ibland men inte till den grad placebo helt går att utesluta :).

Men frekvensgången verkar klart ändras på onkyon. yamaha RX-V663 härket jag hade tidigare var jag misstänksam mot också. Men den var ju en berg och dalbana även innan...

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-02-27 19:56

bakerman22 skrev:
bensnake skrev:
bakerman22 skrev:
bensnake skrev:
bakerman22 skrev:

Tveklöst.

I magen. :D

Möjligen. Men lika tajt mage som jag, har du ICKE! :lol:

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-02-27 20:04

lennartj skrev:
bensnake skrev:

Oj,
arkitekturen på den 6-kanaliga C39 från 1993 och min 2-kanaliga rörbestyckade C2300 från 2008 har nog inte mycket gemensamt.
Kunde du justera tonkontrollerna från fjärren?
http://mcc.berners.ch/pre-amplifiers/C39.pdf
http://mcc.berners.ch/pre-amplifiers/C2300.pdf

6-kanaliga? Min hade bara 2... 8O Vad fan kan den ha hetat, då? Den hade i vart fall balanserade utgångar (körde den ballad till ett MC-7300), så mycket vet jag. Och från -93 var den också. Och jag kunde icke justera tonkontrollerna från fjärren. Tonkontrollerna hade fasta men extremt täta lägen, kändes exklusivt att vrida på dem. Hade dem dock allt som oftast i 0-läget.

Edit; Google är din vän... C38 hette den! :)
Edit 2; den hade även variabel loudness. Lät dock inge' kul...
Senast redigerad av bensnake 2013-02-27 20:10, redigerad totalt 2 gånger.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-02-27 20:06

IngOehman skrev:Jag kan tycka att den där pure direct-knappen bara har en funktion - att
testa hur dålig förstärkaren är.

Om det inte låter bra utan att trycka in knappen så är det ju inte en så
bra konstruktion allt som allt, och då veta tusan om det finns skäl att tro
att det låterbra med knappen intryckt heller.

Om konstruktören inte klarat av att göra de delar av förstärkaren som
kopplas bort med knappen intryckt rimligt transparenta, så finns det väl
skäl att tro att även de delar som är kvar färgar illa.

Kort sagt - tryck gärna in knappen, men det finns skäl att dra öronen åt
sig om det blir stor skillnad.

Vh, iö

Medhåll.
Med tex min denonreceiver blir det en svag förbättring med pure direct intryckt. Förstärkaren låter helt ok vid moderata krav på ljudkvalitet, men min HK 980 för 2- kanal spelar hörbart bättre, även om jag kör den med tonkontrollerna inkopplade.:wink:
Senast redigerad av Richard 2013-02-27 20:12, redigerad totalt 1 gång.
Odogmatisk sekt- granskare

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-02-27 20:11

Harryup skrev:Har tryckt in Pure Direct knappen på min Denon 4308 för sista gången. Gjorde det alltid tidigare då jag använde den för 2-kanals lyssning men numera platsar den inte som försteg då den inte låter tillräckligt bra.
Har ett annat 2-kanalsförsteg med volume pass through som jag kör alla stereokällor i.
Men när jag använde den som 2-kanalsförsteg så tyckte jag att den lät lite bättre i puredirect läge.
Om det beror på släckt display, att man bevarar signalen analog eller nått annat är ju svårt att spekulera om. Men displayer och dacar kan vara en otrevlig kombination har jag förstått på flera tillverkare.

mvh/Harryup

+1.

Jag antar att du lyssnat med öronen och därmed upptäckt att hemmabioreceivers och dess försteg inte alltid duger om du har väldigt höga krav på 2-kanals musikåtergivning.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-02-27 20:16

Edit. Felpost. Trodde jag läste i en annan tråd. Fullständigt förvirrad... 8O

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2013-02-27 21:10

Tone Control Settings
You can adjust the bass and treble for th
e front speakers, except when the Dire
ct or Pure Audio
listening mode is
selected.
Bass –10 dB to +10 dB in 2 dB steps (default: 0 dB)
You can boost or cut low-frequency sounds
output by the front speakers.
Treble –10 dB to +10 dB in 2 dB steps (default: 0 dB)
You can boost or cut high-frequency sounds output by the front speakers.
Notes:
• To bypass the bass and treble tone circuits, sele
ct the Direct or Pure
Audio listening mode.
• This procedure can also be performed on the AV re
ceiver by using its [TONE], [–], and [+] buttons

Från manualen.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
oqvist

Inläggav oqvist » 2013-02-27 21:40

Ja manualen har jag läst inte riktigt svar på frågan. Antingen är förstärkarn felkonstruerad som Ingvar Öhman är inne på eller så kör de en EQ med pure audio aktiverat. Bara för att man stänger av tonkontrollerna ska väl inte frekvensgången ändras? Min onkyo är buggad så jag har inte kunnat kalibrera med mic förstärkarn hänger sig vid bas testet varje gång och har bara kört med grundinställningarna då de fungerar.

Blev fel det är onkyo 709 jag kör.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi