Nordost:s lurendrejeri???

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2005-07-14 23:30

hifirocker skrev:
Ja fast dom tjänar mycket pengar på att sälja sitt skrot!
Och hifihandlarna är säkert jätteglada åt de stora fina
marginaler dom säkert har på skrot !

...och det är säkert storföretag som gör miljardvinster och utnyttjar barn som arbetskraft i fattiga länder också... :roll:

Jag blir uppriktigt sagt irriterad på folk som köper kablar för tiotusentals kronor, skänk en slant till någon bättre behövande istället för att lägga pengarna på strunt.
Konsumtion är i grunden något positivt, men överdriven och dumdristig konsumtion är något av det värsta som finns och är enligt min uppfattning orsaken till många problem i denna värld.

Förstår vad du menar, men det går inte att resonera så riktigt.
Finns säkert folk som tycker att du lägger onödiga pengar på Ino högtalare i så fall också... :wink: Det mesta vi köper behöver vi egentligen inte..
Vad som dock är onödigt är när folk står och häller ut skumpa för tusentals kr på golvet i baren varje lördagkväll för att visa att de har pengar...:evil:

Ang. Nordosts kablar nu. Alla deras top of the line kablar har skärm utom SPM vad jag vet. Annars tycker även jag att de verkar ganska tvivelaktiga med sin kabelinbrännare, oskärmade nätkablar osv. Och sedan marknadsför de sig som vetenskapliga. :?
Finns nog vettigare esoteriska kabelföretag där ute. :)

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-07-14 23:46

Är det inte nån som pratat med nån från Nordost nån gång?
Grillat dom lite :wink:
NN

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2005-07-15 00:07

Finns säkert folk som tycker att du lägger onödiga pengar på Ino högtalare i så fall också... Det mesta vi köper behöver vi egentligen inte..
Vad som dock är onödigt är när folk står och häller ut skumpa för tusentals kr på golvet i baren varje lördagkväll för att visa att de har pengar...

Ja men att köpa högtalare för att kunna njuta av musik får väl anses vara en mänsklig rättighet, oavsett om man är fattig eller rik!
Sen tycker jag givetvis det är fruktansvärt beklagligt att många fattiga människor inte har råd att köpa vare sig högtalare eller skivor, men förhoppningsvis kan vi som lever i rika länder gemensamt försöka skapa förutsättningar åt de fattiga länderna så att de kan utveckla högre levandsstandard än idag.

Givetvis kan man alltid hävda att det mesta vi köper behöver vi inte men någon sorts sund balans är egentligen vad jag är ute efter, det tycker jag vare sig dyr-skumpa eller dyrkablage genererar :wink: .

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2005-07-15 00:32

hifirocker skrev:
Finns säkert folk som tycker att du lägger onödiga pengar på Ino högtalare i så fall också... Det mesta vi köper behöver vi egentligen inte..
Vad som dock är onödigt är när folk står och häller ut skumpa för tusentals kr på golvet i baren varje lördagkväll för att visa att de har pengar...

Ja men att köpa högtalare för att kunna njuta av musik får väl anses vara en mänsklig rättighet, oavsett om man är fattig eller rik!
Sen tycker jag givetvis det är fruktansvärt beklagligt att många fattiga människor inte har råd att köpa vare sig högtalare eller skivor, men förhoppningsvis kan vi som lever i rika länder gemensamt försöka skapa förutsättningar åt de fattiga länderna så att de kan utveckla högre levandsstandard än idag.

Givetvis kan man alltid hävda att det mesta vi köper behöver vi inte men någon sorts sund balans är egentligen vad jag är ute efter, det tycker jag vare sig dyr-skumpa eller dyrkablage genererar :wink: .

Jag tycker inte dyrskumpa är onödigt.. 8) Om man köper den för att skryta eller sputa ut den på dansgolvet är den dock onödig. :lol:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-07-15 02:20

Man skall förstås dricka den. :P

Jag fck tag på en flaska DP 1975 i England för några år sedan.

Då blev jag förstås väldigt glad, eftersom jag tidigare (på 80-talet) råkat :oops: dricka upp alla 20 flaskor jag köpt av denna årgång...

Vh, iö

Det finns inget onödigt med champage! det är nästan själva definitionen på saker som inte är onödiga.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

hajen1

Inläggav hajen1 » 2005-07-15 07:33

IÖ skrev:
Det finns inget onödigt med champage! det är nästan själva definitionen på saker som inte är onödiga.

Njutningsfylld livsglädje! 100% medhåll :D
McIntoshnörd!

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-07-15 08:47

IngOehman skrev:

usch det påminner mig om en dyr kväll på Berns med en kompis för inte så länge sedan. Resulterade i 4 flaskor champagne och en nota på nära 14 sköna tusenlappar 8O För bara 2 personer 8O

jag gör aldrig om det igen :?
NN

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-07-15 09:00

Det som är onödigt med champagne är att den inte är en whisky. 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2005-07-15 09:46

OK, dyrskumpa är inte onödigt, men drick upp den och skvätt inte ut den! :wink:

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-07-15 10:35

Nått säger mig att man är ett pucko om man dricker upp så mycket pengar. Så NN är ett pucko !

O jag gör aldrig om det igen, de säger jag bara !

:cry:
NN

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-07-15 10:40

NordOst släppte för nån månad sedan en ny serie om 3 signalkablar, alla skärmade och alla lägre prissatt än tidigare skärmade NordOstsladdar.
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-07-15 11:15

EngelholmAudio skrev:NordOst släppte för nån månad sedan en ny serie om 3 signalkablar, alla skärmade och alla lägre prissatt än tidigare skärmade NordOstsladdar.

Kan någon, helst Nordost, påvisa en säker skillnad i ljudet mellan sina nya kablar och den jag fick med min nya CD-spelare?
Kan Nordost, eller någon annan, påvisa att deras kabel förvränger mindre med relevanta signaler än den svarta sunk-kabeln jag fick med?

Säker skillnad = bättre än 95% säkerhet i ABX-test med en rimligt stort antal personer (typ 4 - 10 pers).

Kabeln jag fick med är för övrigt utbytt mot RG62 med neutrik-kontakter. Jag hör ingen skillnad alls jfr orginalkabeln, men den nya är snyggare. Dyrare också, säkert 10ggr dyrare. Tror bara kontakterna kostade 16kr styck!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-07-15 12:51

Max_Headroom skrev:
EngelholmAudio skrev:NordOst släppte för nån månad sedan en ny serie om 3 signalkablar, alla skärmade och alla lägre prissatt än tidigare skärmade NordOstsladdar.

Kan någon, helst Nordost, påvisa en säker skillnad i ljudet mellan sina nya kablar och den jag fick med min nya CD-spelare?
Kan Nordost, eller någon annan, påvisa att deras kabel förvränger mindre med relevanta signaler än den svarta sunk-kabeln jag fick med?

Säker skillnad = bättre än 95% säkerhet i ABX-test med en rimligt stort antal personer (typ 4 - 10 pers).

Kabeln jag fick med är för övrigt utbytt mot RG62 med neutrik-kontakter. Jag hör ingen skillnad alls jfr orginalkabeln, men den nya är snyggare. Dyrare också, säkert 10ggr dyrare. Tror bara kontakterna kostade 16kr styck!

Det finns säkert två skillnader, lägre kapacitans och hållbarare kontakter.
Kanske.

Ingen av dessa ger nödvändigtvis nån iakttagbar skillnad för just dig.

Själv kör jag med sunkkabel utom i de två fall där jag behöver veta vad kablarna har för egenskaper innan jag använder dom, till skivspelaren och som mikrofonkabel. Mikkabeln är inte dyr, inte phonokabeln heller. Ca samma materialkostnad som sunkkablarna i samma längd skulel kostat färdiga. Dvs plus jobbet då.

Dyrkabel verkar helt knäppt att ha. Irrationellt.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi