SWEETSPOT Jönköping 27-28 april, 2013

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-04-11 16:34

NiklasF skrev:
eljulio skrev:Det är inte sambon som ska gifta sig... he, he... :D

Ta med barnen??

Ja, kanske det. De är nog lite väl små dock, flickan är på 10 månader och grabben 3 år, känns svettigt att köra 33 mil enkel väg, gå på mässa och sen köra tillbaka med de förutsättningarna...

Jag skulle inte tänka tanken ens om jag bodde i Jönköping.
+12år skulle jag tippa på att man kan börja fundera på det.

Nä, är de yngre så säger de vad de tycker, rakt ut. Det kan bli pinsamt när du står mitt i ett rum fyllt av erkänt god hifi.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
wayfarer

Inläggav wayfarer » 2013-04-11 18:31

hifikg skrev: Nä, är de yngre så säger de vad de tycker, rakt ut. Det kan bli pinsamt när du står mitt i ett rum fyllt av erkänt god hifi.

Beror väl på vad de säger. Och de behöver ju inte nödvändigtvis ha fel. Det är väl inte så troligt att de faktiskt kommenterar ljudkvalitet, kanske snarare utseende eller något sådant. Och det finns ju gott om erkänt god hifi som ser ut som skit.

Sedan kan ju alla medelålders guldöron gå dra något gammalt över sig i jämförelse när det gäller ett barns förmåga att höra uppåt i frekvens.
Magnus Westerlund

Zatoichi: Even with my eyes wide open, I can't see a thing

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-04-11 20:34

wayfarer skrev:
hifikg skrev: Nä, är de yngre så säger de vad de tycker, rakt ut. Det kan bli pinsamt när du står mitt i ett rum fyllt av erkänt god hifi.

Beror väl på vad de säger. Och de behöver ju inte nödvändigtvis ha fel. Det är väl inte så troligt att de faktiskt kommenterar ljudkvalitet, kanske snarare utseende eller något sådant. Och det finns ju gott om erkänt god hifi som ser ut som skit.

Sedan kan ju alla medelålders guldöron gå dra något gammalt över sig i jämförelse när det gäller ett barns förmåga att höra uppåt i frekvens.

Jag tror absolut inte att de har fel :-)
Det är därför det blir pinsamt.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2013-04-12 00:13

:D

Det är pinsamt när ingen vågar säga till den som håller i demon ens om en uppenbart felfasad högtalare (det är förvånansvärt vanligt på mässor).
Om det är prylar med pontential som borde vara värda att lyssna på brukar jag vänta ut ett tillfälle att prata enskilt och försynt fråga om han kan tänka sig att kolla fasen en gång till, så lyssnar jag gärna lite mera.

När det låter skumt om högtalare i miljonklassen, kanske på grund av spruckna keramiska högtalarlement, men det bara lyssnas andäktigt i rummet och utanför endast yttras superlativer undrar jag om folk verkligen är så oerhört vördnadsfulla eller om de faktiskt inte hör?
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-04-12 00:17

Har varit helt inställd på att åka ner, åtminstone på lördagen, men så sitter jag här och lyssnar och börjar fundera på vad jag har där att göra egentligen. Vad är det mest spännande man kan förvänta sig att få se i Jönköping i år. På Sweetspot alltså. Förra årets stora behållning blev en massa ny musik och en subba.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2013-04-12 00:57

Jag hoppas få höra mer musik i DSD-format 128 ggr översamplat (~5,6 MHz) via lite olika hårdvara och med mjukvara både från Opus3 och andra.
Det jag hörde i Stockholm (också på Sweetspot) i vintras gav mersmak.
Dessutom vill jag köpa skivor.
Det räcker som anledning för mig att ta med några kompisar och köra de 2 x 15 milen i alla fall.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-04-12 01:17

lennartj skrev:Jag hoppas få höra mer musik i DSD-format 128 ggr översamplat (~5,6 MHz) via lite olika hårdvara och med mjukvara både från Opus3 och andra.
Det räcker som anledning för mig att ta med några kompisar och köra de 2 x 15 milen i alla fall.

Jo, 30 mil t o r är ju en okej utflykt vilken dag som helst i veckan. Jag har väl ca 35 enkel resa...

Användarvisningsbild
HK430

a

Inläggav HK430 » 2013-04-12 08:27

hifikg skrev:
lennartj skrev:Jag hoppas få höra mer musik i DSD-format 128 ggr översamplat (~5,6 MHz) via lite olika hårdvara och med mjukvara både från Opus3 och andra.

Jo, 30 mil t o r är ju en okej utflykt vilken dag som helst i veckan. Jag har väl ca 35 enkel resa...

Det är ju enkelt, allt du behöver är en färdkamrat :roll:

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2013-04-12 08:43

hifikg skrev:Förra årets stora behållning blev en massa ny musik och en subba.

Alltid trevligt att träffa nya bekantskaper, men kärleken måste ha dött ut snabbt. :D

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2013-04-12 08:44

Låter ju trevligt det där med att indoktrinera barnen till denna suspekta hobby... :wink:

Men jag ska göra mitt bästa. 8)

Användarvisningsbild
opethic

Inläggav opethic » 2013-04-12 08:47

hifikg skrev:Har varit helt inställd på att åka ner, åtminstone på lördagen, men så sitter jag här och lyssnar och börjar fundera på vad jag har där att göra egentligen. Vad är det mest spännande man kan förvänta sig att få se i Jönköping i år. På Sweetspot alltså. Förra årets stora behållning blev en massa ny musik och en subba.

Svaret är mycket enkelt:
Du ska titta o lyssna på en massa coola grejer och köpa mängder av skivor :D

allt du behöver är en färdkamrat

Jag åker från Örebrotrakten och har nog plats över för en extra passagerare (Lördag) hör av dig om det är intressant.

Användarvisningsbild
Vovven

Boende

Inläggav Vovven » 2013-04-12 10:08

För Er som kan tänka sig att spendera hela helgen rekommenderas Quality Hotel någon kilometer från mässan.
Uppge SWEETSPOT och Ni har ett specialpris.
Enkelrum 650.-
Dubbelrum 750.-

http://www.jonkoping.eurostop.se/main.asp?isItem=1&itemID=10

Nya bokningar senaste veckan.

PS Audio
Tonkraft
Senast redigerad av Vovven 2013-04-12 10:36, redigerad totalt 1 gång.
IMPROVED XPO
Oberoende arrangör av events inom hemunderhållning

https://www.sweetspotevents.se/

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-04-12 10:12

bakerman22 skrev:
hifikg skrev:Förra årets stora behållning blev en massa ny musik och en subba.

Alltid trevligt att träffa nya bekantskaper, men kärleken måste ha dött ut snabbt. :D

Ja, det glömde jag i hastigheten, jag fick hälsa på IÖ och Komorok i samband med förra årets Sweetspot. Det var mycket trevligt. För övrigt är det inte lätt att känna igen folk från faktiskt när man är ute på mässor, även om jag träffat ytterligare några under det senaste året.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-04-12 10:20

opethic skrev:
hifikg skrev:Har varit helt inställd på att åka ner, åtminstone på lördagen, men så sitter jag här och lyssnar och börjar fundera på vad jag har där att göra egentligen. Vad är det mest spännande man kan förvänta sig att få se i Jönköping i år. På Sweetspot alltså. Förra årets stora behållning blev en massa ny musik och en subba.

Svaret är mycket enkelt:

Jag åker från Örebrotrakten och har nog plats över för en extra passagerare (Lördag) hör av dig om det är intressant.

Jo, det är ju de där coola grejorna som jag inte behöver. Fast ibland blir jag sjukt sugen på en läcker häck. Alltså (fungerande) rörhäck.

Åker du bara över dagen, eller stannar du till söndag? Jag har inte riktigt bestämt mig än, men det lutar nog åt en dagsutflykt. Om jag åker så har jag tre platser i min bil och kan underhålla med anekdoter från mitt rika liv, fräckisar, oskön sång, eller varför inte Magnus Öström i bilstereon (stryk det som ej önskas). Funderar vidare...

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: a

Inläggav hifikg » 2013-04-12 10:20

HK430 skrev:...

Det är ju enkelt, allt du behöver är en färdkamrat :roll:

Sugen på att hänga på om jag åker?

Användarvisningsbild
opethic

Inläggav opethic » 2013-04-12 10:47

hifikg skrev:
opethic skrev:

Svaret är mycket enkelt:

Åker du bara över dagen, eller stannar du till söndag? Jag har inte riktigt bestämt mig än, men det lutar nog åt en dagsutflykt.

Såhär är det: Jag ska sälja skivor i "Hallen" och behöver därför vara på plats tidigt. Men eftersom jag har förhinder att närvara på söndagen så blir det bara lördag, men som sagt jag åker dit tidigt och hem sent.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-04-12 10:48

Gör visitkort med faktiskt-loggan och ert nick och ha på er!
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2013-04-12 10:51

NiklasF skrev:
eljulio skrev:Det är inte sambon som ska gifta sig... he, he... :D

Ta med barnen??

Ja, kanske det. De är nog lite väl små dock, flickan är på 10 månader och grabben 3 år, känns svettigt att köra 33 mil enkel väg, gå på mässa och sen köra tillbaka med de förutsättningarna...

Jag skulle inte tänka tanken ens om jag bodde i Jönköping.
+12år skulle jag tippa på att man kan börja fundera på det.

8O Jag byggde min första förstärkare innan jag var 12!
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
HK430

Inläggav HK430 » 2013-04-12 17:20

hifikg skrev:
opethic skrev:

Svaret är mycket enkelt:

Jo, det är ju de där coola grejorna som jag inte behöver. Fast ibland blir jag sjukt sugen på en läcker häck. Alltså (fungerande) rörhäck.

Åker du bara över dagen, eller stannar du till söndag? Jag har inte riktigt bestämt mig än, men det lutar nog åt en dagsutflykt. Om jag åker så har jag tre platser i min bil och kan underhålla med anekdoter från mitt rika liv, fräckisar, oskön sång, eller varför inte Magnus Öström i bilstereon (stryk det som ej önskas). Funderar vidare...

Det här lät ju som klippt och skuret för att vi skulle bli tre färdkamrater, tills jag insåg att jag ska till göteborg den helgen :(
PERKELE men det är ju inte så långt emellan, skulle kunna åka dit några timmar på lördagen ändå. Hoppas bara jag hittar någon faktisktian så jag inte går vilse 8O
Senast redigerad av HK430 2013-04-12 17:47, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2013-04-12 17:26

Nattlorden skrev:Gör visitkort med faktiskt-loggan och ert nick och ha på er!

Det skulle jag fan inte våga! 8O :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2013-04-12 18:44

Vee-Eight skrev:

Jag vet ändå hur du ser ut... :wink:

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2013-04-12 19:08

bakerman22 skrev:
Vee-Eight skrev:

Attans.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-04-12 19:39

bakerman22 skrev:
Vee-Eight skrev:

Han kanske vill undvika en full bagare.
ÖÖÖÖÖÖH V8!!!
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
lennartj

Hälsa ofta - innötningseffekten

Inläggav lennartj » 2013-04-12 21:45

När vi är på Sweetspot uppskattar jag om alla som känner igen mig från avataren här bredvid gör sig besväret att hälsa och presentera sig med både era nick- och vanliga namn. Även om jag kanske känner igen några av er till utseendet från tidigare mässor och andra sammanhang så har jag så förfärligt dåligt minne för namn att jag är tacksam för varje chans att få dem upprepade så de sätter sig lite djupare för varje gång.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Re: Hälsa ofta - innötningseffekten

Inläggav sprudel » 2013-04-12 22:43

lennartj skrev:När vi är på Sweetspot uppskattar jag om alla som känner igen mig från avataren här bredvid gör sig besväret att hälsa och presentera sig med både era nick- och vanliga namn. Även om jag kanske känner igen några av er till utseendet från tidigare mässor och andra sammanhang så har jag så förfärligt dåligt minne för namn att jag är tacksam för varje chans att få dem upprepade så de sätter sig lite djupare för varje gång.

Det lovar jag att göra! :D
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
HolographicAudio™

Re: SWEETSPOT Jönköping 2013

Inläggav HolographicAudio™ » 2013-04-14 20:59

Vovven skrev:Bild

Vi kommer! 8)
Äger företaget INNOTEC som tillverkar audioprodukter med varumärket HOLOGRAPHIC AUDIO®.
http://www.holographicaudio.com
Pre Two>ULC>AMP Twentythree>Ino Audio Pi120s

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Re: SWEETSPOT Jönköping 2013

Inläggav Evil_Homer » 2013-04-14 21:16

HolographicAudio™ skrev:Vi kommer! 8)

Skulle vara skoj att höra er med andra högtalare någon gång, Sonus Faber Amati lägger jag som förslag.

Behöver ju inte alltid spelas på discovolumer, eller hur ;)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-04-14 21:31

Jag tycker det är bra att de spelar på prylar DE tycker är bra.

Är du det minsta intresserad så får du säkert låna hem prylar att lyssna på tillsammans med det DU tycker låter bra.

:)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-04-14 21:49

Klart dom skall göra, det var bara ett önskemål ifrån mitt håll.
Även om Amati låter godis så är det påtok förstor prislapp på dessa för att dom skall vara intressanta, men det är ju skoj att lyssna på ändå.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-04-14 22:43

Fattar inte, du är inte intressead av att köpa högtalarna, men tycker att HA skall anstränga sig för att du skall få lyssna på kombinationen?

Du pratar alltså om ett företag som just specialbeställt högtalare för att använda på sina demonstrationer, men du tycker de skall ta dit ett par andra högtalare som du inte har ett intresse av att köpa för att du tycker det skulle vara kul?

Vad skulle poängen för HA vara att ordna det? Eller tänkte du betala dem för den extra tid de skulle tvingas lägga ner för att ordna det? ;)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi