Suger Denonreceivrars delningsfilter?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-03-23 09:48

MagnusÖstberg skrev:Det finns absolut tillfällen där te x ett inbyggt filter i en valfri receiver ger ett bättre totalresultat än där man avstår från basmoduler som jag ser det.

Hmm.. Sett ur det perspektivet inser jag att jag var väl hård i mitt dop av tråden.. Jämfört med att inte kunna använda basarna alls så är filtren fantastiska, och i valet mellan att köra sub out eller att alltså inte använda basarna alls så är det inget snack om vad jag föredrar.
Jag var ju även jäkligt nöjd innan jag i min enfald testade pre-out istället.

Efter att under kvällen igår ha lyssnat mer via sub out så tycker jag inte att det är så dåligt längre. Minnet av hur det låter via pre out börjar så smått ebba ut. Fördelarna med sub out, som att kunna labba med tidskompensering och nivå via fjärr (det händer att jag kvällstid sänker nivån en del på basen om sambon lagt sig och jag ser på film) är inte oviktiga.
Jag fortsätter köra så här för stunden, men min pryl-iver har skiftat fokus lite. I de andra anläggningarna är inte kvalitetskraven så höga att det blir ett egentligt problem, men i huvudanläggningen ska jag dra åt svångremmen lite hårdare nu ett tag och när det blir dags att byta frontarna så ska jag nog försöka att samtidigt skaffa ett slutsteg så att jag kan filtrera både basar och toppar externt. Jag har ju som sagt en minidsp och även om jag bara skummat på ytan ännu vad gäller dess kapacitet så behöver jag ytterligare ett steg för att kunna utforska den.

"Harryup"

Du har säkert rätt i att det finns bättre grejer för musiklyssning än Denonreceivrar även när de används som rena försteg. I mitt fall så använder jag dock signalkällor som är rätt kassa analogt (billig blu-ray och en mediaspelare) och jag lyssnar en hel del på radio. För att ersätta någon av mina receivrar skulle jag alltså behöva ett försteg men också en dac med optisk och koaxial-ingång samt en tuner. Att jag skulle kunna uppnå bättre resultat är nog sant, men för mig vore det helt enkelt inte en prisvärd uppgradering. I synnerhet som jag redan HAR mina receivrar.. Det handlar om vad man har för grejer i övrigt, såklart, men min uppgradering på högtalarfronten kommer att landa på ett par stativare i 10-15k klassen och ett slutsteg för kanske 4-5k begagnat och inte ens i det systemet så tror jag att receivern som försteg och dac kommer att vara den svaga länken. Med så mycket andra ekonomiska prioriteringar i.o.m en husrenovering osv så måste jag stanna vid punkten där man får börja betala för mig stora pengar för små förbättringar.

Men filtren i receivrarna ska jag alltså jobba mig bort ifrån.. I alla fall i huvudanläggningen.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi