LTS - rätt eller fel, en gång för alla !!!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

LTS - skall föreningen ifrågasättas ???

Ja - motivera !!!
41
44%
Nej.
30
32%
Neutral
23
24%

Antal röster : 94

EngelholmAudio_inaktiv

Re: LTS - rätt eller fel, en gång för alla !!!

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-02-24 11:23

Bamsefar skrev:Det finns bevisligen starka åsikter om LTS (Ljud Tekniska Sällskapet).
Japp! Som med allt som har extrema åsikter relativt det "antagna".

Bamsefar skrev:En av dess värsta motståndare är Hotspur (men det finns bevisligen flera) som anser att LTS, som är en helt frivillig förening där man själv måste betala och anmäla sig (ingen rekytering som i sekter och dyligt), är till 100% av ondo. I alla fall får man det intrycket av allt som Hotspur skriver...
Jag håller nog inte med dig mer än att Hotspur inte är pro LTS.

Bamsefar skrev:Således är frågan enkel: Anser du att LTS är en sekt och således skall ifrågasättas såsom Hotspur med flera ger sken av, eller att det är en frivillig organisation utan några som helst bindningar till vare sig någon person eller företag ???
Ok. Jag trodde frågan var överst i denna tråd. En sekt har ett antal olika attribut och LTS kan ibland uppvisa vissa av dom. Å andra sidan tror jag på "sök och du skola finna" så vart man än söker bör man kunna hitta det man vill.

Bamsefar skrev:Och jag hoppas att jag genom denna tråd en gång för alla, och på en enda plats (tråd), slipper läsa om LTS ifrågasättande i var enda j*vla tråd på forumet såfort som någon som råkar vara med i LTS uttalar sig.
Resultatet verkar bli att majoriteten vill att LTS skall ifrågasättas, så jag tror inte att LTS-ifrågasättandet slutar iom din tråd, Bamsefar.

Jag rösta JA. Allt måste vara tillåtet att ifrågasätta oavsett om det är Engelholm Audio, Politik, HifiConsult, Lts eller nått femte.

En annan fråga är hur man skall ifrågasätta. Och man bör också veta varför man ifrågasätter. Men det kanske är utanför denna tråd.
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

niklasz

Inläggav niklasz » 2005-02-24 11:24

Ranefjord, vilka andra metoder skulle fungera bättre?

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-02-24 11:27

niklasz

vilka andra metoder skulle fungera bättre?

Det är inte det saken handlar om i det här fallet. För det svaret finns det en sökfunktion. :)
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Maarten
Rävolutionär

Inläggav Maarten » 2005-02-24 11:31

Det är gott Hotspur, det var lite argument att bita i!

Fråga 1: Jag instämmer. Jag tycker att ditt ifråga sättande är berättigat. Kanske väljer jag här att se Bamsefar's argument som en reaktion på dina och har då (kanske dumt nog) för ögonblicket lite mer acceptans, men jag tycker att det är egentligen inte annorlunda.

2: Kanske har du rätt? Jag vet inte. Men jag tröttnade helt enkelt på avsaknaden av sakargument i invändningarna.
Jag kan hålla med om att det jag har skrivit i vissa fall möjligen möjligen kan uppfattas som personangrepp? Här finns det ju ingen sanning, mer än vad olika personer känner. Det vill jag aldrig ta ifrån någon, hoppas jag!!

Jag vill ändå påpeka att olika ståndpunkter och svårigheter att kommunicera ofta har med personliga ståndpunkter, vilka inte endast berör HiFi, utan är en allmän hållning. Detta gäller mig och det gäller andra, skulle jag vilja påstå. Mao, jag utesluter inte mig själv från sådana influenser, -tvärtom försöker jag erkänna dem, tror jag. Jag vill nånstans att andra också skall kunna tänka tanken, annars är kommunikationen enligt min mening mycket svår.
sb17nbac till alla!

niklasz

Inläggav niklasz » 2005-02-24 11:31

ranefjord,

vad är då saken med detta

speciellt om man rankar testet som den enda rätta metoden till att finna 'icke hörbart förvrängande produkter'.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-02-24 11:34

niklasz: Du får läsa igenom inläggen igen. Det handlar om de pro-argumenterandes praktiska erfarenheter av testet och inte om testet i sig.
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2005-02-24 11:37

Hej!

Jag röstade ja. Det är klart man ska ifrågasätta LTS. Som allting annat.

Jag har egentligen ingen uppfattning om denna förening alls, som förening alltså. Den är säkert bra för sina medlemmar, annars skulle dom väl gå ur.

Som utomstående har jag i alla fall haft glädje av att läsa texter av t ex LarsGöran Hedström och Ingvar Öhman i MoLT när jag någon gång snubblat över denna LTS-publikation. Det är bra. Men kan förstås ifrågasättas.

Det är kul att läsa inlägg här av folk som jag förstår är LTS-medlemmar. Jag delar kanske inte alltid deras perspektiv, men vadå. Alla kan ju inte hålla med varann om allt. Det vore trist.

niklasz

Inläggav niklasz » 2005-02-24 11:42

Jag har läst inläggen, men varför skulle praktisk erfarenhet vara avgörande för om man kan förespråka något?
Oerhört mycket i det moderna samhället saknar nästan alla praktisk erfarenhet av. Hur många av oss har praktisk erfarenhet av elkraftproduktion, trots det dra vi alla nytta av någon annans kunskaper, arbete och resultat när vi slår igång våra HiFi-prylar, eller vid oerhört många andra tillfällen. Hur många begriper sig på mediciners inverkan på kroppen, trots det är vi nog ganska beredda att använda dessa mediciner när kroppen inte fungerar som vi vill. Hela tanken att man skulle behöva praktisk erfarenhet för att uttala sig är i de flesta fall orimlig.
Hur F/E-lyssning går till har beskrivits på ett omfattande sätt vid ett flertal tillfällen. Utifrån detta kan man dra slutsatser om metodens fördelar resp. nackdelar.
Om man inte tror på att det finns kunskap som är överförbar mellan människor, hur kan man då ens komma på idén att rekommendera HiFi-komponenter åt varandra.

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2005-02-24 11:58

Hela tanken att man skulle behöva praktisk erfarenhet för att uttala sig är i de flesta fall orimlig.
Hur F/E-lyssning går till har beskrivits på ett omfattande sätt vid ett flertal tillfällen. Utifrån detta kan man dra slutsatser om metodens fördelar resp. nackdelar.
Om man inte tror på att det finns kunskap som är överförbar mellan människor, hur kan man då ens komma på idén att rekommendera HiFi-komponenter åt varandra.

Håller med.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-02-24 12:06

hifirocker skrev:
Hela tanken att man skulle behöva praktisk erfarenhet för att uttala sig är i de flesta fall orimlig.

Håller med.
Jag tycker inte att man måste ha genomfört en F/E-test men nog fasiken är det positivt! Praktisk erfarenhet är något som värderas högt i många sammanhang.

Analogierna och parallellerna där det är otroligt viktigt med praktisk erfarenhet är många: bilkörning, piloter, programmering, privatekonomi, mm.

Sen är det för hårddraget, anser jag, att kräva att man ska ha utförst F/E-test själv, för att få uttala sig.

Men som sagt...respekten ökar ändå för de som genomfört övningen!
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-02-24 12:14

EngelholmAudio skrev:
Bamsefar skrev:Det finns bevisligen starka åsikter om LTS (Ljud Tekniska Sällskapet).
Japp! Som med allt som har extrema åsikter relativt det "antagna".

Bamsefar skrev:En av dess värsta motståndare är Hotspur (men det finns bevisligen flera) som anser att LTS, som är en helt frivillig förening där man själv måste betala och anmäla sig (ingen rekytering som i sekter och dyligt), är till 100% av ondo. I alla fall får man det intrycket av allt som Hotspur skriver...
Jag håller nog inte med dig mer än att Hotspur inte är pro LTS.

Bamsefar skrev:Således är frågan enkel: Anser du att LTS är en sekt och således skall ifrågasättas såsom Hotspur med flera ger sken av, eller att det är en frivillig organisation utan några som helst bindningar till vare sig någon person eller företag ???
Ok. Jag trodde frågan var överst i denna tråd. En sekt har ett antal olika attribut och LTS kan ibland uppvisa vissa av dom. Å andra sidan tror jag på "sök och du skola finna" så vart man än söker bör man kunna hitta det man vill.

Bamsefar skrev:Och jag hoppas att jag genom denna tråd en gång för alla, och på en enda plats (tråd), slipper läsa om LTS ifrågasättande i var enda j*vla tråd på forumet såfort som någon som råkar vara med i LTS uttalar sig.
Resultatet verkar bli att majoriteten vill att LTS skall ifrågasättas, så jag tror inte att LTS-ifrågasättandet slutar iom din tråd, Bamsefar.

Jag rösta JA. Allt måste vara tillåtet att ifrågasätta oavsett om det är Engelholm Audio, Politik, HifiConsult, Lts eller nått femte.

En annan fråga är hur man skall ifrågasätta. Och man bör också veta varför man ifrågasätter. Men det kanske är utanför denna tråd.

Ja allt utom jag Hifiguden Mats kan ifrågasättas 8)
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

niklasz

Inläggav niklasz » 2005-02-24 12:19

Jag tycker också att det skulle vara intressant att deltaga vid en F/E-lyssning, men som nämnts ovan så är det inte en förutsättning för att kunna uttala sig positivt om metoden (men det kanske finns de som tycker att det är helt OK att kritisera metoden utan att ha praktisk erfarenhet av den).
Jag kan tänka mig en del praktiska problem med metoden, exempelvis skulle det kanske kunna uppstå jordslingor som orsakar störningar vilka kan misstolkas som färgningar, men jag antar att de som pysslat med F/E-lyssning försöker ha kontroll över sådana svårigheter.

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2005-02-24 12:22

Äsch, det är ju inte bara LTS som blir ifrågasatta i varenda tråd. På det här forumet får iaf subjektivisterna ta betydligt mer stryk..

Ang. LTS har jag inget alls emot det. Föreningen verkar göra många lyckliga och nöjda. Det är upp till var och en hur man vill bygga upp sin egen anläggning och på vilket sätt. Personligen tycker jag inte att jag finner alla svar hos LTS, men det betyder inte att jag inte gillar föreningen.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-02-24 12:31

marbrink skrev:Äsch, det är ju inte bara LTS som blir ifrågasatta i varenda tråd. På det här forumet får iaf subjektivisterna ta betydligt mer stryk..

Utan en tillstymmelse av en gnutta spydighet - uppfattar du det på det viset? *undrande*
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2005-02-24 12:32

Nattlorden: Precisera din fråga? hur menar du?

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2005-02-24 12:32

Eftersom många medlemmar i LTS förmodligen är "ifrågasättande personligheter" i sin natur, hur väl faller då svaret ut på ovanstående frågor?

Ställer sig en ifrågasättande doktor? 8)

T

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2005-02-24 12:39

Men hallå: voodoonissarna har ju lekstuga i ett annat forum.
Numera verkar man få ifrågasätta mycket mera än förut på det forumet och det är kanon. Här är det alltid öppna spjäll, sen att teknikerna är i majoritet är en annan sak.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-02-24 12:39

Jag tycker att föreningen kan ifrågasättas jag tror inte att LTS är ute efter att inte ifrågasättas, men då får man ju komma med bra argument som går att bemöta i stället för en massa strunt som det brukar vara. :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-02-24 12:44

marbrink skrev:Nattlorden: Precisera din fråga? hur menar du?

Tycker du verkligen att subjektivisterna tar mer stryk än LTS här på forumet?

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2005-02-24 12:46

Nattlorden: Ja, det tycker jag. Men då pratar jag om det här forumet.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-02-24 12:50

Jag ser inte de "kunniga" LTS medlemmarna som något problem om dom fortfarande är nyfikna på nyheter och inte bara litar på sina teoretiskt inlärda kunskaper.
Då tycker jag snarare att svansen som säger "det tycker jag också för att nån annan tycker något och det är en kunnig person som uttalat sig" är ett större problem. Man kan inte lita på att en "kunnig" person har rätt i allt jämt, men kanske ofta. Att förkasta saker i grupp är inte alltid så lyckat om det finns individuella krav och preferenser.
Man måste komma ihåg att detta är en hobby och att hårdvaran man använder ihop med mjukvaran skall förmedla känslor som tilltalar en.
Och där tycker jag att det brister. LTS'are är väl olika hoppas jag.
Allt passar inte alla. Man måste vara nyfiken själv.
Dessutom tycker jag inte att det är hela världen om man kan erkänna att man har fel ibland eller ens bara att man känner sig osäker.
Att det sedan hänvisas till att vi är visst olika för det finns dom som sitter med horn eller rörförstärkare, elektrostater etc. är ju möjligt, men dom har mig veterligen aldrig dykt upp här. Så för utomstående framstår ni kanske som en homogenare grupp än vad ni själva är.

Sen är en svaghet hos (oss) kritiker att enskilda medlemmars tvärsäkra uttalanden ibland tas för att komma ifrån LTS centralt.
Så är inte fallet. Så villfarelser som ibland uttalas är personliga.

Om tester så anser jag att F/E möjligen är bra, men bara ytterligare ett komplement eftersom den inte praktiskt är så lätt att jämföra med hemma hos var och en. Då är blindtester enklare.
Dessutom så anser jag fortfarande att om jag skall köpa något hem så skall det testas på den plats i anläggningen som den möjligen skall användas på. Så skall jag driva mellanregister horn eller elektrostat eller nått, så räcker det inte för mig att en grupp har kommit fram till att en viss apparat inte färgar i en helt annan testuppställning på Studio Blue. Sen kanske testen kan vara en vägledning, men för mig personligen inte allas utslagsgivande.
Själv skulle jag gärna köpa en öppen test där man kommer fram till något, och att det senare följs av en blindtest där man skall kunna verifiera förändringen.

Annars så hoppas jag allmänt på ökad nyfikenhet för förändringar snarare än "vad var det vi sa" ifrån båda sidor då nån hittat en artikel på nätet i någon riktning.

edit: "sevnskan"

niklasz

Inläggav niklasz » 2005-02-24 13:22

Jag tror inte det är särsklit många som tror att en "kunnig" person har rätt i allt jämt. För egen del anser jag att det helst inte är personer som skall tillskrivas trovärdighet, utan argument. När jag sökt har jag funnit gott om sakliga argument från ett håll, men oerhört lite från ett annat håll. Vilket vill man då tillskriva trovärdighet? Ja, för mig är valet mellan dessa två alternativ ganska enkelt. Givetvis innebär inte det att alla utsagor sväljs med hull och hår, bara de som stöds av en trovärdig argumentation.
Om jag inte är helt felinformerad föregås i stort sett all blindtestning hos LTS av öppen lyssning först av testobjekten, men endast bedömningar som står sig i såväl öppen som blind lyssning godtas.
Att man har nytta av andras testande hoppas jag. Med tanke på hur många audioapparater det finns, och ständigt lanseras, är det ogörligt att testa särskilt stor del på egen hand. Då är det ju bra att någon annan testar på ett lämpligt sätt, så spar man själv tid.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-02-24 13:57

niklasz skrev: När jag sökt har jag funnit gott om sakliga argument från ett håll, men oerhört lite från ett annat håll. Vilket vill man då tillskriva trovärdighet? Ja, för mig är valet mellan dessa två alternativ ganska enkelt. Givetvis innebär inte det att alla utsagor sväljs med hull och hår, bara de som stöds av en trovärdig argumentation.

Jo precis, det är bara det att om en musiker säger att det här känns verkligen äkta, så kan han inte bevisa vetenskapligt att det är så vilket gör att det är lättare att avfärda honom.
Menar bara att upplevelser är så komplexa att man inte alltid kan lita på andras mätdata är direkt överförbara till en specifik upplevelse i sin hemanläggning. Även om alla gillar mindre distorsion, så kanske en liten färgning frekvensmässigt inte är hela världen i jämförelse med någon annan parameter som påverkar/samverkar med upplevelsen mer i sin egen hemmiljö.

Finns det en LTS:are som hör stor skillnad på olika kablar och vågar säga det på ett möte utan att riskera att folk ser ner på honom?
Eftersom dom andra "vet" att det inte är möjligt inom rimliga gränser.
Vi "andra" tycker ju hur som helst, men svårigheten med en förening vilken som helst är ju alltid att det är den "högljudda majoritetens" åsikter som blir föreningens. Även om den majoriteten kanske inte är i absolut majoritet medlemsmässigt. Och då tar det kanske emot att sticka ut gång på gång även om man i stora drag håller med oftast.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-02-24 14:06

Jag röstade på Ja!
LTS skall naturligtivs, som allt annat, ifrågasättas. När något inte får ifrågasättas är det i regel osunt. Kommunistdiktatorer exempelvis.

LTS har årsmöte varje år där medlemmarna kan avsätta styrelsen helt eller delvis. Att andra än LTS medlemmar skulle få ett så absolut inflytande därvidlag, lär inte bli aktuellt dock. Ingen annan än medlemmarna har ju med saken att göra. :wink:

Ifrågasätta kan vem som helst göra dock.

Men, att ifrågasätta något är dock något helt annat än att hjärndött sprida myter och lögner om en företeelse.

Ordet säger allt: i-fråga-sätta.
Det betyder sätta något under fråga - att ställa de relevanta frågorna, och sedan argumentera och motivera sin undran.
Det handlar ju om att framställa en möjlighet att taga under övervägande; bringa på tal, föreslå; draga i tvivelsmål; be den ifrågasatta att förklara sig.

Jag kan inte tänka mig att någon av LTS-medlemmar har något emot att LTS, eller de själva, blir ifrågasatta, men att intelligent ifrågasätta innehåller som sagt inte bara misstroenderedovisningar, utan även argument och frågor.

Alltså inte idiotiska påståenden, typ:
Jag tror inte på det ni säger, era jävlar!

Att annonsera dylika dumheter är inte att ifrågasätta. Det är att utsätta andra för ens tämligen ointressanta privata dubier och darrande själsliv. Om man inte ens själv vet varför man känner på ett visst sätt, varför anser man då att andra (andra än ens psykolog möjligen) bör informeras, om och om och om igen...?

Summering:
Ifrågasätt gärna om något känns oklart! Men bespara oss andra (LTS-medlemmar och icke-medlemmar) spridningar av myter och lögner om LTS.

Vh, Ing. Öhman
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

andy_inaktiv

Inläggav andy_inaktiv » 2005-02-24 15:03

Tror inte på att filtrera bort någon!

Fattar inte varför folk som inte är mainstream skall behöva
ta sån Skit!

Spelar väl ingen roll om inte ekvationen går ihop hela tiden!

Det finns skolor om man vill studera till 100 procent!

Man måste väl ha kryddor i grytan för att det skall smaka :)

Några perfekta människor finns inte.

Tillhör dom som inte tror detta forum blir roligare utan Hotspur :evil:

Att Skapa det perfekta forumet är ett sant Samsara!

"The intellectual is doomed always to be at odds with popular belief and thinking"

Anders

Maarten
Rävolutionär

Inläggav Maarten » 2005-02-24 15:17

Jag tror heller inte på att filtrera bort någon.

Jag förstår heller inte varför folk som inte är mainsstream skall behöva ta skit, eller någon öht. Men vem tar och vem kastar?
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-02-24 15:21

Jag kanske skulle motivera mitt nej även om det inte krävs.

Egentligen ville jag rösta Ja men inte på frågan som den ställdes av Bamsefar där jag läste lite mellan raderna typ "ska man kasta dynga på LTS?".

Jag drar en klar gräns mellan ifrågasättande och smutskastning.

Vissa personer kritiserar LTS på ett inte alltför moget sätt tycker jag. Jag är inte medlem själv men har funderat på det.

andy_inaktiv

Inläggav andy_inaktiv » 2005-02-24 15:28

Vem tar vem kastar!

Håller helt med om att det säkert är en språklig fråga!

Jag tolkar Hotspur med glimten i ögat :)

Medans andra kanske tolkar honom kanske för allvarligt.

Anders

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-02-24 15:33

andy skrev:Medans andra kanske tolkar honom kanske för allvarligt.

Alternativt har du missat hur pass allvarligt det är? :wink: (skämtsam blink)

Maarten
Rävolutionär

Inläggav Maarten » 2005-02-24 15:35

Andy!

Kan mycket väl vara så. :)
sb17nbac till alla!

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi