Vanan att spela starkt.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-05-27 17:13

DVD-ai skrev:Fysisk kontakt när det "brakar loss" och allting känns helt enkelt som det ska.

För en del verkar det vara ett måste att "braka" hela tiden. Olika typer av musik "brakar" olika mycket och det tycker jag bör märkas i volympådraget. En del musik ger ingen fysisk kontakt att tala om t.ex. en akustisk gitarr med sång.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2013-05-27 21:58

Spelade precis Exodus (Bob Marley and The Wailers) en skiva man gärna skruvar upp lite på med tanke på dom sköna basgångarna.

Framåt slutet fick jag sänka då jag började känna mig lommhörd.

Nivån hade då enligt iPhone appen NoiSee legat på 73 dB LAeq och 99,6 dB LCpeak.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
nikeb

Inläggav nikeb » 2013-05-28 10:43

99,6 db lcpeak låter inte högt för mig utan bara normalt. Faktum är att mina öron säger stopp långt innan jag tycker det är högt. Vi är inte riktigt kompisar jag och mina öron. Jag vill så mycket mer än dem men har fått anpassa mig för att inte få störande tinnitus.

Så mina i32s står allt som oftast och småputtrar med volymen på 25 av 100. Frun tycker däremot oftast att det är alldeles för högt redan där.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-05-28 13:32

Nu för tiden så lyssnar jag nog aldrig över ca 70dB, oftast betydligt lägre än så faktiskt.
Stor kontrast mot förr då jag aldrig låt under 70dB i stället, då var det över 80dB som gälde för det mesta och någon övre gräns satte egentligen bara prylarna.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-05-29 06:02

RogerGustavsson skrev:
DVD-ai skrev:Fysisk kontakt när det "brakar loss" och allting känns helt enkelt som det ska.

För en del verkar det vara ett måste att "braka" hela tiden. Olika typer av musik "brakar" olika mycket och det tycker jag bör märkas i volympådraget. En del musik ger ingen fysisk kontakt att tala om t.ex. en akustisk gitarr med sång.

Ja, vi har olika peferenser.
Man kanske kan koppla det tll olika faser i livet, detta med hur "action-mässigt" man vill ha det. Kalla mig jättegärna mossig, trist och seg, men jag föredrar lugn framför röj.
Men det kan ibland finnas undantag även för en moss-gubbe.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
JockeX

Inläggav JockeX » 2013-05-30 07:19

Enda tillfället jag personligen inte vill dra på någon hög volym är när akustikpanelerna inte tar hand om mina förstareflexer. Annars kan jag dra på rätt ordentligt utan att uppleva varken grötighet eller lyssningströtthet. Enda nackdelen är att vid alldeles för mycket volympåslag så märker jag av mina högtalares begränsningar, men det är en annan femma.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-05-30 15:31

Ni som spelar "högt" , gör det så länge ni tycker att det är kul. Om ni följer normal mognadsprocess kommer ni förr eller senare att tröttna på det och ersätta fysik med intellekt. Tänk bara på under tiden att den enes frihet med stor säkerhet går ut över någon annans.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-05-30 16:21

Flint skrev:Ni som spelar "högt" , gör det så länge ni tycker att det är kul. Om ni följer normal mognadsprocess kommer ni förr eller senare att tröttna på det och ersätta fysik med intellekt. Tänk bara på under tiden att den enes frihet med stor säkerhet går ut över någon annans.

Tillåt mig röra om i ditt inlägg lite:

- Vad ger dig rätt att kalla andra omogna för att de inte följer din norm?

- Vilken grund har du för att de som spelar starkt har mindre intellekt än andra?

- Vad får dig att tro att de som spelar starkt skulle lida av brist på hänsynsförmåga?

/svagspelaren utan behov av att ironisera, vara sarkastisk eller röra runt i grytor som hobby
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-05-30 17:33

Idag kommer jag att lyssna jäkligt "högt" !
Om 30minuyer sitter jag på planet mot Paris och kommer att lyssna på den musiken jag lyckades få in på Ifånen genom det eminent (helt jävla värdelösa) ITunes...
Men jag fick in lite musik på nya telen i alla fall, bra musik ! :)

Hej hopp !
Ha det bra era låglyssnare :D
Mvh//David

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-05-31 05:53

MagnusÖstberg skrev:
Flint skrev:Ni starkarear "högt" , gör det så länge ni tycker att det är kul. Om ni följer normal mognadsprocess kommer ni förr eller senare att tröttna på det och ersätta fysik med intellekt. Tänk bara på under tiden att den enes frihet med stor säkerhet går ut över någon annans.

- Vilken grund har du för att de som spelar starkt har mindre intellekt än andra?

- Vad får dig att tro att de som spelar starkt skulle lida av brist på hänsynsförmåga?

/svagspelaren utan behov av att ironisera, vara sarkastisk eller röra runt i grytor som hobby

Tänker nu bara tala för mig själv (misslyckas ibland med det, och misstolkas nog ganska ofta beträffande den saken också).
Nog fasen tycker jag att jag var - om inte omogen så åtminstone - mindre mogen förr. Och förr spelade jag starkare.
Om det därför finns något samband mellan mina ljudtrycks-preferangser och min mogenhet, det VET jag inte.

Beträffande intellektet, så måste rimligen begreppet intellekt skruvas fast någonstans först, så det inte halkar omkring överallt, baserat på vem som använder detsamma.
Men, jag känner mig hursomhelst mer reflekterande och funderande numera än förr i tiden.
Jag får dessutom ut betydligt mer nuförtiden, av musik som INTE vare sig låter högt eller innehåller "häftiga" komponenter. Förr blev jag otålig av stillsam musik.

För några år sedan spelade jag betydligt starkare, och min sambo var ofta irriterad över detta. Jag var emellertid så mån om att spela högt, att konflikten kring detta fortgick.

Med en - i mitt tycke - bättre högtalarlösning, så får jag en stor behållning av vax-spisandet på ganska låga nivåer.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-05-31 11:23

MagnusÖstberg skrev:
Flint skrev:Ni som spelar "högt" , gör det så länge ni tycker att det är kul. Om ni följer normal mognadsprocess kommer ni förr eller senare att tröttna på det och ersätta fysik med intellekt. Tänk bara på under tiden att den enes frihet med stor säkerhet går ut över någon annans.

Mognadsprocess vad gäller lyssningsbehov, inte någon annan omognad..?

Minska på fysisk upplevelse (återgivningsmässig) till fördel för intellektuell behållning (innehåll)..? Handlar inte om lyssnarens intellekt :)

Skriver inte nåt om någons brist på något, bara att man inte ska förivra sig i glädjen över att kunna och vilja spela högt..? Vem har inte gjort det nån gång?

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-05-31 11:36

Nattlorden skrev:
phloam skrev:Man ska inte spela starkt, man ska spela dynamiskt...... först spelar man jättetyst och sen spelar man PLÖTSLIGT JÄTTESTARKT och sen lite lagom OCH SEN MEGAHÖGT osv :)

Eller så sprutar man kontaktspray på volymkontrollen istället för att försöka motionera bort oxiden...:mrgreen:

*tittar i badrumsskåpet... hmm... "Max Volume and hold"..... Den tar vi!!!* :D

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-05-31 11:48

Egentligen - all musik har en volymnivå som passar för just det musikstycket, oavsett genre eller stil eller annat.

Det är faktiskt.se lite "omoget" att spela högt oavsett vad man lyssnar på, bara för att få en fysisk kick av anläggningen ungefär.

Bäst är det när man låter musiken bestämma - en hårdrockslåt eller dyl "kräver" att få bli spelad någorlunda högt på en anläggning som klarar ett mäktigt sound - medan andra låtar inte kräver det. Man ska liksom inte tänka på vilken volym man har, typ "Nu ska jag spela högt" - då lyssnar man inte på musik längre.

Går man över (eller under) musikens inbyggda volymkrav så förändrar man upplevelsen så pass mycket att det kan börja inkräkta på musikskaparens intentioner. Att spela Megadeath på bakgrundsvolym är helt enkelt respektlöst :D Men man måste inte ge sig själv hörselskador eller få byxfladder för det.

Sen har jag ofta upplevt att musik förändras när den spelas riktigt högt, genom PA, t.ex. dansmusik, Särskilt minns jag en fånig kommersiell discolåt som på hög volym, just där just då, blev en ganska sublim upplevelse :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-05-31 14:45

Jag håller med Magnus :)
Tycker det handlar mer om upplevelse och ett medvetet val snarare än mognad...
Mvh//David

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-05-31 15:26

Jo, därför satte jag "omoget" inom citattecken eftersom det självklart också är en fråga om ett medvetet val och upplevelse - samtidigt, eller möjligen.

Men det kan ju faktiskt också i vissa fall röra sig om en slags omognad i musiklyssnandet om man ständigt och jämt spelar all musik jättehögt bara för att det är så häftigt och för att man har en fet sterio :D Jag vet s.a.s. inte om man skulle klassa det som ett "moget" beteende i hifi-kretsar eller hos musiklyssnare rent allmänt, eller...? :)

Jag säger inte att det är så alltid eller att du är ett exempel på det, bara att det kan vara en fråga om att man kanske är i en viss fas, eller har ett beteende som ändras (mognar, om man nu vill säga så) över tid.

Man kan ju tänka sig att en person som nyligen "upptäckt" hifi eller skaffat ett kapabelt system iaf har ett lite annat volymbeteende än en person som haft tillgång till ett sådant under lång tid? Ja du fattar hur jag menar :)

Edit:

Och med tanke på förstainlägget så skulle det kunna röra sig om en slags övergång mellan faser som du själv upplever, mognadsprocess (i positiv bemärkelse), eller att man lyssnar efter andra aspekter än det som volymen ger.

Sen kan man ju dra på vid behov :) men den där ständigt höga volymen blir mer ointressant med tiden.
Senast redigerad av phloam 2013-05-31 17:54, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-05-31 17:07

Vanan att spela "högt" är förstås bara av godo eftersom det sätter sprätt på en massa trökiga pengar för den invande. Prislappen på högspelande prylar växer med kvadratisk logaritm för varje dB i ljudhöjd det motsvarar och det är förstås bra för tillverkarna oavsett de är av hobby- eller proffstyp. Vive la hajpläj, MagnusÖstberg. :P

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2013-05-31 17:27

Jag har förmånen att bo så att jag inte stör någon annan med mitt spelande, dessutom har jag förmånen att ha en anläggning som kan spela starkare än jag (nästan) någonsin känner för.

Detta innebär att jag vanligtvis spelar ganska starkt. Därför att det helt enkelt ger mer än att spela svagare. Om jag går på konsert (akustisk) tycker jag generellt att det är lagom högt. Jag skulle inte vilja ha det vare sig starkare, eller svagare. Och likadant tycker jag hemma i musikrummet. Och då blir det ganska starkt. Oavsett om det är ett fff från en symfoniorkester, eller transienterna från ett jazzband på nära håll som återges, krävs det åtskilliga dB för att göra detta rättvisa. Och för min del är det inte aktuellt att spela svagare än jag behöver, "bara för att...".

När jag hade tillgång till lägre effekt (på högtalar- och förstärkarsidan) än vad jag har idag, lät det illa när jag spelade starkt och då valde jag naturligtvis att spela svagare. Jag var i och för sig nöjd med detta då, men det var mest för att jag inte riktigt förstod vad jag gick miste om. Nu när jag har möjligheten att dra på till autentisk volym, kan jag inte tänka mig att "byta ner mig".

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-05-31 20:48

Flint skrev:Vanan att spela "högt" är förstås bara av godo eftersom det sätter sprätt på en massa trökiga pengar för den invande. Prislappen på högspelande prylar växer med kvadratisk logaritm för varje dB i ljudhöjd det motsvarar och det är förstås bra för tillverkarna oavsett de är av hobby- eller proffstyp. Vive la hajpläj, MagnusÖstberg. :P

Vad kostar "The Dream" och hur mycket effekt ger den?

Man kan nog få med mitt torp och en anläggning som kan spela riktigt starkt för den pengen.

Jag ser inget samband mellan möjligheten att spela starkt och hög prislapp :D
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-05-31 20:55

MagnusÖstberg skrev:Jag ser inget samband mellan möjligheten att spela starkt och hög prislapp :D

Jag ser heller ingen anledning till att du ska se det. Vi är därmed överens och utan behov av ytterligare diskussion/kommunikation, hoppas jag. :)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-05-31 21:24

Ni som har synpunkter på hur andra lyssnar på musik, gör det så länge ni tycker att det är kul. Om ni följer normal mognadsprocess kommer ni förr eller senare att tröttna på det och ersätta åsiktsförtryck med ödmjukhet och empati. Tänk bara på under tiden att den enes frihet med stor säkerhet går ut över någon annans.

:)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-05-31 21:44

Folk får spela hur högt dom vill bara dom inte stör mig. Jag tycker iofs att dom inte ska störa andra heller men det får dessa andra avhjälpa själva med hjälp av t.ex. störningsjouren.

:wink:

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-05-31 22:23

Det är Brännbollsyran i Umeå helgen, folk spelar högt, HÖGT, och detssutom STARKT. Det är just det att de har inte system som klarar spela starkt så det låter mest skrik.

Varför är höga ljudnivåer så intimt kopplat till festlig stämning? Är det den bedövande alkoholen som tarvar det?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-05-31 22:35

Flint skrev:Folk får spela hur högt dom vill bara dom inte stör mig.

Så ämabelt. Vi är så glada. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-05-31 22:38

Almen skrev:Ni som har synpunkter på hur andra lyssnar på musik, gör det så länge ni tycker att det är kul. Om ni följer normal mognadsprocess kommer ni förr eller senare att tröttna på det och ersätta åsiktsförtryck med ödmjukhet och empati. Tänk bara på under tiden att den enes frihet med stor säkerhet går ut över någon annans.

Men nu ställde ju faktiskt trådskaparen en rätt öppen fråga om vad som egentligen pågick för dennes del. Hoppas inte TS upplever mitt svar som "åsiktsförtryck" :)

DVD-ai skrev:
...

Jag spelar nu mera så pass svagt att någon riktig inlevelse inte riktigt verkar kunna infinna sig... det är på ett vis tråkigt...
Men ändå så känner jag mig inte missnöjd ?! 8O

Har jag bara glömt bort ?
Eller har jag accepterat ?
eller bara tryckt undan en del av mig själv ?

ja du, bra frågor med komplicerade svar...

....

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-06-01 07:00

Almen skrev:
Flint skrev:Folk får spela hur högt dom vill bara dom inte stör mig.

Så ämabelt. Vi är så glada. :)

Ämabelt var ett för mig nytt ord.
Känns som att det kan bli användbart.

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2013-06-01 08:09

MagnusÖstberg skrev:
Flint skrev:Vanan att spela "högt" är förstås bara av godo eftersom det sätter sprätt på en massa trökiga pengar för den invande. Prislappen på högspelande prylar växer med kvadratisk logaritm för varje dB i ljudhöjd det motsvarar och det är förstås bra för tillverkarna oavsett de är av hobby- eller proffstyp. Vive la hajpläj, MagnusÖstberg. :P

Man kan nog få med mitt torp och en anläggning som kan spela riktigt starkt för den pengen.

Magnus: Kan du tipsa mig var jag kan köpa det torpet? Jag misstänker att beloppet för The Dream endast räcker till en redskapsbod samt i bästa fall ett torrdass. :?
Delansvarig för den "nya rörvågen" på 1980 talet. erikasson@telia.com

JM

Inläggav JM » 2013-06-01 08:43

Gillar du raka rör skall du inte spela högre än 85 db mätt i örat.
Över ca 85 db börjar mellanörats muskler dämpa hörselbenens rörelser. Muskel dämpningen ger viss distorsion.

JM

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-06-01 09:49

ErikAndersson skrev:
MagnusÖstberg skrev:

Magnus: Kan du tipsa mig var jag kan köpa det torpet? Jag misstänker att beloppet för The Dream endast räcker till en redskapsbod samt i bästa fall ett torrdass. :?
Har ett utanför Sävar om det är intressant, ligger precis i anslutning till Umeå Älv.

Bara höra av sig. Det finns vatten indraget och en riktig toalett :D
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2013-06-01 11:05

MagnusÖstberg skrev:
ErikAndersson skrev:
MagnusÖstberg skrev:

Har ett utanför Sävar om det är intressant, ligger precis i anslutning till Umeå Älv.

Bara höra av sig. Det finns vatten indraget och en riktig toalett :D

Bör vara ett intressant objekt till det låga priset. Men älvarna där uppe kan bli strida med översvämmningar som följd har jag hört. :wink:
Delansvarig för den "nya rörvågen" på 1980 talet. erikasson@telia.com

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2013-06-01 11:08

Man skall spela så pass starkt att det går vågor i toalettstolen.Då är det lagom.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi