Vilken typ av audiofil är du

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vilken typ av audiofil är du

Jag är bara intresserad av prylar som är neutrala i tester
7
10%
Jag bryr mig inte så mycket om prylarna bara det låter bra
35
50%
Bryr mig i viss mån om att prylarna är neutrala
21
30%
Har enbart dyra prylar för att imponera - skiter i musiken
7
10%

Antal röster : 70

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2013-06-16 22:57

MagnusÖstberg skrev:
FBK skrev:
KorkSniff skrev:1.

Lättpåverkad. Litar på auktoriteter. Dåligt självförtroende.

Den borde vara med bland alternativen då det säkert finns folk som skulle klicka där.
Och alternativet Jag är bara intresserad av prylar som är neutrala i tester skulle väll vara neutrala enligt LTS, för 98% här skyr ju Hifi blaskor som pesten.
För egen del så fick det bli Har enbart dyra prylar för att imponera - skiter i musiken i brist på bättre alternativ. :P

Jag hittade inget alternativ heller som passade.

Hade gärna kunnat bli: Köper bara prylar som är opopulära och prisvärda

Som låter bra? Då finns väl det alternativet eg? :)
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-06-16 23:45

Tvekade mellan alternativ 2, 3 och 5.

Valde till sist 2 eftersom det trots allt inkluderade en hel del av vad jag bryr
mig om och vad jag inte bryr mig om.

Alternativ 1, alltså "Jag är bara intresserad av prylar som är neutrala i tester",
säger mig just ingenting eftersom hifi-apparater som beskrivs som "neutrala"
i tester ofta färgar kraftigt, inte ofta är det väldigt lågupplösta apparater som
får sådana kommentarer i tester. Och dessutom så är ju de flesta apparater
sådana att de behöver passa det behov som finns, så en generell positiv test
säger just ingenting.
Högtalarna måste passa för mitt rum och mina önskemål om hur ljudbild och
klang skall presenteras, effektförstärkaren skall passa högtalarna och en vill
jag ju att försteget skall passa mitt sätt att spela musik, det vill säga ha alla
de funktioner som jag behöver. Och jag vill att det skall vara ergonomiskt trev-
ligt att ha att göra med också, o s v..

Alternativ 2, alltså "Jag bryr mig inte så mycket om prylarna bara det låter bra",
Beskriver ju min inställning rätt bra - jag är audiofil och mitt intresse är alltså
att lyssna snarare än apparaterna som sådana, de skall bara fungera. Däremot
är det kanske inte självklart vad "låter bra" betyder, man jag tolkar det som en
ursprungstrogen återgivning, alltså en där jag får min nyfikenhet på inspelning-
arna stillad - och då behövs en återgivning som är klangligt ursprungstrogen,
superren och maximalt högupplöst i både tid och rum. För mycket upplösning
finns inte. Så vill jag ha min anläggning, för du slipper jag tänka på den och
kan ge musiken 100 % av mitt intresse.

Alternativ 3, alltså "Bryr mig i viss mån om att prylarna är neutrala", är förvisso
också något jag bryr mig om, men den täcks ju in även av två (dock inte av ett,
även om någon kanske anser att så är fallet).

Alternativ 4, alltså "Har enbart dyra prylar för att imponera - skiter i musiken",
förstår jag inte alls. Hur kan någon som man inte bryr sig om imponera? Vad
är det som skall imponera, utseendet? :?

Alternativ 5, alltså "SUCK", hade jag som nödalternativ, men då jag tyckte att
nummer 2 passade rätt bra ändå och SUCK låter som om man finns frågan som
sådan tröttsam (vilket jag verkligen inte gör, och hade jag gjort det så skulle
jag ju inte ha skrivit i tråden) så fick det blir 2.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2013-06-17 01:11

Alt.3,
jag kan ge lite avkall på neutralitet i klangen mot att jag upplever återgivningen som befriad och dynamisk. Dessutom roar det mig att emellanåt reparera och snygga till gamla rörförstärkare.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Lofi-Rabiat

Inläggav Lofi-Rabiat » 2013-06-17 06:03

Hyggligt neutrala i tester blev det, för balansgången mellan egenskaper som pris/kvalitet och funktion är svår.

Tog mycket tid under en vecka att välja ut komponenterna i senaste anläggningen.

Appropå tester hade jag sett mätkuben på XTZ-slutsteget bara.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2013-06-17 09:04

Vart finns mitt alternativ: Jag bryr mig inte om prylarna är neutrala sålänge de är bra?

Bra kan ju faktiskt vara annat än neutralt...
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2013-06-17 09:29

steveo1234 skrev:Vart finns mitt alternativ: Jag bryr mig inte om prylarna är neutrala sålänge de är bra?

Alternativ 2 passar väl in där. Typiskt faktiskt att det för vissa
ska frågeställningen ifrågasättas i stället för att bara svara
på frågorna i en omröstning. :evil:

Jag skrev denna omröstning med en liten glimt i ögat. :)

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2013-06-17 09:31

Nefilim skrev:
steveo1234 skrev:Vart finns mitt alternativ: Jag bryr mig inte om prylarna är neutrala sålänge de är bra?

Alternativ 2 passar väl in där. Typiskt faktiskt att det för vissa
ska frågeställningen ifrågasättas i stället för att bara svara
på frågorna i en omröstning. :evil:

Jag skrev denna omröstning med en liten glimt i ögat. :)

Men det alternativen stämme rju inte. Prylarna är ju superviktiga för mig.

Oh well, jag backar ur tråden.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-06-17 11:32

Respekt till de som röstat alt. 4 :mrgreen:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-06-17 11:34

phloam skrev:Respekt till de som röstat alt. 4 :mrgreen:

Är du ironiskt? Det är inte svårt att gissa vad dom spelar med för prylar.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2013-06-17 12:05

Flint skrev:
phloam skrev:Respekt till de som röstat alt. 4 :mrgreen:

Är du ironiskt? Det är inte svårt att gissa vad dom spelar med för prylar.

Jag har faktiskt råkat på en man som har en svindyr anläggning
med tjusig elektronik och exklusiva högtalare.
Hans fonogramsamling bestod av ett 25-tal CD-skivor. Så visst
finns de.
Denna anläggning kostade över 250KKr. :?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-06-17 12:21

Kan tyckas korkat men egentligen inte värre än att köpa en båt för någon mille och använda den några ggr per år.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-06-17 12:33

Det finns folk till allt - en del har mer pengar än förstånd... :?

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-06-17 13:03

Låt var och en bli salig på sin fason.

Jag förstår mig inte heller på genuint musikintresserade människor som inte har något vettigt att spela upp sina många skivor på.
Sitter där med något distande gammalt mög med en högtalare bakom soffan och en annan riktad åt köket, men det funkar antagligen åt dem.
Och det är ju bra.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-06-17 13:09

KarlXII skrev:Låt var och en bli salig på sin fason.

Jag förstår mig inte heller på genuint musikintresserade människor som inte har något vettigt att spela upp sina många skivor på.
Sitter där med något distande gammalt mög med en högtalare bakom soffan och en annan riktad åt köket, men det funkar antagligen åt dem.
Och det är ju bra.

Håller med - det är också väldigt egendomligt! Har också svårt att förstå hur man får någon som helst behållning av att lyssna på musik i telefonen... utan lurar.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2013-06-17 13:12

Jocke skrev:
Håller med - det är också väldigt egendomligt! Har också svårt att förstå hur man får någon som helst behållning av att lyssna på musik i telefonen... utan lurar.

Ja detta ser (hör) man då och då. Framförallt ungdomar.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-06-17 13:14

Ja det beteendet är också väldigt främande för mig,

Jag känner en gitarrist(inga namn nämnda) som lever på sin musik och är allmänt accepterad som extremt duktig.
Han bryr sig varken om gitarrer, förstärkare eller något ljudrelaterat. Hans tekniker fixar allt sådant åt honom så spelar han på det som finns tillgängligt.
För någon som kan få vad han vill så är det en lite ovanlig inställning.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-06-17 13:18

Totalt ointresse för prylarna och intresse bara för musiken anser jag istället är mycket sunt och fördomsfritt. Ganska vanligt bland mycket musikaliska musiker, empiriskt vetenskapat.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-06-17 13:21

Flint skrev:Totalt ointresse för prylarna och intresse bara för musiken anser jag istället är mycket sunt och fördomsfritt. Ganska vanligt bland mycket musikaliska musiker, empiriskt vetenskapat.

Jo jag vet att det inte är helt ovanligt, men som musiker själv så har jag svårt att se hur man inte kan bry sig om instrumentet man spelar på. Det är ju inte så att de måste välja mellan instrument och musikglädje. Att ha ett riktigt bra instrument kan ju inte på något sätt vara negativt.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-06-17 13:23

Nefilim skrev:
Jocke skrev:

Ja detta ser (hör) man då och då. Framförallt ungdomar.

Redan en brusande dator med plastiga leksakshögtalare eller en laptop var ju illa nog... :( Det är nog vi gamlingar som håller liv i branschen... ;-) Men, det speglar kanske samhällsutvecklingen i allmänhet - kvantitet går före kvalitet. De kan ha hundra tusen låtar i telefonen och alla låter lika illa! :D

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-06-17 14:31

det är som med fotbollsspelare, vissa måste ha speciella skor och planen måste vara gräs och nyklippt och jättegrön och frillan måste ligga perfekt, andra kan spela barfota på leråker och skiter fullständigt i allt annat än att bara få spela boll

båda kan vara lika framgångsrika

men jag tycker barfotaspelaren är mer charmig
Bikinitider

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-06-17 14:40

adzer skrev:
Flint skrev:Totalt ointresse för prylarna och intresse bara för musiken anser jag istället är mycket sunt och fördomsfritt. Ganska vanligt bland mycket musikaliska musiker, empiriskt vetenskapat.

Jo jag vet att det inte är helt ovanligt, men som musiker själv så har jag svårt att se hur man inte kan bry sig om instrumentet man spelar på. Det är ju inte så att de måste välja mellan instrument och musikglädje. Att ha ett riktigt bra instrument kan ju inte på något sätt vara negativt.

Ja, musiker brukar vara noga med sina instrument som väljs med omsorg. Det är möjligt att det finns de som tar vad som råkar stå framme men är de i majoritet? Däremot kanske musikerna inte är så noga när musik ska reproduceras utan lyssnar förbi en bristfällig anläggning? Det är väl vad många av oss gör mer eller mindre medvetet?

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-06-17 14:47

Jocke skrev:
KarlXII skrev:Låt var och en bli salig på sin fason.

Och det är ju bra.

Jag tycker inte det är så konstigt - har man musiken/ljudet i huvudet (från annat bättre håll) så kan det räcka med en "påminnelse" för att spela upp den inombords.

Man fyller ut de ljudliga bristerna i huvudet, men lyssnandet hjälper en att komma ihåg själva strukturen/viktigaste dragen hos låten (texter, refränger, verser osv osv)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-06-17 15:18

RogerGustavsson skrev:Ja, musiker brukar vara noga med sina instrument som väljs med omsorg. Det är möjligt att det finns de som tar vad som råkar stå framme men är de i majoritet? Däremot kanske musikerna inte är så noga när musik ska reproduceras utan lyssnar förbi en bristfällig anläggning? Det är väl vad många av oss gör mer eller mindre medvetet?

De flesta bryr sig mycket enligt min erfarenhet. Därför är det så udda att se någon som livnär sig på sitt spelande och som skulle kunna få i princip vilka instrument som helst, men som faktiskt inte bryr sig alls.

Ja när det gäller inspelningr så varierar det friskt. Vissa musiker bryr sig jätte mycket, medans vissa inte alls.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-06-17 15:25

adzer skrev:
RogerGustavsson skrev:Ja, musiker brukar vara noga med sina instrument som väljs med omsorg. Det är möjligt att det finns de som tar vad som råkar stå framme men är de i majoritet? Däremot kanske musikerna inte är så noga när musik ska reproduceras utan lyssnar förbi en bristfällig anläggning? Det är väl vad många av oss gör mer eller mindre medvetet?

De flesta bryr sig mycket enligt min erfarenhet. Därför är det så udda att se någon som livnär sig på sitt spelande och som skulle kunna få i princip vilka instrument som helst, men som faktiskt inte bryr sig alls.

Ja när det gäller inspelningr så varierar det friskt. Vissa musiker bryr sig jätte mycket, medans vissa inte alls.

Jag vet en trummis som låter likadant på vad han än spelar som man uppfattar det brevé. Även med sönderslagna skinn. Han kompenserar på det som fortfarande är helt så länge det nu varar. Men han är nog den ende där det verkligen är tydligt att instrumentet spelar noll roll.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-06-17 15:27

Flint skrev:Jag vet en trummis som låter likadant på vad han än spelar som man uppfattar det brevé. Även med sönderslagna skinn. Han kompenserar på det som fortfarande är helt så länge det nu varar. Men han är nog den ende där det verkligen är tydligt att instrumentet spelar noll roll.

Jag syftar inte på andra människors uppfattning av ljudet. Utan för din egen skull som musiker. Känslan av att spela på ett bra instrument är helt underbart i min mening.
Självklat kan man spela på dåliga prylar.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-06-17 15:29

Flint skrev:Jag vet en trummis som låter likadant på vad han än spelar som man uppfattar det brevé. Även med sönderslagna skinn. Han kompenserar på det som fortfarande är helt så länge det nu varar. Men han är nog den ende där det verkligen är tydligt att instrumentet spelar noll roll.

Kan ju inte vara bra. Han lider ju av sameness. :evil:
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-06-17 15:31

adzer
Poängen är att det är underligt hur lite instrumentet betyder för totalintrycket när en duktig musiker hanterar det, som andra hör det.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-06-17 15:33

Flint skrev:adzer
Poängen är att det är underligt hur lite instrumentet betyder för totalintrycket när en duktig musiker hanterar det, som andra hör det.

Jo det vet jag. Det är ofta väldigt liten skillnad, men för den som spelar kan det vara dag och natt.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-06-17 15:35

KarlXII skrev:

Kan ju inte vara bra. Han lider ju av sameness. :evil:

Där har du rätt. Jag tycker att tjommen blir tråkig för allt låter likadant. Han saknar dynamik och anpassningsförmåga trots den imponatorverkan han har/gör på vissa som bara imponeras av yta. Han lirar solo i en ensam värld hela tiden. Har valt fel instrument. Slut ot.

Användarvisningsbild
DL

Inläggav DL » 2013-06-17 17:30

Det där med musiker är intressant.

Känner ingen musiker som lever på musiken eller som försöker göra det som är speciellt brydd om musikåtergivning. Att instrumenten skall låta bra är viktigt, att inspelningen blir bra i studio (vilket innebär bra återgivet på studiomonitorerna!) är viktigt, men ljudet från en stereo är mindre viktigt. De kan bli imponerade av bra hifi men det brukar mer bli "de här högtalarna skulle jag vilja testa att mixa på" än ett eget intresse för en bra anläggning.

Däremot vet jag många som är hobbymusiker och hifi-entusiaster (jag själv inkluderad).

Det skulle kunna vara så att det finns få riktigt framgångsrika musiker (procentuellt) och att de satsar alla pengar på sina instrument och studioprylar dock :)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi