Altt annat lika, föredrar du datalager eller fysiskt medium?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Altt annat lika, föredrar du datalager eller fysiskt medium?

Datalager
34
71%
Fysiskt medium
14
29%

Antal röster : 48

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-06-28 23:22

Det finns ett skäl för fysiska media, eller iaf skivbolagsutgivna sådana och det är att det är lite kostsamt att göra sådana produktioner. Det gör att de skivor som ges ut är genomarbetade, "bra" helt enkelt.

De produktioner som når oss slutanvändare får på så sätt en "hög" kvalitet.

Jag har känslan att det idag är så lätt att producera en låt och lägga ut den på nätet att vi kommer att drunkna i halvtaffliga alster, både kompositionsmässigt, musikaliskt tekniskt och ljudtekniskt.

Å andra sidan har branschen misslyckats kapitalt med att hålla ribban högt map ljudteknisk kvalitet, och alla gillar heller inte mainstreammusiken, så det kanske är bra ändå.

Men nu är jag OT, frågan var ju vilket medium jag föredrar hemma i soffan, allt annat lika. Jag diskuterar det som är olika... :oops:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-06-28 23:41

All musik som spelas i mina anläggningar går via hårddisk, eller streaming via Spotify. Ny CD rippas först, och spelas sedan.
Funderar dock på vinyl pga att vissa vinylutgåvor tydligen är bättre mastrade, varför i hela världen det nu är på detta viset?
Måste man lägga 50-60 papp på en vinylspelare för att få tillgång till mer oförstörd musik?
Det blir ju de pengarna med bra puppa, arm och riaa! :evil:
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2013-06-29 00:17

sprudel skrev:All musik som spelas i mina anläggningar går via hårddisk, eller streaming via Spotify. Ny CD rippas först, och spelas sedan.
Funderar dock på vinyl pga att vissa vinylutgåvor tydligen är bättre mastrade, varför i hela världen det nu är på detta viset?
Måste man lägga 50-60 papp på en vinylspelare för att få tillgång till mer oförstörd musik?
Det blir ju de pengarna med bra puppa, arm och riaa! :evil:

Tror kanske att du kan klara dig med betydligt mindre om du letar noggrant . . . typ
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi