Integrering av subbasar enligt tunemethod

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-07-03 11:50

Nattlorden skrev:Förstod jag rätt att du bara ställer in med en bas närvarande i rummet samtidigt? Blir det rätt då - när du ställer in två så ser ju den ene i princip en helmholzabsortbent närvarande i rummet (tänker mig att basen är portad). Kan det inte vara så att närvaron av denna även om den inte spelar påverkar var du bäst ställer din bas?

Ja, du måste ställa in vänster och höger subwoofer individuellt, eftersom de måste anpassas till hur fronthögtalarna spelar i vänster och höger kanal. Delning och nivå blir ofta en smula olika på vänster och höger kanal, pga att rummet ser olika ut på vänster och höger sida, oftast.

Jo, naturligtvis är det bäst att gå ut med den subbas som inte lyssnas till på inställningen. Men det är opraktiskt och omständigt. :wink: Och då du gjort den första inställningen med vänster kanal så måste du ju veta exakt var din subbas stod innan du bär ut den, så du kan ställa tillbaka den igen senare. Väldigt opraktiskt.

Baselementen i en avslagen subbas påverkar ljudet en aning då de inte är reglerade av en påslagen förstärkare som håller hyfsat styr på konerna.
Odogmatisk sekt- granskare

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-07-03 11:55

KarlXII skrev:En till synes vanlig akustisk inspelning kan vara hur kanalmixad, efterklangsmodifierad och allmänt ihopkladdad som helst.

Hur viktigt är källmaterialet?

Det är ganska oviktigt. Det bör finnas melodier i musiken. Du bör gilla musiken. Om det är sönderkomprimerat eller ej spelar ingen roll.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2013-07-03 11:56

Richard skrev:Inspelningen du ställer in efter kan lika gärna vara en kontrabas som spelats in akustiskt, i stereo. :)

Förvisso, men då är det ju ingen sub-bas, utan massor av stereoinformation som finns högre i frekvens.

Visst kan man ha sina subbor delade högre, men då är de inte heller riktiga subbor utan snarare basdelen i ett vänster-höger stereosystem.

Riktiga subbor kan man inte höra var dom står, om de inte generarar en massa övertoner i rummet som gör dom hörbara.
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2013-07-03 11:57

KarlXII skrev:
MagnusÖstberg skrev:Jag tycker trådrubriken borde ändras så det framgår att det är Richards tankar och inget generellt :)

Tror det räcker med att du knuffar in ett klargörande i saken typ var femte post eller så. ;)

Det jag nu vill veta är om det är enligt tunemetod eller ej? Kan någon klargöra? Jag har inte sett en kort, informativ guide förut, så det är därför jag är nyfiken.
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-07-03 12:08

KarlXII skrev:
MagnusÖstberg skrev:Jag tycker trådrubriken borde ändras så det framgår att det är Richards tankar och inget generellt :)

Tror det räcker med att du knuffar in ett klargörande i saken typ var femte post eller så. ;)

Skit i det då gubbjävel ;)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-07-03 12:17

xeizo skrev:
Richard skrev:Inspelningen du ställer in efter kan lika gärna vara en kontrabas som spelats in akustiskt, i stereo. :)

Förvisso, men då är det ju ingen sub-bas, utan massor av stereoinformation som finns högre i frekvens.

Visst kan man ha sina subbor delade högre, men då är de inte heller riktiga subbor utan snarare basdelen i ett vänster-höger stereosystem.

Riktiga subbor kan man inte höra var dom står, om de inte generarar en massa övertoner i rummet som gör dom hörbara.

Är du säker på att lågt/ brant delade subbasar inte kan sabba den upplevda pitchen vid högre frekvenser, och att det med ditt resonemang inte skulle spela så stor roll var de stod i rummet ? Jag är inte säker på det, eller rättare sagt: för mig är det ett felaktigt påstående.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-07-03 12:18

JockeX skrev:Jag gillar faktumet att tunemethod går ut på att man ställer sina högtalare där de låter bäst.

Ett riktigt revolutionerande koncept. Att man inte tänkt på detta tidigare?

Ja, fler borde prova ! :wink:

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-07-03 12:24

Max_Headroom skrev:
Richard skrev:Grejer är att kunna köra stereo till subbasarna.

Hur fungerar det när man har basmodulerna uppställda som en line array? Skall man köra med 2 arrayer som är hälften så långa, eller hur hade du tänkt? Skaffa dubbelt så många basar och ställa två arrayer uppepå varandra? Ja, det låter inte som en så dum idé. Dubblera membranarean, det är fint det :) Synd bara att priset också dubblas...

Grejen är två subbasar i stereo precis bredvid dina fronthögtalare. Det går utmärkt att använda 4,6 eller 8 subbasar om dessa travas på varandra, precis bredvid fronthögtalarna. Det viktiga är att det är stereo i basregistret och att baslådorna placeras bredvid frontarna.

4 baslådor placerade i hörn- 2/4 -2/4- hörn fungerar inte bättre än monobas, och sämre än stereo med basarna travade ovanpå varandra, precis i närheten av frontarna.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-07-03 12:26

Richard skrev:
Max_Headroom skrev:

Hur fungerar det när man har basmodulerna uppställda som en line array? Skall man köra med 2 arrayer som är hälften så långa, eller hur hade du tänkt? Skaffa dubbelt så många basar och ställa två arrayer uppepå varandra? Ja, det låter inte som en så dum idé. Dubblera membranarean, det är fint det :) Synd bara att priset också dubblas...

Grejen är två subbasar i stereo precis bredvid dina fronthögtalare. Det går utmärkt att använda 4,6 eller 8 subbasar om dessa travas på varandra, precis bredvid fronthögtalarna. Det viktiga är att det är stereo i basregistret och att baslådorna placeras bredvid frontarna.

4 baslådor placerade i hörn- 2/4 -2/4- hörn fungerar inte bättre än monobas, och sämre än stereo med basarna travade ovanpå varandra, precis i närheten av frontarna.

Vad betyder hörn- 2/4 -2/4- hörn?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2013-07-03 12:30

Det brukar diffa på mindre än någon cm innan allting blir bra.

Måste man sätta sig på centimetern på samma ställe varje gång för att det ska låta bra?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-07-03 12:37

Richard skrev:4 baslådor placerade i hörn- 2/4 -2/4- hörn fungerar inte bättre än monobas, och sämre än stereo med basarna travade ovanpå varandra, precis i närheten av frontarna.

Det här är direkt felaktigt. På alla plan.

Du kan inte fortsätta påstå en jäkla massa skit utan någon som helst kunskap om akustik baserat på dina vansinniga kopplingar hemma!!! :D :D :D
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-07-03 12:41

MagnusÖstberg skrev:
Du kan inte fortsätta påstå en jäkla massa skit utan någon som helst kunskap om akustik baserat på dina vansinniga kopplingar hemma!!! :D :D :D

Jamen det står ju att "Richard skrev:" Han får faktiskt påstå vad han vill, det är i hans namn. Detta är ett internetforum, inte en formelsamling :)

/hobbymoderatorn nr 2

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-07-03 12:44

Det är ett påstående, inte en subjektiv åsikt.

Det läser folk här som vill lära sig saker, även om en del bara är här för en stunds diskussion och tjäbblande!
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-07-03 12:51

Ja, det är ett "personligt påstående", det hade varit värre om det framstått som ett citat från en bok eller nåt.

Men nu är det ju helt tydligt Richard som "påstår" detta, och det är nog ingen som tar det som absolut sanning. Att lägga munkavle på folk bara för att de påstår saker är inte bra för forumet.

Jag ville bara säga det så att du inte behöver oroa dig så mycket för att vi andra skulle ta det för otvivelaktig sanning :)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-07-03 12:53

MagnusÖstberg skrev:även om en del bara är här för en stunds diskussion

Ja? Är inte du det? :D ;)

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2013-07-03 13:05

Pontus91 skrev:
Det brukar diffa på mindre än någon cm innan allting blir bra.

Måste man sätta sig på centimetern på samma ställe varje gång för att det ska låta bra?

Nej för tusan, då låter det skitbra även på toaletten. :o :wink:
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-07-03 13:08

Tänk om Richards tunemethod är bättre än Tune Dem™. :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-07-03 13:10

Richard skrev:
JockeX skrev:Jag gillar faktumet att tunemethod går ut på att man ställer sina högtalare där de låter bäst.

Ett riktigt revolutionerande koncept. Att man inte tänkt på detta tidigare?

Ja, fler borde prova ! :wink:

Fast jag vill hellre sitta där det låter bäst än att ställa en högtalare där. :wink:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2013-07-03 13:24

jag tror ändå på Tun'em all
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-07-03 13:26

mrGaskill skrev:jag tror ändå på Tun'em all

En Tun'e mall :)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-07-03 13:28

petersteindl skrev:Tänk om Richards tunemethod är bättre än Tune Dem™. :)

aright, dem toon is fi real, mon..! Bild

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2013-07-03 13:31

Richard skrev:Är du säker på att lågt/ brant delade subbasar inte kan sabba den upplevda pitchen vid högre frekvenser, och att det med ditt resonemang inte skulle spela så stor roll var de stod i rummet ? Jag är inte säker på det, eller rättare sagt: för mig är det ett felaktigt påstående.

Om vi förutsätter att subbarna är tillräckligt lågt delade för att vara under örat/hjärnans riktningsbestämbarhets-frekvens, så är enda anledningen att det skulle låta bättre med stereosub än monosub att det blir lägre dist med större konarea enligt tidigare resonemang.

Enligt samma resonemang så är 4x-sub ännu bättre. Eller 8x, eller 16x osv

Men när vi kom in på disten kom vi in på något ANNAT intressant, du tunar ju subborna EN och EN med respektive högtalare till en viss nivå. När du sen kör båda i stereo blir ju basnivån för alla signaler som inte är panorerade höger/vänster fullt ut högre eftersom det nu är dubbla konarean. Det är möjligt att du skulle kommit fram till ungefär samma basnivå med "normalt" tunande men risken är också att du nu kör med en svag loudness = låter "bättre" ....

(och för att ta reda på om det jag säger stämmer måste vi lämna Tune Rickard och börja mäta, tillbaka till ruta ett)
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2013-07-03 13:50

petersteindl skrev:
mrGaskill skrev:jag tror ändå på Tun'em all

En Tun'e mall :)

Turn on, tune in, drop out. :-)

Med vänlig hälsning

Pekka

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2013-07-03 13:59

Tack, då vet jag.
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-07-03 14:05

StefanL skrev:

Tack, då vet jag.

Vet vad? Jag vet inte. Jag lyssnar på mitt sätt.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-07-03 14:14

Jag tycker Tune Dem är rolig, på så sätt att den hävdar att snabba A/B-jämförelser ej kan göras pga degradering av signalen i kopplingsboxen.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2013-07-03 14:17

tvett skrev:Jag tycker Tune Dem är rolig, på så sätt att den hävdar att snabba A/B-jämförelser ej kan göras pga degradering av signalen i kopplingsboxen.

:lol:

Fast om två uppsättningar elektronik är lika bra kan inte heller A/B göras eftersom det låter likadant, återstår mumbo-jumbo :wink:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-07-03 14:31

tvett skrev:Jag tycker Tune Dem är rolig, på så sätt att den hävdar att snabba A/B-jämförelser ej kan göras pga degradering av signalen i kopplingsboxen.

Då använder de inga försteg som kan välja olika källor heller?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-07-03 14:40

phloam skrev:Ja, det är ett "personligt påstående", det hade varit värre om det framstått som ett citat från en bok eller nåt.

Men nu är det ju helt tydligt Richard som "påstår" detta, och det är nog ingen som tar det som absolut sanning. Att lägga munkavle på folk bara för att de påstår saker är inte bra för forumet.

Jag ville bara säga det så att du inte behöver oroa dig så mycket för att vi andra skulle ta det för otvivelaktig sanning :)

Nej, det är synd att magnusöstberg ska leka forumpolis hela tiden. Folk kan ju tänka själva. :)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-07-03 14:44

petersteindl skrev:
Richard skrev:
Max_Headroom skrev:

Vad betyder hörn- 2/4 -2/4- hörn?

En subbas i hörnet, en 2/4 av rummets bred, en 3/4 av rummets bredd- en i andra hörnet.

Det lärs ut på detta forum för att släcka ut rumsresonanser. Nackdelen är att pitchen aldrig kan bli perfekt vid högklassig tvåkanalsåtergivning.

Anledningen är att subbasarna ( som är fyra stycken) är för långt ifrån varandra och är omöjliga att integrera med fronthögtalarna med tunemethod.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi