Guru Junior i hi-fi+

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2013-07-06 09:12

Elfsberg skrev:Är det någon som vet om det är något att ha som toppar i en hemmabio?
(Jag vill spela lagomt högt.)

Då borde det väl fungera. Begränsningarna ligger ju i ljudtrycksförmåga som tidigare nämnts. En sak kan jag intyga och det är att dessa högtalare låter förbaskat bra och kan aldrig bli ett dåligt köp.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-07-06 09:40

Jag kör piP som frontar i min lilla tvrumsbio, fixar att spela högre än vad resten av familjen vill se film på, Junior lär nog spela lite högre ytterligare.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2013-07-06 10:22

Bill50x skrev:Så skönt att vi har olika smak, tänk om det såg ut likadant hos alla :-)

Personligen tycker jag QM10 är mycket snyggare

Det ena utesluter inte det andra. Jag gillar QM10 också.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2013-07-06 14:39

bakerman22 skrev:
mrGaskill skrev:medhåll. Nästan så man blir köpsugen pga designen. Ljudmässigt så vet man ju ungefär vad man får. Vad skönt det skulle vara med små burkar igen.............. 8)

Har du också Ino Audio i56 ?

nejmen snikvarianten av de med de "stora" elementen, pi60. :)

Undrar om sådana där funkar till tweedjacka och dyr whisky? De gör de ja? bra bra
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-07-06 17:26

Junior är verkligen en snygg högtalare och QM10Two lika så !

Guru kan det där med design helt enkelt :D
Tur att dom dessutom låter så bra som dom gör också!
Tur jag har ett oar QM10Two, annars hade jag köpt ett par Junior !
Dom är lätt lika snygga, fast på helt olika vis :)

Men är inte Junior en lite klenare högtalare som inte borde vara riktigt i nivå med t.ex. piP ? Har dålig koll på den högtalaren :)

Medan QM10Two är något kapablare än piPs ?
Det senare är min högst personliga uppfattning som främst grundar sig i diskantens bettenden på högre ljudnivåer.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2013-07-06 19:30

Ska Junior också ha dämpning bakom sig?

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2013-07-06 21:50

Dom är verkligen superintressanta för mig, hoppas att någon i stockholm tar in dom nu under sommaren eller hösten. Annars får man väl åka till uppsala för en provlyssning.
Häpp!

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2013-07-07 19:33

Hifi Art säljer väl Guru, lyssna med dem.

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2013-07-07 20:31

Mailade hifi art för ett par månader sen angående junioren men fick inget svar. Får väl gå förbi en dag.
Häpp!

Användarvisningsbild
30Hzbone

Inläggav 30Hzbone » 2013-07-08 07:34

eljulio skrev:Ska Junior också ha dämpning bakom sig?

När vi lyssnade på demon så fanns det ingen dämpning bakom Junior så jag vet att det funkar bra utan.
Om återgivningen förändras märkbart med dämpning vet jag inte men antar att fysikens lagar gäller även för Junior.

Att använda Junior för att i huvudsak återge filmljud är snudd på högtalarmissbruk, tycker jag, Junior kan så mycket mer.

Att spela starkt med Junior är förmodligen möjligt även om jag inte tror att det är Juniors forte.

Sedan hade jag hoppats att nedanstående skulle bli föremål för
lite diskussion/ut- och inveckling därför att det är bl.a. i detta avseende som Junior skiljer sig från
många andra högtalare och som gjorde musiklyssningen via Junior så givande.

"a great sense of timing, this is achieved because it’s fast, there is no discernible time smear to blur the leading edges.
In some speakers this means a forward or lean balance, but when you have bottom end to back it up like Junior does
it produces a tremendous sense of engagement and a whole heap of fun"
I'm only in it for the music.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2013-07-08 08:08

30Hzbone skrev:

När vi lyssnade på demon så fanns det ingen dämpning bakom Junior så jag vet att det funkar bra utan.
Om återgivningen förändras märkbart med dämpning vet jag inte men antar att fysikens lagar gäller även för Junior.

Att använda Junior för att i huvudsak återge filmljud är snudd på högtalarmissbruk, tycker jag, Junior kan så mycket mer.

Att spela starkt med Junior är förmodligen möjligt även om jag inte tror att det är Juniors forte.

Sedan hade jag hoppats att nedanstående skulle bli föremål för
lite diskussion/ut- och inveckling därför att det är bl.a. i detta avseende som Junior skiljer sig från
många andra högtalare och som gjorde musiklyssningen via Junior så givande.

"a great sense of timing, this is achieved because it’s fast, there is no discernible time smear to blur the leading edges.
In some speakers this means a forward or lean balance, but when you have bottom end to back it up like Junior does
it produces a tremendous sense of engagement and a whole heap of fun"

Det var ju lite intressant. Hängde högtalaren på väggen vid demo, eller satt den på stativ, dikt an till väggen?

Mvh

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2013-07-08 08:23

Ja, detta var verkligen en intressant liten högtalare. Ska rekommendera denna till jobbarkompisen. Frågan är hur den står sig mot piP och vilka skillnader som finns och vem som kommer gå vinnande ut ur fighten?

Användarvisningsbild
30Hzbone

Inläggav 30Hzbone » 2013-07-08 09:08

eljulio skrev:

Det var ju lite intressant. Hängde högtalaren på väggen vid demo, eller satt den på stativ, dikt an till väggen?

Mvh

Väggplacerade stativ användes, IÖ var där så jag antar att uppställningen var ok.

Användarvisningsbild
30Hzbone

Inläggav 30Hzbone » 2013-07-08 09:52

Junior har testats i HIFI-choice också.
http://www.guruaudio.co.uk/pdf/Junior-Review-PDF.pdf

För att balansera litta så vill jag tydliggöra att Junior inte är den bästa
högtalare jag lyssnat på men beroende på hur man väger olika
egenskaper kan den nog bli nästa högtalarköp för många, tror jag.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-07-08 10:25

"This musical focus means that this speaker is not as analytical as some, but it’s highly revealing of character in the playing and recording, every album sounds different and every musician reveals his or her skill.

Whether you love Miles’s trumpet or Jimi’s guitar, you will discover precisely what makes them unique with this remarkable speaker. It will appeal to music lovers more than audiophiles for this reason, it does imaging surprisingly well for a wall mount and bass extension is also strong, but it’s not really about that.
It’s about the emotional communication that only music can achieve, it focuses on what counts so well that a good album is hard to put down. So banish your playlists and listen to your classic albums as they were intended to be heard!"

Citat ur testen..

Verkar ju vara en högtalare man måste lyssna till.
Ledsen för OT, men låter inte ovanstående som att Richard har hittat sin nästa högtalare? Och att det är IÖ som konstruerat den.. 8O

MODS: Ta bort om det är opassande, även om jag tycker att man kan få ligga som man bäddar ibland...
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-07-08 10:44

30Hzbone skrev:Junior har testats i HIFI-choice också.
http://www.guruaudio.co.uk/pdf/Junior-Review-PDF.pdf

För att balansera litta så vill jag tydliggöra att Junior inte är den bästa
högtalare jag lyssnat på men beroende på hur man väger olika
egenskaper kan den nog bli nästa högtalarköp för många, tror jag.

Jag tror visst det är samma författare, jason kennedy, till båda artiklarna
Bikinitider

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2013-07-08 10:51

30Hzbone skrev:

När jag lyssnade på Junior och QM10 hos Hi Fi Consult stod båda på stativ med dämpning bakom. Men vid förfrågan sa IÖ att båda fungerar utan dämpning. Men det är förmodligen mest optimalt med dämpning och det är ju det han rekommenderar. Och som jag sa tidigare tyckte jag Junior lät mycket övertygande. Skulle själv köpa dessa om behov fanns.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2013-07-08 11:03

Junior är i mer behov av dämpningen än qm10 pga den smalare baffeln sa IÖ när jag frågade om det på Hifiskåne.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2013-07-08 11:59

BPM skrev:"This musical focus means that this speaker is not as analytical as some, but it’s highly revealing of character in the playing and recording, every album sounds different and every musician reveals his or her skill.

Whether you love Miles’s trumpet or Jimi’s guitar, you will discover precisely what makes them unique with this remarkable speaker. It will appeal to music lovers more than audiophiles for this reason, it does imaging surprisingly well for a wall mount and bass extension is also strong, but it’s not really about that.
It’s about the emotional communication that only music can achieve, it focuses on what counts so well that a good album is hard to put down. So banish your playlists and listen to your classic albums as they were intended to be heard!"

Citat ur testen..

Ledsen för OT, men låter inte ovanstående som att Richard har hittat sin nästa högtalare? Och att det är IÖ som konstruerat den.. 8O

MODS: Ta bort om det är opassande, även om jag tycker att man kan få ligga som man bäddar ibland...

Det låter verkligen som en högtalare som mejslar ut själva musiken utan att mejsla ur allt ljud. Spot on. Och detta skrivet av någon som (väl?) inte har med forumet att göra? :) Ja detta brukar efterfrågas av vissa på forumet. Vissa är väldigt tydliga med detta. :)
Men det är väl bara positivt?
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-07-08 12:01

schmutziger skrev:Junior är i mer behov av dämpningen än qm10 pga den smalare baffeln sa IÖ när jag frågade om det på Hifiskåne.

Motsäger inte vartannat, det berättar ju bara inbördes behov.

Jag kör piP helt felplacerade i tv-rummet, typ halvmetern framför framväggen, men väldigt nära sidovägg. Och inget dämp. Har inte totalhavererat trots det. :D

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-07-08 12:04

BPM skrev:"This musical focus means that this speaker is not as analytical as some, but it’s highly revealing of character in the playing and recording, every album sounds different and every musician reveals his or her skill.

Citat ur testen..

Inte helt omöjligt. Klarar de högre ljudtryck än piP så är de klart intressanta för en provlyssning.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-07-08 12:10

Richard skrev:Inte helt omöjligt. Klarar de högre ljudtryck än piP så är de klart intressanta för en provlyssning.

Nja, det är väl i sammanhanget ganska så marginellt mer i så fall. Däremot kan jag tro de håller sig renare en bit närmre sitt max än piP - det kanske räcker?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-07-08 12:11

Nattlorden skrev:
schmutziger skrev:Junior är i mer behov av dämpningen än qm10 pga den smalare baffeln sa IÖ när jag frågade om det på Hifiskåne.

Motsäger inte vartannat, det berättar ju bara inbördes behov.

Jag kör piP helt felplacerade i tv-rummet, typ halvmetern framför framväggen, men väldigt nära sidovägg. Och inget dämp. Har inte totalhavererat trots det. :D

Men du kör väl med basmoduler, eller?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-07-08 12:13

paa skrev:Men du kör väl med basmoduler, eller?

Sant. Men det är inte i basen som dämppanelerna skall göra nytta, ju.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-07-08 12:15

Nattlorden skrev:

Det viktigaste som dämpningen gör är väl att reducera halvvågsresonansen mellan baselement och väggen bakom högtalaren. Den frekvensen är inte så hög.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-07-08 12:20

paa skrev:
Nattlorden skrev:

Det viktigaste som dämpningen gör är väl att reducera halvvågsresonansen mellan baselement och väggen bakom högtalaren. Den frekvensen är inte så hög.

Ursäkta en dum fråga, men är det verkligen en resonans det är frågan om?

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-07-08 12:20

paa skrev:Det viktigaste som dämpningen gör är väl att reducera halvvågsresonansen mellan baselement och väggen bakom högtalaren. Den frekvensen är inte så hög.

Den interferensen måste vara väl över delning vid 80Hz.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-07-09 09:47

Nattlorden skrev:
Richard skrev:Inte helt omöjligt. Klarar de högre ljudtryck än piP så är de klart intressanta för en provlyssning.

Nja, det är väl i sammanhanget ganska så marginellt mer i så fall. Däremot kan jag tro de håller sig renare en bit närmre sitt max än piP - det kanske räcker?

Jag behöver kunna spela minst 6 db starkare än jag kunde med piP. Det är bla. därför jag har golvare nu.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
30Hzbone

Inläggav 30Hzbone » 2013-07-12 20:12

Föregående

Återgå till Generellt om hifi